Permalänk
Medlem

Starta datorn utanför hemmet

Funderar på hur man på bästa sätt kan starta datorn när man inte är hemma, har ställt in ett schema som sätter den i hibernate (inte sleep), sedan slår jag av strömmen 10m efter detta. När jag slår på strömmen så kan jag starta datorn fysisk när jag är hemma men skulle vilja göra det "remote".

Har läst många guides om Wake on Lan, schemalagt automatiska väckningar osv men inget verkar fungera i varken hibernate eller sleep (Win 11). Moderkortet saknar "Restore on AC/Power loss" som val och det enda jag kan tänka mig borde fungera är Wake on LAN men min router saknar stöd för "Magic Packet" och jag har ingen annan enhet jag kan ansluta till.

Känns hopplöst, finns det någon annan lösning eller har jag missat något? Brukar ha på min dator 24/7 men planerar att stänga av den lite mer nu i vinter för att spara el (datorn står för 75% av elförbrukningen).

Permalänk
Medlem

Byt router till en som kan skicka WoL-paket, alt en lite Raspberry PI som får stå och rulla...

Permalänk
Medlem

jag har en fjärrstyrd strömbrytare som jag slår på. sedan är moderkortet satt till att starta datorn när det får ström.
Jag kör en Z-Wave puck, men antar att någon wi-fi plugg skulle passa dig bättre. finns att köpa i typ valfri elektronikbutik.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

dra en sladd från moderkortet (power on) till ringklockan så kan grannen starta den åt dig.

funkar bra om man har en gemensam server och måste resa bort. Slipper man ge nyckeln till nån annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

dra en sladd från moderkortet (power on) till ringklockan så kan grannen starta den åt dig.

funkar bra om man har en gemensam server och måste resa bort. Slipper man ge nyckeln till nån annan.

Låter som en rätt dålig ide, om nån random kommer och ringer på så stängs servern ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Låter som en rätt dålig ide, om nån random kommer och ringer på så stängs servern ner...

I iallafall Windows inställningar så går det att ställa in så att power-knappen inte gör något

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

I iallafall Windows inställningar så går det att ställa in så att power-knappen inte gör något

https://puu.sh/JoUM1/b923a4eea6.jpg

Ja det finns en sån inställning men den hindrar inte datorn från att stängas av om du håller inne knappen lite...

Permalänk

de flesta moderkort har power on after power loss funktion i bios så efter att datorn varit strömlös så kommer den automagiskt starta igen när strömmen kommer tillbaka.

så borde räck med någon typ av smartplugg som kan slå på strömmen mha signal från din telefon eller liknande när du vill starta den.

edit läste för dåligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på vad det är för router så kan du "hacka" lite för att kunna skicka ett magic packet utifrån.

Till att börja med, testa om din dator ens stödjer Wake On Lan genom att skicka ett magic packet till den från samma lan.

Om det funkar, på LAN:et så KAN det gå att få det att funka utifrån Internet genom att forwardera en UDP-port mot LAN:ets broadcast-adress. Vem som helst på Internet som har din publika IP-adress, ditt valda portnummer och din MAC-adress kan då väcka din dator, så du får vara lite restriktiv med info, men det kan funka!

Funkar inte det, så kolla om det går att SSH:a till din router och få det att funka utifrån. Kan ev. gå att hacka din router för att skicka WoL-paket på LANet även om det inte går "officiellt".

Permalänk

min lösning är inte den mest optimala eller smidiga men den bygger på saker jag hade i mina lådor....
du behöver två saker: en dator som klarar wol och en mobil som inte används till nått annat.
mobilen har automagic intallerat och får leka server för wol och trigger kommer från google assistant.
googleass->iftt->pushbullet->automagic wol->startad dator.
inte en elegant lösning men jag kan starta min dator från distans utan en större investering....

Visa signatur

// i5 3570k @ 4,4GHz // Asus P8Z77-V LX2 // 8GB Corsair vengance//Asus GTX 670 2GB DCUII //
// Fractal Define R4 // Corsair CX 750M // Corsair hydro H90 //

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har redan smartplug för ström och moderkort saknar stöd för AC/Power loss.
Ska fortsätta kolla på Wake on Lan, kan ju ha missat något i routern, annars lät mobil/raspberry pi som en intressant lösning.

Permalänk

Varför vill du stänga av strömmen helt och hållet? Istället för att köra WoL från system shutdown S5 (Som du antagligen inte kör ändå med tanke på fast startup) så kan du köra WoL i s3/s4 hib utan ett moderkort som har stöd för AC/Power loss. Du kan också skapa ett energischema som tillåter ingående nättrafik och använda dig av t.ex google remote desktop på klienten och telefonen för att väcka datorn ur hib.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajtantheone:

Varför vill du stänga av strömmen helt och hållet? Istället för att köra WoL från system shutdown S5 (Som du antagligen inte kör ändå med tanke på fast startup) så kan du köra WoL i s3/s4 hib utan ett moderkort som har stöd för AC/Power loss. Du kan också skapa ett energischema som tillåter ingående nättrafik och använda dig av t.ex google remote desktop på klienten och telefonen för att väcka datorn ur hib.

Behöver inte stänga av strömmen helt, jag kan flytta min smartplug till endast datorn eller plocka bort den helt, det spelar ingen större roll. Just nu har jag hela min setup på en grendosa via ett vägguttag och tyckte det var smidigt. Såg via smartplug att min setup med skärmar, högtalare osv passivt drar cirka 30W men med datorn på cirka 150W (vid gaming 450-700W).

Om det underlättar för mig att starta datorn så kan jag självklart låta strömmen vara på, köpte bara smartpluggen för att mäta strömförbrukning ändå. Ska kika lite på det där med nättrafik och google remote när jag kommer hem.