Permalänk
Avstängd

Renat vatten vs. Sterilt vatten

Hej,
Frågade om det första på apoteket. Det var slut, de säger att det andra är mycket bättre. Dessutom kostar en liter av det sista 3:- mer i en liter än en halvliter av av första (renat)?????

Permalänk
Medlem

Vad är frågan?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av johanandersson:

Vad är frågan?

Jag gissar vilket som är bäst i vattenkylning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mellan de 2?(sorry otydligt, frågan är i rubriken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Vad är skillnaden mellan de 2?(sorry otydligt)

Sterilt: Bakteriefritt
Renat: Troligtvis mindre mineraler i vattnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag gissar vilket som är bäst i vattenkylning

Låter rimligt. Frågan är om apotekarna förstod syftet. Kanske är destillerat vatten ett alternativ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Vad är skillnaden mellan de 2?(sorry otydligt)

Sterilt betyder att det inte finns något levande i det. Renat, avjonat eller destillerat vatten har framställts på olika nivåer kemiskt för att få vatten som är helt och hållet fritt från orenheter. Du kan läsa mer här https://theberkey.com/blogs/water-filter/the-difference-betwe...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Sterilt: Bakteriefritt
Renat: Troligtvis mindre mineraler i vattnet

Nope, inte enligt etiketten.

Skrivet av Andreaz1:

Sterilt betyder att det inte finns något levande i det. Renat, avjonat eller destillerat vatten har framställts på olika nivåer kemiskt för att få vatten som är helt och hållet fritt från orenheter. Du kan läsa mer här https://theberkey.com/blogs/water-filter/the-difference-betwe...

Nope. Inte enligt etketten.

Permalänk
Medlem

Bull-stordatorerna på jobbet behövde importerat franskt vatten för kylningen, det ni!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Nope. Inte enligt etketten.

Det är bokstavligen det orden betyder, du får gärna ladda upp en bild på den här etiketten om du vill ha hjälp att tyda.

Permalänk
Avstängd

Renat vatten har inga mineraler inte heller sterilt vatten. Men vad är skillnaden? Bara att det ena är osmosisfiltrerat och det andra kokat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Nope, inte enligt etiketten.

Ok, eftersom sterilt vatten inte innehåller några levande bakterier eller andra smittämnen, och destillerat vatten har mindre salter i sig, vad säger då etiketten menar du?

(nån som vet om sterilt vatten får innehålla pyrogena rester av ex vis bakterier eller virus?)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Renat vatten har inga mineraler inte heller sterilt vatten. Men vad är skillnaden? Bara att det ena är osmosisfiltrerat och det andra kokat?

Sterilt vatten kan mycket väl ha mineraler. Att koka vatten gör inte av med någonting kemiskt.

Skrivet av Karaff:

Ok, eftersom sterilt vatten inte innehåller några levande bakterier eller andra smittämnen, och destillerat vatten har mindre salter i sig, vad säger då etiketten menar du?

(nån som vet om sterilt vatten får innehålla pyrogena rester av ex vis bakterier eller virus?)

Beror nog helt på användningsområdet. I medicinbranschen finns det hur många definitioner som helst på sånt här och jag skulle gissa att vatten för injektionsvätskor är både steriliserat och destillerat på alla möjliga vis för att bli så rent som över huvud taget är möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Det är bokstavligen det orden betyder, du får gärna ladda upp en bild på den här etiketten om du vill ha hjälp att tyda.

Der står samma. Därför min undran. Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Der står samma. Därför min undran. Vad är skillnaden?

Vad ska du ha vattnet till?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Nej, sterilt och renat vatten har inga mineraler i sig. Men vad är ytterligare skillnaden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Der står samma. Därför min undran. Vad är skillnaden?

Vi har redan förklarat vad orden betyder för dig, men det betyder inte att produkten du har framför dig inte är en kombination av flera saker. Ladda upp en bild bara så kan vi se.

Skrivet av m97marro:

Nej, sterilt och renat vatten har inga mineraler i sig. Men vad är ytterligare skillnaden?

Sterilitet har inte med mineralhalten att göra. Sluta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Sterilt vatten kan mycket väl ha mineraler. Att koka vatten gör inte av med någonting kemiskt.

Beror nog helt på användningsområdet. I medicinbranschen finns det hur många definitioner som helst på sånt här och jag skulle gissa att vatten för injektionsvätskor är både steriliserat och destillerat på alla möjliga vis för att bli så rent som över huvud taget är möjligt.

