Tävling! Vinn ett 3DFX Voodoo3 ----#Quake3toTheMax----

Permalänk
Entusiast

Tävling! Vinn ett 3DFX Voodoo3 ----#Quake3toTheMax----

Hej och välkommen till #Quake3ToTheMAX-tävlingen!

https://www.youtube.com/watch?v=X0UaSexTKsI

"Are you tired of getting bad FPS in Quake3 on your pre 1999 retro lan computer?
Do you hate the shitty FPS?
Why dont you get a frikkin´3DFX graphics card your fuckhead!!
Aint got no money?
Well tweak the shit out of it then!

Join the Quake3 arena to the max competition and win a 3DFX fucking Voodoo3 card!
Maddafakka!!!"

Delta i #Quake3ToTheMAX-tävlingen! och vinn ett 3DFX Voodoo3 kort!
Maddafakka!!!

Så vad handlar den här tävlingen om?
Det handlar om att få högsta möjliga FPS:poäng i Demo FOUR i Quake3 arena.

Den person som skickar in den högsta giltiga poängen före den 1 juli vinner ett 3DFX Voodoo3 2000 kort!!!!

Hårdvaruregler:
Max Pentium III 900mhz eller Athlon Thunderbird 850mhz CPU.
Med detta menas den ursprungliga Athlon cpu:s. Inte Athlon XP, X64 och så vidare.
Samma sak gäller med Pentium III. Tualatins och nyare är inte tillåtna.
Du kan använda snabbare Pentium III eller Athlon cpu:er om du underklockar den.

Du måste använda ett äldre grafikkort än den första januari 2000.
(Geforce 256 DDR fanns tillgängliga i små kvantiteter i slutet av 1999 så de är tillåtna)
Ett ljudkort och ett nätverkskort är obligatoriskt. Du bör kunna spela din Quake3 med oss ​​på våra spelkvällar.
Vi har inga andra hårdvaruregler. Du kan ha valfritt moderkort, RAM, mus, hårddisk, SCSI-kontroller och så vidare.
Det är bara CPU, GPU, ljudkort och nätverkskort som har regler.

Överklockning/BIOS-justeringar:
CPU-överklokning på pentium 3 tillåts till max 900mhz.
För Athlons gäller 850mhz.
Du kan överklocka ditt grafikkort, dina ramminnen, bus hastigheter så mycket du vill. Inga begränsningar.
Du kan justera/hacka din BIOS så mycket du vill. Inga begränsningar.

Mjukvaruregler:
Operativsystemet måste vara antingen Windows95, Windows98 eller Windows Millenium.
Du kan justera, hacka, tweaka operativsystemet och din programvara på vilket sätt som helst så mycket du vill. Inga bestämmelser.

Quake3 regler:
Quake3 version 1.32 eller kompatibel. Spelet måste fungera med Quake3 1.32-servrar.
Du kan justera, hacka, tweaka in Quake3 på vilket sätt som helst, så mycket du vill. Skaffa de bästa drivrutinerna. Tweaka din Quake3 cfg-fil. Skapa/skaffa bättre DLL filer. Kompilera nya exe:s. Gör dina egna texturepacks!
Använd galna plugin-verktyg som ökar din FPS. Det är endast fantasin som sätter gränser!!
Den enda regeln är att du ska kunna spela med oss ​​på våra servrar, OCH att spelet är SPELBART. Du måste kunna se och höra spelet.
Lägre FOV:er (synfält) än FOV 90 är inte tillåtet. Det är inte tillåtet att ändra viewsize. Med detta menas storleken på det som visas på skärmen. Lägsta tillåtna upplösning är 640 x 480.
Edit: TEXTURER I SPELET MÅSTE VARA PÅ

Så finjustera ditt win9x operativsystem, överklocka ditt grafikkort, dina ramminnen, busklockan etc, och tweaka skiten ur Quake3!

Få högsta möjliga poäng i:
Timedemo 1
Demo four

Alla tweaks, hacks. Måste redogöras för oss.
Alla drivrutiner, verktyg, plugins. Måste redogöras för oss.
Alla cfg:s, dll:s, exe:s, texturepacks/custom pak-filer måste skickas till oss.
Vi vill veta din dators specifikationer. CPU/GPU/moderkort/grafikkort/RAM-hastighet.
Vi vill veta hur mycket du överklockade din dator, vad du överklockade. Och så vidare.
Vi vill veta allt! 🙂 Vi vilö helt enkelt veta vad som gör att Quake3 går snabbare.

För att anmäla dig till tävlingen, ladda ner Submission Template:n från vår ftp. Klistra in följande i explorers adressfält:
ftp://braindrainlan.sytes.net:21005/SubmissionTemplate/

Kopiera sedan SubmissionTemplate.zip till din dator.

När du är klar med mallen, byt namn på den till ditt Sweclockers smeknamn och skicka den till vår submissionFPT.
Värd: ftp://braindrainlan.sytes.net:21005
Användarnamn: bdsubmissions
Lösenord: quake32themax.
Port: 21005

Du kommer att behöva göra ett litet videoklipp (i en tagning) som du skickar med mallen. I videoklippet så vill vi se insidan på datorn när den är igång. Sedan så vill vi se Cpu-z som visar cpu frekvensen. Det finns en "Vintage edition" som fungerar bra till äldre burkar. Vi vill även se din hårdvara i videon med tex device manager. Sedan så startar du Quake3 och kör timedemo four ett par gånger. Det bästa resultatet räknas. Efter detta så behöver du ansluta till vår spelservers.
Skriv följande i konsollen:
Connect braindrainlan.sytes.net.
När du kommit in i spelservern så räcker det med att du går runt i en liten stund och pangar lite.
Här är en exempelvideo

https://www.youtube.com/watch?v=f9QKmeXTqtk

Du kommer inte att se några filer på inlämningsFTP även när du skickar över din version av mallen.
Det kommer också att finnas ett par felmeddelanden eftersom din FTP-klient kommer att försöka lista filer, men du har inte den behörigheten.
Meddela oss när du skickade in så att vi kan kontrollera att ingenting är skadat eller trasigt.

Rankning av bidrag och inskickade videos kommer att publiceras här i tråden och på Brain Drain Discorden.
https://discord.gg/b3xhgY7uEw

Tävlingen avslutas 1 juli 2022
Må kraften vara med dig!
Vinnaren tillkännages kort därefter.

EDIT:

Vi har beslutat att tillåta Mac på grund av förfrågningar.

På grund av det faktum att urvalet av grafikkort är begränsat på Mac och det finns ingen
GeForce 256 för Mac eller drivrutiner vi tillåter ENDAST GeForce 2 MX för Mac!
Alternativet skulle vara ATI Rage PRO 16MB eller Voodoo2 till exempel men
det skulle aldrig vara konkurrenskraftigt.

Från att jag testade var en G4 med 2Mb L2-cache lite snabbare än en Pentium 3
på samma frekvens både med GeForce 2 MX på samma klocka och båda
CPU:n kör 100Mhz RAM och använder samma konfigurationsfiler.

Så den högsta tillåtna CPU:n är en PowerPC G4 867Mhz så den får plats mellan Athlon och
Pentium 3 och gör det också lite bekvämare för användare av 133Mhz FSB Macs.
1x CPU är fortfarande gränsen, så om det är ett system med dubbla processorer måste en CPU vara det
Inaktiverad.

Du kan använda Systemprofiler för att visa vilken CPU du har och dess frekvens och
även vilket grafikkort du använder.
Spelet måste också ha ljud aktiverat och inspelat i videon.
Du måste också ansluta till vår server utan att avsluta spelet så
nätverkskort krävs.

Patrik (G3Virus på vår discord) är den enda som kan testa Mac versioner av Quake3, så packa ner hålspelet som en zip-fil, då gör en SIT-fil med videon och sit-filen plus allt annat
som källkod etc som du kan ha använt.

Spelet MÅSTE köras på OS 9.2.1 eller Max OS X 10.4, det är för att det är vad vår
endast testsystemet körs MEN nyare versioner är tillåtna på systemet
du benchmarkar med.

Du borde kunna hitta ioQuake3 1.36 för Mac, den körs på vår server.
Men alla versioner som körs på vår server är bra.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Rankinglista

Highest score at the moment.

#1 Doogie with 434,9 fps
https://youtu.be/NLJY4LxYzJc
CPU: AMD Athlon 850 A0850AMT3B (at 170x5=850MHz)
Motherboard: ABIT NF7-M 1.21, BIOS 27. nForce2 IGP - **integrated graphics, audio, ethernet disabled**, driver 4.27
RAM: 1GB, Corsair TWINX DDR3200LLPT (at 170MHz/DDR340, 2-2-2-5, dual channel)
GPU: ELSA Erazor X2-A32 GeForce 256 DDR (stock clocks), driver 12.41
NIC: Intel PRO/1000 GT, driver 8.6.17
Sound: Creative Labs CT4810 AudioPCI, driver 4.12.01
SATA: Promise FastTrack S150 TX4, driver 1.0.0.37
Storage: Crucial MX400 1TB SATA SSD
OS: Windows 98 SE, Unofficial SP 2.1a

#2 Svensktiger with 302 fps
https://www.youtube.com/watch?v=MdTj4rpaxm8
Cpu= AMD Thunderbird 700MHz @ 6x141 FSB = 848MHz
GPU= ASUS V6800 GeForce DDR standard clocks
Motherboard= Abit KR7A VIA KT266A chipset
RAM= Random 512MB DDR stick that does tightest timings at 141MHz FSB

#3 Svensktiger with 263,9 fps
https://www.youtube.com/watch?v=J49-PlKo0f0
Cpu=P3-933E@900MHz, 127MHz FSB
GPU=ASUS V6800 32MB GeForce DDR
Motherboard=ABIT ST6 i815
RAM=Random 256MB stick that does tighest timings at the speed.

#4 mwd with 156,9 fps
https://www.youtube.com/watch?v=-LuN6o6HHCY
Dell XPS B866
Intel 820 Chipset
Pentium 3 @ 866MHz (133MHz FSB)
1GB (2x512mb) RDRAM 800
TNT2 M64 AGP (OEM)
Turtle Beach Santa Cruz PCI Sound Card
Windows 98SE

#5 XTRINO 104.7fps
https://www.youtube.com/watch?v=IoQw3HfdPVQ
Cpu: Intel Pentium 3 866mhz
GPU: Riva tnt2 Ultra (Compaq it seems)
Motherboard: Intel D815eea2
RAM: 384mb

#6 Seraph with 52,7 fps
Machine: PC-9821Ra20/N30
CPU: Pentium Pro 200Mhz 256KB cache
RAM: Stock 32MB EDO
https://youtu.be/7mB40_NsDYA

#7 JizzMasta 46 fps
https://www.youtube.com/watch?v=bRsaXEaYkb0
Cpu: K6-3+ @616mhz
128mb PC133 SDRAM
Nvidia Geforce 256 SDR 32mb
ASUS P5B rev 1.04 motherboard
Creative Soundblaster Audigy
Intel PRO/1000 GT Network Card

Permalänk
Medlem

Här finns alla vårt "social stuff", https://www.braindrainlan.tk/

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Sen när blev Anarki i Quake Champions retro? 😜

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Får man skaffa en lägre klockad p3/celeron och köra mer än 850MHz? Eller P2 för den delen

Lite konstigt att ha en hård gräns, men gissar att det ökar tillgängligheten en del

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

Får man skaffa en lägre klockad p3/celeron och köra mer än 850MHz? Eller P2 för den delen

Lite konstigt att ha en hård gräns, men gissar att det ökar tillgängligheten en del

Vi har beslutat om att det är max 850 mhz med eller utan OC. Det är i stort sett omöjligt att till 100% veta att om man verkligen har en riktigt cpu. CPU-Z och liknande program rapporterar enbart att det är en Pentium III CPU.
Om man nu skulle tillåta överklockning förbi 850mhz, och om man nu vill fuska så hade det räckt med att tex köpa en p3 1ghz eller liknande och sedan säga att man har överklockat en lägre klockad cpu.

Permalänk
Medlem

Härlig tävligt Jag kommer ihåg att jag tog moppen till Elgiganten och köpte ett Voodoo 3 3000 (AGP-varianten utan TV-in). För sin tid ett grymt kort, klådde polarnas grafikkort så länge spelet stödde Glide. Tyvärr försvann det i nån flytt nån gång :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sen när blev Anarki i Quake Champions retro? 😜

Anarki är förvisso med i Quake3. Men han åker inte bräda

Permalänk
Medlem

Vilka minnen, Quake 3 hade ju t om stöd för SMP och skalar riktigt bra med det. Hade det legendariska Abit BP6 moderkortet med dubbla Celeron 366 @ 550Mhz back in the days.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calle:

Vilka minnen, Quake 3 hade ju t om stöd för SMP och skalar riktigt bra med det. Hade det legendariska Abit BP6 moderkortet med dubbla Celeron 366 @ 550Mhz back in the days.

Nice! Det moderkortet har man ju hört talas om. Jag skall så småningom själv bege mig in i SMP träsket med ett dual socket 370 moderkort med dubbla 1.4 ghz Tualatins. Givetvis så är Quake3 med SMP i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Nice! Det moderkortet har man ju hört talas om. Jag skall så småningom själv bege mig in i SMP träsket med ett dual socket 370 moderkort med dubbla 1.4 ghz Tualatins. Givetvis så är Quake3 med SMP i åtanke.

Räknar med en byggtråd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Det kanske det blir

På tal om annat, så har @Pa1983 släppt en ny video på youtube.

Han recapar ett super socket 7 moderkort inför kommande modningsprojekt med k6-2+ cpuer som skall göras om till k6-3+. Målsättningen är att maxa skiten ur super socket 7.

Permalänk
Medlem

surt körde enbart detta spel seriöst med Linux Operativsystemet måste vara antingen Windows95, Windows98 eller Windows Millenium.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att testa lite vad ens gamla retroburk går för. Den är inte helt "original", det sitter två Voodoo2-kort till skillnad mot för då det enbart var ett. Måste också kolla om jag kanske kan byta min Celeron 533 mot något bättre, har nog en p3 i gömmorna men dessvärre är den nog mer än 850MHz. Tror burken kör Win98SE. Är det värt att testa prestandan? Tror den blir slagen då någon säkerligen sitter på GeForce eller dylikt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holta:

Tror burken kör Win98SE. Är det värt att testa prestandan? Tror den blir slagen då någon säkerligen sitter på GeForce eller dylikt...

Klart det är värt att testa prestandan.
Om du vill göra datorn legit så kan du ju klocka ner den alternativt byta delar.
Det kryllar av billiga grafikkort på ebay och på tradera. Samma sak med cpuer.

Här är en billig pentium III

https://www.ebay.com/itm/283687876678?epid=218395514&hash=ite...

Här är en billig Ahtlon 800. Det är enkelt att överklocka den till 850mhz
https://www.ebay.com/itm/265002768934?_trkparms=amclksrc%3DIT...

Här er ett billigt grafikkort. Ett TNT2
https://www.ebay.com/itm/254200528979?hash=item3b2f884053:g:l...

Sedan så har vi vår discord kanal. Där vi för närvarande är över 300 personer som har samma hobby. Vi har en köp och sälj kanal där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holta:

Blir sugen på att testa lite vad ens gamla retroburk går för. Den är inte helt "original", det sitter två Voodoo2-kort till skillnad mot för då det enbart var ett. Måste också kolla om jag kanske kan byta min Celeron 533 mot något bättre, har nog en p3 i gömmorna men dessvärre är den nog mer än 850MHz. Tror burken kör Win98SE. Är det värt att testa prestandan? Tror den blir slagen då någon säkerligen sitter på GeForce eller dylikt...

Grafikkort spelar roll, men det är inte den viktigare hådvaran för en bra Q3 score fast folk tror det.
Sedan finns det mer tweaks man kan göra med Q3 än jag skulle orka skriva ett inlägg om.
Men config filer kan editeras för massa extra prestanda.
Custom DLL filer finns för deverse processorer.
Modefiera pak filer.
Källkoden till Q3 finns så man kan kompilera om eller gå än lägre och optimera Q3 genom att optimera koden om man nu kan det.

Finns massa saker man kan göra för att få en mycket bättre prestanda i Q3 och ett GeForce kommer INTE automatiskt vinna bara för nån sitter på det men inte vet något om hur man tweakar Quake3.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Riktigt kul!

Hoppas jag kan få lite tid över för att prova själv. Hårdvaran finns i huset!
Siktar in mig på en Slot A cpu isåfall men vi får se..

Hur är det generellt (minns inte) mellan voodoo2 sli kontra geforce 256 i detta spel?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trigger:

Riktigt kul!

Hoppas jag kan få lite tid över för att prova själv. Hårdvaran finns i huset!
Siktar in mig på en Slot A cpu isåfall men vi får se..

Hur är det generellt (minns inte) mellan voodoo2 sli kontra geforce 256 i detta spel?

Ett geforce 256 skulle förmodligen vinna.
Men jag har personligen inte provat att se hur långt jag kan komma med v2 SLI på en sådan rigg.
Voodoo2 har förmågan att kunna överraska. Speciellt för att de skalar upp till 1.3-1.4 ghz. De ger alltså mer FPS linjärt upp till den frekvensen.

Permalänk
Medlem

Låter kul! Men har inga gamla prylar förutom ett TNT 2 (tror det iaf) som jag hittade häromdagen i mitt föräldrahem Hamnade där efter att jag uppgraderat deras burk för längelängelänge sedan och sen har jag väl inte haft mage att kasta det. Om ni behöver spelare är det bara att säga till, är gärna med, dock med en modern dator

Glhf alla!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av [SmR]BMF:

Låter kul! Men har inga gamla prylar förutom ett TNT 2 (tror det iaf) som jag hittade häromdagen i mitt föräldrahem Hamnade där efter att jag uppgraderat deras burk för längelängelänge sedan och sen har jag väl inte haft mage att kasta det. Om ni behöver spelare är det bara att säga till, är gärna med, dock med en modern dator

Glhf alla!

Du är välkommen på våra spelkvällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Du är välkommen på våra spelkvällar.

Låter trevligt, har anslutit till eran discord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Klart det är värt att testa prestandan.
Om du vill göra datorn legit så kan du ju klocka ner den alternativt byta delar.
Det kryllar av billiga grafikkort på ebay och på tradera. Samma sak med cpuer…

Hittade faktiskt två PIII processorer idag när jag letade igenom en låda, en 733 och en 866. Blir lite sugen på att i alla fall testa och se vad en kan få för resultat. Kul tävling även om jag då inte har för avsikt att gå all-in 😊

Kanske kan passa på att fråga också om en högre FSB är att föredra för ett bättre resultat? Alltså 100MHz eller 133MHz, eller minns jag fel att det skulle kunna få påverkan på fler komponenter och därmed vinna lite prestanda?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holta:

Hittade faktiskt två PIII processorer idag när jag letade igenom en låda, en 733 och en 866. Blir lite sugen på att i alla fall testa och se vad en kan få för resultat. Kul tävling även om jag då inte har för avsikt att gå all-in 😊

Kanske kan passa på att fråga också om en högre FSB är att föredra för ett bättre resultat? Alltså 100MHz eller 133MHz, eller minns jag fel att det skulle kunna få påverkan på fler komponenter och därmed vinna lite prestanda?

Kul att du vill vara med.
Jo det stämmer att högre FSB ger högre poäng. Quake3 älskar hög FSB och hög minneshastighet

Permalänk
Entusiast

Vi har fått in vårt första bidrag i tävlingen

46FPS

Cpu: K6-3+ @616mhz
128mb PC133 SDRAM
Nvidia Geforce 256 SDR 32mb
ASUS P5B rev 1.04 motherboard
Creative Soundblaster Audigy
Intelregistered PRO/1000 GT Network Card

Permalänk
Entusiast

Vi har gjort en liten regeländring.

Vi har höjt den tillåtna hastigheten på Pentium III cpuer till 900mhz. Anledningen är att Athlons helt enkelt är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Vi har gjort en liten regeländring.

Vi har höjt den tillåtna hastigheten på Pentium III cpuer till 900mhz. Anledningen är att Athlons helt enkelt är snabbare.

Ett tips hade varit att ha olika klasser, men svårt när man har ett kort i potten

Edit: kom på en till sak: gillar eran strikta regel med millennieskiftet som hård gräns, men för att hålla liv i föreningen och öka tillgängligheten skulle jag tro att det långsiktigt är bättre med en gräns som rör sig, annars kör ni fast i en viss nisch. Ett förslag hade varit att köra standardregel med 20 år (allt som släppts innan 20 år innan tävlingens början)

Då kan nya spel plockas in över tid och ingen hårdvara/uppsättning är optimal för evigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

Ett tips hade varit att ha olika klasser, men svårt när man har ett kort i potten

Edit: kom på en till sak: gillar eran strikta regel med millennieskiftet som hård gräns, men för att hålla liv i föreningen och öka tillgängligheten skulle jag tro att det långsiktigt är bättre med en gräns som rör sig, annars kör ni fast i en viss nisch. Ett förslag hade varit att köra standardregel med 20 år (allt som släppts innan 20 år innan tävlingens början)

Då kan nya spel plockas in över tid och ingen hårdvara/uppsättning är optimal för evigt

Tanken har faktiskt slagit mig. Framtiden får sia om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Tanken har faktiskt slagit mig. Framtiden får sia om det.

Bara ett förslag som sagt, finns fördelar med båda vägar

Ska man hålla fixerat datum måste ni nog köpa upp en pool med utrustning för att kunna få nya att delta, blir nog svårare att få tag på de exakta modellerna med tiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

Bara ett förslag som sagt, finns fördelar med båda vägar

Ska man hålla fixerat datum måste ni nog köpa upp en pool med utrustning för att kunna få nya att delta, blir nog svårare att få tag på de exakta modellerna med tiden

Sakerna blir ju inte nyare

Permalänk
Entusiast

Tjenare.
Tänkte bara påtala att man kan skicka in hur många bidrag man vill innan deadlinen. Så ni behöver inte vänta in till i det sista innan ni skickar in ert bidrag

Permalänk
Entusiast

Bidrag nummer #2 från XTRINO

104,7 fps

Cpu: Intel Pentium 3 866mhz
GPU: Riva tnt2 Ultra (Compaq it seems)
Motherboard: Intel D815eea2
RAM: 384mb