AMD: "Radeon RX 6500M sopar banan med Intel Arc A370M"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 6500M sopar banan med Intel Arc A370M"

Intels purfärska grafikkort tar plats i bärbara datorer, men AMD visar att det egna instegskortet är vassare än rivalens motsvarighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här typen av marknadsföring gör mig bara negativt inställd till ett företag. De kan sitta med en skämskudde tills oberoende aktörer, man kan lita på, har sagt sitt. (Och faktiska priser/tillgänglighet visat sig)

Både AMD:s grafikdivision och NVIDIA står på min shit-list. Sen är det bara att tugga i sig bajsmackan och köpa ett av deras kort när det är dags igen.

Permalänk
Medlem

Såna här siffror från tillverkarna brukar förstås behöva rätt mycket salt och bör på det stora hela ignoreras, men på Intels bilder så länkar de i alla fall till en sida där man kan se vad de använde för att göra jämförelsen medan AMD inte ger några detaljer alls. Eftersom det handlar om laptops så hade de ju i alla fall kunnat tala om vilka modeller de jämförde kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Intels namnschema påminner mig direkt om flygplanstillverkaren Airbus.

Permalänk
Medlem

Denna typ av "marknadsföring" är jag personligen inte intresserad över.
Dettutom helt onödig då AMD:s kort redan finns och har testats och Intels inte har det.
Jag föredrar att företag jämför prestanda mot sina tidigare produkter och låter oberoende medier utföra jämförelsetester mot konkurrenter i samma segment.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorault:

Intels namnschema påminner mig direkt om flygplanstillverkaren Airbus.

Absolut! Det finns ju till och med Arc A350 samt Arc A380.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Man blir bra matt alltså. Låt produkten sälja sig själv istället för att rwturwts till defensiv marknadsföring. Ja, ja vet. Intel har gjort detta innan och är ofta mycket värre men snälla AMD. Det betyder inte att det är bra marknadsföring som konsumenterna uppskattar. Och dessutom får man stå med mössan i hand sen när oberoende tester kommer ut om man har ljugit. Så låt bara bli är ni snälla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast Intels kort verkar ju brutalt dåligt (Är det ens i samma prisklass för bärbara?) om AMD:s siffror är nära sanningen. AMD:s staplar är ju inte ens kapade konstigt..lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast Intels kort verkar ju brutalt dåligt (Är det ens i samma prisklass för bärbara?) om AMD:s siffror är nära sanningen. AMD:s staplar är ju inte ens kapade konstigt..lol

Så dåligt att man nästan tror det är ett aprilskämt! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Den här typen av marknadsföring gör mig bara negativt inställd till ett företag.

Gud råde den som visar och säger att den är bättre än någon annan. Kanske det svenskaste kommentaren jag sett på sweC.

Permalänk
Medlem

Eftersom det där 6500m är deras entry level gaming gpu för bärbara borde en bärbat med dessa kunna kosta 6000-7000kr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Så dåligt att man nästan tror det är ett aprilskämt! 😂

Är det ett aprilskämt så är det, är det inte ett är det ändå ett aprilskämt..lol

Permalänk

Vilket grafikkort märke en dator i denna klass kommer ej högt i min lista vid val av laptop. Såklart jag undviker nya produkter med dåliga drivrutiner. Det blir då att avgöra mellan de datorer jag väljer.

Exakt samma sak känner jag över mobiltelefoner. Väljer jag mellan några olika modeller så spelar det ingen roll vilken cputillverkare som kan leverera den snabbaste cpu. Det jag är intresserad av är prestandan på de modeller som jag väljer mellan.

Permalänk

Some en mycket älskvärd person sa:

I'm shocked, SHOCKED!
Well, not that shocked.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Samma TDP, 1/3 mer transistorer och 1/3 sämre prestanda, det lutar alltså åt ungefär halva prestandan på samma kisel. Detta på exakt samma nod

Mycket kan såklart göras med mjukvara och nästa generation kommer bli bättre, men lite otippat låg nivå ändå för ett första släpp. De måste ha ganska låga frekvenser

Permalänk
Skrivet av medbor:

Samma TDP, 1/3 mer transistorer och 1/3 sämre prestanda, det lutar alltså åt ungefär halva prestandan på samma kisel. Detta på exakt samma nod

Mycket kan såklart göras med mjukvara och nästa generation kommer bli bättre, men lite otippat låg nivå ändå för ett första släpp. De måste ha ganska låga frekvenser

Att göra hårdvara är en sak men drivrutiner ett annat där har Intel nog stora problem med drivrutinerna. Det är inte för inte Intel har skjutit fram sina grafikkortsläpp minst ett år. Nu lutar det att stationära grafikkort inte kommer förrän Q3. Bara ett rykte än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att göra hårdvara är en sak men drivrutiner ett annat där har Intel nog stora problem med drivrutinerna. Det är inte för inte Intel har skjutit fram sina grafikkortsläpp minst ett år. Nu lutar det att stationära grafikkort inte kommer förrän Q3. Bara ett rykte än så länge.

Jo absolut, men drivrutinerna bör ju ha en del likheter med de integrerade kretsarna (samma arkitektur) så de har haft en del tid på sig. Tror inte de kommer vara nära att komma ifatt denna generation i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma TDP, 1/3 mer transistorer och 1/3 sämre prestanda, det lutar alltså åt ungefär halva prestandan på samma kisel. Detta på exakt samma nod

Korten har samma högsta TGP, men vi har ingen aning om vilken TGP de faktiskt var konfigurerade till i AMDs test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Denna typ av "marknadsföring" är jag personligen inte intresserad över.
Dettutom helt onödig då AMD:s kort redan finns och har testats och Intels inte har det.
Jag föredrar att företag jämför prestanda mot sina tidigare produkter och låter oberoende medier utföra jämförelsetester mot konkurrenter i samma segment.

Detta köper jag inte riktigt. Givetvis vill man se data i jämförelse med konkurrenter. Sen ska man ju såklart ta data som presenteras av tillverkaren med en stor nypa salt, dock så har AMD's siffror i marknadsföring varit väl förankrat i verkligheten på senare år.

Självklart väger tester/recensioner från oberoende media tyngre i slutändan. Men att påstå att detta på något vis är ett dåligt beteende är ju bara löjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Detta köper jag inte riktigt. Givetvis vill man se data i jämförelse med konkurrenter. Sen ska man ju såklart ta data som presenteras av tillverkaren med en stor nypa salt, dock så har AMD's siffror i marknadsföring varit väl förankrat i verkligheten på senare år.

Självklart väger tester/recensioner från oberoende media tyngre i slutändan. Men att påstå att detta på något vis är ett dåligt beteende är ju bara löjligt.

Med tanke på svårigheterna att få ut "bra" och jämförbar data från speciellt mobila kretsar så är det med en gäspning jag läser AMD:s eller andras jämförelser.
Även i övrigt, se på Apple senaste jämförelse mot RTX 3090, rättvist? Hela bilden? Knappast.
Precis som Intel är duktiga på att visa upp solskenssiffror som inte stämmer med verkligheten så ser vi att många företag gör samma sak.
Det blir inte mer intressant för det.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Blir väl lite "blue fine wine" till slut

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ja och på desktop sidan floppade den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Gud råde den som visar och säger att den är bättre än någon annan. Kanske det svenskaste kommentaren jag sett på sweC.

Fler har här i tråden pekat på de konkreta problemen med den här typen av "tester". De är BS och det verkar de flesta vara överens om.

Varför du läser in jante i mitt inlägg förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Gud råde den som visar och säger att den är bättre än någon annan. Kanske det svenskaste kommentaren jag sett på sweC.

Ingen har visat något ännu. Allt från företagen är enbart reklam. Först när det testats av oberoende har man en siffra som är värd något alls.

Permalänk
Medlem

För spel kasnke det är så, men hur ser det ut på videokodning/avdkodningssidan? Speciellt hur mycket ström/prestanda äter rx 6000 gentemot ARC.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Med tanke på svårigheterna att få ut "bra" och jämförbar data från speciellt mobila kretsar så är det med en gäspning jag läser AMD:s eller andras jämförelser.
Även i övrigt, se på Apple senaste jämförelse mot RTX 3090, rättvist? Hela bilden? Knappast.
Precis som Intel är duktiga på att visa upp solskenssiffror som inte stämmer med verkligheten så ser vi att många företag gör samma sak.
Det blir inte mer intressant för det.

Apple har dock en historik av att presentera skeva resultat. AMD har en på senare år historik av att presentera resultat väl förankrat i verkligheten. Högst troligtvis på grund av att de har en bra produkt och den talar för sig själv, sen vill alla tillverkare så klart presentera deras produkter i de fält de är startkast i. För min del spelar det ingen roll hur pass bra Apples hårdvara blir då jag avskyr deras UI/OS, och det är om en majoritet börjar flocka till dem ett hot mot inklusiviteten på PC, Epic jobbar redan hårt för att urholka den. Jag kan dock ärligt säga att Apple har bra mjukvara, men det är inget för mig. Inte för att Windows är perfekt och Win11 verkar också tyvärr gå åt fel håll. Estetik får aldrig trumfa funktionalitet i mitt tycke, men tyvärr så går utvecklingen hårt mot estetisk design istället för funktionell design.

Detsamma gäller telefoner. Hade inte folk varit så "k*t" i hur de ser ut så hade vi haft bättre batteritid idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F