Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag reflekterade bara på din kommentar så det är nog den som är vilsen i sådana fall.

Vad är vilset? Detta är reglerna enligt Blocket:

Citat:

Om du säljer varor vid något enstaka tillfälle så ska den eventuella vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%.
Vinsten är skillnaden mellan ditt inköpspris för varan och det pris du sedan säljer varan för. Om du har fått eller ärvt det du säljer så är det den förre ägarens inköpspris du ska räkna på. Vet du inte inköpspriset kan du använda dig av ett schablonvärde som är 25 % av ditt försäljningspris.

Jag skulle tippa på att det är få scalpers som gör vinst över 50k kronor, inte heller kan det ses som regelbunden försäljning om man inte systematiserar scalping genom bottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Poängen är att återförsäljaren är lika mycket en parasit som en scalper, dem erbjuder samma funktion genom e-handel. En scalper är en opportunist som spelar inom det lagliga regelverket i denna marknadsekonomin. Instabilitet eller dysfunktionella distributionsmetoder av varor är inte scalperns fel, scalpern agerar enligt mänsklig natur. Vill man hitta syndabocken får man klaga hos återförsäljaren eller tillverkaren/distributören helt enkelt.

Med all respekt du svammlar famlar efter försvar, detta blir min sist replik gentemot dig i detta.

En ÅF har försäljansvar för den vara denne sålt till slutkund. Det varken har eller sannolikt tar en sk scalper.

F ö är det direkt oförskämt att kalla enskilda handlare och butiker för parasiter.

Som sagt nog om detta för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag väljer att sluta diskutera med dig då du väljer att göra otroligt konstiga påståenden och lägga oss i munnen på mig. Ha en god dag

Vi lever i en fri värld, det är dina ord tolkade och omformulerade till politiska ställningstaganden. Ha en god dag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Man är ju inte parasit för att man undviker skatt, de som är parasiter är ju de som vill ha skattepengar - dvs andras pengar.

Framtida hypotetiska direktavkastning*, men du förstår inte skillnaden antar jag?

Båda är exempel på parasitering. Jag vet inte varför du tror att det bara finns en sort.

Jodå, jag förstod vad du skrev men jag vet inte om du gjorde det då ditt påstående fortfarande inte är korrekt.

Nu undvek du dock att svara på det som mest relaterade till diskussionen om scalping så utifrån var vi är vet jag inte om det är så lönsamt att fortsätta då det enbart kommer handla om tangenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Kan du uppriktig och helt sanningsenligt säga, att du aldrig någonsin tagit del av någon skattefinansierad samhällsservice/funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Med all respekt du svammlar famlar efter försvar, detta blir min sist replik gentemot dig i detta.

En ÅF har försäljansvar för den vara denne sålt till slutkund. Det varken har eller sannolikt tar en sk scalper.

F ö är det direkt oförskämt att kalla enskilda handlare och butiker för parasiter.

Som sagt nog om detta för min del.

Jag tycker varken ÅF eller scalpers är parasiter, de tjänar en funktion i en marknadsekonomi, men om den ena är parasit så är lika så den andra det, ÅFs är de största scalperna av de alla. En andrahandsförsäljare väljer sitt försäljningsansvar, vill man ha ett gott rykte på t.ex. Tradera, då gör man sitt bästa för att hjälpa kunden. Upp till kunden att välja rätt försäljare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av borggren4:

Garanti gäller givetvis oavsett om man köper från en scalper eller inte. Scalper tillför en funktion som "köare" åt de lata "rika" som inte orkar köa själva.

Det är verkligen en tolkningsfråga för garanti gäller enligt de villkor som angetts (och reklamationsrätt har man inte alls) Många produkter kommer alltså att vara garantilösa för tillverkaren ger i många fall bara garanti mot den ursprunglige köparen.b Handlar man begagnade varor så ska man vara medveten om att de juridiskt inte betraktas som nya även om kartongen är oöppnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är verkligen en tolkningsfråga för garanti gäller enligt de villkor som angetts (och reklamationsrätt har man inte alls) Många produkter kommer alltså att vara garantilösa för tillverkaren ger i många fall bara garanti mot den ursprunglige köparen.b Handlar man begagnade varor så ska man vara medveten om att de juridiskt inte betraktas som nya även om kartongen är oöppnad.

