Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilka bröd är det? Våra bröd här nere ligger på runt 40 spänn.

Såg butiksbakat rågbröd i helgen för 70 kr. Frallor för 10 kr stycket (förra året 3:50-5 kr)

Är det bara jag som inbillar mig eller har det blivit ofantligt mindre folk som handlar i affärerna. Små Butikernas död stundar kanske? Eller så storhandlar folk och nöjer sig med det istället för att småhandla som brukar visa sig bli dyrare.

Vet inte hur jag gjort annat än att ha alla utelampor släkt (led + en kvicksilver) men halverat min strömförbrukning. Värmepumpen på 17 grader. Gör nu åt 17 KWh per dag i snitt.

Hur är det nu med värme? Glödlampor ger väll värme vintertid. Dammsug baksidan av kylskåpet två gånger per år var ett tips från SVT idag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hur är det nu med värme? Glödlampor ger väll värme vintertid. Dammsug baksidan av kylskåpet två gånger per år var ett tips från SVT idag.

Har man direktverkande el gör det detsamma vintertid om du har ljuset tänt vad gäller elräkningen, varje kWh du sparar på ljus (eller dator, TV, spisen, smutsigt kylskåp etc) gör att elementen måste använda en kWh extra för att hålla temperaturen istället. Sedan sliter det förvisso på t ex glödlampor att stå på, det är inte inräknat här.

Men direktverkande el blir ju mindre och mindre vanligt. Andra värmekällor är billigare, t ex om du sparar 1 kWh genom att ha ljuset mindre tänt kanske värmepumpen bara gör av med 0.3 kWh extra för att hålla samma temperatur.

Största besparingarna man kan göra är antagligen att duscha kortare, kallare, och/eller mer sällan, och att sänka temperaturen inomhus eller värma mindre del av hemmet. Förutsatt då att de sakerna går på el, annars sparar man något annat (pellets, fjärrvärme eller vad man nu använder).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Har man direktverkande el gör det detsamma vintertid om du har ljuset tänt vad gäller elräkningen, varje kWh du sparar på ljus (eller dator, TV, spisen, smutsigt kylskåp etc) gör att elementen måste använda en kWh extra för att hålla temperaturen istället. Sedan sliter det förvisso på t ex glödlampor att stå på, det är inte inräknat här.

Men direktverkande el blir ju mindre och mindre vanligt. Andra värmekällor är billigare, t ex om du sparar 1 kWh genom att ha ljuset mindre tänt kanske värmepumpen bara gör av med 0.3 kWh extra för att hålla samma temperatur.

Största besparingarna man kan göra är antagligen att duscha kortare, kallare, och/eller mer sällan, och att sänka temperaturen inomhus eller värma mindre del av hemmet. Förutsatt då att de sakerna går på el, annars sparar man något annat (pellets, fjärrvärme eller vad man nu använder).

Nja. Ett element är sannolikt bättre placerat för att sprida värme i rummet, eller för att motverka kalldrag, än en lampa. En dator eller liknande kan vara rätt bra om den sprider värmen med en fläkt, och en laptop kan förstås vara ganska effektiv uppvärmning av användaren, men i allmänhet så är dedikerade värmare bättre på att värma eller framför allt på att sprida värmen än sådant där värmen är en biprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Såg butiksbakat rågbröd i helgen för 70 kr. Frallor för 10 kr stycket (förra året 3:50-5 kr)

Är det bara jag som inbillar mig eller har det blivit ofantligt mindre folk som handlar i affärerna. Små Butikernas död stundar kanske? Eller så storhandlar folk och nöjer sig med det istället för att småhandla som brukar visa sig bli dyrare.

Vet inte hur jag gjort annat än att ha alla utelampor släkt (led + en kvicksilver) men halverat min strömförbrukning. Värmepumpen på 17 grader. Gör nu åt 17 KWh per dag i snitt.

Hur är det nu med värme? Glödlampor ger väll värme vintertid. Dammsug baksidan av kylskåpet två gånger per år var ett tips från SVT idag.

Tycker snarare folk är tillbaka i butikerna igen, mindre folk vid matkasse utlämningen.

Kan inte tänka mig att det finns någon kostnadsökning före bakeoff i butik förutom om de har obundet elavtal. Ökar de priset är det snarare för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja. Ett element är sannolikt bättre placerat för att sprida värme i rummet, eller för att motverka kalldrag, än en lampa. En dator eller liknande kan vara rätt bra om den sprider värmen med en fläkt, och en laptop kan förstås vara ganska effektiv uppvärmning av användaren, men i allmänhet så är dedikerade värmare bättre på att värma eller framför allt på att sprida värmen än sådant där värmen är en biprodukt.

EXAKT många tror att en 60 watts lampa värmer precis lika bra som ett välplacerat 60 watts element. vill man ha all värme i taket så är detta såklart sant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är 300öre/kwh rimligt pris för rörlig elavtal? Bytte till Karlstad energi i juni men lite orolig över att de är dyrare än sina konkurrenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja. Ett element är sannolikt bättre placerat för att sprida värme i rummet, eller för att motverka kalldrag, än en lampa. En dator eller liknande kan vara rätt bra om den sprider värmen med en fläkt, och en laptop kan förstås vara ganska effektiv uppvärmning av användaren, men i allmänhet så är dedikerade värmare bättre på att värma eller framför allt på att sprida värmen än sådant där värmen är en biprodukt.

Hur många kWh glödlampa motsvarar en kWh element?

Kom inte och säg "jag vet inte", för då vet du inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Hur många kWh glödlampa motsvarar en kWh element?

Kom inte och säg "jag vet inte", för då vet du inte.

Motsvarar på vilket sätt är väl frågan? Både ger ganska exakt en kilowatt värme, men ett element är bättre på att sprida den värmen och sannolikt bättre placerat för att den värmen ska komma personerna i samma rum till godo.

Ett kylskåp exempelvis borde ge mer värme för det flyttat ju värmen från det i skåpet till utsidan. Min kyl är väldigt bra på att värma upp bakom sig och i skafferiet bredvid, men det hjälper ju inte mig om jag fryser tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Såg butiksbakat rågbröd i helgen för 70 kr. Frallor för 10 kr stycket (förra året 3:50-5 kr)

Är det bara jag som inbillar mig eller har det blivit ofantligt mindre folk som handlar i affärerna. Små Butikernas död stundar kanske? Eller så storhandlar folk och nöjer sig med det istället för att småhandla som brukar visa sig bli dyrare.

Vet inte hur jag gjort annat än att ha alla utelampor släkt (led + en kvicksilver) men halverat min strömförbrukning. Värmepumpen på 17 grader. Gör nu åt 17 KWh per dag i snitt.

Hur är det nu med värme? Glödlampor ger väll värme vintertid. Dammsug baksidan av kylskåpet två gånger per år var ett tips från SVT idag.

Här är det tvärtom, under pandemin kunde man gå i lugn och ro i mataffärerna, numera är det knökfullt varenda kväll så vi handlar numera mest online, beställer på kvällen och hämtar sedan påsen nästa dag efter att jag slutat jobbet, bor ett stenkast från mataffärerna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Motsvarar på vilket sätt är väl frågan? Både ger ganska exakt en kilowatt värme, men ett element är bättre på att sprida den värmen och sannolikt bättre placerat för att den värmen ska komma personerna i samma rum till godo.

Ett kylskåp exempelvis borde ge mer värme för det flyttat ju värmen från det i skåpet till utsidan. Min kyl är väldigt bra på att värma upp bakom sig och i skafferiet bredvid, men det hjälper ju inte mig om jag fryser tyvärr.

Frågan känns ganska kristallklar: Givet att jag ska ha en viss komfortnivå vintertid med avseende på temperaturen, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Du kan omformulera den lite om du vill, t ex givet att vi inte skruvar på någon termostat eller liknande, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Det viktiga är att vi får en siffra och inte massa teoretiska resonemang som vi inte vet om de har någon praktisk betydelse eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Frågan känns ganska kristallklar: Givet att jag ska ha en viss komfortnivå vintertid med avseende på temperaturen, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Du kan omformulera den lite om du vill, t ex givet att vi inte skruvar på någon termostat eller liknande, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Det viktiga är att vi får en siffra och inte massa teoretiska resonemang som vi inte vet om de har någon praktisk betydelse eller inte.

Du sparar 100 W. Lampan du stängde av precis sitter nämligen utomhus och bidrar inte till värmen inomhus.

Det känns inte som att det går att ge ett exakt svar på denna frågan tycker jag. Det kanske är så att en värmeslinga i golvet på 53W hade gett betydligt behagligare upplevelse med avseende på temperaturen.

Permalänk
Medlem

100W i 10 timmar/dygn = 1 KWh/dygn = 30 KWh i månaden. Troligen kostar lampan 120 kr i månaden att ha tänt om man räknar in alla skatter och nätavgiften. På samma sätt kostar min Server 24/7 runt 150 kr i månaden att driva. En 7W led 12 timmar/dygn kostar ungefär 10 kr/månaden dvs 10 st 100 kr/månad snabbt räknat.

Skrivet av trudelutt:

Andra värmekällor är billigare, t ex om du sparar 1 kWh genom att ha ljuset mindre tänt kanske värmepumpen bara gör av med 0.3 kWh extra för att hålla samma temperatur.

Det är det fina med luft/luft värmepumpar. En del ström in och tre delar ut. Billig investering om man idag kör med direktverkande el.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du sparar 100 W. Lampan du stängde av precis sitter nämligen utomhus och bidrar inte till värmen inomhus.

Det känns inte som att det går att ge ett exakt svar på denna frågan tycker jag. Det kanske är så att en värmeslinga i golvet på 53W hade gett betydligt behagligare upplevelse med avseende på temperaturen.

Det går att att tycka saker om såna här frågor. Det här är fysik, inte socialantropologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det går att att tycka saker om såna här frågor. Det här är fysik, inte socialantropologi.

Exakt, detta handlar om ganska så grundläggande fysik.

Du sparar MER än 100 W om du inte värmer upp med hjälp av glödlampan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Exakt, detta handlar om ganska så grundläggande fysik.

Du sparar MER än 100 W om du inte värmer upp med hjälp av glödlampan.

Intressant, då har vi alltså mitt ursprungliga påstående att verkningsgraden (löst definierad som användbar värme relativt elenergin) är i det närmaste 100 %, andra påståenden i tråden att den är större än eller lika med 0 % men betydligt mindre än 100 % (med en väldigt massa svamlande utan att kunna ge några siffror öht), och ditt påstående att den är under 0 %.

Det finns ju det där berömda ointuitiva resultatet att varmt vatten under vissa förutsättningar fryser till is snabbare än kallt vatten när man lägger det i frysen, så är väl inte omöjligt att man kan spara mer än 100 W genom att stänga av en 100 W glödlampa heller antar jag. Även om jag är väldigt skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det går att att tycka saker om såna här frågor. Det här är fysik, inte socialantropologi.

Så hur lyder svaret då? Jag tyckte det saknades information för att kunna svara men jag kan ha missat något.

Permalänk
Medlem

Varför denna diskussion om glödlampor? Värmer du upp med direktverkande sparar du ca 5 watt på att sitta i mörkret istället för att värma upp med 100W-lampan, om 5 % blir synligt ljus och vi antar att allt synligt ljus lämnar rummet. Lampan skapar inte något maskhål som suger energi ur rummet så du kan aldrig spara mer än 100 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Såg butiksbakat rågbröd i helgen för 70 kr. Frallor för 10 kr stycket (förra året 3:50-5 kr)

Är det bara jag som inbillar mig eller har det blivit ofantligt mindre folk som handlar i affärerna. Små Butikernas död stundar kanske? Eller så storhandlar folk och nöjer sig med det istället för att småhandla som brukar visa sig bli dyrare.

Jag vet inte om folket som handlar i butiken är mindre/kortare. De är nog samma storlek. Men de är definitivt färre .. Förlåt, var tvungen.

Skrivet av yrfhar:

Vet inte hur jag gjort annat än att ha alla utelampor släkt (led + en kvicksilver) men halverat min strömförbrukning. Värmepumpen på 17 grader. Gör nu åt 17 KWh per dag i snitt.

Vi snittar 20 kWh i snitt, så 17 hade jag varit riktigt nöjd med. Det är dock utan värme. Vårt hus har den sämsta energiklassen som någonsin funnits. Ena delen är byggd 1901 och den andre 1994. Golvvärme i gamla, men den har bara 50mm frigolit under. Nuförtiden tror jag man lägger minst 150. Värmer jag till 21 grader nu så drar det 2-3 kWh om dagen.

Skrivet av yrfhar:

Hur är det nu med värme? Glödlampor ger väll värme vintertid.

Japp, det stämmer! Dock så kan man lika bra mine:a monero på CPU:n i så fall. Värmepumpen som plockar värme från luften kan ge ut upp till 5 gånger så många kWh som den använder, enligt deras tekniska dokument. Men, jag tror mer på 1.5-2.5 ggr, cynisk som man är.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det största problemet är folk som inte kan elda, dålig ved och i vissa fall dåliga pannor/kaminer. Är uppvuxen med en vedeldningsfantast på andra sidan gatan och det var inte något man egentligen noterade annat än det omfattande vedstapelsystemet på tomten med flera årsförbrukningar. Grannen direkt intill som till och från eldade både det ena och det andra i någon antik panna märktes desto mer…

Mina föräldrar har ett grannpar som eldar all möjlig skit som de får tag i. Målat virke är en särskilt specialitet. Gissar att mannen har kontakter i byggbranschen så han får rivningsmaterial. De eldar även sommartid för att värma vatten. Snåla som fan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför denna diskussion om glödlampor? Värmer du upp med direktverkande sparar du ca 5 watt på att sitta i mörkret istället för att värma upp med 100W-lampan, om 5 % blir synligt ljus och vi antar att allt synligt ljus lämnar rummet. Lampan skapar inte något maskhål som suger energi ur rummet så du kan aldrig spara mer än 100 W.

Bara knappt en tredjedel av villor som har direktverkande elvärme i dag. Och inte ens då stämmer ditt påstående helt och hållet. En glödlampa är sällan på optimal plats och har definitivt inte optimal form för att värma ett rum. En bra värmelösning skapar cirkulation på ett effektivt sätt så värmen fördelar sig bra i rummet. En stark värmekälla på fel plats kan värma sämre än en svag på rätt plats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bara knappt en tredjedel av villor som har direktverkande elvärme i dag. Och inte ens då stämmer ditt påstående helt och hållet. En glödlampa är sällan på optimal plats och har definitivt inte optimal form för att värma ett rum. En bra värmelösning skapar cirkulation på ett effektivt sätt så värmen fördelar sig bra i rummet. En stark värmekälla på fel plats kan värma sämre än en svag på rätt plats.

Ointressant om du bara tittar på fysiken. Lampan kan praktiskt placeras på fler ställen än elementen, men det är inte riktigt relevant. Pratar vi 100 W lampa och direktverkande så har du fortfarande elementen vid fönstret för att motverka kallras, har du annan värmelösning får du motverka kallras på annat vis, helst med ordentliga fönster. Termostater bryr sig knappast om det drag du kan uppleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ointressant om du bara tittar på fysiken. Lampan kan praktiskt placeras på fler ställen än elementen, men det är inte riktigt relevant. Pratar vi 100 W lampa och direktverkande så har du fortfarande elementen vid fönstret för att motverka kallras, har du annan värmelösning får du motverka kallras på annat vis. Termostater bryr sig knappast om det drag du kan uppleva.

