HP Dev One är bärbar dator med Pop OS

Permalänk

Generella utvecklare kan behöva saker som virtuella maskiner och slänga upp ett par localhost, och då behöver man en Desktop, och ska inte jämföra med laptop. Windows-laptops behöver mer RAM för att göra samma sak p.g.a. Windows-bloat (som är långt förflyttat från utvecklarbehov...). D.v.s. inte tillverkarbloat, som jag sett Sweclockers ynka sig om tidigare, trots att det inte alls påverkar prestanda, konstigt...

Det betyder att laptopen är kanon med bra processor med bra boost + inte för hög upplösning (följd av ingen dedikerad GPU), stor skärm och fokus på tangentbord.

Men det stora misstaget för en programmerare är att köpa en laptop över huvud taget - de flesta av oss har dock inte det valet, utan konstaterar, "det blev en laptop istället för dator." :'(

Det är för att jag bryr mig om marknad och konkurrens som jag hissar denna laptop - för att den ger möjligheten att välja operativsystem. Det har tagit 30 år (känns som 400...) att komma till denna punkt.

Visar det sig att det är fastlött RAM är den likvärdig med alla moderna laptops, d.v.s. DeviceBajs™. Där är vi nu. Kan man byta stickor i denna är den värd fantastiska lovord i dessa tider!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Det är för att jag bryr mig om marknad och konkurrens som jag hissar denna laptop - för att den ger möjligheten att välja operativsystem. Det har tagit 30 år (känns som 400...) att komma till denna punkt.

Jag har i omgångar kört Linux på ”Windowslaptops” (främst Thinkpads) i snart 20 år, och på stationär hårdvara sen sent 90-tal, så det har ju aldrig varit omöjligt att lägga in systemet själv så länge man fått välja modeller och/eller komponenter.

De senaste åren har det också dykt upp utvecklar-/proffslaptops som kommit med RedHat, Ubuntu eller Fedora ur box - återigen huvudsakligen en fråga om att be inköpsavdelningen om det numera. Stora nyheten här är väl mest att HP gått ihop med en annan datortillverkare och säljer datorer med en distro signerad System76. Ubuntu funkar ju redan på de här maskinerna, så det var säkert inte mycket som skulle till för att få detta att gå bra.

Permalänk

Låter som en helt okej bärbardator, tillräckligt med RAM för att köra några elektron appar (teams, ...) och fjärranslutning till servermiljön/arbetsstation.

Har i mitt nuvarande jobb (mjukvaruutvecklare realtidssystem) aldrig behövt köra utvecklingsmiljön på min bärbara och klarar mig då strax under 16 GiB. Hade jag behövt köra utvecklingsmiljön på datorn skulle det vara en släpbar-/stationärdator som krävts.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt! Den är uppgraderingsbar. Man kan helt enkelt köpa 16GB modellen och sen får man loss på 2x16 eller 2x32GB sodimm-kit. Alla nöjda och ingen kränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, jag hör vad du säger och förstår vad du menar men har du varit med om att 16GB RAM varit ett problem i praktiken?

Varje dag. Utvecklar bland annat en ruttplanerare som är ett stort C++ projekt. Att kompilera och köra testerna kräver 32Gb minne om jag vill kunna maxa den 4 år gamla i7 cpu'n jag har.

Och det är inte det enda projektet där 16gb är en begränsning.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?