smart hem för tempmätning

Permalänk
Hedersmedlem

smart hem för tempmätning

Jag behöver mäta temperaturer i sommarhuset (som inte är uppkopplat året runt).
Allt för dyr elräkning förra vintern 😅.

Först tänkte jag bara sätta ut termometrar med loggning och usb och själv samla ihop datan när jag kommer till huset . Lite pilligt, men det är pilö att drifta smarta hemmet själv också. bara att kicka igång med den här lösningen. Men utbudet på sådana grejer var sämre än för smarta hem (vad jag hittade iaf). Iaf prismässigt.

Så jag har tänkt köra en rasberry med home assistant för loggningen.

Är följande en bra lösning?

Sonoff temperaturmätare (6-8 st).

https://www.styrahem.se/p/657?gclid=Cj0KCQjwnNyUBhCZARIsAI9AY...

Sonoff zigbee 3

https://www.amazon.se/dp/B09KXTCMSC/ref=mp_s_a_1_2?crid=2LH8P...

Jag är rätt grön på smarta hem-grejer.
Är det ett vettigt val för ändamålet?
Hur ser det ut med räckvidd?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag behöver mäta temperaturer i sommarhuset (som inte är uppkopplat året runt).
Allt för dyr elräkning förra vintern 😅.

Först tänkte jag bara sätta ut termometrar med loggning och usb och själv samla ihop datan när jag kommer till huset . Lite pilligt, men det är pilö att drifta smarta hemmet själv också. bara att kicka igång med den här lösningen. Men utbudet på sådana grejer var sämre än för smarta hem (vad jag hittade iaf). Iaf prismässigt.

Så jag har tänkt köra en rasberry med home assistant för loggningen.

Är följande en bra lösning?

Sonoff temperaturmätare (6-8 st).

https://www.styrahem.se/p/657?gclid=Cj0KCQjwnNyUBhCZARIsAI9AY...

Sonoff zigbee 3

https://www.amazon.se/dp/B09KXTCMSC/ref=mp_s_a_1_2?crid=2LH8P...

Jag är rätt grön på smarta hem-grejer.
Är det ett vettigt val för ändamålet?
Hur ser det ut med räckvidd?

nu är det ett tag sedan jag körde zigbee själv så jag kan inte uttala mig om enskilda produkter, men batteri saker skickar vanligen inte vidare signalen på meshande system vilket gör att räckvidden kommer bli väldigt begränsad utan fler nätanslutna enheter. räkna med ett par meter i räckvidd inomhus samt att batterier kommer dö rätt mycket snabbare än utmärkt då enheterna kommer förbruka mer energi för att nå fram. detta går ju dock ta sig runt om man införskaffar ett par billiga pluggar på tex ikea.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har en Conbee II som jag använder med Home Assistant och RPi hemma. Som tempmätare använder jag Aqaras modell, men Sonoff funkar säkert bra. Batteri håller kanske något år. Räckvidden är rätt bra men jag har satt ut en räckviddsförlängare och ett uttag från IKEA så att det inte är några problem att få temp varken utomhus eller inne.

Som aragon skriver så blir det inget mesh med batterienheter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du, och fastande för den här:

https://shelly.cloud/products/shelly-humidity-temperature-sma...

Bara en liten sensor stor som en pingisboll och ett batteri som byts mer sällan än en gång om året. Det enda som behövs är Wi-Fi - ingen basstation, ingen Zigbee eller Zwave eller Bluetooth med taskig räckvidd.

De allra flesta termometrar jag hittade envisades med att skicka temperaturen en gång i sekunden, vilket givetvis drar en massa batteri. Den här uppdaterar var 5e minut om jag minns rätt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Superbra tips. Tackar tackar.

@aragon @nu1mlock - hur konfigurerar man räckviddsförlängarna? Antar att de behöver förstå vad de ska göra på nå sätt. Alltså vad som ska rapporteras vidare.

@mpat intressant!
Både för räckvidd och för att slippa extra mellanlager. Extra kludd emellan känns som att det kan strula. Inte minst när smarta hemmetgrejer är så ofärdigt som det är i nuläget. De verkar kunna kopplas in med laddare direkt också vilket gör att man kan slippa lite fler batterier också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Superbra tips. Tackar tackar.

@aragon @nu1mlock - hur konfigurerar man räckviddsförlängarna? Antar att de behöver förstå vad de ska göra på nå sätt. Alltså vad som ska rapporteras vidare.

@mpat intressant!
Både för räckvidd och för att slippa extra mellanlager. Extra kludd emellan känns som att det kan strula. Inte minst när smarta hemmetgrejer är så ofärdigt som det är i nuläget. De verkar kunna kopplas in med laddare direkt också vilket gör att man kan slippa lite fler batterier också.

det sker automatiskt så fort du inkluderar enheten som drivs av uttaget.
Ett tips är att först sätta ditt alla enheter som har matning, när dessa sedan är inkluderade på den plats dom ska vara föst då inkluderar man batteri enheterna för att maximera täckningen (antal vägar signalen kan skickas)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

det sker automatiskt så fort du inkluderar enheten som drivs av uttaget.
Ett tips är att först sätta ditt alla enheter som har matning, när dessa sedan är inkluderade på den plats dom ska vara föst då inkluderar man batteri enheterna för att maximera täckningen (antal vägar signalen kan skickas)

Jag är inte helt med här ;). Hur inkluderar jag något som drivs av uttaget?
Vad innebär det?
Min mentala bild av det hela är att jag trycker in sådana repeaters i nå uttag en bit bort. Men hur kopplas de upp mot min zigbee-antenn som då sitter i raspbeeryn? Alltså första gången så att de får kontakt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt med här ;). Hur inkluderar jag något som drivs av uttaget?
Vad innebär det?
Min mentala bild av det hela är att jag trycker in sådana repeaters i nå uttag en bit bort. Men hur kopplas de upp mot min zigbee-antenn som då sitter i raspbeeryn? Alltså första gången så att de får kontakt.

det är lite olika beroende på enhet, standard är att man sätter zigbee donglen i inkluderings läge och sedan pluggar in saken i uttaget så ska det para, vissa enheter har en knapp man ska trycka 1-5gånger på eller vissa har att man håller in knappen 1-5 sec osv

för att ställa zigbee donglen i includerings läge så görs detta vanligen i den programvara du kör.
Tex står det vanligen en knapp "lägg till enhet" och så har man 30-60sec på sig att få enheter i includerings läge efter man tryckt på "lägg till enhet" knappen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@mpat intressant!
Både för räckvidd och för att slippa extra mellanlager. Extra kludd emellan känns som att det kan strula. Inte minst när smarta hemmetgrejer är så ofärdigt som det är i nuläget. De verkar kunna kopplas in med laddare direkt också vilket gör att man kan slippa lite fler batterier också.

Precis min tanke också - så enkelt som möjligt.

De stämmer att det finns batterieliminator, typ, men jag har inte provat den. Jag vill egentligen bara veta temperaturen i ett rum över nätet så att jag kan välja att slå på värmen eller inte, och för det räcker det med en, och ett batteri på 18 månader kan jag leva med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Superbra tips. Tackar tackar.

@aragon @nu1mlock - hur konfigurerar man räckviddsförlängarna? Antar att de behöver förstå vad de ska göra på nå sätt. Alltså vad som ska rapporteras vidare.

@mpat intressant!
Både för räckvidd och för att slippa extra mellanlager. Extra kludd emellan känns som att det kan strula. Inte minst när smarta hemmetgrejer är så ofärdigt som det är i nuläget. De verkar kunna kopplas in med laddare direkt också vilket gör att man kan slippa lite fler batterier också.

Beror ju på hur stor stugan är och vilken typ av väggar, om du behöver förstärkare eller inte. I kontrollmjukvaran brukar man kunna få fram en karta över vilken väg enheterna tar i nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blev till sist 4 st shelly h&t som går över wifi. De sattes upp i helgen.

250 spänn stycket. Dyrt med batterier bör väl tilläggas. cr123a. Hittade 4pack på apotea för 109:- och jag hoppas ju de räcker i något år iaf.
En del får dem att räcka närmre 2 år. Andra... 2 månader. Får kolla på att skaffa microUSB-uttag till dem om batterierna inte klarar sig så länge. Typ 80 spänn styck.

Ja men hur funkar det då?
Smidigt att slippa extra utrustning. Funkar direkt i wifinätet mot home assistant.
Men dyrt om man tänkt ha många. Jag får nöja mig med 4 stycken nu. Tänkte ju ha dubbelt så många egentligen.

Lite för tidigt att uttala mig närmre om huruvida det varit ett bra eller dåligt val.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad var leveranstiden från Shelly?
Funderar på att sätta en sån nere i min pools teknikrum för att ha koll på temp och fukt.

1st ser ut att hamna på 31.98€ till sverige.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det blev till sist 4 st shelly h&t som går över wifi. De sattes upp i helgen.

250 spänn stycket. Dyrt med batterier bör väl tilläggas. cr123a. Hittade 4pack på apotea för 109:- och jag hoppas ju de räcker i något år iaf.
En del får dem att räcka närmre 2 år. Andra... 2 månader. Får kolla på att skaffa microUSB-uttag till dem om batterierna inte klarar sig så länge. Typ 80 spänn styck.

Ja men hur funkar det då?
Smidigt att slippa extra utrustning. Funkar direkt i wifinätet mot home assistant.
Men dyrt om man tänkt ha många. Jag får nöja mig med 4 stycken nu. Tänkte ju ha dubbelt så många egentligen.

Lite för tidigt att uttala mig närmre om huruvida det varit ett bra eller dåligt val.

jag kör laddbara cr123a, håller vanligen minst 1 år (snarare 1.5-2år i magnetkontakterna) och tar 30-60min att ladda https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?orderId=8120478489...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d3rrty:

Vad var leveranstiden från Shelly?
Funderar på att sätta en sån nere i min pools teknikrum för att ha koll på temp och fukt.

1st ser ut att hamna på 31.98€ till sverige.

Jag beställde från proshop. Paketet med 4 enheter kom en eller två dagar efter lagd order.
Vet inte vad det tar för tid att beställa direkt från shellys egna site däremot.

Verkar som att man kan beställa dem direkt med USBkontakt för 30 spänn extra istället. Mer prisvärt om man ändå tänkt köra utan batteri:
https://www.styrahem.se/p/551/termometer-och-luftfuktighetsgi...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled