Uträkning för värmeförlust i hus

Permalänk
Medlem

Uträkning för värmeförlust i hus

Hej,

Jag håller på att försöka energioptimera mitt hus och som en del av det försöker jag räkna på hur snabbt värmen sjunker vid olika scenarion. När jag googlar runt så hittar jag lite olika tabeller beroende på hustyp/isoleringsförmåga men det är för schablonmässigt och jag hade behövt en funktion istället.

Jag har verkligen dålig koll på hur fysiken kring detta funkar men om jag gissar så är det ju några faktorer som jag bör ta med i beräkningen:

1. Isoleringsförmåga
2. Innetemp vs utetemp

Visserligen skulle jag ju kunna göra mätningar själv i huset (per rum) och skapa en funktion baserat på det. Misstänker att det är rätt tidskrävande dock och att detta redan borde finnas.

Någon som har en idéer kring vad jag borde söka efter eller som kanske redan har en funktion jag kan använda?

Allt gott,

Permalänk
Avstängd

Måste du räkna på det?

Finns ju enkla saker att göra beroende på konstruktion.

De vanligaste är väl:
Byta fönster
Tilläggsisolera
Se över uppvärmning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tänker ni göra åtgärder i huset, som tilläggsisolering, byta fönster eller täta mer ?:)
Byta panel någon gång i närtid, så kan man då samtidigt tilläggsisolering, och köra vindpapp också om det är aktuellt.
Isoleringens förmågan beror helt på hur din yttervägg är uppbyggd.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Utan att göra mätningar på just ditt hus så är tabellerna du hittar garanterat det bästa och mest exakta.
Jag gissar att du inte har R-värdet på alla ytterväggar och tak, samt vet marktemperaturen under huset och R-värdet på golvet.

Om målet är att energioptimera så ger ju uträkningen i sig inte särskilt mycket om du typ inte har planen att värma upp huset på natten när elen är billig och sen låta det bli kallt under dagen medans elen är dyr (vilket jag inte är särskilt säker på är effektivt då värmeförlusten ökar med högre temperatur i huset).

Enklaste sättet att se var du tappar värme är att låna/hyra en värmekamera på vintern och titta på huset utifrån.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill kolla om det lönar sig att stänga av värmepumpen när ingen är hemma och då kyla ner huset som ett resultat.

Möjligt men tveksamt. Är nog trots allt lättast att prova i några dagar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!!

Kanske behöver förtydliga aningen. Bor inte där hela veckorna utan växlar mellan stan/landet pga jobb och det gör att huset står tomt några dagar i veckan och ibland längre (kanske speciellt nu när uppvärmningen blivit så dyr).

Tyvärr är det direktverkande el (det är så av flera anledningar och inget jag kan ändra inom överskådlig tid). Därav skulle jag i alla fall vilja kunna räkna på om det är fördelaktigt att lägga om uppvärmningen baserat på spotpriser. För att ens kunna utvärdera effekten av det behöver jag ju någon form av funktion där värmeförlust är inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Tack för svar!!

Kanske behöver förtydliga aningen. Bor inte där hela veckorna utan växlar mellan stan/landet pga jobb och det gör att huset står tomt några dagar i veckan och ibland längre (kanske speciellt nu när uppvärmningen blivit så dyr).

Tyvärr är det direktverkande el (det är så av flera anledningar och inget jag kan ändra inom överskådlig tid). Därav skulle jag i alla fall vilja kunna räkna på om det är fördelaktigt att lägga om uppvärmningen baserat på spotpriser. För att ens kunna utvärdera effekten av det behöver jag ju någon form av funktion där värmeförlust är inräknat.

Det beror ju på om du har ett timpris eller inte också på avtalet. Vilket bara ca 3-5% av de med rörliga avtal har. Är du en av dem?

Isåfall är det väl att hålla en temperatur på kanske 14-16c inomhus rimligt och bör gå att göra under de timmarna som är lågt pris.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Tack för svar!!

Kanske behöver förtydliga aningen. Bor inte där hela veckorna utan växlar mellan stan/landet pga jobb och det gör att huset står tomt några dagar i veckan och ibland längre (kanske speciellt nu när uppvärmningen blivit så dyr).

Tyvärr är det direktverkande el (det är så av flera anledningar och inget jag kan ändra inom överskådlig tid). Därav skulle jag i alla fall vilja kunna räkna på om det är fördelaktigt att lägga om uppvärmningen baserat på spotpriser. För att ens kunna utvärdera effekten av det behöver jag ju någon form av funktion där värmeförlust är inräknat.

Det känns lite overkill att bygga en virtuell värmemodell av huset. Kan du inte bara använda en eller några temperatursensorer som sparar temperaturen varje 15min? Värm huset de billigaste timmarna och kolla hur temperaturen minskar över tid, där har du värmeförlusten inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns lite overkill att bygga en virtuell värmemodell av huset. Kan du inte bara använda en eller några temperatursensorer som sparar temperaturen varje 15min? Värm huset de billigaste timmarna och kolla hur temperaturen minskar över tid, där har du värmeförlusten inräknat.

Jag håller med dig, men funderar på hur mycket de yttre faktorerna spelar in i uträkningen? Om det är 15 grader ut jämfört med om det är 4 grader ut, borde ju påverka värmeförlusten i huset över tid?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Min syn på det är att du över tänker det.

Sänk tempen på alla element du har igång när du inte är där o öka sen tempen till den nivån du vill ha när du är där.

Gör det inte svårare för kostnaden kommer du ha i stort hela tiden utan du ska sikta in på att inte värma mer än du behöver, för att minska uttag av effekten totalt kommer ge skillnad på kostnaden.

För att sen blicka på vad elen kostar ska man ju balansera om man har olika värmeenheter värmpump/kamin etc att du utnyttja den som ger mest på utnyttjande kraft/kostnad. Likaså att tänka på om du ska använder spis/tvättmaskin beroende på pris.

Värme behöver du alltid utan handlar mer om hur mycket du tar ut.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns lite overkill att bygga en virtuell värmemodell av huset. Kan du inte bara använda en eller några temperatursensorer som sparar temperaturen varje 15min? Värm huset de billigaste timmarna och kolla hur temperaturen minskar över tid, där har du värmeförlusten inräknat.

Skrivet av xtQ:

Jag håller med dig, men funderar på hur mycket de yttre faktorerna spelar in i uträkningen? Om det är 15 grader ut jämfört med om det är 4 grader ut, borde ju påverka värmeförlusten i huset över tid?

Det spelar till en delvis roll men den största boven är värmeförlusten via konvektion när det blåser. Eftersom vi inte vet hur ventilationen är och fönster så kan det vara stor skillnad på om det blåser nordlig, väst, sydlig och östligt. Men det smidigaste är att mäta temp dag för dag och när det är vindstilla så kan man få fram värmeförlusten från väggarna då är man någorlunda på rätt spår.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ni har ju givetvis rätt i att det kanske är onödigt komplext/ övertänkt. Det finns ju enklare sätt att hantera det på. Men jag vill inte avfärda det helt innan jag ens har räknat på det. Det KAN ju leda till effektivare elanvändning.

Jag tycker dock det är en kul utmaning och även om det bara blir en tankeprodukt så vill jag löpa linan ut. Lite nördigt men detta är ju ändå Sweclockers så hoppas någon kan känna igen sig.

Det låter ju på flera av er som det rimligaste är att göra mätningar och anpassa efter det. Bra tillägg med konvektion, givetvis en bidragande faktor och svårt att kontrollera på ett enkelt sätt. Men jag tänker att jag får testa mig fram och anpassa