Lite funderingar kring Asus Mini PC

Permalänk

Lite funderingar kring Asus Mini PC

God afton!

Jag har idag en PC som jag byggt ihop själv och används primärt till media uppspelning, video redigering, surf & lite aktiehandel. Inget spelande alls.
I den sitter ett GTX 1060 6GB graffe kort, i9 3.6GHz CPU, 32GB RAM och har byggt ihop detta i ett Raijintek Thetis Classic chassi.

Inget att klaga på gällande prestanda och funkar kanonbra men en sak jag verkligen inte uppskattar är ljudnivån och har därför funderat ett tag nu på att byta till en mini PC som jag i alla fall inbillar mig är betydligt tystare än mitt nuvarande bygge.

Detta väcker dock lite frågor som jag hoppas nån kan hjälpa mig med, har kikat runt och fastnat för Asus mini PCs och såg att dom precis presenterat två nya modeller, en med intel och en med AMD processor och funderar nu på PN64an med intel som kommer släppas inom kort https://www.asus.com/news/ekvp7lrw952hqsph/

- Tänkte köra på samma mängd RAM som i nuvarande bygge men är osäker på vilken av intel CPUerna jag bör välja för att få likvärdig prestanda som jag har idag. Är det i7 som gäller då?

- Är det nån som har erfarenhet av Asus Mini PCs och kan säga nåt om ljudnivån, speciellt vid hårdare belastning? Är det märkbart tystare är ett vanligt midtower eller storleken större chassi med liknande hårdvara i?
Jag vill som sagt ha nåt som är mycket tystare än idag och efter att ha kollat lite på youtube så verkar det som att dessa mini PCs ska vara riktigt tysta men vore intressant att höra era synpunkter på detta.

Andra tankar eller råd ni kan ge?

Permalänk
Medlem

Ska man nu hårddra det hela är nog inte en Asus mini-pc en enkortsdator, kolla i https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra... istället.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.