Okej, 15 år kvar i förvärvsabete, kan jag boosta mitt sparande inför pension?`

Permalänk
Medlem

Okej, 15 år kvar i förvärvsabete, kan jag boosta mitt sparande inför pension?`

Ser att det finns en del rävar här som är duktiga på det här med att pensionsspara. Mitt fokus i livet har varit en annan, tills nu.

Vad skall man satsa på (om något) för att maximera sitt pensionsutfall?

Förutsättningar för förslag:

Förutom statlig och tjänstepension så finns det inget märkbart sparat för pension. Det finns ett litet eget sparande på ett sparkonto, låt oss säga 100k.

Vad bör jag göra?

Gott Nytt!

*edit*

Tänker på:

* Placeringar, fonder eller aktier
* Strategiskt tänkande gällande pensionen.
* Risker och mindre risker
* Kan viss ekonomisk förutsättning underlätta eller försvåra/göra pensionen mindre?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Hur är din pension placerad idag?

* Har du kollat din prognos på http://minpension.se ?
* Hur har du placerat din PPM?
* Hur är din Tjänstepension placerad? Har du flera?
* Har du möjlighet att löneväxla? Tjänar du över brytpunkten?

Har du något annat fondsparande eller liknande idag?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Hur är din pension placerad idag?

* Har du kollat din prognos på http://minpension.se ?
* Hur har du placerat din PPM?
* Hur är din Tjänstepension placerad? Har du flera?
* Har du möjlighet att löneväxla? Tjänar du över brytpunkten?

Har du något annat fondsparande eller liknande idag?

Toppenbra svar, jag skall kolla igenom allt i helgen.
Det jag kan se direkt på min pension är att jag kommer få 25 500:- före skatt i dagsläget.
Men skall ta fram mer underlag, tack för att du tog dig tid att svara denna nyårsafton!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Toppenbra svar, jag skall kolla igenom allt i helgen.
Det jag kan se direkt på min pension är att jag kommer få 25 500:- före skatt i dagsläget.
Men skall ta fram mer underlag, tack för att du tog dig tid att svara denna nyårsafton!

Gör det. Återkom sedan. Traditionell tjänstepension bör flyttas till fondsparande och under en viss summa kan man likvidera.

Om du inte har ett sparande där du investerar i aktier idag och känner behovet av det skulle jag rekommendera att du öppnar ett ISK på Avanza och sätter upp ett månadssparande i indexfonder på 10 % av din nettolön. Exempelvis 60/40 global/Sverige.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gothenburg:

under en viss summa kan man likvidera.

..Va? Förklara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

..Va? Förklara.

Som alltid är det snårigt men om det är under ett prisbasbelopp så kan det gå. Man får ringa bolaget, exempelvis Folksam och fråga.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/forsakringar/aterk...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Permalänk
Medlem

Generellt råd: Flytta allt pensionssparande till SPP fondförsäkring.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Så du menar att det är bättre atr lägga pengarna i madrassen så de äts upp av inflationen?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Så du menar att det är bättre atr lägga pengarna i madrassen så de äts upp av inflationen?

Det beror på vad du jämför med. Om börsen rasar med 30 % medan inflationen är 10 %, så kommer du ha det bättre i madrassen jämfört med börsen.

Man kan istället satsa på t.ex. guld eller andra ädelmetaller, som kommer öka i värde när penningmängden ökar.

Ädelmetaller har en risk, men man kan också sätta pengarna i korta räntefonder. Eller så sätter man pengarna på ett sparkonto hos t.ex. Avanza, SBAB eller någon liknande aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Krascher kommer och krascher går. Time in the market slår alltid timing the market.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag lägger automatiskt över en summa till lysa varje månad. Jag hoppas det blir tillräckligt vid pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Det är bättre att ha sina pengar i tillgångar (aktier, fastigheter och liknande) om inflationen är hög då aktier ökar i värde i takt med inflationen.
Investera i aktiefonder gör man på lång sikt. Även om det kommer en krasch direkt efter att man investerat så är det troligen så att fonderna ändå kommer vara mer värda efter 10 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Gör en snabb OT. Inflationen har mycket mer att göra med post-covid (därför den är global) och faktiskt att företag väljer att höja sina priser.
Bidens 3 biljoner skulle också spenderas under en lång tid (precis som infrastruktur paketet), hur dessa ska vara ett större problem än Trumps 8 biljoner USD på 4 år vet jag inte för att inte tala om enorma kostnader när USA leker "världspolis" (en eufemism).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har du förmånsbestämd pension? I så fall är det absolut bästa för pensionen du kan göra att lägga allt krut på att gå upp i lön.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Uppmaning:

Håll er till ämnet, dvs pensionssparande, utan att dra igång sidospår vid varje möjliga tillfälle!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att gå igenom pensionsrådgivningen på avtalat:
https://www.avtalat.se

Sen får du sätta dig ner och fundera igenom din ekonomi. Kommer 25k i månaden räcka för dig? Om inte så börja pensionsspara privat också. Om du kan avsätta lite pengar nu när du har ett överflöd kan du ju senare ta ut dom när du har ett underskott. Personligen skulle jag investera pengarna på lysa
https://lysa.se
Men det finns såklart andra investeringsval man kan göra också.

Dessutom bör du kolla upp med facket om dom har några pensionsutbildningar eller liknande. Mitt fack har det där dom väldigt pedagogiskt går igenom hur pensionen fungerar vilket gör det lättare att förstå allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Beror ju helt på vilken tidshorisont man har. Går man i pension inom 10 år så bör man vara lite mer försiktig och fundera på fördelningen. Just här kan försäkringbolagens paketlösningar vara vettiga då flera av dem balanserar aktier/räntor i takt med att det närmar sig uttag. Men det är inget man bör ligga på om man har 10+ år kvar. Är det längre än så skulle jag inte oroa mig över akitefonder.

Men ett generellt godtyckligt råd är ju att investera i globala billiga indexfonder på lång sikt, då kan man förvänta sig en avkastning på ca 7% över 10 år eller mer. För pensionen gäller det att dels maxa din lön (i år 47 700kr) för att få högsta allmänna pensionen. Det andra du kan göra är att se till att man får tjänstepension. Oftast läggs denna i någon default lösning med onödiga avgifter så det är vettigt att kolla upp var pengarna placeras egentligen. Har du tjänstepensioner från gamla arbetsgivare är det en bra ide att flytta dessa till en bank med låga eller inga avgifter, t ex Avanza om möjligt. En tjänstepension från min gamla arbetsgivare låg i flera år och tickade 1% per år i flera år utan att jag visste om det. Det låter kanske lite men räknar man ränta på ränta så är det jättemycket pengar helt i onödan. Tjänstepensionen bör du investera enligt ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vänner,

I dagens läge, då alla stater tryckt pengar som aldrig förr, skulle jag vara försiktig att placera i aktiefonder. Inflationen är hög, och den kommer att bli än högre.

Börsen ligger på "all time high" i väldigt många regioner. Inflationen är skyhög. Det kommer att komma en krasch hyfsat snart. Enligt min mening under 2022.

När riksbankerna tvingas sluta trycka pengar, så kommer efterfrågan att minska. Företag kommer att få det svårare, då de råvaror som de använder ökar i pris, men de kan inte ta ut den ökade kostnaden på konsumenter (minskad efterfrågan, då folk inte har lika mycket pengar).

USA är ett paradexempel på hur det ser ut. FED har tryckt pengar som aldrig förr, men man kan inte fortsätta med det, då inflationen i dagsläget är skyhög. Biden har inte fått igenom sin tre biljoner USD-BBB, vilket vi ska vara glada för. Men risken är att en bantad variant kommer gå igenom senaten, vilket ökar penningmängden än mer. Inflationen stiger än mer. Krasch.

Inflation är ont. Tro inte på politiker.

Det där känns inte alls särskilt smart. Att sitta med pengarna utanför marknaden och se dom ätas upp av inflation är så mycket värre. Detta känns som en lös domedagsprofetia ärligt talat.

OM en crash kommer, och det är just OM. Så kommer marknaden med stor sannolikhet kunnat hämta sig på dessa 15 år. Om det är ett sådant långsiktigt sparande det gäller ska det givetvis in i fonder. Vad menar du alternativet är liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det där känns inte alls särskilt smart. Att sitta med pengarna utanför marknaden och se dom ätas upp av inflation är så mycket värre. Detta känns som en lös domedagsprofetia ärligt talat.

OM en crash kommer, och det är just OM. Så kommer marknaden med stor sannolikhet kunnat hämta sig på dessa 15 år. Om det är ett sådant långsiktigt sparande det gäller ska det givetvis in i fonder. Vad menar du alternativet är liksom?

NÄR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Ja, förr eller senare kommer det säkert en crash. Jag menade mer om den kommer i närtid. Det spelar fortfarande ingen roll, det är inte ett särskilt smart beslut att sitta med pengarna på nollräntekonto crash eller ej om det ska sparas i 15 år. Det är ett no-win scenario.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att placera "utanför boxen": Defi 2.0 (krytovalutor), finns relativt säkra placeringar som ger 20-100% årlig avkastning på sk. "stablecoins" - alltså kryptovalutor som är peggade mot värdet av ex en dollar. Kräver såklart att man är påläst och insatt.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, förr eller senare kommer det säkert en crash. Jag menade mer om den kommer i närtid. Det spelar fortfarande ingen roll, det är inte ett särskilt smart beslut att sitta med pengarna på nollräntekonto crash eller ej om det ska sparas i 15 år. Det är ett no-win scenario.

Nja det stämmer inte riktigt. Det finns helt klart perioder där högre likviditet hade lönat sig, det har också förekommit krascher där återhämtningen varit riktigt långsam så att inte investera hade lönat sig.

Sedan är frågan om man tror sig kunna förutspå vad som kommer hända med marknaden på några års sikt eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inget månadssparande sen tidigare så är det här rätt tillfälle att sätta igång. Det är aldrig för sent börja, men vänta inte längre. Hur mycket är upp till dig att avgöra, men jag skulle säga minst 10% av lönen efter skatt eller vad du har möjlighet att avvara.

