När är det mest ekonomiskt fördelaktigt att köpa bil

Permalänk
Medlem

När är det mest ekonomiskt fördelaktigt att köpa bil

Hej,
Jag och @lidodida höll på att sabba elbilstråden så tänkte ämnet kan diskuteras i en egen tråd. Frågeställningen är helt enkelt om det är bättre eller sämre ur ett ekonomiskt perspektiv att sitta på en bil. Lidodida sammanfattade det ganska bra i elbilstråden och det är utifrån detta diskussionen fortsätter.

Citat:

Sen kan man diskutera huruvida det är mer värt att köpa en splitterny bil var 5:e år än att äga en bil en lång tid eller köpa begagnat. Jag ser inte hur ett nytt bilköp var 5:e år är mer lönsamt än att köpa begagnat eller behålla bilen längre eftersom man alltid förlorar mest pengar de första åren och det är de åren du vill att man ska upprepa.

Har redan råkat förvandla detta till en finanstråd så jag ska släppa det här ämnet, men kan tycka att just det här tänker mot nytt vs begagnat, och billån vs behålla grejorna är relevant för att jag tror att många av de som läser här, inklusive jag själv, normalt sett inte köper splitternya bilar. Det är rätt få förunnat att ha råd att gå och köpa en ny bil för 700k även om man sparar en del på förbrukning. Därför är det lätt att man förblindar sig över tänk om att alltid köpa nytt och att byta ofta och så.

Först och främst vill jag klargöra min ståndpunkt: Det är inte en ekonomiskt bra affär att dels sitta på en bil för länge, dels binda kapital i en bil som man annars kan använda till annat. Det är också allmänt uppfattat att en ny bil tappar mycket av sitt värde när den rullar ut genom grinden.

Om målsättningen är att någon gång i framtiden komma ur billån generellt så har jag rekommenderat ett 50% restvärde och spara lika mycket till separat. Nödvändigtvis behöver man inte klara detta, livet kan komma i vägen, men det var så jag läste in resonemanget från början.

Utgångspunkten, som jag läste det, var att ta ett billån och amortera av hela beloppet på en bestämd tid. Exemplet var 500 000kr på fem år till en kostnad på 8 333kr. Bilen avyttras efter tio år.

Min invändning här var att man hade bundit 50% av sitt egna kapital i bilens värde, något som antagligen minskar från månad 61 och framåt på grund av värdeminskningen

Istället resonerar jag att man ska från början förhandla fram ett restvärde på 50%, betala 4 166kr i månaden och spara 4 166kr i månaden - dvs kostnad och sparande blir detsamma som att amortera hela bilens värde. Efter fem år kan man upprepa proceduren och hämta ut en ny bil för 500 000kr, nu sätta in 250 000kr som man sparat och betala ned resten av bilen med ett billån utan restvärde.

Två saker kan ske här

  1. Man betalar enbart ned billånet, avverkar bilen efter fem år, tar ut en ny och repeterar processen

  2. Man fortsätter att spara 4 166kr och får en sammanlagd "kostnad" på 7 292. Tredje bilen blir dock utan lån

Man behöver förstås fortsätta spara 4 166kr i månaden för att kunna fortsätta så, 50% i bilens värde och 50% sätter man in från sparande. För mig är detta två separata spår, något som jag inte tror att jag förmedlade i den andra tråden.

Detta ska då jämföras med att amortera 8 333kr och man får ta höjd för att man kanske inte kan spara utöver det. Att då sitta på en bils kapitalvärde som går från 500 000 vid leverans till 100 000 - 150 000 på tio år förutsätter att man kanske måste spara mer år 6-10 (vilket man kanske inte kan) och man har i princip riskerat mellanskillnaden mellan restvärdet år fem och faktiskt värde år tio. Helförsäkring kostar ett par tusen extra om året (som ersätter nybilsgarantin), slitage tenderar att uppstå vilket kanske är mer ovanligt på nyare bilar också.

Finns många variabler helt klart. Men utgångspunkten är att köpa ny bil och hålla sig till det. Ska man sen blanda in begagnade bilar i ekvationen i steg 2, då blir det omöjligt. Givet är kanske att en billig bil för 5 000kr som man har ett år blir billigare i ägande oavsett.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Ett tryggt bilägande är något som många prioriterar, om ekonomin tillåter. Jag vill bara flika in att OM man ska köpa en begagnad bil så rekommenderar jag att man ser till att maskinskadeförsäkringen gäller under de år man tänkt äga bilen, då vet man att det inte sticker iväg rent ekonomiskt heller. Sen ska bilen i sig vara tillräckligt (krock)säker för ändamålet, ska man pendla landsväg eller mest köra i stadstrafik?

Maskinskadeförsäkringsvillkoren är olika beroende på bilmärke, har sett 8 år/12 000 mil och hela vägen upp till 12 år/17 000 mil.

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker du gör det onödigt komplicerat utan att ta med andra enkla faktorer.
Ta en sak som bränsleförbrukning.
Jag sålde min fungerande, betalda bil för 20.000 och köpte en begagnad bil för 120.000kr.
Men, att tänka på är att skatten var 200kr billigare per månad om jag slår ut det, och den drar nästa hälften av bränslekostnaden, ytterligare 1500kr sparat.
Kan du mecka själv kan det vara ekonomiskt med en äldre bil, kan du inte det och måste ty dig till en verkstad kanske det är mer ekonomiskt att köpa en nyare mer driftsäker bil.

Mest ekonomiskt är att köpa bil efter behov. Behöver du verkligen en flådig Audi A6 eller klarar du dig med en Skoda Superb?

Personligen försöker jag betala av bilar fortast möjligt, för att bli av med räntan som är en ren kostnad.

Du kan även köpa en bil för 40.000kr och prutta runt i den 5år och lägga undan 8.000kr i månaden. Då har du 480.000kr att köpa bil för sedan och vara helt utan lån. Men vem gör det?

Permalänk
Medlem

Köp billigaste möjliga besiktade bil, kör till det rasar. Trafikförsäkring. Repetera. Stora pluspoäng (nödvändighet?) om du har möjlighet/kunskap att reparera själv eller via vänner, svart. Reservdelar från skroten eller Autodoc etc. Billigare kommer man nog inte undan.

Alt 2 (jag) för att slippa reparationer varannan månad, eller behöva byta bil ofta är troligen att casha en lite bättre "nyare", bil 50-100k, reparera själv. Äga den länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Köp billigaste möjliga besiktade bil, kör till det rasar. Trafikförsäkring. Repetera. Stora pluspoäng (nödvändighet?) om du har möjlighet/kunskap att reparera själv eller via vänner, svart. Reservdelar från skroten eller Autodoc etc. Billigare kommer man nog inte undan.

Alt 2 (jag) för att slippa reparationer varannan månad, eller behöva byta bil ofta är troligen att casha en lite bättre "nyare", bil 50-100k, reparera själv. Äga den länge.

Jag håller med om att Alt 2 är det mest ekonomiska. Vi behövde en extra pendlarbil i hushållet. Valde en Focus TDCi som gått 6.000 mil för 95.000kr. 4 år och 9.000mil senare har den behövt ett nytt bilbatteri och thats it. Tror inte en 30.000kr bil hade varit lika driftsäker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Köp billigaste möjliga besiktade bil, kör till det rasar. Trafikförsäkring. Repetera. Stora pluspoäng (nödvändighet?) om du har möjlighet/kunskap att reparera själv eller via vänner, svart. Reservdelar från skroten eller Autodoc etc. Billigare kommer man nog inte undan.

Alt 2 (jag) för att slippa reparationer varannan månad, eller behöva byta bil ofta är troligen att casha en lite bättre "nyare", bil 50-100k, reparera själv. Äga den länge.

Jag har en gång i mitt liv köpt billigaste möjliga eftersom jag tänkte att det inte spelar någon roll men oj så fel jag hade. Att börja dagen med att sätta sig ner i en bil man avskyr som skramlar och har sig och där hälften av funktionerna inte fungerar som de ska? Aldrig mer för mig men billigast är det garanterat som du skriver.

Permalänk
Medlem

Det går inte att säga generellt då det helt beror på marknaden och vad som händer. Finns folk som köpte elbil förra året som sålde den under våren och fick mer än de gav för den. Samma sak med vänner som köpte bättre begagnad (6 månader gammal) bil när covid först blev allvarlig för 2 år sedan, de har fått bud av handlare som matchar vad de betalade för bilen och i vissa fall överstiger. Beroende på vad de nya bilarna kostar och ifall de kanske bokat en för länge sedan så de kan få tag på en nu så kan det vara väldigt fördelaktigt att byta redan. Att sitta kvar med dessa bilar i 3-5 år kan visa sig vara en väldigt dålig affär.

Permalänk
Medlem

Kanske behöver förtydliga: Utgångspunkten är att köpa en ny bil för 500 000kr eller till och med 700 000kr, då diskussionen uppstod i elbilstråden. Även om det är relevant det som sägs här så utgår jag från att de flesta är medvetna om att en bil för 20 - 100 000 är det bästa ur ett A till B perspektiv men det är inte helt vad som avses. Kan inte riktigt förklara det bättre just nu (lågt blodsocker, snart dags för middag...).

Permalänk
Medlem

Ska man lägga de summorna på en ny bil (500 000 - 700 000 kr) och man inte känner för att ta lån så skulle jag föreslå att man leasar bil. De som har pengarna och inte är känsliga för räntan behöver knappt tänka på bilkostnader och den drastiska initiala värdeminskningen. Att leasa innebär att du får ett tryggt ägande och slipper oroa dig för värdeminskningen.

Jag har själv leasat två bilar tidigare och varit supernöjd (en V40 D2 och en S60 T3). Under de 6 åren lyckades jag bygga upp ett kapital och köpte mig en begagnad trygg bil utan lån, som hade gått under 1000 mil och som har flera år och mil kvar av maskinskadeförsäkringen. Detta för att testa på hur det är att äga en bil och för att det är mer ekonomiskt att slippa räntan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är dumt att säga att man ska ha en bil exakt i en viss tid. Saker händer i livet, saker händer med bilar, intressen och behov ändrar sig... med mera.

Har själv kört enligt principen: köp så nytt som möjligt som går att få för vettiga pengar. Det har hittills varit en bra lösning. Förra bilen var knappt tre år när den köpets, körde drygt 6 år med den och bytte bara rena slitdelar. Aldrig något krångel och en bra bil att sätta sig i varje gång. Den byttes när det började dyka upp dyra saker på "behöver snart åtgärdas"-listan. Nuvarande bil köptes ny (lagerbil) till bra pris. Utgifter på fyra års ägande är en service, de andra ingick i köpet. Ett fel under hela tiden, det gick på nybilsgarantin.

Nästa bilbyte blir nog likadant, när dyra saker börjar dyka upp är det dags att byta. Betalade av allt på lånet ganska fort efter köpet och mentalt sett är alla pengar som lagts på bilen redan förlorade så eventuellt inbytesvärde är ren bonus när det är dags sen. Hur dyr bil det blir nästa gång återstår att se.. beror lite på familjens behov då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||