Jag har Windows 11 nu och vill köra Dualboot med någon Linux-distro, funkar det bra med alla?

Permalänk

Jag har Windows 11 nu och vill köra Dualboot med någon Linux-distro, funkar det bra med alla?

Jag har kollat runt på olika Linux-distros till en anhörig och fick nu lust att, på min Windows 11-dator, lägga in någon distro att dualboota med. Funkar det bra med alla distros eller är vissa distros mer lämpliga att använda via dualboot än andra?

Permalänk
Medlem

Ett tips är WSL annars så slipper du dual boot.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag har kollat runt på olika Linux-distros till en anhörig och fick nu lust att, på min Windows 11-dator, lägga in någon distro att dualboota med. Funkar det bra med alla distros eller är vissa distros mer lämpliga att använda via dualboot än andra?

Om du har TPM aktivt så kan du nog få problem med äldre Linuxvarianter.
Och det är väl bra att installera Linux efter win eller dualboota från olika lagringsenheter via moderkortet i stället för att installera på samma enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan att vara nån expert på Linux, skulle jag säga att det funkar likadant oberoende av distribution. Du installerar en boot manager, vanligtvis GRUB och den delegerar sedan att boota Windows eller Linux. Hur man gör för att inte förstöra bootpartitionen för Windows får du läsa dig till för jag har inte vågat mig på detta än. Det var enklare med tidigare Windows-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har TPM aktivt så kan du nog få problem med äldre Linuxvarianter.
Och det är väl bra att installera Linux efter win eller dualboota från olika lagringsenheter via moderkortet i stället för att installera på samma enhet.

SecureBoot menar du, TPM av eller på struntar Linux i.

Permalänk
Medlem

Låter som du är intresserad av Linux, föreslår i så fall en virtuell installation.
Då kan du testa lite när du vill utan att behöva boota om i mellan systemen.
Linuxen körs då i ett eget aktivt fönster under W11, som om du hade två datorer där hemma med olika ip:n.
Du kan sedan bara "pausa" systemet i ett "run-läge" som du lätt kan öppna upp där du var nästa gång W11 startas upp.
Ladda hem ex. Virtual Box och installera en Ubuntu eller en Debian testa lite olika fönstersystem innan du bestämmer dig.

Du får då ett virtuellt system där du kan installera ett antal olika undersystem (operativ) parallellt i olika VM:s, beror bara på hur mycket disk du vill offra till detta. Prestandan på hårdvaran (mest minne, och kärnor) avgör hur många vm:s som kan vara igång samtidigt.

Är du ändå inne på dual-boot är det bättre att installera på olika diskar och starta resp. system från bios, koppla i så fall bort strömmen till W11 medans du installerar linuxen på en annan disk så du inte påverkar bootspåret för W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R!sc:

Utan att vara nån expert på Linux, skulle jag säga att det funkar likadant oberoende av distribution. Du installerar en boot manager, vanligtvis GRUB och den delegerar sedan att boota Windows eller Linux. Hur man gör för att inte förstöra bootpartitionen för Windows får du läsa dig till för jag har inte vågat mig på detta än. Det var enklare med tidigare Windows-versioner.

Mitt tips är att försöka utöka Windows EFI partition. Den är för lite för att användas bekvämt med dual boot. Jag har satt min till 400MB om jag minns rätt. Det räcker med god marginal.

Utöver det är det bara att se till att använda den partitionen till Linux. Såvitt jag vet är det ingen bootloader till Linux som skriver över något. Se bara till att inte råka formatera den.

Permalänk
Medlem

För lite testande rekomenderar jag med virtuellt först

Föjande är min uppfattning om några distar på riktig hårdvara med secure-boot på, och kan således vara helt eller delvis felaktiga pga ny utveckling

ubuntu om man har nvidia, (autosignering på nvidia blob)
fedora ska funka med nouvou/amdgpu, sen eventuell självsignering av nvidias blob om man vill/behöver
arch och deras under huggare behöver nog fortfarande hela booten bli självsignerad innan secure-boot slås på igen

Det går hursom fundamentalt med alla distar, det krävs dock mycket mer arbete med vissa, arbetet ger å andra sidan kunskap, och en riktigt härlig känsla när det lyckas

Permalänk
Sötast

Många olika rekommendationer i tråden...

Mina är:

För att 'bara testa lite' så kör linux virtuellt, vmware player funkar utmärkt och är gratis.
Om du vill dualboota så installerar man först windows och sedan linux (linux behåller windows och lägger till linux boot medans windows bara skriver över allt i en egotripp)

elementary os, Linux mint samt ubuntu är mina rekommendationer för en nybörjare.
Så vitt jag vet så detekterar de windows när man väljer att installera och den frågar då om man vill köra 'side-by-side' med windows

Permalänk
Medlem

Kör man på stor distrubition som Ubuntu och motsvarande debian-distrubitioner så är det ytterst sällan att det är någon strul när dual-boot skapas - det som kan strula är security-boot och oftast beror på att man har installerat 'fel' väg med MBR-partitioner och inte via UEFI-partitioner.

Det man ofta gör felet och missar de viktiga menyerna i BIOS/BOOT för security boot i installationen är att man inte konsekvent gör kall-start var gång datorn skall göra reboot under installationen eller man rotar i BIOS och sedan startar om - för vid varmstart så läser många BIOS inte in UEFI-delen på bootmediat (DVD-skiva eller bootbar USB) och då får man inte upp de rätta installationsmenyerna som krävs för att få security-boot att fungera även med dual-boot.

---

Ni som är lite mer vana i VM bör känna till att KVM i linux kan hantera dynamiska VM-images under körning - dvs. VM-imagen växer på värddatorn när filer skrivs inne i VM-maskinen och krymper igen när filer raderas igen i nära realtid så att oanvända sektorer inne i VM inte tar upp fysiska sektorer på värddatorns lagring när de inte innehåller data enligt filsystemet inne i VM-imagen.

Hemligheten är att man i VM-maskinen låter programmen köra på virtuell SCSI-disk och inte på SATA-disk, samt ställer in i VM-maskinen att 'diskdrivern' skall göra 'unmap' när den detekterar att det finns 'zero'-sektorer och att 'unmap' görs när TRIM/unmap-kommandon sänds inne ifrån klient-VM (windows gör det när den raderar filer, Linux kan också ställas in att göra detta vid radering av filer i 'fstab' - men föredrar att man kör 'fstrim' schemalagt dagligen eller veckovis (default i Ubuntu))

De flesta andra VM-maskiner som Virtual-box, de enklare versionerna VMWare och troligen MS hypervisor kan förvisso skapa 'thin provisioned' VM-image med liten diskavtryck till en början - men kan bara växa i storlek till sin maxstorlek var gång en sektor som inte använts tidigare inom VM-filsystemet skrivs och maxstorleken som bestämdes när filsystemet i VM skapades, men kan inte krympa igen när filer i VM-maskinerna raderas. För att minska på VM-imagens storlek måste man då använda sig av VM-maskinernas ofta cli-kommandon och då bara i off-line och oftast att alla snapshot är borttagna innan 'krympningen' kan göras - ej dynamiskt under körning.