Samtidigt som du gör det, se över dina utgifter och rensa bort allt onödigt som inte ger något. På så vis ser du också hur långt nuvarande kostnader står sig mot pensionen i framtiden.

Allt eftersom tiden går och pensionen närmar sig skulle jag välja att placera om en del av pengarna till säkrare tillgångar, men pengar som är 5-10 år bort från att behöva användas kan ligga kvar i fonder eller tillochmed enskilda aktier.

Boende, bil och eventuella lån och utgifter för detta är också sånt som är värt att ha med i tankarna. Det är stor skillnad på att sitta i ett hus med minimala lån eller en dyr hyresrätt.... eller en högt belånad bostadsrätt. Det påverkar utgifterna rejält i framtiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Gör det. Återkom sedan. Traditionell tjänstepension bör flyttas till fondsparande och under en viss summa kan man likvidera.

Om du inte har ett sparande där du investerar i aktier idag och känner behovet av det skulle jag rekommendera att du öppnar ett ISK på Avanza och sätter upp ett månadssparande i indexfonder på 10 % av din nettolön. Exempelvis 60/40 global/Sverige.

Jag har 7 AP Såfa och har inte gjort några förändringar i dess fonder. Det är det jag kan se nu. Min tjänstepension är mer komplicerad tydligen så har inget bra svar där ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Om du kan tänka dig att placera "utanför boxen": Defi 2.0 (krytovalutor), finns relativt säkra placeringar som ger 20-100% årlig avkastning på sk. "stablecoins" - alltså kryptovalutor som är peggade mot värdet av ex en dollar. Kräver såklart att man är påläst och insatt.

Jag har en handfull miljoner som jag gärna investerar till 20-100% årlig avkastning i relativt säkra objekt. Kan tänka mig att läsa på och bli insatt. Var börjar jag?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Krascher kommer och krascher går. Time in the market slår alltid timing the market.

Dock så pratar vi en horizont på bara 15 år, då stämmer det inte riktigt längre alltid. Vi har haft 10+ år långa perioder med negativa resultat (justerat för inflation) under flera tillfällen de senaste 100 åren. Nu senast var det sent 90-tal fram till tidigt 10-tal där många marknader visade rött om du hade placerat runt t.ex 98/99, dvs inte ens vid toppen av dotcom bubblan. Sen har vi skräckexemplet med Nikkei sedan toppen för 30 år sedan, fortfarande rött! Det är dock ett extremfall vi aldrig läre behöva uppleva här i väst.

Med andra ord desto kortare investeringsperiod desto mer måste man ta med dagens värderingar med i beräkningar. Historiskt höga värderingar (vilket vi har nu framförallt i USA) kommer alltid ner till jorden igen. Antingen genom att omsättning och vinster kommer ikapp (vilket ofta betyder några år med dålig avkastning), eller att värderingarna sjunker. Riskprofilen vid höga värderingar ser helt enkelt sämre ut för de kommande 10-15 åren än för genomsnittsperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har en handfull miljoner som jag gärna investerar till 20-100% årlig avkastning i relativt säkra objekt. Kan tänka mig att läsa på och bli insatt. Var börjar jag?

Jag skulle också vilja veta vad som ger 20-100% (garanterat) årlig avkastning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag skulle också vilja veta vad som ger 20-100% (garanterat) årlig avkastning.

Lugn och fin nu, jag var först i kön

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Om du kan tänka dig att placera "utanför boxen": Defi 2.0 (krytovalutor), finns relativt säkra placeringar som ger 20-100% årlig avkastning på sk. "stablecoins" - alltså kryptovalutor som är peggade mot värdet av ex en dollar. Kräver såklart att man är påläst och insatt.

Att det är 20-100 % årlig avkastning just nu behöver inte betyda att det är detta på lång sikt. Oavsett hur säker en stablecoin och ett defi-protokoll är så finns alltid en risk att det hackas eller något annat som gör att det slutar fungera. Exempelvis finns det de som ifrågasätter om stablecoins verkligen har den backning av "riktiga pengar" fullt ut och en granskning av myndigheterna skulle kunna ge problem på denna marknad om det visar sig att det inte stämmer. Så man bör sprida ut det på olika protokoll och olika typer av stablecoins för att inte riskera för mycket och begränsa andelen av portföljen man sätter i detta tänker jag.

Det är viktigt är att inte satsa allt på ett kort. När en sak kraschar så förlorar man bara en del och inte allt om man sprider riskerna. Något kommer att krascha men allt kraschar förhoppningsvis inte samtidigt. Det är OK att satsa på riskfyllda investeringar om man är medveten om hur man ska hantera risken. Aktier kan krascha men brukar ge bra avkastning på sikt. Ädelmetaller och råvaror ja visst en del i detta som skydd mot inflationshotet. Bitcoin, javisst men inte jättestor del av portföljen då risken är högre. Pengar i madrassen, javisst utifall allt annat kraschar så har man kvar detta men de kommer sakta men säkert tappa i värde med inflation. Blandade ägg i korgen kan ge en vettig mix.