World of Warcraft får drakryttare och klassisk expansion återvänder

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft får drakryttare och klassisk expansion återvänder

Den klassiska World of Warcraft-utgåvan får åter tillägg av Wrath of the Lich King och det modernare syskonet får en ny drakskepnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Vad är/var poängen med Classic? Var det bara att börja om från börja och sen jobba sig igenom alla expansioner?

Jag trodde det gick ut på att man ville spela gamla WoW fast med vissa QoL-moderniteter. Så småningom är väl Classic ikapp vanilla och så har man två versioner av samma spel? Eller drar man en gräns vid en viss expansion där det inte längre känns klassiskt?

Permalänk
Medlem

Vilken tråkig cinematic trailer till retail expansionen

Permalänk
Inaktiv

Wotlk classic kommer garanterat förstöras av min max communityn precis som TBC och vanilla classic.

Dragonflight har fått en hel del intressanta ändringar. På vissa fronter har de varit lite modigare och på andra försökt leta sig tillbaka till det som gjort WoW bra. Mycket ändringar är sånt som efterfrågats.

Hoppet lever. Men man har bränt sig förr om man säger så. Blir givetvis ingen förbokning men förhoppningsvis blir det en av de bättre expansionerna på senare tid.

För blizzards del spelar det ingen roll vad de gör, folk kommer gnälla som fan oavsett vad de än gör.

Skrivet av anon242437:

Vad är/var poängen med Classic? Var det bara att börja om från börja och sen jobba sig igenom alla expansioner?

Jag trodde det gick ut på att man ville spela gamla WoW fast med vissa QoL-moderniteter. Så småningom är väl Classic ikapp vanilla och så har man två versioner av samma spel? Eller drar man en gräns vid en viss expansion där det inte längre känns klassiskt?

Tanken är väl att kunna erbjuda alla den expansion dom gillar. Man behåller servrar för varje classic. Man får välja det man gillar helt enkelt.

Och jag till slut är det ju inte efterfrågat längre. Än så länge har de skickat ut surveys och frågat rakt ut om "är den här expansionen något du vill se i classic?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vilken tråkig cinematic trailer till retail expansionen

Helt enig, Blizzard brukar göra fantastiska cinematics och trailers men den här såg väldigt oinspirerad ut och gav ingen information om vad det går ut på, vem som är skurken eller varför spelarna ska bry sig.
Hade gjort sig bra som en fin opening cinematic när spelet väl är släppt men som trailer var den kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vad är/var poängen med Classic? Var det bara att börja om från börja och sen jobba sig igenom alla expansioner?

Jag trodde det gick ut på att man ville spela gamla WoW fast med vissa QoL-moderniteter. Så småningom är väl Classic ikapp vanilla och så har man två versioner av samma spel? Eller drar man en gräns vid en viss expansion där det inte längre känns klassiskt?

Poängen med classic är att låta gamla rävar få spela igenom ett content man verkligen tyckte om, samt låta de som började med WoW på senare år få testa hur det var "back in the day".

Jag personligen tror att Wrath of the Lich king är den sista classic expansionen vi ser. Då det var efter wrath som spelet gjorde stora förändringar, och bland annat då som det klassiska talent systemet togs bort.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad över att spelet fortfarande lever, efter så många år. Bra jobbat

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vilken tråkig cinematic trailer till retail expansionen

Verkligen den tråkigaste / sämsta de har gjort till en WoW expansion. Har själv inte lirat WoW på väldigt många år men brukar ändå bli imponerad av deras cinematic trailers.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Expansionen ser väl definitivt lovande ut med nya talent trees (vilket förhopnningsvis innebär class revamps), ingen borrowed power och en återgång till äventyrande istället för Marvel aktig "save the world" story. Dock har man ju blivit bränd en och annan gång, speciellt de senaste två expansionerna, så hypen är verkligen inte där. Hoppas på det bästa och lär göra bedömning om man ska skaffa det eller inte under alpha och beta perioderna.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

De va kanske den tröttaste o fulaste Cinematic till en expansion nånsin. O inte verkar det finnas nåt hot heller? o.O
Såg nästan ut som ingame grafik. Väldigt konstigt att den va så kass.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jejk0b:

Poängen med classic är att låta gamla rävar få spela igenom ett content man verkligen tyckte om, samt låta de som började med WoW på senare år få testa hur det var "back in the day".

Jag personligen tror att Wrath of the Lich king är den sista classic expansionen vi ser. Då det var efter wrath som spelet gjorde stora förändringar, och bland annat då som det klassiska talent systemet togs bort.

Hoppas jag inte då MoP är bästa PvE expansion !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag gillar det jag sett än så länge i alla fall

Ser fram emot mer info framöver. Expansionen lär ju inte komma förän 2023 så är nog en del info de inte delat ännu. Är några saker jag hoppas ska komma med denna expansion, får se om det blir så eller inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Helt enig, Blizzard brukar göra fantastiska cinematics och trailers men den här såg väldigt oinspirerad ut och gav ingen information om vad det går ut på, vem som är skurken eller varför spelarna ska bry sig.
Hade gjort sig bra som en fin opening cinematic när spelet väl är släppt men som trailer var den kass

Måste det finnas en skurk direkt i början då? Kan det inte bara handla om utforskning och små historier här och var istället tills dess att det dyker upp något hot vid ett senare skede?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det man får tänka på att de har egentligen visat precis samma saker som vid varje expansionslaunch, dvs 4-5 stycken nya områden, snygga nya art assets, ny ras och/eller nya class (Drachtyr/Evoker), 1-3 nya gimmicks som de kommer överge vid nästa expansion (Dragonriding), några mindre overhauls för äldre system (crafting/gathering). Denna reveal håller precis samma formula som alla äldre expansionreveals, det finns egentligen inget "nytt" i det.

Vad man varit väldigt duktig på att undvika att visa eller tala är egentligen sakerna som leder till att folk väljer att fortsätta spela eller ge upp i frustration; spelsystemen. Efter de senaste tre expansionernas kritik gällande lånad kraft i endgame, för mycket RNG loot, krav på legendaries som tvingar dig att spela viss sorts content, timegating så har Blizzard uttalat att man "lyssnar på spelarna" men man har inget att visa kring hur man tänker kring speldesignen. Fokuserar man på att spelarna ska ha kul eller är det fortfarande "engagement metric" som styr, dvs feltolkning kring att "tvingande" är lika med "engagerande".

Deras Game Director svarade bland annat kring att man är nöjd med The Great Vault, vilket är ett system som ger spelaren en till flera val av gear att välja på varje vecka utifrån hur mycket content man spelat. Gearen är fortfarande helt random och du kan spendera mycket tid utan att egentligen få något för mödan. Systemet har varit starkt kritiserat och game directorns svar visar på att teamet som designar systemen och mekaniken fortfarande lever i sin egen värd.

Det här kan bli en fantastisk expansion om löser all fientlig speldesign, men det är ett varningstecken kring att man knappt nämner något om det i samband med reveal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Helt enig, Blizzard brukar göra fantastiska cinematics och trailers men den här såg väldigt oinspirerad ut och gav ingen information om vad det går ut på, vem som är skurken eller varför spelarna ska bry sig.
Hade gjort sig bra som en fin opening cinematic när spelet väl är släppt men som trailer var den kass

Själv gillar jag mystiken i trailern och att man inte får någon riktig information om vad som händer, hoppas att det blir mer äventyrsfokuserat i berättandet (lite som MoP), där man reser till en outforskad plats och får reda på vad som händer allt eftersom.
Gillar det mesta dom visat av features och (avsaknaden av) system hittils också.

Permalänk
Medlem

Vad alla klankar ned på trailern. Jag gillade den, äntligen får man skapa frågorna själv om vad ska vara på gång och inte få storyn serverad på silverfat!

Ser mycket fram emot vad denna expansionen har att komma med. Hur blir detta flygsystemet? Eller ”flight” systemet? Riktigt taggad!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Dom har ju tagit bort dungeon finder i Wrath Classic. Den expansionen var ju den mest populära. Jag spelar TBC just nu. Helt klart roligare än moderna WoW. QoL ändringar är inte alltid till fördel.

En stor grej spelare tyckte var sämre med moderna wow var hur annonymt spelet hade blivit iom dungeon finder. Spelare kör ju PuGs på alla raids, nåt som var inte så vanligt i original releaser.

Får se hur Dragonflight är. De har ju gått tillbaka till mer traditionellt talent system. Men vet inte om det räcker. Lore och story måste sitta också

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Det man får tänka på att de har egentligen visat precis samma saker som vid varje expansionslaunch, dvs 4-5 stycken nya områden, snygga nya art assets, ny ras och/eller nya class (Drachtyr/Evoker), 1-3 nya gimmicks som de kommer överge vid nästa expansion (Dragonriding), några mindre overhauls för äldre system (crafting/gathering). Denna reveal håller precis samma formula som alla äldre expansionreveals, det finns egentligen inget "nytt" i det.

Vad man varit väldigt duktig på att undvika att visa eller tala är egentligen sakerna som leder till att folk väljer att fortsätta spela eller ge upp i frustration; spelsystemen. Efter de senaste tre expansionernas kritik gällande lånad kraft i endgame, för mycket RNG loot, krav på legendaries som tvingar dig att spela viss sorts content, timegating så har Blizzard uttalat att man "lyssnar på spelarna" men man har inget att visa kring hur man tänker kring speldesignen. Fokuserar man på att spelarna ska ha kul eller är det fortfarande "engagement metric" som styr, dvs feltolkning kring att "tvingande" är lika med "engagerande".

Deras Game Director svarade bland annat kring att man är nöjd med The Great Vault, vilket är ett system som ger spelaren en till flera val av gear att välja på varje vecka utifrån hur mycket content man spelat. Gearen är fortfarande helt random och du kan spendera mycket tid utan att egentligen få något för mödan. Systemet har varit starkt kritiserat och game directorns svar visar på att teamet som designar systemen och mekaniken fortfarande lever i sin egen värd.

Det här kan bli en fantastisk expansion om löser all fientlig speldesign, men det är ett varningstecken kring att man knappt nämner något om det i samband med reveal.

Som tur är sa dom ju att dom inte planerar något system like artifact power etc som baseras på grinding av resurser som blir värdelösa till nästa patch eller expansion iaf.
Lite skeptisk till att dom ska behålla Renown-systemet, men problemet som jag har med det skulle dom lösa genom att göra ddet account wide.
Det har väl även pratats om att göra om på lootsystemet, själv tycker jag att dom borde införa ett typ tokensystem, men det är ju tveksamt om dom ska ha kvar Vault

Permalänk
Medlem

Tyckte det var kul att spela WoW Classic inte spelat på 10 år kanske innan det, men tröttnade när jag närmade mig 60. Det roligaste är ju att levla

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Shadowlands var överlag bra men har några i mitt tycke rätt uppenbara feltänk i speldesignen.

För många olika parallella levelsystem som inte hänger ihop och för många olika currencies, det blir bara grötigt.

För många time gates. Jag förstår logiken i att ha det men när det är för uppenbart så känns det som att man hålls tillbaka av godtyckliga datum och veckodagar. Aja baja, du får inte ha för mycket kul, kom tillbaka nästa dag/vecka/månad.

Hoppas de släpper tyglarna lite framöver.

Permalänk
Medlem

WoTLK kommer bli grymt, Drangonflight, tveksam men kommer kolla in det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tyckte filmen var bra. Lite mystisk och fin miljö. Jag brukar dock tycka alla expansioner verkar kul när jag ser filmer såsom denna men 30min in i själva spelet så försvinner känslan när man än en gång blir ombedd döda 247 vildkatter om dagen i en överskådlig framtid eller inte ens hinner läsa texten eller studera dungeons man är i eftersom resten av gruppen ska försöka maxa i exp/h. Det blir nog aldrig så bra som i BC när det mesta var oupptäckt och rollspels-aspekten fortfarande fanns kvar. Skulle jag gissa så blir denna expansion (också) mer som en grind över att samla mounts eller transmog-delar snarare än en historia om en grupp hjältar som ska ut på äventyr.

Permalänk
Medlem

Bra att de förminskar hoten. Blev ganska cringe med tidigare universalla hot. De behöver gå tillbaka till basic, hot som defias brotherhood och hogger för att så småningom möta lich king efter några expansioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

WoTLK kommer bli grymt, Drangonflight, tveksam men kommer kolla in det.

Exakt min tanke. Efter Shadowlands är jag mycket skeptisk till om retail ens går att räddas.

Men Lich King blir skoj.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Exakt min tanke. Efter Shadowlands är jag mycket skeptisk till om retail ens går att räddas.

Men Lich King blir skoj.

Det finns massor som gillar mythic+ och alla tokigheter i retail så jag tror enda räddningen är att fortsätta med två spel.
Bästa vore om classic får en "what if cataclysm didn't happen" expansion och ett eget spår sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

WotLK är peak WoW.

Permalänk
Medlem

Har jag spelat väldigt mycket WoW? Ja.
Har jag nu slutat ("paus") spela sen över 1 år tillbaka WoW? Ja.
Är jag väldigt besviken på Shadowlands? Ja.
Kommer jag köpa och spela Dragonflight? Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har jag spelat väldigt mycket WoW? Ja.
Har jag nu slutat ("paus") spela sen över 1 år tillbaka WoW? Ja.
Är jag väldigt besviken på Shadowlands? Ja.
Kommer jag köpa och spela Dragonflight? Ja.

Typ som jag fast jag spelade aldrig Shadowlands.
Har spelat alla expansioner (eller i alla fall testat ett tag) sedan TBC men Shadowlands var den första som inte lockade alls så jag testade inte ens. BFA verkligen körde skiten ur mig då kombinationen Azerite-grind och nybliven pappa bara var så sjukt dålig :).

Men drakar, back to basics och inget tidsresande/dimensioner och annat sånt skräp? Jag är i alla fall intresserad, vilket jag aldrig var av Shadowlands.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför så många klagar på trailern - jag tyckte den var underbar. Totalt jubel när Alex dyker in och räddar den stackars watchern.

Allt jag sett och hört hittills om Dragonflight låter som en dundersuccé. Vi får se när detaljerna börjar avslöjas hur det blir i verkligheten dock. Man ska aldrig glömma att Blizzard marketing är väldigt skickliga.

Jag får absolut vibbar från Mists. Likheterna är väldigt stora, upplägget är i princip identiskt. Kan de återupprepa den succén, ja då är WoW tillbaka på fullt allvar. MoP är utan tvekan den bästa expansionen enligt mig. Visst fanns det problem, men ingen kan på allvar säga att klasserna någonsin varit bättre än då.

Det ska också bli skojigt med WotLK Classic. Det var då jag började spela själv, runt 2008-09. Har haft väldigt skoj i både Classic och TBC Classic, så min kropp är redo! Bara tanken att få uppleva Ret Paladin innan holy power förstörde allting, det kittlar nostalginerven något vansinnigt. Och Death Knight som var hur OP som helst. Hunter var fantastiskt roligt i Wrath också. Mycket skoj blir det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

WotLK är peak WoW.

Wotlk var helt ok men tycker själv BC var den absoluta peaken för wow.
Hoppas det finns möjlighet att stanna på BC, gått lite väl fort fram om man är rätt casual som spelare.