Permalänk
Medlem

Fenomenet utomjordiskt liv är väldigt intressant att fundera kring. Också väldigt intressant att höra andras syn på det hela.

Den stora frågan tycker jag dock är väldigt enkel att besvara, vi vet helt enkelt inte om de varken besöker oss eller ens existerar då vi saknar bevis. Och det är ok att inte veta, för om man visste allt fanns så finns det ju ingen anledning till att bedriva forskning.
Sedan rycker jag det är helt ok att man tror att de finns liv där ute, jag är själv väldigt osäker på vad jag ska tro. Visst är universum ofantligt stort men för min egen del räcker inte det just nu för att jag ska börja tro på utomjordingar.

Skulle vi få bekräftat att det finns någon form av liv utanför vår planets direkta närhet så skulle det vara något av det häftigaste man kan vara med om.
Vi kan mycket väl relativt snart finna tecken som kan tyda på liv utanför vår planet via våra olika teleskop, men närmare än så lär vi inte komma under vår livstid.

En liten strimma av hopp är väl kanske Jupiters månar ändå.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Fenomenet utomjordiskt liv är väldigt intressant att fundera kring. Också väldigt intressant att höra andras syn på det hela.

Den stora frågan tycker jag dock är väldigt enkel att besvara, vi vet helt enkelt inte om de varken besöker oss eller ens existerar då vi saknar bevis. Och det är ok att inte veta, för om man visste allt fanns så finns det ju ingen anledning till att bedriva forskning.
Sedan rycker jag det är helt ok att man tror att de finns liv där ute, jag är själv väldigt osäker på vad jag ska tro. Visst är universum ofantligt stort men för min egen del räcker inte det just nu för att jag ska börja tro på utomjordingar.

Skulle vi få bekräftat att det finns någon form av liv utanför vår planets direkta närhet så skulle det vara något av det häftigaste man kan vara med om.
Vi kan mycket väl relativt snart finna tecken som kan tyda på liv utanför vår planet via våra olika teleskop, men närmare än så lär vi inte komma under vår livstid.

En liten strimma av hopp är väl kanske Jupiters månar ändå.

Enligt David Grush och andra så finns det bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har en annan fundering. Universum är ca 13,7 miljarder år gammalt och förväntas finnas i ca 1000 miljarder år till. Med andra ord så är universum ganska ungt och så även vi som art kanske?
Vi kanske är den första intelligenta arten i detta universum, kanske därför vi inte hör/ser/hittar andra intelligenta livsformer?! Tror det heter Fermi-paradoxen.
Vad tror ni andra om den teorin

Det är en hypotes som åtminstone jag ställer mig bakom, om våra beräkningar är korrekta så är ju universum i stort sett nyfött.

Skrivet av landahl:

Enligt David Grush och andra så finns det bevis.

Dags för dem att faktiskt visa upp något då också kanske, just nu består ju "bevisen" mer eller mindre av "Jag hörde en gång en snubbe berätta om en grejj som han hört en annan snubbe säga som han i sin tur hört en annan snu-".

Och nej, att man har en fräsig titel betyder inte per automatik att man är trovärdig och att allt man säger är sant.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom har besökt oss så länge vi människor har funnits här. Det finns målningar av ufon och aliens som är urgamla.

https://youtu.be/39hMIgshgSo

I bland spiller man lite färg när man målar.

Var själv inne på UFO-mysteriet i samband med Arkiv X-serien men nu när man (fan) blivit gammal ser man det för vad det är. Det finns inga bevis. Och finns det inget fysiskt evidens så är det en tro på något som inte bevisats existera. Steget därifrån är inte långt till direkt livsfarliga sekter (Heavens Gate). Människan behöver alltid känna att den har någon spännande, kanske rent av farlig, övermakt som ser ner på den. Är det inte en eller flera gudar så är det UFO:n.

Med det sagt, någonstans långt därinne hoppas man ju fortfarande... för det finns inte en chans att människan smärtfritt kan reda sig ur den situation den nu försatt sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Enligt David Grush och andra så finns det bevis.

Toppen, då är det ju bara för dem att presentera bevisen.
Skulle ju vara grymt coolt, men jag antar att vi blir utan bevis denna gången också tyvärr.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Toppen, då är det ju bara för dem att presentera bevisen.
Skulle ju vara grymt coolt, men jag antar att vi blir utan bevis denna gången också tyvärr.

Spännande tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Enligt David Grush och andra så finns det bevis.

Som statsanställd har jag en extrem skepsis gentemot konspirationsteorier. Vi lyckas knappt med det vi försöker åstadkomma när vi kan vara helt öppna om det - lägger man dessutom till att man skall lyckas få alla att hålla tyst och undvika att försäga sig, missa att sopa undan någon väsentlig pusselbit och dylikt blir det helt enkelt mycket mer sannolikt att den officiella versionen stämmer med verkligheten.

Men det är ju fint på något vis att konspirationsteoretiker har sådan tilltro till statens kompetens.

Permalänk
Medlem

Det händer en del skumma saker på Skinwalker Ranch

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

En god väns farsa till mig har fotat och sett massa UFO:n.
Faktumet att han alltid har tagit LSD just när han råkar se dom är irrelevant, säger han...

Permalänk
Medlem

Någonstans sitter Grusch psykiatriker och känner att det är jobbigt med tystnadsplikt.
Det är uppenbart något fel på killen. Han säger att flera länder samlar ufon och att USA har flera stycken..

Permalänk
Medlem

Som Trekkie är rymden och annat liv intressant men jag tror inte de kommit till jorden. Det är otroliga distanser i rymden och det finns inte så mycket intressant här för några som kan flyga ljusår. Skulle de kommit hade de nog inte låtit sig tillfångatags så som det pratas att de har. Och om de skulle det skulle deras polare kommit och begärt dem tillbaka eller så spränger de planeten.

Med tanke på universums storlek vore det konstigt om annat liv inte fanns men sannolikheten att vi får träffa några i våran livstid om ens någonsin i mänsklighetens livstid känns osannolik.

Men säker kan man inte vara. Om de kommer hit så önskar man bara att de inte är onda. Vi har nog med problem med oss själva.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Titta från c:a 2 min in i klippet!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är superintressant att den här diskussionen tar fart samtidigt som AI-diskussionen (som i princip är exakt samma sak, en superintelligens, i.e en slags gudalik figur)

Att kalla AI för en "superintelligens" ställer jag mig tveksam till, detsamma gäller potentiella utomjordingar som tydligen är på besök, vilket jag ställer mig extremt tveksam till, av flera anledningar.
Även om det nu är så betyder ju inte det nödvändigtvis att deras art, på individnivå, är intellektuellt överlägsen oss, oavsett att deras teknik är överlägsen vår egen, de kan ju ligga före oss för att de helt enkelt existerat längre, inte för att de består av en majoritet av supergenier.

AlkisBosse och KnogjärnsLeffe använder sina smartphones till att spela på hästar och kika på nakna kvinnor, i Leffes fall handlar det även om män men det vågar han inte berätta för någon, och det finns inget som säger att det inte finns direkta motsvarigheter på den utomjordiska sidan, kanske precis som för oss, en majoritet som använder extremt sofistikerad teknik utan ens en gnutta aning om hur den faktiskt fungerar, och inget intresse för att veta heller.

Skrivet av Xeonist:

och att allt det händer i kölvattnet av frånvaron av traditionella religioner.

Har det verkligen varit någon frånvaro av "traditionella" religioner, dock? Känns snarare som att antalet hardcore-ateister minskat markant de senaste typ 15 åren. Eller menar du att antalet bokstavstroende minskat? För jo, det blir väl vanligare och vanligare bland folk som tillhör de abrahamitiska religionerna att acceptera att, exempelvis, jorden är flera miljarder snarare än några tusen år gammal. (Så vitt jag vet är åldern på varken universum eller jorden faktiskt specat i någon av de religiösa texterna dock?)
Om det är av något intresse är jag för övrigt agnostiker.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det här är ju intressant om ni orkar titta.

"Rep. Tim Burchett Has Seen CLASSIFIED High-Quality Footage of UFOs - HIDDEN From The Public!"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här är intervjun med David Grusch för er som är intresserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Är det så svårt för vissa människor att tro att vi får besök av mer intelligenta varelser som inte kommer från vår värld. Det kommer va roligt att se hur alla förnekare reagerar när det till slut blir offentligt, "Ladies and gentlemen: We are not alone".

https://youtu.be/m4hmaflNoKU

Fast återigen, det har man hört i decennier. Och varför skulle man tro på Rubio? Han är ute efter att plocka politiska poäng, att ljuga är del av hans jobb.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast återigen, det har man hört i decennier. Och varför skulle man tro på Rubio? Han är ute efter att plocka politiska poäng, att ljuga är del av hans jobb.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Ingen rök utan eld men du får dra dina egna slutsatser såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Ingen rök utan eld men du får dra dina egna slutsatser såklart.

Ok..då är alla religioner sanna. Massa rök. Lika lite faktiskt evidens.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mycket spännande att man vill gå till botten med detta.

Senate Majority leader Chuck Schumer is proposing new legislation to start declassifying government records related to UAPs, Unidentified Aerial Phenomena.

Permalänk
Medlem

Mick West om David Grusch.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Dom har tydligen väldigt stora utomjordiska farkoster i beslag, så stora att dom inte kan flytta på dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Dom har tydligen väldigt stora utomjordiska farkoster i beslag, så stora att dom inte kan flytta på dom.

Visst. Och Elvis lever, han åkte bara hem, osv. Som jag sa i tidigare inlägg här: extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Finns några bevis öht för detta?

Sist jag kollade så är bilder och videoklipp dessutom inte oflyttbara - inte för att sådant inte kan förfalskas tämligen effektivt nuförtiden, men vore ju iallafall någonting att luta sig mot, mer än bara lösryckta påståenden.

Jag tänker rent spontant typ, om nu dessa oflyttbara farkoster är så stora och oflyttbara, hur kunde de då tas omhand till att börja med? Och låter älgarna oss bara ta deras enorma farkoster sådär bara? Hur föll dessa farkoster i våra händer till att börja med - rattfulla piloter...?

Många frågor, inga svar. Bara löst allmänt svammel riktat till de redan troende i UFO-kulten. Typ Jehovas som förutsåg jordens undergång flera gånger förra århundradet, inget som inträffade. Dock gavs det mycket i form av svävande bortförklaringar, och kultmedlemmarna är ju redan konverterade och VILL tro, så inte så svårt att hålla kvar dem i sitt grepp.

Min förutsägelse: inget reellt, konkret kommer att ses eller höras om dessa "oflyttbart stora" farkoster någonsin. Bara ogrundat svammel från kultledare, riktat till lättledda tokfransar som tror på vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Visst. Och Elvis lever, han åkte bara hem, osv. Som jag sa i tidigare inlägg här: extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Finns några bevis öht för detta?

Sist jag kollade så är bilder och videoklipp dessutom inte oflyttbara - inte för att sådant inte kan förfalskas tämligen effektivt nuförtiden, men vore ju iallafall någonting att luta sig mot, mer än bara lösryckta påståenden.

Jag tänker rent spontant typ, om nu dessa oflyttbara farkoster är så stora och oflyttbara, hur kunde de då tas omhand till att börja med? Och låter älgarna oss bara ta deras enorma farkoster sådär bara? Hur föll dessa farkoster i våra händer till att börja med - rattfulla piloter...?

Många frågor, inga svar. Bara löst allmänt svammel riktat till de redan troende i UFO-kulten. Typ Jehovas som förutsåg jordens undergång flera gånger förra århundradet, inget som inträffade. Dock gavs det mycket i form av svävande bortförklaringar, och kultmedlemmarna är ju redan konverterade och VILL tro, så inte så svårt att hålla kvar dem i sitt grepp.

Min förutsägelse: inget reellt, konkret kommer att ses eller höras om dessa "oflyttbart stora" farkoster någonsin. Bara ogrundat svammel från kultledare, riktat till lättledda tokfransar som tror på vad som helst.

Vi lever i spännande tider när nu människor som David Grusch bekräftar det många har vetat om i många år. Somsagt mycket spännande och jag hoppas innerligt att dom går till botten med detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Vi lever i spännande tider när nu människor som David Grusch bekräftar det många har vetat om i många år.

"Bekräftar" = säger sånt som ufo-fanatiker vill höra, dvs att deras dillerier är sanna. Det kan ju vem som helst göra.

Hur ska man för övrigt kunna gå till botten med ett luftslott?

Permalänk
Medlem

Asså skulle väl ailens ha hittat jorden så hade vi nog haft något i stil med independes day fast med EXTREMT mycket sämre resultat. Tror själv att dom självklart finns där ute men dagen dom hittar jorden är dagen då mänskligheten dör ut. Samt hoppas innerligt att vi hittar dom innan dom hittar oss.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tim Burchett som är en av dom som ska hålla förhör med bland annat första hands vittnen har intressanta saker att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tim Burchett som är en av dom som ska hålla förhör med bland annat första hands vittnen har intressanta saker att tala om.

https://youtu.be/4tRNIa7LO4U?t=956

Tre av vittnena kommer vara David Grusch, Ryan Graves och David Fravor.

Jag hoppas att det kommer fram lite nya klipp.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

"Bekräftar" = säger sånt som ufo-fanatiker vill höra, dvs att deras dillerier är sanna. Det kan ju vem som helst göra.

Hur ska man för övrigt kunna gå till botten med ett luftslott?

Dessutom är det väl hörsägen det han säger, typ min kompis kompis pratade med en snubbe vars kollega sa att att han sett ett UFO i källaren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"