Comhems 3 hål i väggen och nätverksåtkomst via cat-kabel

Permalänk

Comhems 3 hål i väggen och nätverksåtkomst via cat-kabel

Hej alla,

Jag har fått ett märkligt problem på halsen.

Vi har sedan drygt 10 år haft Comhem som leverantör av bredband. Bor i lägenhet.
Så här har vi kopplat upp routern :

1. Router som är i sovrummet -> coax-kabel från router till coax-kontakt i väggen som heter "Data".
2. Brevid coax-uttagen på väggen finns några uttag för cat-5 där varje uttag heter vardagsrum, sovrum 1, sovrum 2 osv. I dessa har vi kopplat cat-5 kablar och sen in i routern.
3. Från respektive rum, Sovrum1, 2, vardagsrum, som har cat-5 kabeluttag, har vi kopplat cat-5 kabel in i datorerna. Det finns även coaxuttag i varje rum som är orörda.
3. Detta upplägg har fungerat fin-fint i typ 10 år.

Nu till problemet. Häromdan slutade uttaget i ett av sovrummen att fungera. Felsökte genom att byta kablar, dator osv men uttaget är dött.
Kontaktade Tele2 som blev förvånad över att vårt upplägg ens fungerade. De menade på att de cat-5 uttagen som sitter i varje rum är för fiber och har inget med comhem /tele2 att göra. De menade på att det är en fysisk omöjlighet att koppla cat-5 kablar och få internet via comhems "tre hål i väggen" eftersom systemen är inkompatibla. Vill vi ha internet i varje rum måste vi abbonera på tjänsten separat för ... varje rum.
Därför kunde de inte skicka ut en tekniker för att laga det trasiga cat-5 uttaget eftersom de som sagt hävdar att deras tjänster enbart är kopplade till "3 hål i väggen".

Vår förening har inget annat avtal förutom den de har med Comhem/tele2.

Testade nyss : drar jag ut Coaxkabeln från routern, slutar internet att fungera helt.

I vårt avtal / faktura står inget om fiber eller coax. Oklart i dagsläget vad det är. Jag lutar mer åt att det är fiber, men tele2's kundtjänst gav mig huvudbry.

Om Tele2's invändningar stämmer, hur har vi kunnat koppla oss upp på internet via cat-5? Jag vet åtminstone en granne som har kopplat upp sig på nätet på samma sätt som vi gjort.

Permalänk

Comhem/Tele2 vet inte vad de pratar om. Dina cat-5 är bara för ditt interna nät. Internet får du bra via Coax, seden skickar du ut det i resten av lägenheten.

Så som du kört är korrekt

EDIT: Kan ju vara antingen porten på routern som dött, eller på datorn som är inkopplad. Men jag hade nog sett om du kan få tag på en nätverkstestare för att kolla efter kabelbrott.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det är en installation en tidigare ägare har gjort själv - dragit ett år extra kablar för att gör precis som ni gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

På din beskrivning låter det som du har en patchpanel och sedan kablar ut till varje rum. I det här fallet så är det inte tele2/comhem som åtgärdar felet då det (med största sannolikhet) ligger efter brytpunkten för deras ansvar.

Om du enbart hyr lägenheten så är det värden som åtgärdar det. Annars brukar flesta elektriker också kunna koppla nätverkskablage och uttag.

Permalänk

Tack för input.

@Swerkelina - Ja, det är det jag misstänker. Men vem bär ansvaret för att byta ut det trasiga uttaget?
Jag har testat att byta port på routern med samma resultat. Testat att koppla upp 2 datorer från sovrum1 och får inte tillgång till nätet. Sovrum 2 och vardagsrum funkar utan problem.

@mpat - Det är nybygge och vi flyttade in i samband med det.

Permalänk
Medlem

som ovan säger så verkar inte comhem/tele2 ha någon koll på vad de pratar om. din installation låter helt korrekt och är så man bygger nätverk i nyare fastigheter eller om man har gjort det snyggt själv. dvs en patchpanel vid routern och uttag i varje rum.

har du provat att koppla en dator direkt mot porten på routern? detta för att utesluta om routerns port är trasig eller inte.
nästa steg är om du kan låna en kabeltestare för nätverk och prova om kabeln mellan uttagen är hel.

Du han visst svara på min fråga innan jag han skriva klart :)
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

som ovan säger så verkar inte comhem/tele2 ha någon koll på vad de pratar om. din installation låter helt korrekt och är så man bygger nätverk i nyare fastigheter eller om man har gjort det snyggt själv. dvs en patchpanel vid routern och uttag i varje rum.

har du provat att koppla en dator direkt mot porten på routern? detta för att utesluta om routerns port är trasig eller inte.
nästa steg är om du kan låna en kabeltestare för nätverk och prova om kabeln mellan uttagen är hel.

Porten på routern är ok. Har dragit från samma port och från uttaget från rummet brevid kör jag med en låång cat-5 kabel för att koppla med min pc.
Var lånar jag en kabeltestare? Men vad kan ha hänt? Blixtnedslag som slagit ut uttaget i väggen?

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Tack för input.

@Swerkelina - Ja, det är det jag misstänker. Men vem bär ansvaret för att byta ut det trasiga uttaget?
Jag har testat att byta port på routern med samma resultat. Testat att koppla upp 2 datorer från sovrum1 och får inte tillgång till nätet. Sovrum 2 och vardagsrum funkar utan problem.

@mpat - Det är nybygge och vi flyttade in i samband med det.

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? Om det är bostadsrätt är det dina uttag, ditt ansvar att laga. Vet inte om det är ditt ansvar vid hyresrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Porten på routern är ok. Har dragit från samma port och från uttaget från rummet brevid kör jag med en låång cat-5 kabel för att koppla med min pc.
Var lånar jag en kabeltestare? Men vad kan ha hänt? Blixtnedslag som slagit ut uttaget i väggen?

Det är typ om du känner någon som äger en.
lite problematiskt är att typ alla "konsument" versioner som man kan köpa på typ kjell är bara en ren kontinuitets-testare och dom kan säga att allt är ok medans ingenting fungerar. Du vill ha en som kan mäta signalkvalitet. så om du känner någon elektriker eller någon som jobbar på en skola med nätverkslabb.

tex en Cablemaster 200 hade varit tillräckligt, men dom verkar inte säljas längre, utan ersätts av cablemaster 210 som är dyrare...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Inte säkert att TS är ansvarig för kablarna innanför väggarna.

Ofta brukar stamnätet av sådan art tillhöra föreningen och dom bör eventuellt stå för det ifall nu inte TS orsakat skadan.

Han bör prata med sin styrelse för att få de felsökt och åtgärdat av fackman. Vem som tar kostnaden är upp till BRF att diskutera. Com Hem är nog inte ansvariga för interna nätet.

En Lex BRF.

I min förening så är vi ansvariga som BRF för interna stamnätet. Men om bostadsrättsinnehavare har orsakat felet själv med skada eller liknande tar denne kostnaden. Ibland tas det så på deras försäkringar men det är en fråga mellan boende och försäkring. Kostnad för reparation betalar som då.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Inte säkert att TS är ansvarig för kablarna innanför väggarna.

Ofta brukar stamnätet av sådan art tillhöra föreningen och dom bör eventuellt stå för det ifall nu inte TS orsakat skadan.

Han bör prata med sin styrelse för att få de felsökt och åtgärdat av fackman. Vem som tar kostnaden är upp till BRF att diskutera. Com Hem är nog inte ansvariga för interna nätet.

En Lex BRF.

I min förening så är vi ansvariga som BRF för interna stamnätet. Men om bostadsrättsinnehavare har orsakat felet själv med skada eller liknande tar denne kostnaden. Ibland tas det så på deras försäkringar men det är en fråga mellan boende och försäkring. Kostnad för reparation betalar som då.

Kablar i väggen är inte föreningens ansvar, enbart kabeln in i lägenheten. (om du inte har hyresrätt)

Om du har kunskap, öppna upp uttaget som inte fungerar och koppla om det.
Är det ett verktygslöst uttag är det enkelt, annars kan det vara smart att köpa ett nytt och göra det själv, ordningsföljd på kabeln hittar du efter lite googling.
Vi i Europa kör efter B

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag bor i bostadsrätt.
Ponera att det är en strömspik eller liknande som slagit ut uttaget, då är det nog mitt ansvar om man bör dra ut alla kablar från väggen för att undvika skador när det åskar?

Känner dessvärre ingen tekniker eller elektriker.

Men jag ska höra med styrelsen hur ansvarsfördelningen ser ut.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kablar i väggen är inte föreningens ansvar, enbart kabeln in i lägenheten. (om du inte har hyresrätt)

Om du har kunskap, öppna upp uttaget som inte fungerar och koppla om det.
Är det ett verktygslöst uttag är det enkelt, annars kan det vara smart att köpa ett nytt och göra det själv, ordningsföljd på kabeln hittar du efter lite googling.
Vi i Europa kör efter B

Är helt noll på sådant här men kan ju alltid öppna upp och titta hur det ser ut. Men skadan kan ju sitta mitt i kabeln långt in i väggen och inte i själva kontakten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av newtoninja:

Jag bor i bostadsrätt.
Ponera att det är en strömspik eller liknande som slagit ut uttaget, då är det nog mitt ansvar om man bör dra ut alla kablar från väggen för att undvika skador när det åskar?

Känner dessvärre ingen tekniker eller elektriker.

Men jag ska höra med styrelsen hur ansvarsfördelningen ser ut.

Att en strömspik skulle ha skadat bara kabeln är väldigt osannolikt för den är ansluten till dina nätverksapparater i lägenheten och att de skulle kunna ge en spik som skadar kabeln utan att själva brinna upp lär inte hända. det kan däremot vara ett nån annan påverkan typ möss eller fukt.

Skrivet av newtoninja:

Är helt noll på sådant här men kan ju alltid öppna upp och titta hur det ser ut. Men skadan kan ju sitta mitt i kabeln långt in i väggen och inte i själva kontakten?

Ja den kan vara i kabeln men oftast är det i kontakteringen det är problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att en strömspik skulle ha skadat bara kabeln är väldigt osannolikt för den är ansluten till dina nätverksapparater i lägenheten och att de skulle kunna ge en spik som skadar kabeln utan att själva brinna upp lär inte hända. det kan däremot vara ett nån annan påverkan typ möss eller fukt.

Ja den kan vara i kabeln men oftast är det i kontakteringen det är problem

OK tack. Ska kolla lite hur det ser ut sen om kontakten är något jag kan byta ut själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

OK tack. Ska kolla lite hur det ser ut sen om kontakten är något jag kan byta ut själv.

Det är nog snarare kontektering än kabeln. Då folk har antingen för mycket kabel eller för lite så blir böjen till rj45 för skarp och det blir tryck och tillslut kan en tamp av kontekteringen släppa.

Det finns verktygslösa typ https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjac...
Där man bara lägger kabeln efter färgen i donets lock. Stänger och sedan klipper av utsidans utstickande tampar med typ sidavbitare.

Finns också färdiga kit med 2x rj45+själva locket så du byter hela "uttaget"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är nog snarare kontektering än kabeln. Då folk har antingen för mycket kabel eller för lite så blir böjen till rj45 för skarp och det blir tryck och tillslut kan en tamp av kontekteringen släppa.

Det finns verktygslösa typ https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjac...
Där man bara lägger kabeln efter färgen i donets lock. Stänger och sedan klipper av utsidans utstickande tampar med typ sidavbitare.

Finns också färdiga kit med 2x rj45+själva locket så du byter hela "uttaget"

Nice, tack för vidare tips.
Jag satt och sneglade på denna ;

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Men ditt tips var ju snällare mot plånboken.
När jag är hemma ska jag kolla och ta ett kort på kontakten!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av newtoninja:

Nice, tack för vidare tips.
Jag satt och sneglade på denna ;

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Men ditt tips var ju snällare mot plånboken.
När jag är hemma ska jag kolla och ta ett kort på kontakten!

Det går att mäta med en multimeter också även om det är lite bökigare rent praktiskt men med lite noggrant jobb går det om man vill (utifall du redan har en multimeter) Och en del nätverkskort har också kabelmätfunktioner
Ska du ta en bild så gör inte det utan ta minst 2 för det är 2 ändar på kablaget och du vet inte var det är problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Testade nyss : drar jag ut Coaxkabeln från routern, slutar internet att fungera helt.

I vårt avtal / faktura står inget om fiber eller coax. Oklart i dagsläget vad det är. Jag lutar mer åt att det är fiber,

Supportyrket är kraftigt underbetalt

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Supportyrket är kraftigt underbetalt

Yupp, är i det flesta fallen riktigt okunnigt folk som sitter och arbetar med det, är själv utbildad support/helpdesktekniker men när jag sökt sådana jobb har jag sakta backat tillbaka och fortsatt med mitt nuvarande industriarbete när jag får höra den sjukt låga lönen...

Men det är som de flesta säger du som har ansvar för ditt interna nätverk i en bostadsrätt och sålänge du får internet över Wi-Fi från routern kan du ju utesluta Comhem / Tele2 även om det kan vara en död Port ut från routern.

De flesta elektrikerna kan mäta nätverksportar och felsöka så anlita en elektriker om du inte känner för att göra det själv.

i min förra bostadsrätt använde jag t.ex. placeringen av de gamla telefonjacken att dra 2xRJ45 till lite olika rum då jag bodde i 2 vånings och ville ha tv boxar och stationära trådat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ok, öppnade dosan och såg omedelbart att en av sladdarna, den blåa, hade lossnat från sin klyka.
Försökte peta in den i klykan så gott det gick med en tunn pincett (har inga bra verktyg) och vips nu funkar internet igen! Såg som hastigast att isoleringsmaterialet täckte över koppartrådarna men det tycks funka bra ändå. Det kanske är de där metallpiggarna som trycker in i isoleringsplasten för att få kontakt med koppartrådarna?

Vet inte varför sladden lossnade... den var inte kortare än övriga sladdar.

Tack alla för fantastiska input som ledde till en lösning!

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Ok, öppnade dosan och såg omedelbart att en av sladdarna, den blåa, hade lossnat från sin klyka.
Försökte peta in den i klykan så gott det gick med en tunn pincett (har inga bra verktyg) och vips nu funkar internet igen! Såg som hastigast att isoleringsmaterialet täckte över koppartrådarna men det tycks funka bra ändå. Det kanske är de där metallpiggarna som trycker in i isoleringsplasten för att få kontakt med koppartrådarna?

Vet inte varför sladden lossnade... den var inte kortare än övriga sladdar.

Tack alla för fantastiska input som ledde till en lösning!

https://i.ibb.co/VC0mT69/rj45.jpg

Den skär igenom isoleringen när du knäpper ihop fästet, så det ser bra ut

Dålig på svenska
Permalänk
Skrivet av Swerkelina:

Den skär igenom isoleringen när du knäpper ihop fästet, så det ser bra ut

Så skönt att lösningen var så enkel. Måste träna på att våga öppna grejerna själv.

Vad gör den blåa kabeln?
Nu har den fått ett par nya hack i isoleringen eftersom jag fick dra lite i den för att den skulle nå fram till klykan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Vad gör den blåa kabeln?

Skumt att en lös blå fick internet att sluta fungera helt, den borde fortfarande ha fungerat med 100mbit, men inte gbit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Skumt att en lös blå fick internet att sluta fungera helt, den borde fortfarande ha fungerat med 100mbit, men inte gbit.

<Uppladdad bildlänk>

What. Märkligt. Den blåa används inte alls då?
Kanske nuddade den nån metallpigg och orsakade stoppet.

Jag har 100 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

What. Märkligt. Den blåa används inte alls då?
Kanske nuddade den nån metallpigg och orsakade stoppet.

Jag har 100 Mbit.

det KAN ha orsakat något fel i handskakningen, men dom SKA alltid falla tillbaka till en lägre nivå om kabeln misslyckas med full duplex på den handskakade nivån. tror den ska kunna falla enda ner till base-10 som bara kräver 1 kabelpar.. men det kan jag inte svära på, var länge sedan jag pluggade detta nu

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

De faller ner till lägre nivå om de känner av noll kontakt, men om det finns en intermittent kontakt vet man aldrig vad som händer.

10BaseT finns i en variant som är halv duplex, då är det mycket riktigt bara ett enda par som används. Normalfallet är dock full duplex, då får man ha två par.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

What. Märkligt. Den blåa används inte alls då?
Kanske nuddade den nån metallpigg och orsakade stoppet.

Jag har 100 Mbit.

Alla paren måste ha kontakt för 1 Gbit/s
Stöder din dator och router det, bör du se 1 Gbit/s alt 1000 Mbit/s i länkhastighet på datorn. Kolla under nätverk i inställningar.
Dvs att din interna LAN kan prata i den hastigheten, sedan har du begränsning hos din ISP som reglerar hastigheten på Internet.

För 100 Mbit/s räcker det med dom 4 paren som @Haptic visade ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Alla paren måste ha kontakt för 1 Gbit/s
Stöder din dator och router det, bör du se 1 Gbit/s alt 1000 Mbit/s i länkhastighet på datorn. Kolla under nätverk i inställningar.
Dvs att din interna LAN kan prata i den hastigheten, sedan har du begränsning hos din ISP som reglerar hastigheten på Internet.

För 100 Mbit/s räcker det med dom 4 paren som @Haptic visade ovan.

Yes. Dator, router, kabel är 1 Gbit. Men jag har bara 100 Mbit, räcker gott till mina behov. Däremot verkar hastigheten minskat nedströms. Ca 95 Mbit jämfört med ca 110 Mbit innan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@newtoninja Skönt att det löste sig.

Som det generellt är så har Tele2/Comhem absolut noll koll på eventuella alternativa uttag i hemmet utöver Coax.
Levererar de Coax så kan det även vara som så att man kan välja fiberkoppling istället i vissa föreningar.

Det är vad Comhem svarade på.

Du har troligen istället Ethernet-kablar dragna i/på väggarna och dessa är endast internt i hemmet. Ibland kan man ha flera uttag i hemmet som går till en patchpanel och utöver denna finns ett ethernetuttag kopplat till en media konverter. Denna konverter kan sitta i lägenheten men ibland även i källaren på kåken där fibern kommer in.

Jag har t ex både flera Coax-uttag i lägenheten (som jag inte använder) men även en fiberkonverter i hallen där ett ethernetuttag då ger internet. Detta går in i min router och sedan sitter ett par uttag i en patchpanel som då går till olika rum i lägenheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin