Permalänk
Skrivet av Boegmunken:

Tack för tipset. Vilken typ av framedrops? Stutters?

Jag kunde ligga på 100+ fps men droppa ner till 60-70 utan anledning, vilket fortfarande är över 60, men det upplevs som rubberbanding/stutters. Så blev väldigt svårt att sikta ibland.

Permalänk
Skrivet av Arotica:

Control Panel -> System and Security -> Power Options -> Choose what the power buttons do -> Change settings that are currently unavailable -> Uncheck turn on fast startup (Recommended)

Finns inte denna vägen så får någon med Windows 11 ta över eller meddela mig om det verkligen inte längre finns som alternativ.

Stämmer exakt i W11. För Svenskspråkig version är det Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Energialternativ -> Ange hur strömbrytarna skall fungera -> bocka bort "Aktivera snabb start (rekommenderas)

M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oortcloud:

Stämmer exakt i W11. För Svenskspråkig version är det Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> Energialternativ -> Ange hur strömbrytarna skall fungera -> bocka bort "Aktivera snabb start (rekommenderas)

M

Tack, hittade nu. Ska testa och se om det mot förmodan gör någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att ett beprövat knep för mikrolagg och annat mög som sabbar flytet är att låsa bilduppdateringen till den lägsta stabila. Går det att göra i PUBG? Om du snittar 120 fps, så kanske du kan låsa det - antingen i spelets inställningar eller via Nvidias kontrollpanel - på runt typ 100, och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag vill minnas att ett beprövat knep för mikrolagg och annat mög som sabbar flytet är att låsa bilduppdateringen till den lägsta stabila. Går det att göra i PUBG? Om du snittar 120 fps, så kanske du kan låsa det - antingen i spelets inställningar eller via Nvidias kontrollpanel - på runt typ 100, och se om det gör någon skillnad.

Bra tips, tack. Ska testa detta med detsamma!

Permalänk
Avstängd

Det funkade inte heller. Inte nog med det; jag märkte idag att till och med CS:GO har mikrostutters. Fattar inte hur det är möjligt.

Kan det vara nätagget, moderkortet, processorn eller minnet?

Och hur kan man billigast/enklast komma fram till vad det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Det funkade inte heller. Inte nog med det; jag märkte idag att till och med CS:GO har mikrostutters. Fattar inte hur det är möjligt. Kan det vara nätagget, moderkortet, processorn eller minnet? Och hur kan man billigast/enklast komma fram till vad det är fel på?

Innan du börjar: Se till att din dators energischema är Hög Prestanda. Stäng också av eventuella sekundära skärmar!

  1. Starta spelet och stäng av Vsync om detta är på. Stäng också av andra frame-cap settings

  2. Avsluta spelet

  3. Öppna Nvidias kontrollpanel (inte geforce experience)

  4. Hantera 3D Inställningar > Programinställningar > Lägg till > välj spelet ur listan

  5. Scrolla ner till Max Bildfrekvens och skriv det nummer som motsvarar din skärms maximala fps (t.ex 60 eller 144)

  6. Scrolla ner till Vertikalsynk och välj "snabb"

  7. För att spara: Klicka på "Använd" nere i högra hörnet

  8. Testa att spela nu

Om du fortfarande upplever stutter kan du testa att slå av/på G-Sync.

Permalänk
Avstängd

Får inte till energischemat med "Hög Prestanda". Det bara återställs till "Balanserat" hela tiden. Tips?
Edit: Löste det genom kommandotolken (powercfg /setactive)

Permalänk
Skrivet av Boegmunken:

Det funkade inte heller. Inte nog med det; jag märkte idag att till och med CS:GO har mikrostutters. Fattar inte hur det är möjligt.

Kan det vara nätagget, moderkortet, processorn eller minnet?

Och hur kan man billigast/enklast komma fram till vad det är fel på?

Många som har skrivit på twitter/reddit att just CS:GO har problem med stutters just nu. Det jag kan se som delas som en lösning är detta:
"HOW TO FIX CSGO LAG:
STEAM > SETTINGS > ACCOUNT > BETA PARTICIPATION > CHANGE IT TO STEAM BETA UPDATE"

Spelar inte själv för tillfället så kan inte svara på om det hjälper eller ej. Men testa! Vem vet, kanske löser PUBG problemen också. Steam har ju förmågan att krångla till det ibland på flera spel än bara sina egna titlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Innan du börjar: Se till att din dators energischema är Hög Prestanda. Stäng också av eventuella sekundära skärmar!

  1. Starta spelet och stäng av Vsync om detta är på. Stäng också av andra frame-cap settings

  2. Avsluta spelet

  3. Öppna Nvidias kontrollpanel (inte geforce experience)

  4. Hantera 3D Inställningar > Programinställningar > Lägg till > välj spelet ur listan

  5. Scrolla ner till Max Bildfrekvens och skriv det nummer som motsvarar din skärms maximala fps (t.ex 60 eller 144)

  6. Scrolla ner till Vertikalsynk och välj "snabb"

  7. För att spara: Klicka på "Använd" nere i högra hörnet

  8. Testa att spela nu

Om du fortfarande upplever stutter kan du testa att slå av/på G-Sync.

Hjälpte inte. Tack ändå!

Permalänk
Avstängd

Det var någon som tipsade mig om att höja den lägsta hastigheten på min Ryzen 5600. Kan någon snälla hjälpa mig med detta?

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Kör du utan G-sync så skaffa en skärm som har det (riktig G-sync, inte skräpet compatible) och testa.
Blir nog bra mkt bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

har du testat att öka grafikinställningarna så din gpu blir flaskhalsen istället för cpu?.. alltid när jag har haft microstutters så har cpun gått på 100 istället för gpun

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

har du testat att öka grafikinställningarna så din gpu blir flaskhalsen istället för cpu?.. alltid när jag har haft microstutters så har cpun gått på 100 istället för gpun

Yes, testat "ultra" på allt. Ingen skillnad jämfört med "very low".

Skrivet av _niko_:

Kör du utan G-sync så skaffa en skärm som har det (riktig G-sync, inte skräpet compatible) och testa.
Blir nog bra mkt bättre.

Man ska inte behöva köra någon sync för att slippa stutters.

Permalänk
Medlem

Jag har haft stutters i spel och då var orsaken antiviruset jag hade. Både Avast och BullGuard gav det problemet.
Räckte inte med att stänga av AV heller utan hel avinstallation krävdes.

Men du kanske inte kör annat antivirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Yes, testat "ultra" på allt. Ingen skillnad jämfört med "very low".

Man ska inte behöva köra någon sync för att slippa stutters.

kan vara så att cpu flaskar även när du kör på ultra inställningar, har du möjligheten att kolla hur belastningen ser ut när du spelar??
msi afterburner är ett bra program som du kan se belastningen, alternativt så funkar aktivitetshanteraren lika bra.
Villken upplösning spelar du på?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Har du tid och vill prova en sak till så kan du installera Windows 10 och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Avstängd

Kan någon hjälpa mig att höja klockfrekvensen på min CPU i lägsta läget?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Intressant, är detta något som redan går att uppdatera med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Intressant, är detta något som redan går att uppdatera med?

Tillsvidare kan man bara stänga av fTPM i bios, men då måste man köra Win 10 eller köpa en dTPM-modul om moderkortet inte redan har en.

Jag hade microstutters i en massa spel. Försvann när jag stängde av fTPM.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Testa stänga av alla program som körs i bakgrunden. Har jag igång chrome när jag spelar så känner jag av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Tillsvidare kan man bara stänga av fTPM i bios, men då måste man köra Win 10 eller köpa en dTPM-modul om moderkortet inte redan har en.

Jag hade microstutters i en massa spel. Försvann när jag stängde av fTPM.

Kan du snälla hjälpa mig att komma fram till om mitt moderkort har denna modul eller inte och ge mig något tips för de billigaste dTPM-modulerna att köpa? (Ifall jag nu behöver köpa det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Kan du snälla hjälpa mig att komma fram till om mitt moderkort har denna modul eller inte och ge mig något tips för de billigaste dTPM-modulerna att köpa? (Ifall jag nu behöver köpa det.)

Du behöver bara modulen om du kör Windows 11 innan AMD släppt en lösning. Enklaste är ju att stänga av fTPM, köra Windows 10 och uppdatera bios när fixen är släppt om du vill köra Win 11.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Du behöver bara modulen om du kör Windows 11 innan AMD släppt en lösning. Enklaste är ju att stänga av fTPM, köra Windows 10 och uppdatera bios när fixen är släppt om du vill köra Win 11.

Jag kör Windows 11 och vill fortsätta med det. Kan därför inte stänga av fTPM. Men mitt moderkort har kanske denna modul?

Annars vart köper man en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

Jag kör Windows 11 och vill fortsätta med det. Kan därför inte stänga av fTPM. Men mitt moderkort har kanske denna modul?

Annars vart köper man en sådan?

Vad jag vet har inte det moderkortet plats för en modul.
Så om det är detta som är problemet så är det bara att välja mellan Win 10 och laggfritt, eller Win 11 med lagg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Vad jag vet har inte det moderkortet plats för en modul.
Så om det är detta som är problemet så är det bara att välja mellan Win 10 och laggfritt, eller Win 11 med lagg.

OK, då är jag med. Eftersom AMD sagt att det ska komma en fix nu i maj så tänker jag att man lika gärna kan vänta.

Tack för hjälpen, får se om det löser problemen när det väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boegmunken:

OK, då är jag med. Eftersom AMD sagt att det ska komma en fix nu i maj så tänker jag att man lika gärna kan vänta.

Tack för hjälpen, får se om det löser problemen när det väl kommer.

Sen kan det ta månader innan moderkortstillverkaren släpper ett kompitabelt bios med AMDs patch. Många tillverkare har ju enormt många modeller som skall uppdateras och typ en sommarvikarie som får koda allt (av att döma hur segt det brukar gå)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Har INTE läst hela tråden men hade samma problem med en 5600x och rtx 3060 ti. Har även en G-sync kompatibel skärm, 1440p 144hz. Har hela tiden hört att man inte ska köra med vsync om man har gsync. Kan berätta att mina hack och lagg och stutter och allt vad det heter gick ner brutalt när jag slog på detta i Nvidias kontrolpanel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Sen kan det ta månader innan moderkortstillverkaren släpper ett kompitabelt bios med AMDs patch. Många tillverkare har ju enormt många modeller som skall uppdateras och typ en sommarvikarie som får koda allt (av att döma hur segt det brukar gå)

Då får jag vänta. Orkar inte köpa Windows 10 när jag köpt 11 redan.

Skrivet av spacedebree:

Har INTE läst hela tråden men hade samma problem med en 5600x och rtx 3060 ti. Har även en G-sync kompatibel skärm, 1440p 144hz. Har hela tiden hört att man inte ska köra med vsync om man har gsync. Kan berätta att mina hack och lagg och stutter och allt vad det heter gick ner brutalt när jag slog på detta i Nvidias kontrolpanel.

Förstår inte riktigt vad du menar men jag gissar följande:

Du fick mycket bättre upplevelse när du faktiskt slog på V-sync tillsammans med G-sync. Eller?