Tror ni Rockstargames kommer lyckas göra GTA 6 bättre än GTA 5?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se mindre linjära uppdrag.
Att t.ex få en hitlist där man får slumpmässigt utvalda karaktärer att "ta ut" där man får lite ledtrådar om vart dom jobbar, deras vanor osv, tillsammans med en bild och sen får man hitta personen baserat på det och utföra uppdragen...en mer levande värld där alla har ett liv och vardag. Tycker det har sagts att så var fallet förr, men det har alltid känts som att populationen i spelet bara är en anonym npc och uppdragen är till 90% scriptade. Mer av en sandbox helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm detta fick mig att tänka på att GTA 5 gjordes ju från början till PS3/360. Även om det sedan portades till PS4/One/PC så är ju säkert mycket i spelet byggt med 360/PS3 i åtanke.

Det var nog inte någon "portning" på det hållet du och många andra tror utan snarare tvärtom så att Rockstar skohornade in vad de kunde på PS3/XB360-generationen, samtidigt som den i någon mån fulla versionen kom till PS4/XBOne och PC, vilket bl.a. nämns i en intervju i PC Gamer vid releasen av GTA V:

"We were always going to bring GTA 5 to PC. We planned from day 1 for a PC build and we made technical decisions based off the fact that we would be doing a PC version of the game. While we started development of the PC version quite early, we decided to focus the bulk of our attention on the PS3 and XB360 versions first in order to push that as far as we possibly could before turning our attention to the PS4 and Xbox One versions, and then using the shared architecture underpinning the new consoles to help ourselves ramp up into the PC version and push the game as far as we possibly could knowing we would have the opportunity to make the game look and feel better than it ever has."

Källa: https://www.pcgamer.com/rockstar-talk-4k-pc-performance-and-m...

Skrivet av chksix:

GTA6 borde byggas för PC och sen tonas ner för konsoler istället för tvärtom som det har varit hittills

Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var nog inte någon "portning" på det hållet du och många andra tror utan snarare tvärtom så att Rockstar skohornade in vad de kunde på PS3/XB360-generationen, samtidigt som den i någon mån fulla versionen kom till PS4/XBOne och PC, vilket bl.a. nämns i en intervju i PC Gamer vid releasen av GTA V:

"We were always going to bring GTA 5 to PC. We planned from day 1 for a PC build and we made technical decisions based off the fact that we would be doing a PC version of the game. While we started development of the PC version quite early, we decided to focus the bulk of our attention on the PS3 and XB360 versions first in order to push that as far as we possibly could before turning our attention to the PS4 and Xbox One versions, and then using the shared architecture underpinning the new consoles to help ourselves ramp up into the PC version and push the game as far as we possibly could knowing we would have the opportunity to make the game look and feel better than it ever has."

Källa: https://www.pcgamer.com/rockstar-talk-4k-pc-performance-and-m...
Se ovan.

Ja säkert underliggande teknik o motor gjorde dem så skalningsbara som möjligt, och det lyckades dem ju verkligen med, men det fanns säkert ändå beslut dem var tvungen att göra pga PS360. Jag tänka mig att någon designer hade en riktig spektakulär ide om något uppdrag men sen sa programmerarna "nä nä nä nä nä, finns inte en chans att vi kan få det där att rulla på PS3an med 256 MB RAM" och så fick de dra tillbaka lite på sin idé.
Jag kan tänka mig tex uppdraget där man torterar stackarn och växlar mellan Michael o Trevor... kanske designern ville att man skulle växla mellan Franklin också som höll på med något på annat håll, men fick nöja sig med M & T.

(Jag förstår ännu inte hur fasen de fick spelet att fungera på PS3. Visst, det är 720p och mycket fulare än det är nu på PC och FPSen var typ 20, men ändå.... 256 MB RAM hade PS3. Kör jag GTA V nu på min dator ser jag det dra 4 GB RAM... Skulle vilja ha en 10 timmars Netflix dokumentär om hur de lyckades)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

GTA6 borde byggas för PC och sen tonas ner för konsoler istället för tvärtom som det har varit hittills

Varför tona ner för konsol?

Dessutom borde det designas för konsol (med supersnabb SSD->internminne hantering) och inte PC som har för krasslig prestanda (nej, jag pratar inte om high-end pc men faktum kvarstår att genomsnitts PCn är sämre än PS5/XSX).

Permalänk
Medlem

Sant, jag tänkte nog mest att PC hade mer kräm än konsolerna men har fortfarande X360 och PS4 i huvudet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Sant, jag tänkte nog mest att PC hade mer kräm än konsolerna men har fortfarande X360 och PS4 i huvudet.

Man kan väl säga som så att hoppas att GTA VI utvecklas enkom för this-gen och inte är ännu ett cross-gen lir med kompromisser för PS4/One och trötta PCs.

Dvs att det designas efter snabb minnes/datahantering och inte helt hopplösa CPU:er. Det är det viktigaste, grafikrenderingen i sig är alltid lätt att göra skalbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Blir svårt att hitta på något nytt, det som gjorde GTAV speciellt var ju hur storyn spelades ut med 3 olika karaktärer, själva storyn var väl lite meh i slutändan.
Det som ger spelet mest värde är väl heists och online-läget som var helkasst i början men har blivit bättre och får fortfarande massor med uppdateringar.
Mikrotransaktioner kan väl alltid diskuteras, har klarat mig väldigt fint utan och det är fortfarande roligt att spela fast jag inte har 5 miljarder dollar i spelet.

För att spel är kända för att fungera bra, speciellt online-funktioner och dag 1 patchar osv, aldrig en bra idé.

Tog ledigt både under GTA5 och RDR2 release.
Man spelar ju single player under första veckan och fortsätter hamra servrarna tills det fungerar. Man kan aldrig få tillbaka spelupplevelsen man får från dom första veckan/veckorna efter release. Det är som allra bäst då. Alltid lättast att tjäna illegitima GTA deg då också.

Permalänk

Gra 6 hackad över 60 videos finns att hitta! Hacket är bekräftat som riktigt..
Hacket skede tidigt i morse och Rockstars väntar ge besked denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Gra 6 hackad över 60 videos finns att hitta! Hacket är bekräftat som riktigt..
Hacket skede tidigt i morse och Rockstars väntar ge besked denna gång.

FZ-artikel här: https://www.fz.se/artikel/291494-enorm-gta-6-lacka-filmer-bil... och i kommentarstråden till den artikeln så länkas det till en Reddit som kan vara värd att kolla in

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

FZ-artikel här: https://www.fz.se/artikel/291494-enorm-gta-6-lacka-filmer-bil... och i kommentarstråden till den artikeln så länkas det till en Reddit som kan vara värd att kolla in

Intressant att ryktet om att ens avatar kan vara kvinna verkar stämma.

Kör alltid med kvinnlig karaktär när det går i spel, så det ska bli riktigt kul.

Permalänk

hoppas på ett bra onlineläge.

tyckte single player va ganska meh...

däremot så var onlineläget jäkligt kul å gör heists me sina polare även om de blev lite repetativt efter man kört igenom alla nån/nåra gånger så inte så långlivat.

hoppas på ett bra onlineläge med mycket innehåll utanatt behöva spendera en förmögenhet på spelet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Hatade RDR2, spelet är som att röra sig i sirap. Allt tar LÅÅÅÅÅÅNG tid. Öppna ett skåp och se om det finns ammunition? Hinner nästan sätta på kaffekokaren. Om det är det håller som GTA går åt kommer jag nog inte gilla det. Roligaste GTA spelet för mig var nog Vice City, eller San Andreas. Snabbt och kul, tog sig själv lagom seriöst.

Kan bara hålla med om RDR2. Finns så mycket som är trevligt i det spelet. Men så mycket som är jobbigt/tråkigt/omständligt. Det är ett spel för fan. Jag blev precis skjuten men åt lite mat för att fixa det. Jag behöver inte söka igenom varje kropp av mitt nyligen begångna massmord för att jag ska leva mig in i spelet. Låt mig snabb springa över dem o spamma en knapp för att loota.
Jag behöver inte heller ta 4 minuter för att öppna skåp i random hus jag rånar för att loota lite kaffe. Det är bara idiotisk game design.
Jag vet att jag spelar ett spel, låt mig spela det med fokus på det roliga tack.

Permalänk
Medlem

Tekniken går framåt men vice city var bättre för sin tid.

Gta 6 beror helt på vart de går. Rörde inte online i gta 5 så fokuserar de på det blir det irrelevant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x