Bara ha gratiskanaler på TV - Är det möjligt?

Permalänk
Avstängd

Bara ha gratiskanaler på TV - Är det möjligt?

Har idag ett basutbud från allente/viasat men funderar på att avsluta detta då det ändå bara visas skit på tv. Vill fortfarande ha kvar TV:n och då med de fria kanalerna SVT och Fyran. Vill slippa använda mig av streaming på varje kanal då jag tycker alltid är ett jävla krångel om man bara ska se linjärTV. Att kolla på play är enklare.

Jag har idag bara fiber in i huset så det finns ingen antenn som jag kan utnyttja och vill helst inte in i bordsantennvärlden. Har ni koll på någon leverantör kör TV direkt i fibern eller måste jag ha någon digitalbox mellan?

Har en TV av nyare typ med kortläsare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag bor i en lägenhet där Com Hem's tre hål i väggen slutade fungera vid förra årsskiftet eller nåt liknande om jag minns rätt.
Telia har ett gratisabbonemang där man får en digitalbox, och vad jag förstår så är det antingen det eller nån form av CA-modul eller liknande.
Jag bor i en hyresrätt dock ska tilläggas, och det kan hända att detta är nånting mellan hyresvärden och Telia. Är Örebrobostäder, så det skulle inte förvåna mig om så vore fallet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har idag ett basutbud från allente/viasat men funderar på att avsluta detta då det ändå bara visas skit på tv. Vill fortfarande ha kvar TV:n och då med de fria kanalerna SVT och Fyran. Vill slippa använda mig av streaming på varje kanal då jag tycker alltid är ett jävla krångel om man bara ska se linjärTV. Att kolla på play är enklare.

Jag har idag bara fiber in i huset så det finns ingen antenn som jag kan utnyttja och vill helst inte in i bordsantennvärlden. Har ni koll på någon leverantör kör TV direkt i fibern eller måste jag ha någon digitalbox mellan?

Har en TV av nyare typ med kortläsare.

Tja!

Om du bara har fiber så tror jag tyvärr inte att de finns någon som levererar det gratis, utan då är de via antenn som gäller. Du kan ev hitta någon TV-Box via internet som du kan få in svt play och fyrans stream men då blir det ju som du inte vill ha de, med streaming på varje kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag bor i en lägenhet där Com Hem's tre hål i väggen slutade fungera vid förra årsskiftet eller nåt liknande om jag minns rätt.
Telia har ett gratisabbonemang där man får en digitalbox, och vad jag förstår så är det antingen det eller nån form av CA-modul eller liknande.

Har du fiber via Telia? Det kan inte vara så att din hyresvärd har ett avtal för just baskanalerna med Telia då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Jag bor i en lägenhet där Com Hem's tre hål i väggen slutade fungera vid förra årsskiftet eller nåt liknande om jag minns rätt.
Telia har ett gratisabbonemang där man får en digitalbox, och vad jag förstår så är det antingen det eller nån form av CA-modul eller liknande.
Jag bor i en hyresrätt dock ska tilläggas, och det kan hända att detta är nånting mellan hyresvärden och Telia. Är Örebrobostäder, så det skulle inte förvåna mig om så vore fallet.

Jag bor i villa och har bara fiber in. Inte så enkelt att hitta om man inte vill ha massa andra kanaler.

Skrivet av AleMal:

Tja!

Om du bara har fiber så tror jag tyvärr inte att de finns någon som levererar det gratis, utan då är de via antenn som gäller. Du kan ev hitta någon TV-Box via internet som du kan få in svt play och fyrans stream men då blir det ju som du inte vill ha de, med streaming på varje kanal.

Jo, att kolla på streamat är inga problem men skulle vilja ha det direkt på TV:n så jag fortfarande kan zippa direkt på tv:n. Har en Shield om det finns något där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju titta gratis via playtjänster på tvn om tvn har stöd för passande app eller en webbläsare, SVT är ju absolut inga problem frö de funkar bra på i princip allt medans TV4 kräver konto men det mesta ligger väl gratis och så har du Viafree.

Programguide har du här https://webb-tv.nu/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är marknätet (DVT-T2) som gäller om man ska få med så mycket av önskemålen i frågeställningen som möjligt, men då behövs ju som noterats antenn.

Eller då streaming, men då har man lämnat det jag tolkar som själva grunden i önskemålen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Åtminstone SVT play är ju bra på det sättet att kanalerna ligger under en egen rubrik så man inte behöver navigera en massa trams för att komma åt dem. Väldigt smidigt på Shield tycker jag iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag bor i en lägenhet där Com Hem's tre hål i väggen slutade fungera vid förra årsskiftet eller nåt liknande om jag minns rätt.
Telia har ett gratisabbonemang där man får en digitalbox, och vad jag förstår så är det antingen det eller nån form av CA-modul eller liknande.
Jag bor i en hyresrätt dock ska tilläggas, och det kan hända att detta är nånting mellan hyresvärden och Telia. Är Örebrobostäder, så det skulle inte förvåna mig om så vore fallet.

Samma sak hände mig. Gjorde en ny kanalsökning, och fick tillbaka samtliga kanaler i bättre kvalité.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har idag ett basutbud från allente/viasat men funderar på att avsluta detta då det ändå bara visas skit på tv. Vill fortfarande ha kvar TV:n och då med de fria kanalerna SVT och Fyran. Vill slippa använda mig av streaming på varje kanal då jag tycker alltid är ett jävla krångel om man bara ska se linjärTV. Att kolla på play är enklare.

Jag har idag bara fiber in i huset så det finns ingen antenn som jag kan utnyttja och vill helst inte in i bordsantennvärlden. Har ni koll på någon leverantör kör TV direkt i fibern eller måste jag ha någon digitalbox mellan?

Har en TV av nyare typ med kortläsare.

Har du några föräldrar eller släktingar som har betal-TV? De flesta operatörer erbjuder idag en Play-tjänst där man kan streama alla kanaler i en och samma app. Bara och be om inloggning i så fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Har du fiber via Telia? Det kan inte vara så att din hyresvärd har ett avtal för just baskanalerna med Telia då?

Fiber: Bahnhof
Osäker på hur exakt det är uppgjort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag bor i villa och har bara fiber in. Inte så enkelt att hitta om man inte vill ha massa andra kanaler.

Nej förstår det.
Då är mitt tips lite mindre relevant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns, men inte gratis:

https://www.telenor.se/handla/stream/stream-mini/

Kör den för sambon vill ha lite gammel-tv, fungerar bra med ATV iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Har du några föräldrar eller släktingar som har betal-TV? De flesta operatörer erbjuder idag en Play-tjänst där man kan streama alla kanaler i en och samma app. Bara och be om inloggning i så fall

Jo, jag hittade exakt den möjligheten då min mamma har boxer men det är inte av ekonomiska själ jag ville göra detta utan att jag bara ville ha basutbudet 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Känns som att det är marknätet (DVT-T2) som gäller om man ska få med så mycket av önskemålen i frågeställningen som möjligt, men då behövs ju som noterats antenn.

Eller då streaming, men då har man lämnat det jag tolkar som själva grunden i önskemålen.

Jo, det är ju där det landar. Man tycker att med all kommunikation och allt så borde nästan alla fria kanaler sändas direkt via fiberuttaget. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, jag hittade exakt den möjligheten då min mamma har boxer men det är inte av ekonomiska själ jag ville göra detta utan att jag bara ville ha basutbudet 😀

Så fall är antenn eller SVT Play (utan TV4) enda alternativet. Det kan hända att ett uppsagt parabol-abonnemang kan fungera för att få in gratis-TV .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Så fall är antenn eller SVT Play (utan TV4) enda alternativet. Det kan hända att ett uppsagt parabol-abonnemang kan fungera för att få in gratis-TV

Ok, tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Anledningen är att operatören aktivt måste skicka en "signal" till varje hushåll som använder IPTV, något som innebär en kostnad för dem. När det gäller parabol och antenn så skickar operatören bara en "signal" som utrustningen kan läsa av mot en nyckel.

Om du vill ha gratis TV så behöver det dock inte vara en utomhusantenn som du monterar på taket. Du kan du köpa en inomhusantenn, exempelvis https://www.clasohlson.com/se/Inomhusantenn/p/Pr388755000.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Allente tar betalt för programkort även till SVTs kanaler så är det enda du har att vända dig till Teracoms marksända nät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Anledningen är att operatören aktivt måste skicka en "signal" till varje hushåll som använder IPTV, något som innebär en kostnad för dem. När det gäller parabol och antenn så skickar operatören bara en "signal" som utrustningen kan läsa av mot en nyckel.

Njae, riktig iptv (med "box") använder oftast multicast för schemalagda program. Det är därför den inte brukar gå via internet utan på ett lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Njae, riktig iptv (med "box") använder oftast multicast för schemalagda program. Det är därför den inte brukar gå via internet utan på ett lan.

Aha, det visste jag inte.

Innebär det att operatörens servrar aldrig behöver ta emot någon signal från användaren? Även om vi bortser från "extrafunktioner" så som uppdateringar och omspolade program?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, det visste jag inte.

Innebär det att operatörens servrar aldrig behöver ta emot någon signal från avsändaren? Även om vi bortser från exempelvis uppdateringar och omspolade program?

Jo men man distribuerar en signal som de som vill tar emot så det behövs ingen jättebandbredd i sändaränden för det spelar ingen roll för bandbredden där om det är 1 eller 1 miljon som tittar, det är faktisk mycket likt radiosända program på det sättet, en sändning till många mottagare. Multicast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men man distribuerar en signal som de som vill tar emot så det behövs ingen jättebandbredd i sändaränden för det spelar ingen roll för bandbredden där om det är 1 eller 1 miljon som tittar, det är faktisk mycket likt radiosända program på det sättet, en sändning till många mottagare. Multicast.

Absolut, det förstod jag. Jag insåg att jag skrev fel och menade "användare" och inte "avsändare" i mitt förra inlägg. Min fråga var snarare, sker det "någonsin" en tvåvägskommunikation om man bortser från extrafunktionerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut, det förstod jag. Jag insåg att jag skrev fel och menade "användare" och inte "avsändare" i mitt förra inlägg. Min fråga var snarare, sker det "någonsin" en tvåvägskommunikation om man bortser från extrafunktionerna?

Nej man matar på med en dataström i utriktningen och ska det interageras får det ske separat från den strömmen. Man kan ju tänka sig att man har flera som kommunicerar via varsina/flera multicastströmmar typ en videokonferens men för tv så är det ganska likt att sända över radio och ska man "styra" blir det strömningstjänster eller så behöver man spela in strömmen lokalt och sedan hoppa runt i den när man kör upp den från en hdd typ en tv box med inspelning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man matar på med en dataström i utriktningen och ska det interageras får det ske separat från den strömmen. Man kan ju tänka sig att man har flera som kommunicerar via varsina/flera multicastströmmar typ en videokonferens men för tv så är det ganska likt att sända över radio och ska man "styra" blir det strömningstjänster eller så behöver man spela in strömmen lokalt och sedan hoppa runt i den när man kör upp den från en hdd typ en tv box med inspelning.

Så det krävs exempelvis ingen verifiering på leverantörens server vid exempelvis installation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Så det krävs exempelvis ingen verifiering på leverantörens server vid exempelvis installation?

I praktiken används det oftast nån typ av behörihetskontroll men den sker oberoende av tv sändningarna tex krypteras det och mottagarbox/app behöver låsas upp, men det måste ju inte ske via internet även om det kan ske via internet utan kan vara hårdkodat, kräva nyckelkort eller nått annat. Ingen direkt skillnad mot radiosänd tv, själva programmet sänder man bara ut och det andra sköts oberoende av sändningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har ingen tipsat om takantenn om man bor i villa. Slipper du hålla på med abonnemang, oberoende av internet och väldigt låg kostnad och garanterat enbart basutbud.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så det krävs exempelvis ingen verifiering på leverantörens server vid exempelvis installation?

Tror du behöver läsa på hur UDP/TCP multicast fungerar.

Avkryptering sker i boxen precis som unicast eller broadcast och det skickas signaler om vilken kanal du tittar på.

Fördelen är om ditt kvarter/trappuppgång sitter på t.ex. en 48 portars-switch och alla vill se Bingolotto, switchen tar bara emot en ström av Bingolotto (TV4) på typ 5 Mbit/s och skickar ut till alla portar som vill se det, istället för att ta typ 240 Mbit/s på Bingolotto. Mindre belastning i nätet och mindre belastning på servrarna, serverkostnaden är rätt hög för unicast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I praktiken används det oftast nån typ av behörihetskontroll men den sker oberoende av tv sändningarna tex krypteras det och mottagarbox/app behöver låsas upp, men det måste ju inte ske via internet även om det kan ske via internet utan kan vara hårdkodat, kräva nyckelkort eller nått annat. Ingen direkt skillnad mot radiosänd tv, själva programmet sänder man bara ut och det andra sköts oberoende av sändningen.

Då förstår jag! Om det rör sig om gratis-kanaler så borde ingen behörighetskontroll behövas. Att ge ut gratis-kanalerna hade alltså inte inneburit någon ökad kostnad för leverantörerna av IPTV? Bortsett från förlorade intäkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du behöver läsa på hur UDP/TCP multicast fungerar.

Avkryptering sker i boxen precis som unicast eller broadcast och det skickas signaler om vilken kanal du tittar på.

Fördelen är om ditt kvarter/trappuppgång sitter på t.ex. en 48 portars-switch och alla vill se Bingolotto, switchen tar bara emot en ström av Bingolotto (TV4) på typ 5 Mbit/s och skickar ut till alla portar som vill se det, istället för att ta typ 240 Mbit/s på Bingolotto. Mindre belastning i nätet och mindre belastning på servrarna, serverkostnaden är rätt hög för unicast.

Japp, det förstod jag. Min fundering var dock huruvida det skulle innebära en ökad kostnad för leverantörerna av Multicast IPTV att leverera gratis-kanalerna. Har fått svar på den frågan nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500