Permalänk
Medlem

Plex hackat

Fick precis nu mail om att Plex blivit hackat och de uppmanar alla att byta lösenord och sätta på två factor auktorisering.

Googlade och fick det bekräftat från flera källor bland annat MacRumors.

https://www.macrumors.com/2022/08/24/plex-users-reset-passwor...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

För en gångs skull är jag nöjd med att använt mitt google-konto och där ha 2fa.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Sötast

Vilken tur att det endast var en 'limited subset of data' med ditt lösenord, ditt konto och din epost. Tänk om hackarna kommit över något mer viktigt. T.ex som ehh... hmm.... Vad mer sparar plex mer om dig egentligen? Använder plex profilbilder eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vilken tur att det endast var en 'limited subset of data' med ditt lösenord, ditt konto och din epost. Tänk om hackarna kommit över något mer viktigt. T.ex som ehh... hmm.... Vad mer sparar plex mer om dig egentligen? Använder plex profilbilder eller något?

Tror den avslutande meningen som citerades besvarar din fråga (om vad de menar)? "Rest assured that credit card and other payment data are not stored on our servers at all and were not vulnerable to this incident."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

Tror den avslutande meningen som citerades besvarar din fråga (om vad de menar)? "Rest assured that credit card and other payment data are not stored on our servers at all and were not vulnerable to this incident."

Lite det jag menar.
Kreditkort och liknande sköter ju tredjeparter. Så vilken mer data kunde läckas från Plex, som på något vis skulle vara värre än den datan som läckt?

Känns som att hackarna lyckades komma åt det absolut viktigaste de kunde och Plex försöker mena att det inte är så farligt som det ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite det jag menar.
Kreditkort och liknande sköter ju tredjeparter. Så vilken mer data kunde läckas från Plex, som på något vis skulle vara värre än den datan som läckt?

Känns som att hackarna lyckades komma åt det absolut viktigaste de kunde och Plex försöker mena att det inte är så farligt som det ser ut?

Poängen är väl att de skriver till en målgrupp som inte förväntas veta hur deras system sitter ihop.

Och OM det viktigaste som finns i systemet verkligen är användarnamn och lösenord, så är det kanske ett tecken på att katastrofen är begränsad. Man kommer ju isf inte åt något intressant ens om man har användarnamn och lösenord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det där är den näst-främsta anledningen till varför jag helst inte skapar ett konto om jag verkligen inte måste

Installerade Stremio i går och när jag startade det ville skiten att jag skulle skapa ett konto. Tjänsten avinstallerades snabbare än när den installerades (bokstavligen talat... pacman <3).

Installerar hellre tjänster där jag inte behöver skapa något konto, till exempel Jellyfin.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tog bort hela mitt Plex konto nu. Helt hopplöst. Inte länge sen Asustor blev hackat....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Allexz:

Lite det jag menar.
Kreditkort och liknande sköter ju tredjeparter. Så vilken mer data kunde läckas från Plex, som på något vis skulle vara värre än den datan som läckt?

Känns som att hackarna lyckades komma åt det absolut viktigaste de kunde och Plex försöker mena att det inte är så farligt som det ser ut?

Inte värre nödvändigt men Plex samlar en del data:
https://www.plex.tv/about/privacy-legal/privacy-preferences/
https://www.plex.tv/about/privacy-legal/