Om vi tänker oss en lampa placerad i taket, så kommer den värma luften nära taket effektivt, men varm luft vill ju uppåt så den kommer mest stanna kvar där och värma upp taket som leder bort värmen uppåt.
En termostat i brösthöjd på en vägg i rummet kommer inte märka av värmen från glödlampan särskilt mycket, och inte personerna i rummet heller.
Om vi matar in samma värme i ett välplacerat värmeelement på väggen under ett fönster, blir det en stark konvektion som får värmen att spridas och fylla rummet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om vi tänker oss en lampa placerad i taket, så kommer den värma luften nära taket effektivt, men varm luft vill ju uppåt så den kommer mest stanna kvar där och värma upp taket som leder bort värmen uppåt.
En termostat i brösthöjd på en vägg i rummet kommer inte märka av värmen från glödlampan särskilt mycket, och inte personerna i rummet heller.
Om vi matar in samma värme i ett välplacerat värmeelement på väggen under ett fönster, blir det en stark konvektion som får värmen att spridas och fylla rummet.

Om du har ett rum utan kallras spelar det ingen roll om du har lampan uppe i taket eller mitt på golvet. Talar vi om lufttemperatur spelar det ingen större roll i ett rum med kallras heller, taket läcker inte mer värme för att du har en lampa 30 cm från taket. Vid rimlig lufttemperatur behöver du inte någon värmestrålning som värmer kroppen, vill du ha det så ska du snarare titta på infravärme.

Visst kan du placera 20 st 100 W-lampor under ett fönster om vi ska var orimliga.

Finns massor med fall där du vill ha värmeelementet uppe vid taket, kan ge både god komfort och effektivitet vilket är varför diskussionen är helt överflödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du har ett rum utan kallras spelar det ingen roll om du har lampan uppe i taket eller mitt på golvet. Talar vi om lufttemperatur spelar det ingen större roll i ett rum med kallras heller, taket läcker inte mer värme för att du har en lampa 30 cm från taket. Vid rimlig lufttemperatur behöver du inte någon värmestrålning som värmer kroppen, vill du ha det så ska du snarare titta på infravärme.

Visst kan du placera 20 st 100 W-lampor under ett fönster om vi ska var orimliga.

Finns massor med fall där du vill ha värmeelementet uppe vid taket, kan ge både god komfort och effektivitet vilket är varför diskussionen är helt överflödig.

Jag är uppväxt i en villa med elvärme i taket. Komplett värdelöst. Iskalla golv, ingen cirkulation och bedrövlig uppvärmningsvärmegrad för den inmatade effekten.

Men fortsätt du tro på att en glödlampa är en bra värmekälla...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Ta upp Plasma Tvn ur källaren så slipper du ha elementet på i vardagsrummet el var du nu har Tvn, I sonen rum har aldrig elementet varit på i 22år, datorer + plasma Tv har alltid funnits i det rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är uppväxt i en villa med elvärme i taket. Komplett värdelöst. Iskalla golv, ingen cirkulation och bedrövlig uppvärmningsvärmegrad för den inmatade effekten.

Men fortsätt du tro på att en glödlampa är en bra värmekälla...

Det är ingen som tror en dålig lösning är bra.

Har du kallras kommer det kännas kallt, kallare än vad luften är t.o.m. det är inte relevant i en akademisk övning och det finns olika lösningar på problemet.

Ska man gå på ditt spår så är alltid luft-luftvärmepump komplett värdelöst också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Frågan känns ganska kristallklar: Givet att jag ska ha en viss komfortnivå vintertid med avseende på temperaturen, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Du kan omformulera den lite om du vill, t ex givet att vi inte skruvar på någon termostat eller liknande, hur många Watt kommer jag spara genom att stänga av en lampa på 100 W?

Det viktiga är att vi får en siffra och inte massa teoretiska resonemang som vi inte vet om de har någon praktisk betydelse eller inte.

Skrev ett svar på ditt inlägg som sen hade plockats bort (tillsammans med mitt föregående inlägg), vet inte varför riktigt, men jag kan ju fortsätta lite här. I god ton förstås.

I teorin är förstås 100W värme 100W värme oavsett varifrån den kommer. Så i en isolerad och tät sfärisk tank med lampan eller elementet eller vad man nu har i mitten kommer resultatet att bli det exakt samma. Men vi bor inte i sfäriska tankar utan i ventilerade imperfekta rum, så verkligheten är mer komplex än teorin.

Ett rum har förstås en volym och så mycket luft behöver värmas upp för att temperaturen ska lägga sig på en jämn nivå, om rummet är helt tätt och isolerat men det är det ju inte. Så hur mycket värme som läcker ut måste ju med i beräkningen exempelvis, och det är väl logiskt att det varierar beroende på placeringen av det som genererar värme. Hur snabbt temperaturen jämnar ut sig beror också på hur bra saken som genererar värme sprider den, ett element exempelvis är designat för att skapa genomströmning av luft passivt genom uppvärmning, och en klassisk "kupévärmare" har en fläkt som sprider värmen, medan en glödlampa inte är designad för att sprida värmen mer än nödvändigt för att den inte ska brinna upp, utan strålar den åt alla håll.

Så om målet är en jämn temperatur på säg 20 grader borde ett element eller liknande uppnå det snabbare än en glödlampa, däremot kommer luften kring glödlampan att vara varmare än luften kring elementet, men det är ju en del av problemet och hjälper ju inte för det är inte en genomsnittlig temperatur vi är ute efter utan en jämn temperatur.

Sen stiger ju värme uppåt vilket är varför golvvärme är vanligt medan takvärme inte är det, det är också en anledning till varför vattenkokare har värme-elementet i botten och inte i toppen. En lampas placering kan förstås variera men sannolikt sitter den högre upp än ett element, och pratar vi en taklampa så sitter den ju högt uppe och därmed kommer en relativt stor del av värmen att gå upp i taket. Olika material i taket kan förstås absorbera mer eller mindre värme och har olika egenskaper när det gäller återstrålning och liknande, men även om vi bortser från det så tar det ju mycket längre tid att få upp temperaturen om man värmer en viss volym uppifrån än nerifrån då värmen högt uppe inte bidrar till att skapa cirkulation.

Men din fråga är ju inte så välformulerad då den inte ger i närheten av den information som krävs för att svara på den på det sätt du vill ha svar. Däremot kan man ju säkert säga att om du stänger av en lampa på 100W kommer elanvändningen att minska, hur mycket beror på en väldig massa faktorer dock. För mig som har fjärrvärme hade min förbrukning minskat med 100W exempelvis, uppvärmningen kanske hade behövt jobba aningen hårdare men det påverkar inte min elräkning för uppvärmningen går inte på el. Men även med elvärme så varierar det ju, om du bor i ett "passivhus" exempelvis, alltså ett hus som är designat för att behålla värmen i huset så mycket att man ytterst sällan behöver tillföra mer värme än vad personerna och deras apparater genererar i huset, så kan ju en borttagen glödlampa göra det lättare att hålla temperaturen på önskad nivå, beroende på hur mycket värme allt i huset genererar förstås, och hur kallt det är ute.

Permalänk
Medlem

My god, det måste vara längsta inlägget någonsin för att säga "jag vet inte"!

Frågan är fortfarande vilken storleksordning det rör sig om. Är det 1 % är det helt försumbart, är det 10 % är det nästan försumbart, är det 30 % börjar det få en verklig effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

My god, det måste vara längsta inlägget någonsin för att säga "jag vet inte"!

Frågan är fortfarande vilken storleksordning det rör sig om. Är det 1 % är det helt försumbart, är det 10 % är det nästan försumbart, är det 30 % börjar det få en verklig effekt.

Det handlar inte om att jag inte vet utan om att det är mer komplext och informationen du gett inte räcker. Vilket är vad jag förklarade i inlägget ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar inte om att jag inte vet utan om att det är mer komplext och informationen du gett inte räcker. Vilket är vad jag förklarade i inlägget ovan.

Jag har inte gett någon information, allt jag begär är en siffra på något som helst sätt. Det kan vara något du räknar ut, något du experimenterat fram, något någon annan experimenterat fram, ett utlåtande från en expert, eller vad som helst. Och det kan gälla ett rum i ett laboratorium, en villa i Norrland, en friggebod i Skåne, eller vad du vill.

Det intressanta är storleksordningen, för det du skrivit hittills är bara teoretiska resonemang som kan ha en effekt var som helst mellan 0 % och 99+ %.