Permalänk
Medlem

Val av jasminris

Vad skall man ha för jasminris?
Använder en riskokare.
Kan ni tipsa om någon bra sort.

Permalänk
Avstängd

Dragonfly ska vara bra vad jag förstår. Jag kör mest Basmati och där gillar jag Daawat och Royal, men jag vet inte om de är bra på eller ens har jasminris. (Royal Umbrella är inte samma som Royal, men det kanske är bra ändå) Men kolla med någon asiatisk butik, de har säkert bra rekommendationer, och undvik västerländska sorter på kartong, bra ris köper man i säckar med märken från länderna de kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Jasminris är värdelöst. Om du ska ha bra ris så försök hitta en japansk sort, kostar ju några slantar men så mycket bättre. Kan tipsa om t ex Koshihikari.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Jasminris är värdelöst. Om du ska ha bra ris så försök hitta en japansk sort, kostar ju några slantar men så mycket bättre. Kan tipsa om t ex Koshihikari.

Så kan man väl inte säga riktigt, olika typer av ris passar till olika saker, för kinesisk mat så är det ju jasmin man vill ha, men det funkar ju bra till mycket annat också där man vill ha en klibbig konsistens och mild jasmindoft. Riset du länkar funkar säkert bra till mycket också men det är ju främst ett sushiris.

Här hemma har vi åtminstone tre sorters ris för olika saker, ofta uppemot fem olika. Basmati är basriset som används för indiskt förstås men också annat där man vill ha ett torrare ris, som mer europeiska rätter men också mexikanska och så. Japanskt ris har jag hemma emellanåt men mest när jag faktiskt tänkt mig göra något japanskt. Jasminris däremot finns nästan alltid hemma för de flesta rätter där man vill ha en allmän klibbighet. Sen har jag alltid någon form av risottoris också, arborio eller carnaroli, och ofta någon form av råris eller fullkornsvariant. Sonen gillar risgröt så ofta grötris också.

Permalänk

Jag använder nästan enbart vanligt fullkornsris från Uncle Ben. Ibland deras jasminris som jag tycker smakar helt ok och är bra i konsistens. Tyvärr är det väl så att ris i allmänhet innehåller mycket höga halter av kvicksilver varför jag äter ris väldigt sällan idag.

Här är en länk till ett annat forum som just handlar om jasminris. I synnerhet jasminris från Thailand.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com