Wifi 6 blir vanligaste standarden under 2022

Permalänk
Datavetare
Skrivet av b-earl:

Om man ska överföra stora filer säg 200GB filmer så är kabel så mycket stabilare. Då kopplar jag upp min laptop med 2,5 GB nätverkskort än låter laptopen stå itimmar för att överföra filerna.

Kikar man på rejält uddafall går det alltid att gräva fram saker där "mainstream" inte är optimalt.

Om du regelmässigt behöver föra över 200 GB filmer mellan dina enheter, varför nöja sig med bara 2,5 GBit/s när vinsten att gå till 10 Gbit/s är större än vad vinsten att gå från Wifi-6? Wifi-6 bör utan problem nå 800-900 Mbit/s och på en modern laptop som har 2,5 Gbit/ Ethernet borde det sitta en tillräckligt avancerad Wifi-krets för att nå 1,3-1,5 Gbit/s. Framförallt om man har rätt kort avstånd till accesspunkt.

Har kikat en del på 2,5 Gbit/s Ethernet för kabeldel, är rätt mycket standard på stationära idag. Huvudproblemet är att switchar med 2,5 GBit/s är löjligt mycket dyrare än 1 Gbit/s switchar och sist jag kollade var det ovanligt med 2,5 Gbit/s på "hemmarouters". För wifi-6 börjar 1 Gbit/s bli en flaskhals då det är fullt realistiskt att nå högre hastigheter än så över luften.

Tar man ett steg tillbaka: för hur många är hastigheten hos Wifi-6 en relevant flaskhals? Antalet är definitivt inte noll, finns säkert de som ser nytta med 100 Gbit/s Ethernet i hemmet (kör 10 Gbit/s mellan två datorer, men det är för ett väldigt speciellt use-case).

Tack vare 6 GHz bandet hos Wifi-6e samt Wifi-7 lär snart även 2,5 Gbit/s bli flaskhals för att mata trådlösa nät. Utvecklingen är trevligt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade kanske suttit kvar på Wifi 5 om inte förra routern började strula med telefonen jag hade då. Fick köpa ny router för att slippa att routern kraschade. Då var det ju bara att passa på att köpa nyaste. Fanns dock bara i stort sett en att välja då. En upp och ned vänd spindel vid namn Asus gt-ax11000

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Jag behåller min router med wifi5 som jag fick av min ISP,. Den fungerar utmärkt och jag ser inga fördelar med wifi6.

Där det krävs bra internet kör man ju föstås kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Utvecklingen är trevligt

Ja bara man inte rusar iväg och byter bara för bytandets skull och bidrar till högarna av elektronikskrot.
Kanske ska prova ett 6e kort i nån gammal dator och konstatera att cpun inte orkar med att hantera farten, det har ju i vart fall BT 5.2 som motivation

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kikar man på rejält uddafall går det alltid att gräva fram saker där "mainstream" inte är optimalt.

Om du regelmässigt behöver föra över 200 GB filmer mellan dina enheter, varför nöja sig med bara 2,5 GBit/s när vinsten att gå till 10 Gbit/s är större än vad vinsten att gå från Wifi-6? Wifi-6 bör utan problem nå 800-900 Mbit/s och på en modern laptop som har 2,5 Gbit/ Ethernet borde det sitta en tillräckligt avancerad Wifi-krets för att nå 1,3-1,5 Gbit/s. Framförallt om man har rätt kort avstånd till accesspunkt.

Har kikat en del på 2,5 Gbit/s Ethernet för kabeldel, är rätt mycket standard på stationära idag. Huvudproblemet är att switchar med 2,5 GBit/s är löjligt mycket dyrare än 1 Gbit/s switchar och sist jag kollade var det ovanligt med 2,5 Gbit/s på "hemmarouters". För wifi-6 börjar 1 Gbit/s bli en flaskhals då det är fullt realistiskt att nå högre hastigheter än så över luften.

Tar man ett steg tillbaka: för hur många är hastigheten hos Wifi-6 en relevant flaskhals? Antalet är definitivt inte noll, finns säkert de som ser nytta med 100 Gbit/s Ethernet i hemmet (kör 10 Gbit/s mellan två datorer, men det är för ett väldigt speciellt use-case).

Tack vare 6 GHz bandet hos Wifi-6e samt Wifi-7 lär snart även 2,5 Gbit/s bli flaskhals för att mata trådlösa nät. Utvecklingen är trevligt

Jag nöjer mig bara med 2,5 GBit/s då det är inbyggt i min laptop. Mellan desktop, router och Server har jag redan 10 GBit/s fiber.
Köper alltså inget extra bara för. Väntar på AP för Wifi 6E då kanske jag byter men får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Wi-Fi 6 kör jag. Det är överlägset Wi-Fi 5 med råge. Så det är viktigt för mig att ha det bästa med tanke på att jag endast kör Wi-Fi med min stationära dator.

Varför kör du Wifi till en stationär dator?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag kör också Wifi 6 hemma sedan i våras. Det är överlägset min förra lösning med nätverkskabel och en äldre router, har lägre ping i alla spel och det är extremt stabilt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Varför kör du Wifi till en stationär dator?

För att jag har en gamingstuga. Den ligger 5 meter från huset. Varför dra massa kablar och sladdar när Wi-Fi 6 levererar i princip samma som att dra kabel?

Hade nog inte använt kabel om jag haft datorn i huset heller, kabel är förlegat. Finns inget behov längre. Såvida man inte har väldigt långt till routern då så att täckningen inte räcker.

Permalänk
Medlem

Har haft .ax accesspunkter i lite över ett år nu. Sällan man behöver komma upp till sådan höga hastigheter trådlöst

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Köpte precis Asus puckar med wifi6 sjukt nöjd och grymt mycket bättre täckning i huset

Permalänk
Medlem

Väntar på unifi ska få tummen ur och släppa Wi-Fi 6E AP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Är inte WiFi # mer överskådligt? Vad skulle en normal konsument ha för nytta av att kunna beteckningar likt dessa: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, IEEE 802.11ax (Wi-Fi 6)?

Edit. Kör själv med Wi-Fi 6, om inte 2.5GbE LAN.

För att 'förenkla' det lite...

Classic Ethernet is a family of 10 Mbit/s Ethernet standards
Standards:
802.3-1983
802.3a-1988
802.3d-1987
802.3j-1993
802.3j-1993
802.3j-1993

Fast Ethernet (100Mbit)
IEEE 802.3u

Gigabit Ethernet 1000BASE-T
IEEE 802.3ab

och då är det inte de enda varianterna...

IEEE 802.3

Från 802.3a (10BASE2 10 Mbit/s (1.25 MB/s) over thin Coax) och nerår så får jag det till
88st olika 802.3 varianter om man räknar med dem som står som TBD (to be determined).

Jätte lätt att komma ihåg alla de varianterna.
Speciellt för någon som inte är nätverkstekniker.

(ironi - så klart menar jag att det är svårt att komma ihåg runt 90 olika 802.3 varianter, framförallt för någon som inte jobbar med det dagligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, nya funktionaliteten i 6:an är väl egentligen mest till gagn för kommersiellt bruk med extremt många samtida enheter. Privatpersoner har nog väldigt begränsad nytta av detta.

6E vill jag däremot ha, 6 GHz-bandet är en nyhet värd namnet.

Wifi 6 för potentiellt med sig förbättringar för anslutna mobilers batteritid, bättre prioritering av bandbredd mellan klienter, skrivs https://uk.pcmag.com/wireless-routers/122115/should-you-upgra... , jag förstår inte riktigt hur det är "väldigt begränsad nytta" för en privatperson medan 6E är en revolution? Om man har väldiga problem med störningar från närliggande wifis så kommer 6GHz bandet vara bra rätt så länge, med flera kanaler (jag har mellan 10-22 wifis i närheten på 2,4GHz och 5GHz och mina trådlösa enheter blir inte så störda). Lite högre bandbredd än 6 verkar kanske inte revolutionerande för stunden mtp vad folk här i tråden säger om Wifi 6.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)