Dator "hackar" efter uppdatering av drivrutin till grafikkort

Permalänk
Medlem

Dator "hackar" efter uppdatering av drivrutin till grafikkort

Ett problem har uppstått med min dator som jag hoppas någon mer kunnig skulle kunna hjälpa till med.

Datorn har fungerat felfritt under en längre period (inköpt ny för ca 1,5 år sedan), men häromdagen skulle jag uppdatera drivrutinen till min GPU och efter det fungerar den dessvärre mindre bra.

Jag påbörjade installationen av drivrutinen varpå den kom till 99% och sedan fastnade. När den stått still där utan någon som helst uppdatering i ca en timme bestämde jag mig för att avbryta den. Jag startade sedan om datorn och försökte igen, varpå samma sak hände. Efter detta började datorns bild och ljud "hacka", det blir små korta avbrott ca en gång i sekunden. Jag försökte göra om installationen av drivrutinen men samma sak hände, den bara hängde sig efter ett tag.

Efter att ha försökt felsökt lite snabbt utan några som helst framgångar bestämde jag mig för att blåsa hela datorn och ominstallera Windows, och ta bort den gamla drivrutinen med DDU. Istället för att använda GPU'n kör då Windows på någon basic drivrutin som jag tolkat det (har verifierat att GPU'ns drivrutin är borttagen, så vitt jag kan se iallafall).

Detta verkar ha löst problemet, då datorn inte "hackar" på samma sätt längre. Men, när jag återigen försöker installera drivrutin för GPU'n (jag har testat flertalet olika versioner, både nyaste och flera tidigare drivrutiner) händer samma problem. Installationen kommer till en viss procent, och fastnar sedan. Under installationens gång märker jag återigen att problemet återuppstår.

Det fungerade ju innan jag försökte mig på att uppdatera drivrutinen första gången, skulle det ändå kunna ha blivit något fysiskt fel på GPU'n? Om någon har några andra idéer på vad jag skulle kunna prova för att lösa detta mottages det gladeligen!

Har för övrigt ett AMD Radeon RX 5600 XT, mer specifikt är det följande:
https://www.komplett.se/product/1158285#

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hennil93: Jag hade testat ta en äldre drivrutin och installerat den. Alltså inte flera år äldre utan någon version äldre

Vilken version är det du försöker installera?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@hennil93: Jag hade testat ta en äldre drivrutin och installerat den. Alltså inte flera år äldre utan någon version äldre

Vilken version är det du försöker installera?

Som jag nämnde i posten har jag tidigare provat detta. Har provat följande versioner:

Adrenalin 22.3.2 Optional (Släpptes 3/24/2022)
Adrenalin 21.12.1 Optional (Släpptes 12/3/2021)

Jag har även provat att köra deras verktyg "Auto Detect and Install" som ska hämta hem och installera den senast kompatibla drivrutinen beroende på vilken AMD GPU man har.

För att försäkra att ingenting ligger och gnager i bakgrunden har jag dessutom kört DDU för att rensa bort tidigare "delvis" installerade drivrutin. De olika installationerna har betett sig på samma sätt, den enda skillnaden jag noterat har varit att de har fastnat på olika ställen i installationen, men alltid på samma ställe vid försök av installation av samma drivrutin. Exempelvis: 22.3.2 fastnar på 92% varje gång. 21.12.1 fastnar på 62% varje gång.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hennil93: ah, sorry, jag som läste dåligt.

Det känns ju märkligt. Är där något i windowsloggarna?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet

Provade precis ett till alternativ för att se om det blev någon skillnad. Laddade hem en tredje drivrutin som är ca ett halvår gammal, och försökte installera den via Device Manager i Windows. Lät det stå och tugga i ca 2-3 timmar varpå jag fick ett felmeddelande att uppdateringen av drivrutin inte gick igenom.

Kollade precis Windows-loggarna och de verkar ha spottat ur sig följande när detta inträffade:

The program drvinst.exe version 10.0.19041.1566 stopped interacting with Windows and was closed. To see if more information about the problem is available, check the problem history in the Security and Maintenance control panel.
Process ID: 3724
Start Time: 01d845f8cf9ecc2d
Termination Time: 0
Application Path: C:\Windows\System32\drvinst.exe
Report Id: dd99d3f0-24b7-4042-8771-8ec69f0479fe
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:
Hang type: Unknown

Edit: Display Adapters visas dock som "AMD Radeon RX 5600 XT" i Device Manager, och allting "hackar" precis som tidigare när drivrutinen blivit felaktigt installerad.

Har inte supermycket erfarenhet med loggar av denna typ, säger det dig någonting?

Permalänk
Skrivet av hennil93:

@NordhNet

Provade precis ett till alternativ för att se om det blev någon skillnad. Laddade hem en tredje drivrutin som är ca ett halvår gammal, och försökte installera den via Device Manager i Windows. Lät det stå och tugga i ca 2-3 timmar varpå jag fick ett felmeddelande att uppdateringen av drivrutin inte gick igenom.

Kollade precis Windows-loggarna och de verkar ha spottat ur sig följande när detta inträffade:

The program drvinst.exe version 10.0.19041.1566 stopped interacting with Windows and was closed. To see if more information about the problem is available, check the problem history in the Security and Maintenance control panel.
Process ID: 3724
Start Time: 01d845f8cf9ecc2d
Termination Time: 0
Application Path: C:\Windows\System32\drvinst.exe
Report Id: dd99d3f0-24b7-4042-8771-8ec69f0479fe
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:
Hang type: Unknown

Edit: Display Adapters visas dock som "AMD Radeon RX 5600 XT" i Device Manager, och allting "hackar" precis som tidigare när drivrutinen blivit felaktigt installerad.

Har inte supermycket erfarenhet med loggar av denna typ, säger det dig någonting?

Är de AMD moderkort? Om ja - Använd senaste chipset-drivrutiner till att börja med

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Är de AMD moderkort? Om ja - Använd senaste chipset-drivrutiner till att börja med

Det är det inte, mitt moderkort är ett MSI B450-A PRO Max.

Tänkte att det kunde vara vettigt att flasha bios utifall det är någonting som spökar. Det var uppenbarligen en dålig idé, eftersom jag nu fått ett uppdaterat problem..

Själva flashningen såg ut att gå felfritt, jag lade in den senaste versionen för mitt moderkort på ett usb och startade m-Flash via BIOS. Det gick till 100% varpå datorn startade om och allting såg bra ut än så länge. Sedan fick jag bluescreen med felmeddelandet "0xc000000f", varpå följande alternativ ges:
Enter - Försök starta igen
F1 - Starta återställningsmiljön
F8 - Visa startinställningarna
F9 - Använd ett annat operativsystem
Esc - Visa UEFI-inställningarna

Jag har provat samtliga alternativ förutom F9, eftersom jag bara har ett OS installerat. Alla alternativ leder rakt av till samma skärm, förutom Esc som skickar mig till Bios-inställningarna. Där ser allt bra ut så vitt jag kan se, för att försäkra mig om att ingenting har blivit fel resettade jag BIOS manuellt via CMOS. Ingen skillnad.

Förstår inte vad som händer här, det här kan väl knappast vara GPU'n som spökar?

Permalänk
Medlem

NU har jag lyckats lösa problemen, verkar det som!

Jag har haft två st SSD's i min dator, en Crucial MX480 som jag använder som min huvudsakliga disk (där Windows och allt "viktigt" är installerat), samt en Crucial BX500 som jag i stort sett bara använt som lagringsenhet. MX480'n har givetvis varit den som i första hand ska vara den disk som bootas ifrån, vilket jag verifierat varit inställningen i BIOS.

Hursomhelst, jag provade att koppla ur diskarna en i taget för att se om samma felmeddelande kvarstod, och när jag tog ur min Crucial BX500 startade datorn helt som vanligt. Jag kände mig modig och provade att genomföra en installation av drivrutin för min GPU (tog den senast släppta), vilket gick helt felfritt och datorn verkar nu vara helt utan problem.

Jag förstår dock inte riktigt hur detta kan vara fallet, då jag enbart använt min Crucial BX500 som lagringsenhet. Om någon har någon teori eller kan förklara för mig hur detta hänger ihop hade det varit intressant.