Läste lite om detta nu och det verkar stämma. Då är det helt enkelt upp till kunden till scalpern att välja rätt försäljare/scalper som garanterar hjälp vid ev. problem, eller att köpa produkter som erbjuder garanti via tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag tycker varken ÅF eller scalpers är parasiter, de tjänar en funktion i en marknadsekonomi, men om den ena är parasit så är lika så den andra det, ÅFs är de största scalperna av de alla. En andrahandsförsäljare väljer sitt försäljningsansvar, vill man ha ett gott rykte på t.ex. Tradera, då gör man sitt bästa för att hjälpa kunden. Upp till kunden att välja rätt försäljare.

Skillnaden är att den ena är ett företag med en viss typ av regler och den andra är en konsument som säljer till en konsument men som har satt i system att sälja flera varor som en Åf.

Det är ju här problemet ligger att de inte spelar efter samma spelregler.

Att du säljer en Ps5 en gång är en sak, men när du gör det 10-20 gånger då är det en annan.

ÅF finns för att bolag inte har kapacitet att sälja till flera kunder och kan inte nå ut till den stora massan.
Sen går det att diskutera ÅF och deras priser också, men att kalla de för parasiter är bara löjligt. Scalpers är ju parasiter eftersom de använder sig av andra, ÅF, för att tjäna pengar utan att hålla i resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Läste lite om detta nu och det verkar stämma. Då är det helt enkelt upp till kunden till scalpern att välja rätt försäljare/scalper som garanterar hjälp vid ev. problem, eller att köpa produkter som erbjuder garanti via tillverkaren.

Du menar att vi ska behöva kolla upp privata köpare nu på samma vis som företag, men de är ändå inte företag?
Jösses du hör väl själv hur korkat det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skillnaden är att den ena är ett företag med en viss typ av regler och den andra är en konsument som säljer till en konsument men som har satt i system att sälja flera varor som en Åf.

Det är ju här problemet ligger att de inte spelar efter samma spelregler.

Att du säljer en Ps5 en gång är en sak, men när du gör det 10-20 gånger då är det en annan.

ÅF finns för att bolag inte har kapacitet att sälja till flera kunder och kan inte nå ut till den stora massan.
Sen går det att diskutera ÅF och deras priser också, men att kalla de för parasiter är bara löjligt. Scalpers är ju parasiter eftersom de använder sig av andra, ÅF, för att tjäna pengar utan att hålla i resten.

Reglerna är väldefinierade, säljer man över 50k i vinst om året anses detta skattepliktigt, alternativt regelbunden försäljning. Jag tror inte ur ett juridiskt synsätt att ett par sålda produkter med oregelbundna intervaller anses vara regelbunden försäljning. Det är åter igen en fråga om skala, en ÅF säljer kanske 5000-10000x av en produkt om året, medans en scalper kanske säljer 10-20x.

Japp traditionellt sätt har ju ÅF tjänat den funktionen, och även att kunna nå ut till massan genom t.ex. fysiska butiker, men 2022 ser marknaden annorlunda ut. Oftast vet vi vad vi vill ha, vi går in på Prisjakt för att hitta den billigaste sidan, alltså ofta låg eller noll lojalitet till en specific ÅF, vi trycker och beställer via internet. E-handel är således i många fall en onödig andrahand vilket många tillverkare redan har börjat förstå och anpassar sin verksamhet. Många tillverkare av elektronikprodukter säljer idag produkter själva för samma pris som ÅF tar. Apple, HP, Nvidia, AMD etc.

Jag anser inte att varken ÅF eller scalpers är parasiter, eller snarare, antingen är båda parasiter eller ingen, i mitt tycke borde ÅF anses vara de största scalperna av de alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du menar att vi ska behöva kolla upp privata köpare nu på samma vis som företag, men de är ändå inte företag?
Jösses du hör väl själv hur korkat det låter.

Vad är korkat med detta? Det är väl givetvis så att man kollar upp det lilla man kan om en andrahandsförsäljare? Därför finns t.ex. omdömen på Tradera för att enkelt kunna se detta. Jag köper aldrig något andrahand utan att göra grundläggande research om försäljaren, vill ju inte bli lurad eller hur? Det gäller självklart ÅFs också, jag köper aldrig något från en okänd ÅF utan att läsa omdömen, då undviker jag huvudverk i framtiden. Det är helt enkelt köparens ansvar att välja rätt försäljare, vare sig det gäller ÅF eller andrahand.

Permalänk
Medlem

Tillverkare A kontaktar försäljare B med en förfrågan om denne är villig att till egen kostnad och risk marknadsföra och sälja tillverkare A produkt, säljare B = parasit.
Är det enligt den logiken du resonerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad tillför en återförsäljare oss kunder som inte tillverkaren/distributören kan göra själv? Det är vi som betalar för kalaset eller hur? Staten är lika mycket parasit som återförsäljaren om dom anser sig ha rätt till en mellanskillnad som inte angår dem. Det gynnar inte samhället med en parasiterande mellanhand som artificiellt stimulerar ekonomin med "låtsasjobb".. Bort med återförsäljaren och dessa jobb om dom inte tillför något så får de anställda fixa andra arbeten. Det är viktigt att Aktiebolaget och dess ägaren tjänar pengar, men de längst ner i kedjan, i många fall studenter som lever på ören, de ska inte få några extra pengar?

Antar att du betalar tillbaka CSN, eller har inget alls då? Du är också välkommen att flytta till USA där skatten och staten har mycket mindre inverkan, mer pengar i din ficka och högre kostnad på alla allmänna funktioner som skola, sjukvård mm.

Att anse att du har rätt att "fuska" eller bryta mot lagen för att du inte identifierar dig med den, är ingen rättighet som du har. I en demokrati så accepterar man att alla får vara med och att vissa saker blir inte som man vill. Att det finns "svinn" i kommunala eller statliga organisationer det är tyvärr synd och ska arbetas bort. Sedan måste du vara väldigt verkligehetsfrånvänd om du tror att "studenter" som har möjlighet att få kredit eller liggar ute med pengar för grafikkort för flera tusen är de som är "längst" ned i näringskedjan. De som knappt kan läsa och utnyttjas av sin arbetsgivare och får jobba 20h om dygnet för en lön på i bästa fall 500 SEK per dag, har det "lite" värre.

Men visst, din upplevelse kan ingen ta ifrån dig

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Haha wow, trodde inte jag skulle läsa typ 50st inlägg med h3rPAdeRpA-logik här i tråden som är lika puckade som intervjuoffret i artikeln.. Folk som försvarar och likställer scalping med mataffärer och grossister (som betalar lagerhållning, personal och en miljard andra saker) med scalping av bristvaror. Känns som ni resonerar utifrån er egen scalperkarriär..

Spyr rakt ut mot logiken att det är lyxkonsumtion att ha ett tv-spel eller en dator. Det är lyxkonsumtion att köpa lyxbilar eller okynneshandla dyra märken hit och dit mm. Det är något helt annat än att jämföra med hobbies eller typ "att ha ett liv" där man har råd att göra något roligare än att hugga ved som någon skrev. *Suck*

Hoppas det regleras snabbt oavsett vilken marknad det gäller, lika fel oavsett, och att de får livets skattesmäll.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det finns mer moraliska sätt att tjäna pengar på än scalping. Att bara svara med "kÖp iNtE dÅ" räcker inte.
Dessa personer förtjänar att shameas för det de gör.

Borde väl även gälla dom personer som köper från scalpers och därmed göder fenomenet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Haha wow, trodde inte jag skulle läsa typ 50st inlägg med h3rPAdeRpA-logik här i tråden som är lika puckade som intervjuoffret i artikeln.. Folk som försvarar och likställer scalping med mataffärer och grossister (som betalar lagerhållning, personal och en miljard andra saker) med scalping av bristvaror. Känns som ni resonerar utifrån er egen scalperkarriär..

Spyr rakt ut mot logiken att det är lyxkonsumtion att ha ett tv-spel eller en dator. Det är lyxkonsumtion att köpa lyxbilar eller okynneshandla dyra märken hit och dit mm. Det är något helt annat än att jämföra med hobbies eller typ "att ha ett liv" där man har råd att göra något roligare än att hugga ved som någon skrev. *Suck*

Hoppas det regleras snabbt oavsett vilken marknad det gäller, lika fel oavsett, och att de får livets skattesmäll.

Jag håller med... Jag är förvånad. Folk sitter här o snackar som dom är värsta super-entreprenörerna som inte skyr några medel. Att tjäna en hacka genom att ta upp en massa plats helt i onödan är sjukt fina entreprenörsdrag. Om bara världen hade fler av dessa människor.....................

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Wow... säger bara wooow. Snacka om att försöka försköna saker och ting. Entreprenörer? Antingen så behärskar denna tjomme inte definitionen av ordet eller så försöker han bara glorifiera deras beteende. Oberoende så tycker jag mest synd om honom.

Skrivet av 82danne:

Ser inget fel "scalpers", tjäna pengar heter det.Har du problem med det...köp inte!!! Någon annan kommer göra det.

Dessa argument är nog de mest överdrivna och icke korrekta som finns. Problemet med argumentet är att det inte tar i beaktning den skenande konsekvens som dessa scalpers och deras överpriser leder till. De förstör en marknad fullständigt och de kommer fortsätta fram tills antingen produkten blir så överprisad att den bara ligger där eller man får slut på folk med mer pengar än vett. Oberoende så är marknaden förstörd. Scalpers representerar tyvärr marknadsekonomins alla negativa aspekter men inget av de positiva.

Skrivet av 82danne:

Tjäna pengar heter det...så det fungerar i värden och affärer..skitstövel med pengar

Detta är dock en väldigt bristfällig analys av hur en marknad fungerar.

Skrivet av Larrxi:

Ja det är mycket scalping i mataffärer på plastpåsar.

Mcdonalds scalpar sönder genom att sälja läsk till extreme överpriser.

Men oroa er inte snart kommer ryssland och tar över så då får vi den älskade planekonomin och får köpa våra grafikkort till billiga priser genom att köa i 7 år först.

Huh? Du vet väl att Ryssland har en marknadsekonomi eller hur? Sedan verkar du inte riktigt förstå definitionen av begreppet "Scalpers".

För att använda ditt exempel. McDonalds går inte till ICA och köper upp all läsk som finns att tillgå för att återsälja det till överpris. McDonalds har sina egna leverantörer och borde snarare liknas med Webhallen än privatpersoner.

Skrivet av Matvraket:

Vad är problemet med scalpers? NÅGON köper ju från dem, det är ju alltså lika många som har konsoler oavsätt om det finns scalpers eller inte! Å om det inte fanns scalpers å leverantörer eller producenter istället höjde priset (vilket de borde) så hade det varit exakt samma sak!

Om det är så jävla smart å lönsamt att vara scalper, varför är inte du det?? Hahaha. Sanningen är att det är oftast en dålig idé att köpa "tillgångar" som blir mindre värda med tiden då de dels blir gamla OCH ständigt ökar i tillgång.

Problemet är effekten det får på marknaden. Att folk är dumma nog och köper produkten av Scalpers gör ju bara saken värre. Och nej. Det hade inte varit samma sak om detta gjordes av företaget ifråga. Försök se skillnad mellan företag och privatperson.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad tillför en återförsäljare oss kunder som inte tillverkaren/distributören kan göra själv? Det är vi som betalar för kalaset eller hur? Staten är lika mycket parasit som återförsäljaren om dom anser sig ha rätt till en mellanskillnad som inte angår dem. Det gynnar inte samhället med en parasiterande mellanhand som artificiellt stimulerar ekonomin med "låtsasjobb".. Bort med återförsäljaren och dessa jobb om dom inte tillför något så får de anställda fixa andra arbeten. Det är viktigt att Aktiebolaget och dess ägaren tjänar pengar, men de längst ner i kedjan, i många fall studenter som lever på ören, de ska inte få några extra pengar?

