Permalänk
Medlem

Är ljudet normalt?

Jag uppgraderade nyss två diskar i min lilla serverdator hemma för att få plats med mer inspelningsdata. Det blev 2st WD Ultrastar DC HC550, 18 TB. Ihopsatta som Two-way-mirror i Storage Spaces i Windows 11 Pro.

Det verkar funka hur bra som helst och hastigheterna ser normala ut. Inga problem har rapporterats i CrystalDiskInfo. Men, till min fråga... den vibrerar något extremt emellanåt och specifikt vid uppstart av datorn.

https://www.veed.io/view/8e0928cd-62b2-43c1-87cd-a94ce4d47151

00:01 Klicket är när jag trycker på ON-knappen
00:12 Diskarna börjar låta som de "tuggar" lite, relativt normalt uppfattar jag det som
00:17 Osköna vibbar
00:19 Vibrationen är så mycket att en sladd flyttar på sig

00:27 Lite mer tuggljud
00:36 Klick-ljudet är troligen jag som trycker på telefonen men missar rätt knapp

Det är alltså biten mellan ca 00:17 och 00:25 som jag syftar på här. Detta ljud dyker upp alltid vid uppstart och med jämna mellanrum när datorn är på. Kanske sker när disken spinner upp?
Är det här ett ljud som man inte bör reagera på som ovanligt? Är hårddisken skadad? Finns det något bra namn på ljudet eller vad som händer här? (har svårt att hitta information om detta)

Tacksam för råd!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

(I intresse av att det ska finnas ett svar på frågan i tråden:)

Jag ställde samma fråga på ett annat forum för datorentusiaster och där så var det fler som kunde bekräfta att de hade samma ljud från deras diskar. Det verkar handla om diskar med väldigt hög lagringskapacitet och en teori handlade om att det finns mer på insidan som ska snurra runt och det blir helt enkelt mer ljudligt att sätta igång hela maskineriet.

För att minska på ljudet så rekommenderades att hänga upp diskarna med "bungee cords" i chassit istället för i den medföljande skenan. Vilket kanske blir något jag prövar i framtiden om jag inte vänjer mig vid ljudet.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr:

Jag uppgraderade nyss två diskar i min lilla serverdator hemma för att få plats med mer inspelningsdata. Det blev 2st WD Ultrastar DC HC550, 18 TB. Ihopsatta som Two-way-mirror i Storage Spaces i Windows 11 Pro.

Det verkar funka hur bra som helst och hastigheterna ser normala ut. Inga problem har rapporterats i CrystalDiskInfo. Men, till min fråga... den vibrerar något extremt emellanåt och specifikt vid uppstart av datorn.

https://www.veed.io/view/8e0928cd-62b2-43c1-87cd-a94ce4d47151

00:01 Klicket är när jag trycker på ON-knappen
00:12 Diskarna börjar låta som de "tuggar" lite, relativt normalt uppfattar jag det som
00:17 Osköna vibbar
00:19 Vibrationen är så mycket att en sladd flyttar på sig

00:27 Lite mer tuggljud
00:36 Klick-ljudet är troligen jag som trycker på telefonen men missar rätt knapp

Det är alltså biten mellan ca 00:17 och 00:25 som jag syftar på här. Detta ljud dyker upp alltid vid uppstart och med jämna mellanrum när datorn är på. Kanske sker när disken spinner upp?
Är det här ett ljud som man inte bör reagera på som ovanligt? Är hårddisken skadad? Finns det något bra namn på ljudet eller vad som händer här? (har svårt att hitta information om detta)

Tacksam för råd!

Skrivet av Kr:

(I intresse av att det ska finnas ett svar på frågan i tråden:)

Jag ställde samma fråga på ett annat forum för datorentusiaster och där så var det fler som kunde bekräfta att de hade samma ljud från deras diskar. Det verkar handla om diskar med väldigt hög lagringskapacitet och en teori handlade om att det finns mer på insidan som ska snurra runt och det blir helt enkelt mer ljudligt att sätta igång hela maskineriet.

För att minska på ljudet så rekommenderades att hänga upp diskarna med "bungee cords" i chassit istället för i den medföljande skenan. Vilket kanske blir något jag prövar i framtiden om jag inte vänjer mig vid ljudet.

Är diskarna "proffs-diskar" så låter dessa betydligt mer än vanliga diskar. Vilket det låter som i din video. Så ljudmässigt hör jag inget speciellt förvånande och det är antagligen vaggorna eller fläktarna som ger det konstiga ljudet.

Ser ut som ett Fractal Design R5 chassi. Har ett själv och det är rätt bra på att vibrera efter ett par år samt att ljud (speciellt fläktar i original) låter en en del. Även hårddiskvaggorna är allt annat att önska tyvärr - efter några år. Vet inte om R7 (Nyast just nu) är bättre men det har bra recensioner på Inet och har fått Utmärkt av Sweclockers.

Montera om och byte av fläktar till Noctua / be quiet tystaste fläktar kanske hjälper en del. Men det är bara en gissning. Uppfattar det som att stommen (inklusive fronten) blivit sned efter ett tag vilket gör att fläktar, sidopanelerna, frontskärmen och hårddiskarna dansar i takt (eller snarare otakt).

Ljudet i sig är inte så farligt i dB mätt, bara störande frekvenser / mönster.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon