Comhems 3 hål i väggen och nätverksåtkomst via cat-kabel
Hej alla,
Jag har fått ett märkligt problem på halsen.
Vi har sedan drygt 10 år haft Comhem som leverantör av bredband. Bor i lägenhet.
Så här har vi kopplat upp routern :
1. Router som är i sovrummet -> coax-kabel från router till coax-kontakt i väggen som heter "Data".
2. Brevid coax-uttagen på väggen finns några uttag för cat-5 där varje uttag heter vardagsrum, sovrum 1, sovrum 2 osv. I dessa har vi kopplat cat-5 kablar och sen in i routern.
3. Från respektive rum, Sovrum1, 2, vardagsrum, som har cat-5 kabeluttag, har vi kopplat cat-5 kabel in i datorerna. Det finns även coaxuttag i varje rum som är orörda.
3. Detta upplägg har fungerat fin-fint i typ 10 år.
Nu till problemet. Häromdan slutade uttaget i ett av sovrummen att fungera. Felsökte genom att byta kablar, dator osv men uttaget är dött.
Kontaktade Tele2 som blev förvånad över att vårt upplägg ens fungerade. De menade på att de cat-5 uttagen som sitter i varje rum är för fiber och har inget med comhem /tele2 att göra. De menade på att det är en fysisk omöjlighet att koppla cat-5 kablar och få internet via comhems "tre hål i väggen" eftersom systemen är inkompatibla. Vill vi ha internet i varje rum måste vi abbonera på tjänsten separat för ... varje rum.
Därför kunde de inte skicka ut en tekniker för att laga det trasiga cat-5 uttaget eftersom de som sagt hävdar att deras tjänster enbart är kopplade till "3 hål i väggen".
Vår förening har inget annat avtal förutom den de har med Comhem/tele2.
Testade nyss : drar jag ut Coaxkabeln från routern, slutar internet att fungera helt.
I vårt avtal / faktura står inget om fiber eller coax. Oklart i dagsläget vad det är. Jag lutar mer åt att det är fiber, men tele2's kundtjänst gav mig huvudbry.
Om Tele2's invändningar stämmer, hur har vi kunnat koppla oss upp på internet via cat-5? Jag vet åtminstone en granne som har kopplat upp sig på nätet på samma sätt som vi gjort.