Vilka butiker har öppet köp?

Permalänk

Vilka butiker har öppet köp?

Tänkte köpa ett par ssd från olika butiker men jag vet inte vilken av dessa ssd's som jag vill behålla då de är väldigt snarlika men från olika tillverkare.

Kan jag pröva en av varje och lämna tillbaka en av dem jag inte vill behålla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tänkte köpa ett par ssd från olika butiker men jag vet inte vilken av dessa ssd's som jag vill behålla då de är väldigt snarlika men från olika tillverkare.

Kan jag pröva en av varje och lämna tillbaka en av dem jag inte vill behålla?

Om du köper via nätet så måste butiken ta tillbaka om du ångrar inom 14 dagar från att du hämtat ut paketet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du köper via nätet så måste butiken ta tillbaka om du ångrar inom 14 dagar från att du hämtat ut paketet.

Om jag förstått trådstarten rätt så är det så dumt att det är nära på missbruk av det öppna köpet dock. Varför skulle man behöva "testa" en SSD? Inom samma prisklass och med samma funktioner kommer det inte finnas märkbara skillnader.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om jag förstått trådstarten rätt så är det så dumt att det är nära på missbruk av det öppna köpet dock. Varför skulle man behöva "testa" en SSD? Inom samma prisklass och med samma funktioner kommer det inte finnas märkbara skillnader.

Ja, det är en bra fråga.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag förstår heller inte vad trådskaparen har för syfte.
Skulle du (trådskaparen) vilja få en disk som någon har labbat med och som ev är ESD skadad?

Man läser på och köper det man skall ha!
Om produkten sen inte lever upp till förväntningarna pga att specifikationerna är fel eller att försäljaren lämnat felaktiga uppgifter/förväntningar så lämnar man tillbaka produkten.

Att köpa hem 10 snarlika sale för att labba är ju rent missbruk och man borde bli förbjuden från att handla från den butiken.

Permalänk
Medlem

Till frågan om du kan göra så:

Lagligt:Ja
Moraliskt:Nej

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner först om du är osäker och beställ sen. Jag skulle aldrig vilja köpa någons begagnade SSD som någon lämnat tillbaka till butik.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Du borde skämmas

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om jag förstått trådstarten rätt så är det så dumt att det är nära på missbruk av det öppna köpet dock. Varför skulle man behöva "testa" en SSD? Inom samma prisklass och med samma funktioner kommer det inte finnas märkbara skillnader.

Öppna köpet kan ju vara utformat hur som helst så svårt att säga om det är ett "missbruk" eller ej. Jag köpte exempelvis en Nintendo Switch på Elgiganten och frågade huruvida öppet köp endast gällde vid obruten förpackning. Killen i kassan sade att vi fick använda den som vi ville, bara den var i hyggligt skick. Så där kan man använda produkten rejält, utan att "missbruka det öppna köpet".

Det är dock inget missbruk av den lagstadgade ångerrätten. Varför man behöver testa? En sak kan ju vara att se om de utlovade hastigheterna stämmer? Är ju tydligen så att tillverkarna byter ut delar med sämre prestanda som följd, utan att ändra modellbeteckning.

Lagt till info om Elgiganten.
Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1