Var går gränsen för Sweclockers vegetarianer?

Permalänk
Medlem

Var går gränsen för Sweclockers vegetarianer?

Hej!

Jag och min sambo fastnade i en tankesnurra som jag tänkte lufta här, för vi måste ha svar.

Bakgrunden är att hon är vegetarian (ish) och jag käkar allt, där vi satt och snackade om mat och jag slängde ur mig att lågstadiets blodpudding var Guds gåva till mänskligheten, något som fick henne att småkräkas.

Nu till frågan - Resonemanget är att mjukisvegos ("Flexitarianer") / Vegetarianer har massvis med olika anledningar till varför man inte äter djur.
En av dessa falanger ställer sig i hörnet att det går bra sålänge inte djuret skadas - alltså kan man äta exempelvis ägg eller ost, men en biff funkar absolut inte.

Då kantade jag ur mig en affärside i form av vegetarisk blodpudding - man gör alltså en form av blodbuss, där kossorna eller svinen eller vad det är ställer sig i kön och donerar lämplig mängd blod, för att därefter springa vidare. Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

//Daniel

Edit*
Går inte skapa omröstning, får försöka igen senare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Usch 😊

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Blodpudding är så jävla vidrigt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnad att äta saker som naturligt kommer ut ur djuret och att äta delar av djuret.
Syntetiskt kött är väl däremot mer svårbedömt eller om man gör gelatin av klövbitar som man hittat i hagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Blodpudding är så jävla vidrigt.

Om du syftar på ett speciellt märke, t.ex Geas, så håller jag med dig. Det är bara skit, inte riktig blodpudding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Jag och min sambo fastnade i en tankesnurra som jag tänkte lufta här, för vi måste ha svar.

Bakgrunden är att hon är vegetarian (ish) och jag käkar allt, där vi satt och snackade om mat och jag slängde ur mig att lågstadiets blodpudding var Guds gåva till mänskligheten, något som fick henne att småkräkas.

Nu till frågan - Resonemanget är att mjukisvegos ("Flexitarianer") / Vegetarianer har massvis med olika anledningar till varför man inte äter djur.
En av dessa falanger ställer sig i hörnet att det går bra sålänge inte djuret skadas - alltså kan man äta exempelvis ägg eller ost, men en biff funkar absolut inte.

Då kantade jag ur mig en affärside i form av vegetarisk blodpudding - man gör alltså en form av blodbuss, där kossorna eller svinen eller vad det är ställer sig i kön och donerar lämplig mängd blod, för att därefter springa vidare. Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

//Daniel

Edit*
Går inte skapa omröstning, får försöka igen senare

Du tänkte alltså på något sätt vara uppkopplad med djurets känslobank, när du tappar den på blod? Eller antar du att djuret ger dig fullmakten att tappa den på blod?

Att ta ett blodprov i syfte att kontrollera dess hälsa, det är en sak och ett nödvändigt litet ont. Men att dränera blod, från en kossa på måfå, för att tillverka lyxig blodpudding? Jag längtar redan nu att få se denna riktade reklamsnutten på Instagram, från en Sthlm-bloggerska.

Permalänk
Avstängd

Är det inte bättre att tappa sig själv på blod och göra blodpudding på det?

Permalänk
Medlem

Blodpudding är fina grejer, viktigt för tjejer i fertil ålder!
Jag äter bara kött som grannen har skjutit (vildsvin mest)
Det som finns i affären känns inte så bra rent moraliskt!

Skrivet av m4gnify:

Om du syftar på ett speciellt märke, t.ex Geas, så håller jag med dig. Det är bara skit, inte riktig blodpudding.

Jag har hört att på restaurang får man ofta blodpudding med russin i? Undrar om det är något att ha...

Permalänk

En sund person. Anpassar det den äter efter olika saker som smak, pris, enkelhet, miljötänkande, djurvård osv.

Annan typ av person har en bestämt åsikt som ej går att rubba det minsta och kräver att den särbehandlas för att få mat som uppfyller dens krav. Det kan vara köttätaren som kräver att det är inte icke vegetarisk korv som andra fixar till åt denna.

Jag skulle tro många här faller in under det sunda. Där man kanske väljer att dra ner på kött något otroligt, likaså ägg och mjölk. Även produkter som produceras utomlands och får frakta långt hit.

I framtiden tror jag vi alla går emot veganer. Orsaken är enkel, att hålla på med djurskötsel är arbetskrävande och dyrt. Jag tror garanterat vi kan få upp bättre kvalite med "odlat kött" i framtiden. Allt eftersom åren går blir veganalternativen bättre.
Jag själv äter ofta sallad där lite kött piffar upp det. Men andelsmässig blir det då mindre kött.

Permalänk
Medlem

Nä jag växte upp så tappade vi svinen på blod och vi hade hinkvis med deras blod i farstun. Bästa blodpudding, det går inte att få idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Jag och min sambo fastnade i en tankesnurra som jag tänkte lufta här, för vi måste ha svar.

Bakgrunden är att hon är vegetarian (ish) och jag käkar allt, där vi satt och snackade om mat och jag slängde ur mig att lågstadiets blodpudding var Guds gåva till mänskligheten, något som fick henne att småkräkas.

Nu till frågan - Resonemanget är att mjukisvegos ("Flexitarianer") / Vegetarianer har massvis med olika anledningar till varför man inte äter djur.
En av dessa falanger ställer sig i hörnet att det går bra sålänge inte djuret skadas - alltså kan man äta exempelvis ägg eller ost, men en biff funkar absolut inte.

Då kantade jag ur mig en affärside i form av vegetarisk blodpudding - man gör alltså en form av blodbuss, där kossorna eller svinen eller vad det är ställer sig i kön och donerar lämplig mängd blod, för att därefter springa vidare. Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

//Daniel

Edit*
Går inte skapa omröstning, får försöka igen senare

Om du på ett enkelt sätt kan få ett djur med på konceptet att tappas på blod, ja kanske. Då jag inte kan tänka mig något djur som bara kommer stå, sitta, eller ligga där och låta en nål sitta i ett blodkärl under några minuter så faller hela upplägget.

Det frångår fortfarande den överhängande och ytligaste delen av den etiska frågan också, vilket är att ägg, mjölk, och liknande produceras utan vår inverkan.

Gillar tankesnurran, men du har tagit droger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Om du på ett enkelt sätt kan få ett djur med på konceptet att tappas på blod, ja kanske. Då jag inte kan tänka mig något djur som bara kommer stå, sitta, eller ligga där och låta en nål sitta i ett blodkärl under några minuter så faller hela upplägget.

Görs ofta på exempelvis zoon där man använder sig av positiv förstärkning (dvs godis) för att träna upp ett beteende.

Skrivet av Yonie:

Det frångår fortfarande den överhängande och ytligaste delen av den etiska frågan också, vilket är att ägg, mjölk, och liknande produceras utan vår inverkan.

Gillar tankesnurran, men du har tagit droger.

Det ska väl tilläggas att det är väl (förhoppningsvis) inte särskilt realistiskt, men alltid något

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Fast är det inte bra att vi tar vara på blodet vid slakt? Bättre än att kasta det. Vegetarianer får väl äta nåt annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En sund person. Anpassar det den äter efter olika saker som smak, pris, enkelhet, miljötänkande, djurvård osv.

Annan typ av person har en bestämt åsikt som ej går att rubba det minsta och kräver att den särbehandlas för att få mat som uppfyller dens krav. Det kan vara köttätaren som kräver att det är inte icke vegetarisk korv som andra fixar till åt denna.

Jag skulle tro många här faller in under det sunda. Där man kanske väljer att dra ner på kött något otroligt, likaså ägg och mjölk. Även produkter som produceras utomlands och får frakta långt hit.

I framtiden tror jag vi alla går emot veganer. Orsaken är enkel, att hålla på med djurskötsel är arbetskrävande och dyrt. Jag tror garanterat vi kan få upp bättre kvalite med "odlat kött" i framtiden. Allt eftersom åren går blir veganalternativen bättre.
Jag själv äter ofta sallad där lite kött piffar upp det. Men andelsmässig blir det då mindre kött.

Jag håller fullständigt med dig, att vi ska gå emot vegetarianismen rörelse.

Du intygar t om lite själv varför. För de saknar tydligen en övergripande helhetsbild över den rådande situationen. Där exempelvis älgjakten är hållbar, ripjakten är också hållbar, bökande vildsvin utbreder sig dock alltmera. Allmänt fiske är också hållbart, och som följare till bland annat 10th Generation Dairyman på YT, så visar i alla fall han som mjölkbonde, ett enormt intresse för sina mjölkkors hälsa och ser också till att deras kringliggande miljö är tipptopp. Det blir inga enorma rikedomar intjänade för den här familjen som sköter gården men de klarar sig och ser efter sina djur, som bär deras uppehälle.

En uppvisad kött- och mjölkproduktion som känns övermäktigt stort och industrialiserad, gör ett skevt intryck även på mig. Fast djuren har det bra ställt där också. I slutändan verkar det bli ett litet svinn ur det hela. Fast kofjärtar inte är så bra uppe i atmosfären. Drar vi allting till en spets så, kan vi inte ens bryta malm som krävs för att skapa den borrkrona, som tillåter oss att spränga lös denna malm. För denna brytning skapar enorma urgröpande fula ärr i vår natur.

Edit: rent matsvinn, det är däremot plågsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Är det inte bättre att tappa sig själv på blod och göra blodpudding på det?

Tja, många av oss donerar redan blod och för andras skull...varför inte istället tkjäna en slant som "livsmedelsproducent" på kuppen. Bonus blir såklart att överblivet blod kan skickas till fattiga länder och lösa världshungern, win-win /s

Permalänk

Jag är i första hand lat och har alltid drömt om ett "mat piller" för att tjäna tid på matlagning.. sen hittade jag Huel så nu är jag typ vegan av ren lathet. Sen blir det en kebabpizza då och då samt lite kötbulle och korv svinn från barnens tallrikar. men av princip så äter jag alltid vegitariskt när jag äter ute, det för att det oftast är det säkraste kortet till god mat och minimum effort från min sida för att få lite gratis gröna poäng.

Jag ser inga etiska problem med din blodkorv
Men jag ser inte heller några problem med den vanliga heller. men kanske ger en extra feelgood kick.

Btw, du måste döpa den till undead-blood eller något liknande. odöd-blodkorv

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Blodpudding är så jävla vidrigt.

Helvete heller. Blodpudding, tärnat bacon och ett stort glas mjölk...det är grejer det!
Skippa lingonen tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Om det hängde på att grisen lever eller dör baserat på tillverkning av blodpudding så why not. Klart det är bättre med blodgivning än död. Men det fungerar ju endast om alla slutar helt att äta griskött och har kvar nån slags sanslös craving till just specifikt äkta blodpudding.

Det hela fallerar egentligen på att det inte är så det är, hade folk inte ätit blodpudding så hade likväl grisen dödats (mördats?) ändå. Eftersom man äter de andra delarna. Blodpudding är en biprodukt till slakten, inte orsaken till den.

Sen så finns det ju lite andra grejer, vid en läkarundersökning som du tar upp har patienten kvar sin delaktighet, frivillighet och autonomi reglerat i lag. Den autonomin upplever inte grisen och då gör man ett oetiskt ingrepp under slaveri om man bara ska tömma blod. För den har ju inget eget val eller får ta ställning till ingreppet. Om man ska dra det riktigt extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Jag och min sambo fastnade i en tankesnurra som jag tänkte lufta här, för vi måste ha svar.

Bakgrunden är att hon är vegetarian (ish) och jag käkar allt, där vi satt och snackade om mat och jag slängde ur mig att lågstadiets blodpudding var Guds gåva till mänskligheten, något som fick henne att småkräkas.

Nu till frågan - Resonemanget är att mjukisvegos ("Flexitarianer") / Vegetarianer har massvis med olika anledningar till varför man inte äter djur.
En av dessa falanger ställer sig i hörnet att det går bra sålänge inte djuret skadas - alltså kan man äta exempelvis ägg eller ost, men en biff funkar absolut inte.

Då kantade jag ur mig en affärside i form av vegetarisk blodpudding - man gör alltså en form av blodbuss, där kossorna eller svinen eller vad det är ställer sig i kön och donerar lämplig mängd blod, för att därefter springa vidare. Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

//Daniel

Edit*
Går inte skapa omröstning, får försöka igen senare

Det skulle ju inte vara vegetarisk blodpudding om du använder blod från ett djur så jag förstår inte riktigt frågeställningen. Sen är ju också dom orden tillsammans en motsättning mot varandra så jag ställer mig tveksam till att ens lansera en produkt med det namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Helvete heller. Blodpudding, tärnat bacon och ett stort glas mjölk...det är grejer det!
Skippa lingonen tack

För att kroppen skall kunna dra nytta av järnet i blodpuddingen, så bör man komplettera det med någon form av C-vitamin i samband med måltiden.
Så lingonen har ju en viktig plats till blodpuddingen, men kan ju gå att lösas med att dricka apelsinjuice eller äta en apelsin (eller annat C-vitamin rikt) till om man nu inte tycker om lingon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

För att kunna dra nytta av järnet i blodpuddingen så bör man komplettera det med någon form av C-vitamin i samband med måltiden.
Så lingonen har ju en viktig plats till blodpuddingen, men kan ju gå att lösas med att dricka apelsinjuice eller äta en apelsin (eller annat C-vitamin rikt) till om man nu inte tycker om lingonen.

Absolut, har provat med lingon och tycker verkligen inte det passar helt enkelt.
Äter mycket apelsin och citrus i övrigt, så det kanske väger upp dom få gånger jag äter blodpudding. Fast gott är det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

I Restaurangen vid Slutet av Universum löses det moraliska dilemmat med att döda och äta andra levande varelser genom att man låtit avla fram djur som inte bara vill bli uppätna, de har också förmågan att verbalt uttrycka denna önskan.

Hade vegetarianer och veganer varit okej med en sådan utveckling? vad tycker resten av SweC?

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det skulle ju inte vara vegetarisk blodpudding om du använder blod från ett djur så jag förstår inte riktigt frågeställningen. Sen är ju också dom orden tillsammans en motsättning mot varandra så jag ställer mig tveksam till att ens lansera en produkt med det namnet.

Om något känns skumt på internet så är det sannolikt inte särskilt seriöst. Speciellt inte när diskussionen handlar om vegetarisk blodpudding då hela konceptet känns rätt..tveksamt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Om något känns skumt på internet så är det sannolikt inte särskilt seriöst. Speciellt inte när diskussionen handlar om vegetarisk blodpudding då hela konceptet känns rätt..tveksamt

Allt som skrivs på internet är sant, det är sen gammalt. 😋

Permalänk
Medlem

Man lever i en fantasivärld om man tror att djur som i storskalig produktion utnyttjas för ägg eller mjölk inte tar skada eller tas väl hand om. Ägghöns gasas ihjäl i stor skala när dom är 1½ år gamla för att deras produktion droppar. Mjölkkor blir slakt när deras produktion droppar. Hur grisblod-tappning skulle fungera vet jag inte men det känns hemskt att existera bara för att leverera kroppsvätskor åt någon annan och inget jag kan se kunde ske på nåt etiskt försvarbart sätt.

Det är nära att djurvänliga lakto-ovo-vegetarianer retar mig mer än folk som är helt okunniga o äter allt

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Jag och min sambo fastnade i en tankesnurra som jag tänkte lufta här, för vi måste ha svar.

Bakgrunden är att hon är vegetarian (ish) och jag käkar allt, där vi satt och snackade om mat och jag slängde ur mig att lågstadiets blodpudding var Guds gåva till mänskligheten, något som fick henne att småkräkas.

Nu till frågan - Resonemanget är att mjukisvegos ("Flexitarianer") / Vegetarianer har massvis med olika anledningar till varför man inte äter djur.
En av dessa falanger ställer sig i hörnet att det går bra sålänge inte djuret skadas - alltså kan man äta exempelvis ägg eller ost, men en biff funkar absolut inte.

Då kantade jag ur mig en affärside i form av vegetarisk blodpudding - man gör alltså en form av blodbuss, där kossorna eller svinen eller vad det är ställer sig i kön och donerar lämplig mängd blod, för att därefter springa vidare. Detta skadar inte djuret, och blodet kan användas för att skapa "Farbror Mosters vegetariska blodpudding".

Så - Är detta fel åt skogen, eller kan resonemanget hålla? Djuren skadas inte mer än en läkarundersökning, och såldes bör man komma under ribban och denna hypotetiska blodpudding hamnar alltså i samma fack som ost och ägg.

Vad tror ni?

//Daniel

Edit*
Går inte skapa omröstning, får försöka igen senare

Jag är nästan så nära en "riktig lakto-ovo-vegetarian" jag är kluven till din blodpuddingsidé. Har svårt att se att det skulle medföra en bättre djurhållning. Troligare är väl bara att grisarna ska bli stuckna en gång i veckan innan de slaktas. Dvs bara ett extra processteg som i min syn inte är förenerligt med "God djurhållning". Av den orsaken hade jag hoppat. Även om jag gillade blodpudding när jag åt detta så ser jag inget rent behov av att äta det till varje pris.

Bättre att serveras något annat än just blodpudding om man nu är vegetarian än att försöka komma runt olika påhittade barriärer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känner en del vegetarianer som undviker kött från köttproduktion, men gärna äter vilt, så kanske blodkorv gjort på vildsvin?

F.ö. blodkorv med lingonsylt och bacon, det är sannerligen mumma!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Känner en del vegetarianer som undviker kött från köttproduktion..

Då är man ju dock inte vegetarian
Då är man "vanlig" men äter lite mindre kött bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I framtiden tror jag vi alla går emot veganer. Orsaken är enkel, att hålla på med djurskötsel är arbetskrävande och dyrt. Jag tror garanterat vi kan få upp bättre kvalite med "odlat kött" i framtiden. Allt eftersom åren går blir veganalternativen bättre.

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är nästan så nära en "riktig lakto-ovo-vegetarian" jag är kluven till din blodpuddingsidé. Har svårt att se att det skulle medföra en bättre djurhållning. Troligare är väl bara att grisarna ska bli stuckna en gång i veckan innan de slaktas. Dvs bara ett extra processteg som i min syn inte är förenerligt med "God djurhållning". Av den orsaken hade jag hoppat. Även om jag gillade blodpudding när jag åt detta så ser jag inget rent behov av att äta det till varje pris.

Bättre att serveras något annat än just blodpudding om man nu är vegetarian än att försöka komma runt olika påhittade barriärer.

Min grundtanke var väl då att man egentligen inte behöver slakta dem, utan att de kan springa runt tills naturen tar hand om det.

Finns väl främst två olika sätt att se på det. Antingen så kan det industrialiseras med löpande band och blodrobotar á la USA där vi snackar djur som en ren produkt där vinstmarginalen ska höjas till varje pris, eller så (Som min grundtanke kom från) snackar vi hemmabonde med tre grisar som agerar sällskapsdjur men som ger tillbaka något mer än en trasig gräsmatta - Förutsättningen här är ju att det sker någon form av utbyte, dvs du ger ett nålstick men får en brakmiddag tillbaka eller motsvarande. Sedan är det inget i det här ämnet som måste göras, utan det var mer en tanke som gick överstyr.

Jag vet inte riktigt själv var jag står, då jag är väl mer av den modernare varianten där jag ser en nytta för både djur och miljö genom att äta mindre kött (plus att det är förbannat gott när man fattat skillnaderna mellan hur man lagar mat med kött kontra utan), men samtidigt har jag inga problem med att äta kött, så länge det kommer från ansvarsfulla källor och gärna jägare/gårdsdjur..

Skrivet av thom.g:

Man lever i en fantasivärld om man tror att djur som i storskalig produktion utnyttjas för ägg eller mjölk inte tar skada eller tas väl hand om.
Det är nära att djurvänliga lakto-ovo-vegetarianer retar mig mer än folk som är helt okunniga o äter allt

Så -> Köp inte storskaligt då.
Att jag får mina ägg från Lina utanför Skövde för 4kr styck och ibland en flaska vin är väl någonstans ändå bättre än att fortsätta köpa från en större producent? (Jag vet var dem kommer från, transporten är sannerligen kort, och jag kan sova lite bättre genom att jag i alla fall gjort något).

Ditt argument är väl snarare att man inte ska köpa Klöver Mjölk, Arla eller Kronfågel.
Där mitt argument är att jag hade aldrig köpt småskaligt (Som är dyrare än "det vanliga") om jag inte ansåg att det var bättre för alla inblandade, då jag har förutsättningarna att göra det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen