AMD: "Sockel AM5 blir långlivad"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Sockel AM5 blir långlivad"

Sockel AM4 är inne på sista versen. AMD:s Lisa Su berättar att den kommer att samexistera med efterföljaren AM5, som också ska hänga med länge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Samsung Sverige

Vi får hoppas att kylarkompatibiliteten bibehålls. Det lär väl dock vara föga troligt om AMD går över till LGA-montering.

Nåväl, den som lever får se Kul med ny teknik i vart fall

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Hur många generationer fram ligger utvecklingen egentligen? Det som kommer nu är inget de utvecklat i förra veckan direkt så bara nyfiken, hur jobbar dessa företag?
Ser man på deras roadmap så har de iallafall namn och planer på hur ex. processorer ska funka och hur många kärnor som ska finnas.

AMD vinner mycket på kompatibiliteten får man verkligen säga även om jag själv aldrig provat deras prylar så är det spännande när det finns flera stora tillverkare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vi får hoppas att kylarkompatibiliteten bibehålls. Det lär väl dock vara föga troligt om AMD går över till LGA-montering.

Nåväl, den som lever får se Kul med ny teknik i vart fall

//Pontus

AMD har bekräftat att kylarkompatibiliteten bibehålls. Det känns bra!

Permalänk
Medlem

ZEN4

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta är vad som gjorde att jag gick över till AMD AM4 med 3700X. Trött på Intel att man måste byta moderkort för varje CPU uppgradering.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kan bli bra. Men jag väntar med att ropa hurra tills jag hör att man får minst 3 generationer av processorer per moderkort som det har varit med AM4. Att de använder samma sockel betyder ju inte så mycket i sig om de skulle få för sig att tvinga uppgraderingssugna att byta moderkort vartannat år som Intel har gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

denna hysteri om uppgraderingsmöjlighet,
är totalt ointresserad av att uppgradera en cpu på samma moderkort ,men kör oftast hedt & byter när det kommer massa nytt på moderkorten tex pci-5 eller ddr uppgradering har inte upplevt att processor varit begränsande sen pentium 1 tiden, utan själv byter jag ut hela klabbet när det dykt upp nåt som gör skillnad. Grafikkort byts betydligt oftare än resten av datorn. visst kan vara av intresse för de i botten av pengar att spendera så är det nog trevligt med att kunna göra en ej så kostsam uppgradering som att uppgradera en cpu men oftast är det bara bortkastade pengar enligt mig. MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag kör följande sedan november 2017:

- Ryzen Threadripper 1950X
- Fractal Design Define R5
- Asrock X399 Fatal1ty
- Noctua NH-U14S TR4-SP3
- Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16
- OCZ ZX 1000W

Sedan uppgraderade jag i juni 2021 till

- ASUS Nvidia RTX 3080 10GB Strix

Det är fortfarande overkill för allt jag gör. Jag har inget som inte fungerar utmärkt. Jag kör Linux Debian Sid.

Som det ser ut nu kan jag vänta fem år till innan jag uppgraderar. Men, då vill jag långt mer än en fördubbling av prestandan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Min gissning är att den blir lika långlivad som PCI-e 5.0 får hoppas att 6.0 specen som förvisso är färdigställd drar lite på fötterna....
Alternativt om AMD inte hoppar på direkt så kommer Intel sannolikt nyttja konkurrensfördelen om så behövs..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Den borde bli långlivad. En fördel AMD har är att de har lite längre betänketid då DDR5 etc börjar bli moget när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Min gissning är att den blir lika långlivad som PCI-e 5.0 får hoppas att 6.0 specen som förvisso är färdigställd drar lite på fötterna....
Alternativt om AMD inte hoppar på direkt så kommer Intel sannolikt nyttja konkurrensfördelen om så behövs..

Ett mer sannolikt scenario är att den blir ungefär så långlivad som tills DDR5:s efterträdare är redo för massan. PCI-e är bakåtkompatibelt så det är "lättare" att få in det på en befintlig plattform.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, det följer ju samma mönster som med AM2/3/4. Hoppas EPROM är bättre tilltaget så att det får plats mikrokod för fler än 2-3 generationer CPU:er per chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan bli bra. Men jag väntar med att ropa hurra tills jag hör att man får minst 3 generationer av processorer per moderkort som det har varit med AM4. Att de använder samma sockel betyder ju inte så mycket i sig om de skulle få för sig att tvinga uppgraderingssugna att byta moderkort vartannat år som Intel har gjort.

Blir väl 5 generationer på AM4 med första Bristol Ridge och sen sista 5xxx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Blir väl 5 generationer på AM4 med första Bristol Ridge och sen sista 5xxx?

Sant. Glömmer lätt att AM4 använts till annat än Ryzen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se. Just nu litar jag mer på AMD än Intel men jag vill fortfarande se det innan jag tror på det.
Företag i regel är inte kända för att hålla på sina ord.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Efter jag köpte ny skärm med högre upplösning så är inte en CPU uppgradering speciellt intressant längre..
Mer intresserad av att uppgradera GPUn.. när äntligen priserna sjunker lite.

Men just nu funkar allt

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kliar redan lite i fingrarna, vore najs att hoppa på DDR5 tåget redan nu men känns inte som att intels arkitektur är vad jag vill ha. Den som väntar på någonting gott...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kliar redan lite i fingrarna, vore najs att hoppa på DDR5 tåget redan nu men känns inte som att intels arkitektur är vad jag vill ha. Den som väntar på någonting gott...

Vänta tills både AMD och Intel har släppt andra generationen med DDR5, det brukar generellt komma en hel del optimeringar och förbättringar från gen1 till gen2.

Jag kommer tidigast uppgradera till AM5 2024, då bör plattformen vara mogen både prismässigt, prestanda och stabilitet.

Dock kan det bli en zen 3 med 3D cache på vägen dit.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Min gissning är att den blir lika långlivad som PCI-e 5.0 får hoppas att 6.0 specen som förvisso är färdigställd drar lite på fötterna....
Alternativt om AMD inte hoppar på direkt så kommer Intel sannolikt nyttja konkurrensfördelen om så behövs..

De uppgraderade ju PCIe3 -> 4 på AM4 utan att byta sockel redan, så PCIE6 borde inte vara omöjligt om de gör saker rätt

Jag drömmer om att de trycker in 256-bit minne i sockeln (istället för 128 bit, dubbla moduler). Det skulle hjälpa IGP brutalt och många andra laster med. Eller kanske göra stackad HBM eller HBM-chiplet för ännu roligare grejer

Tror dock det blir bra med AM5, tidigare generationer har alltid haft mer stöd än konkurrensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Blir väl 5 generationer på AM4 med första Bristol Ridge och sen sista 5xxx?

Sockel, ja, men inte samma chipset. Inget chipset/moderkort har stöd för alla dem samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De uppgraderade ju PCIe3 -> 4 på AM4 utan att byta sockel redan, så PCIE6 borde inte vara omöjligt om de gör saker rätt

Jag drömmer om att de trycker in 256-bit minne i sockeln (istället för 128 bit, dubbla moduler). Det skulle hjälpa IGP brutalt och många andra laster med. Eller kanske göra stackad HBM eller HBM-chiplet för ännu roligare grejer

Tror dock det blir bra med AM5, tidigare generationer har alltid haft mer stöd än konkurrensen

Risken är väl att man upplever att det kannibaliserar försäljningen av low-end gpuer och därför inte är önskvärt att göra ur en företagsekonomisk syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Risken är väl att man upplever att det kannibaliserar försäljningen av low-end gpuer och därför inte är önskvärt att göra ur en företagsekonomisk syn.

Så kan det vara. Riskerar att driva upp priset på moderkort också

Man skulle kunna begränsa den extra bredden så den kunde styras baserat på vilket chipset brädan har kanske? Så bara två bästa chipsets behöver ha stöd för alla kanaler. Då kan man göra billiga moderkort fortfarande, men tappa prestanda om man matchar fel cpu med fel bräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Detta är vad som gjorde att jag gick över till AMD AM4 med 3700X. Trött på Intel att man måste byta moderkort för varje CPU uppgradering.

Mmm för alla vet ju att en 5950x funkar i ett b350 /s

AMD lovar men håller inte och försökte hoppa över stöd för 5000 serien på b450 men fick ge med sig efter påtryckningar.

Bättre då med intel som gör och lovar det som sägs från början, inget skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Risken är väl att man upplever att det kannibaliserar försäljningen av low-end gpuer och därför inte är önskvärt att göra ur en företagsekonomisk syn.

I nuläget, vilka low-end GPUer? ^^
Bra för att sälja nytt nu när krypto ev kraschar för att konkurrera med div. 4/580 8GB... fast just det ja.. det var ju 6500xts prisklass ja...

Att begära 6 år gammal prestanda för en APU är väl inte för mycket begärt...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Mmm för alla vet ju att en 5950x funkar i ett b350 /s

AMD lovar men håller inte och försökte hoppa över stöd för 5000 serien på b450 men fick ge med sig efter påtryckningar.

Bättre då med intel som gör och lovar det som sägs från början, inget skitsnack.

Intel gör ju en del skitsnack de med... ’real world’ och alla år av Skylake och förseningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intel gör ju en del skitsnack de med... ’real world’ och alla år av Skylake och förseningar...

Äpplen och päron, snackar vi sockel eller vad handlar tråden om?

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att toppmoderkorten med X670/770? blir billigare än Intels motsvarigheter.
Generellt brukar ju AMD's kort överlag vara billigare, eller? Är sjukt taggad inför ZEN4!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Äpplen och päron, snackar vi sockel eller vad handlar tråden om?

Snackar vi sockel är det bara att kolla historiskt. AMD har sjukt mycket bättre stöd och support och har haft det väldigt länge, att säga något annat är bara konstigt.

Att de backade på pcie4 på 400-serien är för att det inte fungerade bra. Samma med 5000-serien. Många kort där det helt enkelt inte gick bra och man riskerade att hamna i konstiga situationer.

Tror inte alls det var planen att vilseleda, utan när de började resta på olika tillverkares kort så hittade man problem som man tyckte var allvarliga nog för att stoppa det. Det är väl seriöst och bra, och de släppte ju till slut ändå möjligheten för slutanvändare att köra på egen risk...

Det har ju bevisats gång på gång att Intels 9000 går fint att göra i brädorna för 6/7-serierna, Intel ville sälja nya chipset och stängde av det helt. Hur är det bättre?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26678-intel-core-i9-9900k-o...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tuomi:

Min gissning är att den blir lika långlivad som PCI-e 5.0 får hoppas att 6.0 specen som förvisso är färdigställd drar lite på fötterna....
Alternativt om AMD inte hoppar på direkt så kommer Intel sannolikt nyttja konkurrensfördelen om så behövs..

Samsung menar på att DDR6 kommer först år 2026 och det är väl först då (eller något senare) AMD blir "tvunget" att byta sockel. PCI Express 6.0 lär också bli aktuellt för faktiska produkter först däromkring. Om de inte behöver göra det innan pga. behovet av fler kontaktstift (pins), men med AM5 ökar de antalet från 1 331 stycken för AM4 till 1 718 stycken för AM5. Man kan väl hoppas, eller rentav anta med hyfsat god säkerhet, att de tagit höjd för flertalet generationer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner