A start job for unit UNIT has failed - Manjaro Gnomre

Permalänk
Medlem

A start job for unit UNIT has failed - Manjaro Gnomre

Hej på er experter,

Har ett litet problem som jag försökt hitta lösning på men ej lyckats.
Det är så att ibland när jag startar min dator så får jag ett eller flera felmeddelanden i journalctl som
ser ut enligt följande:

mar 23 19:18:17 xxx systemd[1015]: Failed to start Application launched by gnome-session-binary.
░░ Subject: A start job for unit UNIT has failed
░░ Defined-By: systemd
░░ Support: https://forum.manjaro.org/c/support
░░
░░ A start job for unit UNIT has finished with a failure.
░░
░░ The job identifier is 324 and the job result is failed.

Detta kommer som sagt bara ibland. Vissa starter har jag 0 fel. Ibland kommer 1 och ibland 2 precis likadana.
Jag kan för guds skull inte klura ut vilken unit det är som strular.
Har lagt till en ExecPreStart=/usr/bin/sleep 5 i några systemd service units bara för att
se om det hjälper men har inte lyckats hitta rätt ännu.

Finns det några andra tricks som hjälper mig att hitta vilken unit det är som inte
startar ordentligt?

/S

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag lite mer ledtrådar.
Båda 2 felen jag hade vid starten nu föregås av följande:
app-gnome-gnome\x2dshell\x2doverrides\x2dmigration-1354.scope: Failed to add PIDs to scope's control group: No such process
app-gnome-gnome\x2dshell\x2doverrides\x2dmigration-1354.scope: Failed to start Application launched by gnome-session-binary.

Hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hej på er experter,

Har ett litet problem som jag försökt hitta lösning på men ej lyckats.
Det är så att ibland när jag startar min dator så får jag ett eller flera felmeddelanden i journalctl som
ser ut enligt följande:

mar 23 19:18:17 xxx systemd[1015]: Failed to start Application launched by gnome-session-binary.
░░ Subject: A start job for unit UNIT has failed
░░ Defined-By: systemd
░░ Support: https://forum.manjaro.org/c/support
░░
░░ A start job for unit UNIT has finished with a failure.
░░
░░ The job identifier is 324 and the job result is failed.

Detta kommer som sagt bara ibland. Vissa starter har jag 0 fel. Ibland kommer 1 och ibland 2 precis likadana.
Jag kan för guds skull inte klura ut vilken unit det är som strular.
Har lagt till en ExecPreStart=/usr/bin/sleep 5 i några systemd service units bara för att
se om det hjälper men har inte lyckats hitta rätt ännu.

Finns det några andra tricks som hjälper mig att hitta vilken unit det är som inte
startar ordentligt?

/S

Står det bokstavligen "UNIT" som namn på uniten eller har du ersatt det faktiska namnet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om du kör följande i terminalen:
sudo find / --mount | grep 'migration-1354.scope'

Så bör du kunna hitta unit-filen.. kolla vad det är den försöker starta och om inget du behöver.. ta bort filen i fråga..
Alternativt kanske det funkar att köra:
sudo systemctl disable x2dmigration-1354.scope

sen för att ladda om systemctl:
sudo systemctl daemon-reload

Skrivet av evil penguin:

Står det bokstavligen "UNIT" som namn på uniten eller har du ersatt det faktiska namnet?

Låter som om något trillat bort i hanteringen.. så placeholder eller liknande 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Står det bokstavligen "UNIT" som namn på uniten eller har du ersatt det faktiska namnet?

Det är direkt copy paste från journalctl.
Därför jag haft svårt att hitta vad som orsakar detta.
Inget direkt problem i systemet som jag märker av utan bara
vill lära mig lite genom att jaga diverse fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Om du kör följande i terminalen:
sudo find / --mount | grep 'migration-1354.scope'

Så bör du kunna hitta unit-filen.. kolla vad det är den försöker starta och om inget du behöver.. ta bort filen i fråga..
Alternativt kanske det funkar att köra:
sudo systemctl disable x2dmigration-1354.scope

sen för att ladda om systemctl:
sudo systemctl daemon-reload

Låter som om något trillat bort i hanteringen.. så placeholder eller liknande 🤷

Hittade inget i find commandot.
och den andra gav:
Unit x2dmigration-1354.scope could not be found.

Permalänk
Medlem

Ja efter lite mer eftertanke och fundering så kändes det som något som skapas dynamiskt.
Kan ju kanske vara något som kör i samband med omstart efter uppdatering eller liknande med tanke på namnet "migration"..

Upplever du några problem i övrigt som ev. kan härledas till detta? Läser om Nvidia och Wayland när jag googlar felmeddelandena inom citationstecken ex. "Failed to start Application launched by gnome-session-binary" samt "A start job for unit UNIT has finished with a failure"

En beskriver exakt samma fel vad det verkar men utan respons och heller ingen övrig felbeskrivning dvs att denne upplever något problem.

Edit: Sen borde kommandot då förövrigt vara:
sudo find / -mount | grep 'migration'

Hittar själv inget om migration som verkar direkt relaterat på min Manjaro XFCE installation men det verkar ju i ditt fall ha med gnome att göra så....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja efter lite mer eftertanke och fundering så kändes det som något som skapas dynamiskt.
Kan ju kanske vara något som kör i samband med omstart efter uppdatering eller liknande med tanke på namnet "migration"..

Upplever du några problem i övrigt som ev. kan härledas till detta? Läser om Nvidia och Wayland när jag googlar felmeddelandena inom citationstecken ex. "Failed to start Application launched by gnome-session-binary" samt "A start job for unit UNIT has finished with a failure"

En beskriver exakt samma fel vad det verkar men utan respons och heller ingen övrig felbeskrivning dvs att denne upplever något problem.

Ja. Väldigt lite info men det ser ut som något som skapas dynamiskt ja.
Jag hittade att mappen /sys/fs/cgroup/user.slice/user-1000.slice/user@1000.service/app.slice/
hade bara läs rättigheter för min användare så jag körde 766 på den och nu har jag startat om
3 gånger utan ett se detta felmeddelande igen. Provar några gånger men det kan vara så
att något behöver skapa en fil där och hade jag inte skrivrättigheter så blir det ju svårt då mappen app.slice ägdes
av min användare.

Permalänk
Medlem

Startade om några gånger utan felmeddelanden. Kallstart och vanlig omstart. Säkert 5-6 omstarter.
Sen så kom det nu

ar 23 21:39:25 xxx systemd[1023]: app-gnome-snapshot\x2ddetect-1379.scope: Couldn't move process 1379 to requested cgroup '/user.slice/user-1000.slice/user@1000.service/app.slice/app-gnome-snapshot\x2ddetect-1379.scope': No such process
mar 23 21:39:25 xxx systemd[1023]: app-gnome-snapshot\x2ddetect-1379.scope: Failed to add PIDs to scope's control group: No such process
mar 23 21:39:25 xxx systemd[1023]: app-gnome-snapshot\x2ddetect-1379.scope: Failed with result 'resources'.
mar 23 21:39:25 xxx systemd[1023]: Failed to start Application launched by gnome-session-binary.

Rättigheterna som jag satte tidigare är borta.

Edit: Nu ser jag att detta är ett annat felmeddelande som har med Gnome Snapshot att göra.
Dem andra två har alltså försvunnit igen. Lite random känns det

Permalänk
Medlem

Verkar ha försvunnit för gott nu.
Gjorde en snapshot med gnome snapshot som test.
Har startat om ett tiotal gånger senaste dagarna utan att se några mer fel i journalctl
Rättigheterna återställs i /user.slice/user-1000.slice/user@1000.service/app.slice/ så har
ingen aning vad som faktiskt gjorde att inga fel återkommer längre.