Tillverkaren kan äga distribution och butiker men det är inte deras bransch och därmed vill de oftast inte äga sådana saker. Därmed skapar tillverkaren sin produkt och väljer sedan en distributör som klarar av att sprida produkten över de tänkta marknaderna och har kontakter med bra återförsäljare som sköter hanteringen mot kund. Istället för kostnaden att äga denna kedja så anlitar man en tjänst och hur mycket detta får kosta är ju beräknat i prisbudgeten.

Du verkar ha missat att om man inte anlitar denna tjänst så måste tillverkningsföretaget starta dessa som underföretag och betala för alla lokaler, personal, samt övriga kostnader som detta innebär. Det behöver definitivt inte bli billigare, speciellt inte om man förväntar sig att tillverkningsföretag ska göra detta som norm, då det blir mycket redundans vad gäller distributionskällor och allt lär snarare bli dyrare.

Det är dock ofrånkomligt att man måste skicka produkterna över sina marknader och man måste ha någon som sköter all kontakt med den betalande kunden, så det går inte bara att tillverka något och sedan dyker alla produkter magiskt upp hemma hos konsumenterna. Att du kallar dessa funktioner låtsasjobb innebär att du inte har någon som helst insikt i ens det mest basala av produktförsäljning.

Det scalpers gör har dock ingen funktion i kedjan över huvud taget då de går in där slutkonsumenten är tänkt att befinna sig och skapar artificiellt ett extra steg.

Dråpligt roligt också att du påstår att scalpers som kan "tjäna in en månads lön på några dagar" är studenter som lever på ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Antar att du betalar tillbaka CSN, eller har inget alls då? Du är också välkommen att flytta till USA där skatten och staten har mycket mindre inverkan, mer pengar i din ficka och högre kostnad på alla allmänna funktioner som skola, sjukvård mm.

Att anse att du har rätt att "fuska" eller bryta mot lagen för att du inte identifierar dig med den, är ingen rättighet som du har. I en demokrati så accepterar man att alla får vara med och att vissa saker blir inte som man vill. Att det finns "svinn" i kommunala eller statliga organisationer det är tyvärr synd och ska arbetas bort. Sedan måste du vara väldigt verkligehetsfrånvänd om du tror att "studenter" som har möjlighet att få kredit eller liggar ute med pengar för grafikkort för flera tusen är de som är "längst" ned i näringskedjan. De som knappt kan läsa och utnyttjas av sin arbetsgivare och får jobba 20h om dygnet för en lön på i bästa fall 500 SEK per dag, har det "lite" värre.

Men visst, din upplevelse kan ingen ta ifrån dig

Så länge man säljer inom regelverket ser jag inga problem. Reglerna är väldefinierade i avseende andrahandsförsäljning, dvs. vinst över 50k om året anses vara skattepliktig.

Vi behöver inte ta till med extremer, USA har stora strukturella problem som inte enbart handlar om skattetryck, t.ex. har de världens högsta budget till sjukvården per capita och ändå ser den katastrofal ut. Det finns bättre exempel på länder som har lägre skattetryck än Sverige men erbjuder likvärdiga eller bättre samhällsfunktioner, t.ex. Schweiz.

Jag är inte emot skatter men Sverige har stora problem med överbeskattning och låg service per skattekrona. Staten parasiterar absolut på medborgarna i dagsläget, du kan testa själv och försöka få sjukvård genom allmänvården, kanske 1-2 års väntetid om det inte är akut.

Jag tror absolut studenter kan få krediter/lån på ett eller annat sätt, och ja studenter har betydligt lägre ställt än arbetare, med en inkomst på 3400kr i månaden. Vet inte varför du drar till med någon halmstrå om slavarbetare som arbetar 20h om dagen för 25kr/h, det kan knappast vara många individer i Sverige som lever så, om ens någon, och varför är det relevant? Studenter är bland de i samhället som har lägst inkomst, strax före arbetslösa.

Tycker det är skitbra att studenter och arbetslösa tar initiativ för att generera sina egna pengar och inte förlita sig på staten för bidrag, oavsett om det gäller scalping eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Så länge man säljer inom regelverket ser jag inga problem. Reglerna är väldefinierade i avseende andrahandsförsäljning, dvs. vinst över 50k om året anses vara skattepliktig.

Vi behöver inte ta till med extremer, USA har stora strukturella problem som inte enbart handlar om skattetryck, t.ex. har de världens högsta budget till sjukvården per capita och ändå ser den katastrofal ut. Det finns bättre exempel på länder som har lägre skattetryck än Sverige men erbjuder likvärdiga eller bättre samhällsfunktioner, t.ex. Schweiz.

Jag är inte emot skatter men Sverige har stora problem med överbeskattning och låg service per skattekrona. Staten parasiterar absolut på medborgarna i dagsläget, du kan testa själv och försöka få sjukvård genom allmänvården, kanske 1-2 års väntetid om det inte är akut.

Jag tror absolut studenter kan få krediter/lån på ett eller annat sätt, och ja studenter har betydligt lägre ställt än arbetare, med en inkomst på 3400kr i månaden. Vet inte varför du drar till med någon halmstrå om slavarbetare som arbetar 20h om dagen för 25kr/h, det kan knappast vara många individer i Sverige som lever så, om ens någon, och varför är det relevant? Studenter är bland de i samhället som har lägst inkomst, strax före arbetslösa.

Tycker det är skitbra att studenter och arbetslösa tar initiativ för att generera sina egna pengar och inte förlita sig på staten för bidrag, oavsett om det gäller scalping eller inte.

Alla har sin uppfattning, jag tog exemplet på slavarbete för att du påstod och påstår att studenter har det dåligt ställt. Om du vill ha exempel på slavarbete du ser dagligen men förmodligen inte bryr dig om, alla dessa "matleveransföretag", sluta vara student och jobba som dessa ett tag så får du nog se att vara student är rätt jävla gött. Återigen problem med scalpers är att de inte tillför något till utbud, utveckling eller produkt, de är bara ett mellanled utan funktion. För mig som kund av en produkt så erbjuder inte en scalper något mervärde, som en återförsäljare kan göra.

Finns fler arbetslösa än studenter i detta land, ska dessa kanske börja "scalpa" saker och ting?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Entreprenörer 😂

Hur hade vi klarat oss utan dessa. Sjukt viktiga i samhället.

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Tillverkaren kan äga distribution och butiker men det är inte deras bransch och därmed vill de oftast inte äga sådana saker. Därmed skapar tillverkaren sin produkt och väljer sedan en distributör som klarar av att sprida produkten över de tänkta marknaderna och har kontakter med bra återförsäljare som sköter hanteringen mot kund. Istället för kostnaden att äga denna kedja så anlitar man en tjänst.

Du verkar ha missat att om man inte anlitar denna tjänst så måste tillverkningsföretaget starta dessa som underföretag och betala för alla lokaler, personal, samt övriga kostnader som detta innebär. Det behöver definitivt inte bli billigare, speciellt inte om man förväntar sig att tillverkningsföretag ska göra detta som norm, då det blir mycket redundans vad gäller distributionskällor och allt lär snarare bli dyrare.

Det är dock ofrånkomligt att man måste skicka produkterna över sina marknader och man måste ha någon som sköter all kontakt med den betalande kunden, så det går inte bara att tillverka något och sedan dyker alla produkter magiskt upp hemma hos konsumenterna. Att du kallar dessa funktioner låtsasjobb innebär att du inte har någon som helst insikt i ens det mest basala av produktförsäljning.

Det scalpers gör har dock ingen funktion i kedjan över huvud taget då de går in där slutkonsumenten är tänkt att befinna sig och skapar artificiellt ett extra steg.

Dråpligt roligt också att du påstår att scalpers som kan "tjäna in en månads lön på några dagar" är studenter som lever på ören.

De inser helt enkelt att de kan få bättre marginaler genom att sälja via sina hemsidor och anlita egna distributörer som jobbar billigt och mer praktiskt med support som jobbar under dem själva, vilket är varför nästan samtliga börjar göra det, sakta men säkert, än så länge parallellt med den traditionella försäljningskedjan. ÅFs har börjat spela ut sin roll inom e-handel, iaf. när det gäller vissa segment av elektronikprodukter, även PC-tillbehör börjar säljas genom tillverkarnas hemsidor, titta på Razer, Steelseries hemsidor, alla har egna e-butiker. Man skulle då kunna landa i argumentet att enbart plattformarna är värdet i själva kedjan, och personligen ser jag inte varför Tradera inte skulle kunna vara den plattformen på samma sätt som Webhallen, eller Prisjakt/Pricerunner för den delen som hänvisar till tillverkarens egna e-butiker. Om jag får leka profet för en sekund så förutspår jag att ÅF inom 20-30 år förlorat sin roll till tillverkarna, det började under Apple och har spridit sig under 10-talet.

Citat:

Det scalpers gör har dock ingen funktion i kedjan över huvud taget då de går in där slutkonsumenten är tänkt att befinna sig och skapar artificiellt ett extra steg.

Scalpers har en funktion, scalpers är synonymt med betald köare och fungerar som service åt de "rika" som vill få sin vara när de vill köpa utan att behöva köa och lägga ner tid på att hitta varan i detta kaoset som gäller när marknaden lider av supply-brist av komponenter. Scalpers har endast en funktion så länge efterfrågan är större än utbudet.

Oavsett innebär den s.k "supply-inflationen" högre priser hur man än vrider och vänder på det, helt enkelt ett oundvikligt faktum vilket man förstår om man har studerat grundläggande microeconomics. Antingen kommer tillverkaren höja priset, eller så kommer scalpers/ÅFs göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Alla har sin uppfattning, jag tog exemplet på slavarbete för att du påstod och påstår att studenter har det dåligt ställt. Om du vill ha exempel på slavarbete du ser dagligen men förmodligen inte bryr dig om, alla dessa "matleveransföretag", sluta vara student och jobba som dessa ett tag så får du nog se att vara student är rätt jävla gött. Återigen problem med scalpers är att de inte tillför något till utbud, utveckling eller produkt, de är bara ett mellanled utan funktion. För mig som kund av en produkt så erbjuder inte en scalper något mervärde, som en återförsäljare kan göra.

Finns fler arbetslösa än studenter i detta land, ska dessa kanske börja "scalpa" saker och ting?

En som arbetar åt matleveransföretag tjänar kanske 22-25k i månaden före skatt, en student får 3400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad är vilset? Detta är reglerna enligt Blocket:

Jag skulle tippa på att det är få scalpers som gör vinst över 50k kronor, inte heller kan det ses som regelbunden försäljning om man inte systematiserar scalping genom bottar.

Det gäller om man säljer enstaka gånger. Säljer man regelbundet så är det andra regler som gäller. Jag läste om dessa regler för en tid sedan eftersom min sambo säljer mycket gamla saker på tradera. Såhär står det:

"Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Blockets information är ofullständig.

Många av de scalpers som köper och säljer systematiskt faller under detta och ska deklarera allt. Jag tvivlar att någon av dem gör det. En del av dem gör detta i sådan omfattning att de troligen är skyldiga skaffa F-skattsedel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag är inte särskilt förtjust i scalpers själv, och förstår att både ämnet och fenomenet kan väcka känslor.
Påminner därför om att gärna tänka på att hålla en hyfsat rimlig ton, även om de kanske inte nödvändigtvis förtjänar det

Jag kan hålla med om att spelkonsoler, konsertbiljetter och vissa typer av skor faller mer inom kategorin lyxkonsumtion, men jag tycker inte argumentet om att "har man råd med 5 000 har man råd med 6 000" håller. Så kan man ju hålla på i en evighet och upp till vilka summor som helst, och det är klart att även mindre summor kan spela roll beroende på vad man har för utgångsläge sett till inkomst och utgifter i övrigt.

Ja man bör väl också ha i åtanke att det rör sig om lika kategorier när det gäller köpare. Någon som tjänar hyggligt kan säkert köpa i vilket fall men den som drabbas är ensamstående konsumkassörskan Marlene som jobbat extra och snålat i ett halvår för att kunna ge sin son en Playstation i julklapp och när hon just tror sig ha sparat tillräckligt, så kommer några arslen helt plötsligt och driver upp priserna till groteska nivåer utom räckhåll för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det gäller om man säljer enstaka gånger. Säljer man regelbundet så är det andra regler som gäller. Jag läste om dessa regler för en tid sedan eftersom min sambo säljer mycket gamla saker på tradera. Såhär står det:

"Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer på sidan Hobby eller i broschyren Företagsregistrering, SKV 418."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Blockets information är ofullständig.

Många av de scalpers som köper och säljer systematiskt faller under detta och ska deklarera allt. Jag tvivlar att någon av dem gör det. En del av dem gör detta i sådan omfattning att de troligen är skyldiga skaffa F-skattsedel.

Den är inte ofullständig, den omfattar informationen du hänvisar till. Frågan är vad som anses vara regelbunden försäljning, är att sälja en PS5 i månaden i snitt, med oregelbundna intervaller att anses vara systematiskt? Det är inte så enkelt att en scalper alltid har en produkt att sälja, det kan säkert i många fall falla inom dem definitionerna, men sannolikt säljer de flesta scalpers med oregelbundna intervaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Den är inte ofullständig, den omfattar informationen du hänvisar till. Frågan är vad som anses vara regelbunden försäljning, är att sälja en PS5 i månaden i snitt, med oregelbundna intervaller att anses vara systematiskt? Det är inte så enkelt att en scalper alltid har en produkt att sälja, det kan säkert i många fall falla inom dem definitionerna, men sannolikt säljer de flesta scalpers med oregelbundna intervaller.

Den omfattar informationen men inte hela, alltså ofullständig. Blocket räknar inte med att det finns de som systematiskt säljer saker.

Var gränsen går är det bara skatteverket som kan svara på så det är ingen idé att spekulera här. Tror dock att det är fler faktorer som spelar in, att de köper in och säljer enbart i vinstsyfte gränsar väldigt mycket till näringsverksamhet så kan tänka mig att skatteverket är mindre toleranta för volym och regelbundenhet än annars.

Men som sagt, enklast är ju att ringa och fråga. Jag tror ändå att många som scalpar faktiskt riskerar att åka på dyra smällar om skatteverket skulle gå in och granska.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tycker det är skitbra att studenter och arbetslösa tar initiativ för att generera sina egna pengar och inte förlita sig på staten för bidrag, oavsett om det gäller scalping eller inte.

Som om arbetslösa och studenter som scalpar skulle betala tillbaka A-kassan och studiemedlena för att de har annan inkomst? Att köpa upp bristvaror och tvinga in sig själv som mellanhand mellan affärer och konsumenter samt förstöra värdekedjan till en merkostnad är inte direkt "generera sina egna pengar".

Det är helt andra villkor mellan en scalper och en privatperson, alltså Köplagen, än det är mellan en näringsidkare och en privatperson i konsumentköpslagen. Det är inte till privatpersonens fördel heller. Ett köp från scalpers innebär att man som slutkund betalar mer för en sämre produkt med sämre köpskydd. Scalpern i sin tur skor sig på bristen och orsakar högre pris för konsumenten samtidigt som de inte tillför någonting i form av tillgång och ger sämre vilkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Ja man bör väl också ha i åtanke att det rör sig om lika kategorier när det gäller köpare. Någon som tjänar hyggligt kan säkert köpa i vilket fall men den som drabbas är ensamstående konsumkassörskan Marlene som jobbat extra och snålat i ett halvår för att kunna ge sin son en Playstation i julklapp och när hon just tror sig ha sparat tillräckligt, så kommer några arslen helt plötsligt och driver upp priserna till groteska nivåer utom räckhåll för henne.

Om marlene vill köpa en spelkonsol till sitt barn så skulle jag råda henne att antingen köpa en konsol som hon har råd med, alternativt spara mer pengar för att kunna ha råd med en dyrare variant.

Är väl inga konstigheter med det anser jag.