Nix, sterilt vatten har inga mineraler i sig, inte renat vatten heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Nix, sterilt vatten har inga mineraler i sig, inte renat vatten heller.

Hör av dig igen när du tänker börja läsa det vi skriver eller göra som vi säger och ladda upp en bild så vi kan hjälpa till på riktigt.

Permalänk
Avstängd

Är det bara framställningsprincipen som skiljer sig? Osmosisfilter vs distillering? Någon som vet och inte "killgissar"?
(Inget ont menat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Nix, sterilt vatten har inga mineraler i sig, inte renat vatten heller.

Så du ställer en dåligt formulerad fråga på ett forum men vet att alla har fel.

När något är sterilt får det inte innehålla några smittämnen som virus, bakterier, amöbor, svamp etc.

Däremot kan något steriliserat innehålla döda rester av dessa saker, s k pyrogena rester, om inte något annat specificerat.

Källa: jag är utbildad för produktion i renrum av produkter inom segmentet medical device och arbetar sporadiskt i ett renrum i klass 8D, vi har inga krav på steril miljö men har ren luft under övertryck, med slussar samt spritar av utrustning och ytor, arbetar med skyddskläder och handskar osv.

Du verkar tvärsäker på ditt påstående, men tänk på att en operationssal som anses vara ren är en svinstia partikelmässigt jämfört med en fabrik där man tillverkar halvledare, vi snackar skillnader i tiotals gånger så rent.

Så för att ge ett svar som är användbart, vad ska du ha vattnet till?

Annars kan man inte ge ett meningsfullt svar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kvällens underhållning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kvällens underhållning

När frugan ser en knappa på mobilen istället för att laga mat, då vet hon att någon har haft fel på internet igen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Hör av dig igen när du tänker börja läsa det vi skriver eller göra som vi säger och ladda upp en bild så vi kan hjälpa till på riktigt.

Jag läser vad ni skriver. Men ni hoppar i galen tunna.
Jag undrar vad skillnaden är mellan renat och sterilt vatten. Båda är utan mineraler. Men sen då? Det är min fråga.
(Jag ska ha skiten i min cigarrhumidor så chill out för f-n kompisar!) Jesus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Sterilt vatten kan mycket väl ha mineraler. Att koka vatten gör inte av med någonting kemiskt.

Beror nog helt på användningsområdet. I medicinbranschen finns det hur många definitioner som helst på sånt här och jag skulle gissa att vatten för injektionsvätskor är både steriliserat och destillerat på alla möjliga vis för att bli så rent som över huvud taget är möjligt.

Ja precis, man kan ju bli sjuk av att få in pyrogena rester i kroppen även om det råkar vara sterilt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m97marro:

Är det bara framställningsprincipen som skiljer sig? Osmosisfilter vs distillering? Någon som vet och inte "killgissar"?
(Inget ont menat)

Källa: flera år kemi och cellbiologi på universitet samt några års renrumsarbete med farmaceutiska beredningar innehållande renat och sterilt vatten. Eller killgissning, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Jag läser vad ni skriver. Men ni hoppar i galen tunna.
Jag undrar vad skillnaden är mellan renat och sterilt vatten. Båda är utan mineraler. Men sen då? Det är min fråga.
(Jag ska ha skiten i min cigarrhumidor så chill out för f-n kompisar!) Jesus!

Köp batterivatten på biltema, det är nog gott nog för det syftet.

Annars finns säkert ureafri urin från skäggiga jungfrur som pinkat i kors vid fullmåne under ett stjärnfall.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m97marro:

Nix, sterilt vatten har inga mineraler i sig, inte renat vatten heller.

Sterilt har inget med mineral-innehåll att göra. Det utesluter såklart inte att det kanske finns produkter som heter "sterilt vatten" men egentligen är något annat.

Om du vill ha någon mer hjälp så får du slänga upp en bild på etiketten.

Skrivet av m97marro:

Är det bara framställningsprincipen som skiljer sig? Osmosisfilter vs distillering? Någon som vet och inte "killgissar"?
(Inget ont menat)

@Andreaz1 har koll på läget. Han har jobbat med skiten. Eller ja, oskiten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Källa: flera år kemi och cellbiologi på universitet samt några års renrumsarbete med farmaceutiska beredningar innehållande renat och sterilt vatten. Eller killgissning, vad vet jag.

Kom nu inte dragandes med massa verklighetsförankrad fakta 😉

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kvällens underhållning

Blodtryckshöjande underhållning. Påminner om grupparbeten i skolan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB