Får bara under hälften i hastighet när jag mäter hastigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag är inte jätte insatt vad skillnaden mellan router och tjänstefördelare är, men Ownits routern har Wi-Fi, det är en sån här https://www.ownit.se/utrustning står visserligen tjänstefördelare där. Vet dock inte helt skillnaden mellan tjänstefördelare och router.

Då är det där en router vad jag kan läsa mig till.

Du har då idag följande::

uttag i väggen->Ownit router (ingång i WAN uttaget)
I Ownit har du kopplat uttag 3 eller 4 till digitalboxen.
I Ownit har du kopplat uttag 1 eller 2 till din ASUS router

Mitt förslag är då

1. ställ om din ASUS som accesspunkt
2. Skaffa en switch som du ansluter till port 1 på din OWNIT
3. Låt din ASUS vara ansluten till port 2 på din OWNIT (eller i en port i switchen)
4. Om du kan bör du logga in på din Ownit router och stänga av WIFI på den och bara köra wifi på din ASUS.

en switch kan du köpa billigast möjliga 5portars gigabit switch.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Då är det där en router vad jag kan läsa mig till.

Du har då idag följande::

uttag i väggen->Ownit router (ingång i WAN uttaget)
I Ownit har du kopplat uttag 3 eller 4 till digitalboxen.
I Ownit har du kopplat uttag 1 eller 2 till din ASUS router

Mitt förslag är då

1. ställ om din ASUS som accesspunkt
2. Skaffa en switch som du ansluter till port 1 på din OWNIT
3. Låt din ASUS vara ansluten till port 2 på din OWNIT (eller i en port i switchen)
4. Om du kan bör du logga in på din Ownit router och stänga av WIFI på den och bara köra wifi på din ASUS.

en switch kan du köpa billigast möjliga 5portars gigabit switch.

Problemet är att där internetet kommer in går det bara att ha en router, får inte plats med något mer i skåpet tyvärr. Ownit routern är bryggad, så Wi-Fi är avstängt. Port 1,2 och 4 kan användas för internet. Port 3 är till digitalboxen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Problemet är att där internetet kommer in går det bara att ha en router, får inte plats med något mer i skåpet tyvärr. Ownit routern är bryggad, så Wi-Fi är avstängt. Port 1,2 och 4 kan användas för internet. Port 3 är till digitalboxen.

JAHA!

men om den är bryggad så behöver du såklart inte bry dig!

Då kan du köra på med bara din Asus som router och behöver inte ändra något.

Så kör på och var glad!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har kabeln inte E-prefixet skulle jag byta den för att verkligen säkerställa gigabithastighet.

Jag får ut i princip gigabithasatighet nu när jag löste problemet, även med denna gamla kabel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig