Aliexpress satsar på paketskåp i Europa

Permalänk
Medlem

Handlat mycket på Aliexpress, speciellt elektronik (mobiler, 3d-skrivare och tillbehör, hörlurar osv.osv.)
Har inte blivit scammed en enda gång, allting har alltid hittat fram och sen IOSS så har det t.o.m. gått fortare att få hem saker.
Och har man ögonen med sig när de drar sina årliga anniversary och 11/11 singles day (eller har tur med kuponger) t.ex. så kan man hitta saker för bra mycket bättre priser än BlackFriday osv.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Köper väldigt sällan av Aliexpress, men senast var ett hepa filter till en OBH Nordica luftrenare, som de själva inte står bakom längre. Fanns varken på Amazon och i Sverige att köpa så tillslut hittade jag ett filter som passade den jag har av en tillverkare i Turkiet.

Mycket lättare att hitta både filter och reservdelar till de större märkena som Panasonic, Bosch, Elektrolux mm så även om de är lite dyrare så tjänar man nog i längden på att köpa dessa 😄

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle kunna tänka mig det. Handlar inte superofta därifrån, eller wish, men har köpt trådlösa joypads till gamecube, rcm loader, IDE-förlängning och skarv, etc, som varit svårt att hitta annars.(köper hellre från Amazon om det finns där). Tänker mig att frakten blir mer spårbar etc om de ska till skåp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Extremt onödigt, men spelar ingen roll för mig hursomhelst eftersom jag ändå aldrig köpt en enda pinal från dem.

Har testat Instabox och Postnords paketrobot, och Instabox vinner med hästlängder - en enkel pinkod istället för ett satans tjorv med Postnords jävla app som kräver registrering av mottagande e-postadress för att man ska kunna använda BankID, annars måste man gå till kundtjänst och legitimera sig och då faller ju hela jävla poängen. Dessutom är Instabox mycket snabbare, det öppnas en lucka och så var det klart. Postnords jävla robot är bara seg och irriterande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är Ali bättre än Wish på något sätt? Eller är det bara samma skit?

Ali är betydligt bättre än Wish, allt som jag fått från Wish har varit rent skräp och skit. AliExpress känns mkt mer som ett kinesiskt Amazon typ, betydligt bättre kvalite. Har grejer här hemma jag använt i 10år snart från AliExpress.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är Ali bättre än Wish på något sätt? Eller är det bara samma skit?

AliExpress är som Gekås, Kiviks marknad, Clas Ohlson, Kjell & Company, Biltema, Elfa, och TV-shop (för oss lite äldre) tillsammans. Du kan hitta nästan allt där till ett bra pris, men det är bäst att hålla lite koll på vad du handlar för risken är att det börjar brinna Men samma sak gäller som om du köper något på någon marknad. Kolla recensioner, kläm på varorna, och var försiktig om de går på 220V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är ju riskkapitalbolag som ligger bakom instabox & budbee. De enda de vill är att blåsa upp sitt värde så mycket de bara kan, för att sedan kunna bli uppköpta för miljardbelopp.

De har usla arbetsvilkor. De utnyttja kryphåll i arbetsmiljölagar och tvingar folk att vara obetalda egenföretagare som inte har råd att sjukskrivna sig när de blir sjuka. Nej, det som behövs är ett starkt monopol där varje eu-land bedriver sin EGNA postverksamhet.

Hur detta är en replik på mitt inlägg förstår jag inte, har aldrig hävdat motsatsen eller ens inbillat mig att de anställda har drägliga arbetsvillkor.

Permalänk
Medlem

Köper fortfarande folk Kina skräp? Dum fråga, Svenskarna köper väll mer Kina skräp/capita än något annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är ju riskkapitalbolag som ligger bakom instabox & budbee. De enda de vill är att blåsa upp sitt värde så mycket de bara kan, för att sedan kunna bli uppköpta för miljardbelopp.

De har usla arbetsvilkor. De utnyttja kryphåll i arbetsmiljölagar och tvingar folk att vara obetalda egenföretagare som inte har råd att sjukskrivna sig när de blir sjuka. Nej, det som behövs är ett starkt monopol där varje eu-land bedriver sin EGNA postverksamhet.

Stämmer inte vad det gäller Instabox iallafall. Alla deras chaufförer är anställda. Många andra använder sig dock av tveksamma underleverantörer