Ny 4K förstärkare (HDMI 2.1, eARC)

Permalänk

Ny 4K förstärkare (HDMI 2.1, eARC)

Hejsan,

Funderar på om det är dags att uppdatera förstärkaren nu.
Har i dagsläget en Onkyo TX-SR608 tillsammans med KEF KHT-3005SE.

Finns inte direkt något att klaga på faktiskt, det fungerar bra för oss.

Nu har jag förstått att det är rätt gamla grejer och kanske bör uppgraderas då allt är i 4K idag. För oss är detta mer VILLHÖVER men ni som är insatta kanske kan hjälpa om det faktiskt är en bra tidpunkt att uppgradera.

Byte till soundbar är inte aktuellt.

Så, finns det något vettigt erbjudande på förstärkare som är självklart att uppgradera till? Eller ska jag behålla grejerna och vänta ut en viss förstärkare som går ner i pris till BF eller liknande?

Permalänk

Beror väl lite på vilka källor som ni kör från
I dagsläget är ju mycket streaming direkt via TVn eller Chromecast, och då räcker ju ARC rätt långt

Men kör ni mediacenter, BR etc via förstärkaren och sen till tvn så finns det väl en större vinst att uppgradera

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Beror väl lite på vilka källor som ni kör från
I dagsläget är ju mycket streaming direkt via TVn eller Chromecast, och då räcker ju ARC rätt långt

Men kör ni mediacenter, BR etc via förstärkaren och sen till tvn så finns det väl en större vinst att uppgradera

Det mesta är streaming faktiskt. Ingen PS5 eller Xbox heller.

Tanken är väl uppgradera ljudet så det kan konkurrera med de bättre soundbarsen utan att lägga allt för mycket pengar. Om det räknas som ett kliv uppåt från det vi har idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Det mesta är streaming faktiskt. Ingen PS5 eller Xbox heller.

Tanken är väl uppgradera ljudet så det kan konkurrera med de bättre soundbarsen utan att lägga allt för mycket pengar. Om det räknas som ett kliv uppåt från det vi har idag.

Priserna på förstärkare har blivit hutlösa sedan pandemin slog till. Men skulle jag köpa något så är det väl Denon för deras Audyssey, annars är Yamaha ett OK alternativ.

Denon AVR X1700H

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Priserna på förstärkare har blivit hutlösa sedan pandemin slog till. Men skulle jag köpa något så är det väl Denon för deras Audyssey, annars är Yamaha ett OK alternativ.

Denon AVR X1700H

Jag misstänkte att priserna har skenat. Tack för tipset, kan man hitta den på BF eller liknande så blir det nog ett köp bara för att.

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Det mesta är streaming faktiskt. Ingen PS5 eller Xbox heller.

Tanken är väl uppgradera ljudet så det kan konkurrera med de bättre soundbarsen utan att lägga allt för mycket pengar. Om det räknas som ett kliv uppåt från det vi har idag.

Ja då är det ju framförallt ljudet ut som spelar roll, inte så mycket vad gäller upscaling, picture quality etc
Enda anledningen att skaffa en ny är ju för att stödja nyare format av olika slag antar jag?

Annars kanske ni kan få mer upplevelse av nya högtalare?

Men har inte heller shoppat någon receiver på länge, just för att jag kör typ bara ARC, och har inte sett något nytt behov än

Enda skulle väl vara om det kom någon med inbyggt android tv eller så, för att kunna använda för bara musik smidigt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlytPojken:

Jag misstänkte att priserna har skenat. Tack för tipset, kan man hitta den på BF eller liknande så blir det nog ett köp bara för att.

Det gör du rätt i. Du får dem senaste formaten med den, eARC, HDMI 2.1, 8K m.m så det är relativt framtidssäkert. Frågan är bara hur mycket du vill expandera i framtiden, den har plats för ett 7.1 system men vill du ha mer än så får du kolla på X3700H och då snackar vi priser norr om 14k+. Dock erbjuder X3700H en betydligt bättre version av Audyssey, så det är väl det man betalar för utöver fler anslutningar gentemot X1700H.

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med onkyo så ska de komma ut med nytt nu

Permalänk
Medlem

Om du inte ska uppgradera högtalarna, eller till fler så är det ingen mening med att uppgradera förstärkaren.
Vad har du för TV?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja då är det ju framförallt ljudet ut som spelar roll, inte så mycket vad gäller upscaling, picture quality etc
Enda anledningen att skaffa en ny är ju för att stödja nyare format av olika slag antar jag?

Annars kanske ni kan få mer upplevelse av nya högtalare?

Men har inte heller shoppat någon receiver på länge, just för att jag kör typ bara ARC, och har inte sett något nytt behov än

Enda skulle väl vara om det kom någon med inbyggt android tv eller så, för att kunna använda för bara musik smidigt

Ja mestadels handlar det om säljknepen med "4K ljud, trueHD" och allt vad det heter.

Skrivet av stoffe-2k:

Om du inte ska uppgradera högtalarna, eller till fler så är det ingen mening med att uppgradera förstärkaren.
Vad har du för TV?

Nä högtalarna får vara kvar tills det är aktuellt med hela systemet trådlöst. Tippar på 5-10 år till med samma högtalare?

TVn är LG OLED C1.

Permalänk
Medlem

Då du "bara" har 5.1 och inga planer att lägga till fler högtalare nu
och streaming på TVn så ser jag ingen mening med en ny förstärkare

Visa signatur

chmod 775