Recovery "återställning" av ominstallerad linux distro

Permalänk
Medlem

Recovery "återställning" av ominstallerad linux distro

Hej
Mitt linux crashade och kunde inte boota in i systemet igen, enda sättet var att ominstallera, MEN jag hade lite viktiga dokument i dokument foldern, finns det ett sätt att efter ominstallationen att köra en recovery för att finna dessa filer i dokument foldern, om ja, vilket program oavsett windows eller linux jag är öppen för förslag, tack för all hjälp.

Mvh
Anom

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

Boota från nån livesticka och montera upp disken där filerna ligger och kopiera ut dom?

Edit: Eller har du redan skrivit över disken?

Permalänk
Medlem

Du kan testa med programmet "testdisk", finns för Windows och Linux. Rekommenderat att du startar från Live USB för att inte påverka filsystemet ytterligare. Har du en SSD idag blir det genast mycket svårare att få ut filer än ur en traditionell HDD.
Du kan även skapa en avbildning av disken med "ddrescue" (https://www.gnu.org/software/ddrescue/) och mounta den sen för att inte jobba direkt mot disken efteråt.

Permalänk
Medlem

Arch Linux Wiki har lite mer tips på program man kan testa. Men om du installerat om Linux på samma disk som dokumenten låg på så är det stor risk att du helt eller delvis skrivit över dem, och har data blivit överskriven så är den borta.

Permalänk
Medlem

Om du lade /home/ på en egen partition vid första installationen så monterar du den separat. Från livesticka eller från det nyinstallerade systemet.

Permalänk
Skrivet av an0m:

Hej
Mitt linux crashade och kunde inte boota in i systemet igen, enda sättet var att ominstallera, MEN jag hade lite viktiga dokument i dokument foldern, finns det ett sätt att efter ominstallationen att köra en recovery för att finna dessa filer i dokument foldern, om ja, vilket program oavsett windows eller linux jag är öppen för förslag, tack för all hjälp.

Mvh
Anom

Flera bra tips i tråden för din situation just nu. För framtiden, överväg att ha /home på en separat disk eller partition för mindre risk att något du gör på systemet skadar dina personliga filer. Hitta ett backupprogram som passar dig. Och oftast kan du med lite jobb få upp en Linuxdistribution du konfigurerat sönder - men det är enklare om du har backup.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar https://clonezilla.org/ så du kan göra en disaster recovery dump av din (nya) installation.
Mycket lätt, USB boot sticka, en extern disk typ USB.
Enda som är jobbiga, är att man måste komma ihåg att faktiskt dumpa sin disk då och då.

Mellan det kan du som ovan rekommenderas, skapa /home på separat disk, alternativt om du har en extra disk
kan du sätta upp cronjobb på att rsync'a din /home (samt andra viktiga filer/pathar) till en annan redan monterad disk för backup.

Kör så själv, samt har givetvis "övat/testat" med restore av dump osv, så man kan lita på det.

Jag kör Linux som primärt OS, sedan diverse i VM'ar vid behov.

Visa signatur

Gammal Amiga och Unix-nisse, kör Linux som primärt OS.
Gear: Fractal Design R6 Black med Intel, några ssd, å annat skit som används.
OS nostalgiker.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för er input, har testat många saker clonezilla var en av dom , sen gjorde jag en backup på min image och körde diverse recovery softwares och tillslut fick jag tillbaks mig info, och ja jag kör alltid home från denna punkt tack igen alla.

Visa signatur

Crack the world.....