Skärm slocknar och datorn går inte att starta om, sedan kommer bild tillbaka

Permalänk
Medlem

Skärm slocknar och datorn går inte att starta om, sedan kommer bild tillbaka

Som titeln antyder, har ett problem som hänt två gånger nu. Mina skärmar blir helt svarta, datorn startar inte om vad jag hör, går igenom alla ingångar på GPU sen bam bild tillbaka på windows login... Någon som vet vad detta kan vara för fel?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tolkar det här rätt, men detta händer när du startar upp/om datorn eller gör du nåt speciellt när det händer, och när du är tillbaka till Windows login är allt som vanligt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vet inte om jag tolkar det här rätt, men detta händer när du startar upp/om datorn eller gör du nåt speciellt när det händer?

Det händer helt random efter att datorn varit igång utan något som helst problem efter 6 - 10 timmar, bara helt svarta skärmar och ingen bild sen ingångscykel och bam tillbaka med bild i login.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av teanox:

Som titeln antyder, har ett problem som hänt två gånger nu. Mina skärmar blir helt svarta, datorn startar inte om vad jag hör, går igenom alla ingångar på GPU sen bam bild tillbaka på windows login... Någon som vet vad detta kan vara för fel?.

Jag justerade din rubrik.
"Strul..." är inte en fullgod rubrik, vi kräver att rubriker tydligt beskriver vad tråden innehåller.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gissar att du kör curve optimizer för aggressivt. Så börja med att stänga av all OC inkl XMP och se om problemet försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag justerade din rubrik.
"Strul..." är inte en fullgod rubrik, vi kräver att rubriker tydligt beskriver vad tråden innehåller.

/Moderator

Ah sorry, tackar mod!, uppskattar hjälpen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Gissar att du kör curve optimizer för aggressivt. Så börja med att stänga av all OC inkl XMP och se om problemet försvinner.

Ehm... Vad är denna "curve optimizer" du snackar om? Kör enbart PBO och 3600Mhz, och hade det varit ett problem så hade det blivit bluescreen inte totalt svart och sen tillbaka till login.... Därav att jag känner mig rätt lost även om man har lite kunskap i ämnet ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av teanox:

Det händer helt random efter att datorn varit igång utan något som helst problem efter 6 - 10 timmar, bara helt svarta skärmar och ingen bild sen ingångscykel och bam tillbaka med bild i login.

Jag hade liknande problem rätt "länge"
Skärm kunde antingen slockna helt och hållet tills jag böt port eller vara svart i 2-3 sekunder. Löste det förra veckan genom att byta HDMI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag hade liknande problem rätt "länge"
Skärm kunde antingen slockna helt och hållet tills jag böt port eller vara svart i 2-3 sekunder. Löste det förra veckan genom att byta HDMI-kabel.

Hamnade du också med windows login från att redan vara inloggad/med program etc igång tills att allt är avstängt som om du startat om?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av teanox:

Hamnade du också med windows login från att redan vara inloggad/med program etc igång tills att allt är avstängt som om du startat om?.

Det var mer som att viloläge gick igång eller att den bara tapapde signal. Ibland var jag tvungen att resetta datorn.
Spelade ingen roll vad jag höll på med egentligen, oftast när jag spelade dock eftersom det är istortsett vad jag gör med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det var mer som att viloläge gick igång eller att den bara tapapde signal. Ibland var jag tvungen att resetta datorn.
Spelade ingen roll vad jag höll på med egentligen, oftast när jag spelade dock eftersom det är istortsett vad jag gör med datorn.

Hm... Ska dubbelkolla ifall det är något sådant, tack för tipset!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eventuellt är det belastning på som orsakar problemet, kommer ihåg att hann se nån ruta med DirectX-fel eller liknande innan jag fick en BSOD.. Eventuellt rensa alla loggar i eventviewer och se vad som finns efter krash/svartskärm