Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av sesese:

Man har kör med motor/kupévärmare i 30år utan problem 2400W. Varför skulle det bli problem när man laddar bilen med 2000w? bor du i ett gammalt hus där ledningen kan ha många skarvar då kan du dra en ny utanpå liggande ledning om du är orolig. Men bor du i ett modernt hus så är det inga problem all el i svenska hus går i elrör. Har hört många kunder som kör med 240V och tycker att det funkar. 1mil/h vilket ger dig minst 12mil/dag på vardagarna om du har bilen till jobbet. Är bilen hemma 24h så får du 24 mil. Kollar du på olika bil forum så hittar du många som laddar via 240v. (Svenson kör 4,2mil/dag i snitt vilket betyder 4h laddning i genomsnitt på 2fas laddare 240v)

Valet är ju fritt men personligen tycker jag det passerar gränsen för dumsnålhet. Vi snackar en skitsamma i sammanhanget. 10k eller så…
Bor man i hus så måste man vara rejält med smålänning för att stå över laddaren om man köper elbil. Hålla på att dutta med laddning med 1 mil laddat per timma skulle jag bli vansinnig på…
För hybrider visst, dom klarar sällan ta emot mycket mer ändå. Oftast Max 3,7kw och rymmer 10-15% av batterikapaciteten i en BEV

Det finns det ju mycket man inte behöver men..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Oj! cirka 60.000KWh/år? Hur stor villa har du?
Syftar du alltså enbart elförbrukning då med 60.000kWh/år, eller slår du ihop elförbrukningen med fjärrvärmen?
(Vissa gör det).

Jag rekommenderar den ypperlige Dave Jones som i princip har svar på alla frågor du ställer.
(Mannen bakom eevblog). Som bonus är han också rätt kul!
-Observera "Australia, NOT Austria"!

Här är länken till Daves solprojekt samt hans "bilbatteriladdare"..

Här är länken till Daves bilbatteriladdare:
https://www.youtube.com/watch?v=DwuZJHk5JV8

Tycker du borde kolla på vad Dave visar, kan vara nyttigt.

Ehh.. Jag skrev 6MWh, menar alltså 6 megawattimmar alternativt 6000 kilowattimmar. Var får du 60.000kWh från?

Ingen koll på denna Dave, kan absolut kika på det under dagen. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Man har kör med motor/kupévärmare i 30år utan problem 2400W. Varför skulle det bli problem när man laddar bilen med 2000w? bor du i ett gammalt hus där ledningen kan ha många skarvar då kan du dra en ny utanpå liggande ledning om du är orolig. Men bor du i ett modernt hus så är det inga problem all el i svenska hus går i elrör. Har hört många kunder som kör med 240V och tycker att det funkar. du får 1mil/h vilket ger dig minst 12mil/dag på vardagarna om du har bilen till jobbet. Är bilen hemma 24h så får du 24 mil. Kollar du på olika bil forum så hittar du många som laddar via 240v. (Svenson kör 4,2mil/dag i snitt vilket betyder 4h laddning i genomsnitt på 2fas laddare 240v)

för info

ELBILAR. Efter åtta år och 15.000 körda mil har ett genomsnittligt elbilsbatteri tappat 15 procent av sin ursprungliga kapacitet. Det framgår av elbilsoperatören Geotabs studie på 6.300 elbilar i England. Geotab administrerar elbilsflottor för engelska företag och har kunnat följa dessa bilar under flera år. Elbilar är lika i alla länder, så resultaten gäller allmänt.

Nej man har inte kört med 2,4kWh motorvärmare 12h/dag de senaste 30 åren. Motorvärmare kör väl de flesta en stund någon gång ibland, långt ifrån maxeffekt i 12h. Definiera vad ett modernt hus är för all del men mitt är från -68. Delar av elen utbytt - dock inte allt. De vanliga uttagen är INTE gjorda för att massor med timmar ’maxa’ uttaget. Klart det i teorin funkar. Och även i praktiken för en del / en stund.

Som du är inne på så kör de flesta sällan mer än några mil om dagen och det samma gäller mig. Men som någon annan skrev att man ska vara jävligt dumsnål om man inte trycker dit någon form av laddbox tänkt för ändamålet.

Sen är det väldigt oklart vad du vill uppnå med att försöka informera om att batterier slits med tiden. Det finns olika studier på hur mycket men förhoppningsvis finns det väl nästan ingen normalbegåvad person som inte förstår att batterier slits med tiden..? I princip allt slits på 8år/15k mil, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Använder Defa 11kw 3-fas med lastbalanserare.

Strul i början med att lastbalanseraren hängde sig men efter en mjukvaruuppdatering så har den tuffat på i 2 månader utan problem.

Visa signatur

ASrock B650M Pro RS WIFI | Ryzen 5 7600 | 32GB Corsair DDR5 6000MHz| Kingston KC3000 M.2 Gen 4 | ASUS Prime AP201 White | be quiet! BN301 500 W | be quiet! Pure Rock Slim 2| Audioengine A5 | HUAWEI MateView GT 34