Permalänk
Medlem

Familjedator

Hej. Har tänkt mig en ny familjedator. Köper ett grafikkort i framtiden när de gått ner i pris( förhoppningsvis) och när D4 kommer. Gärna spela i 1440p när det beger sig. Har inte hängt med alls senare år men har knåpat ihop ett bygge.

https://www.inet.se/datorbygge/b1278884/familjedator

Några tankar på det? Tar det gärna på Inet då jag bor i närheten+ gratis byggnation. Några tusenlappar hit eller dit spelar ingen roll. +Måste finnas wifi på mobo.

God fortsättning.

Permalänk
Medlem

Kräver inet att man har med windows för att få gratis montering? Vet att vissa installerar det men utan nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Kräver inet att man har med windows för att få gratis montering? Vet att vissa installerar det men utan nyckel.

Vet inte faktiskt. Vet att jag kan spara en tusing på det men det gör inte så mycket. Vill ha det enkelt. Annars då? Ta 32gig ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joosca:

Vet inte faktiskt. Vet att jag kan spara en tusing på det men det gör inte så mycket. Vill ha det enkelt. Annars då? Ta 32gig ram?

Ta absolut 32gb ram om du ändå bygger nytt
Eventuellt en ny cpu kylare typ Evo master, be quiet 2 eller noctua

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ta absolut 32gb ram om du ändå bygger nytt
Eventuellt en ny cpu kylare typ Evo master, be quiet 2 eller noctua

Yes m8 bytte till 32. Ang ny processorkylare står det finns inte tillräckligt många 3/4 pin fläkt headers på alla kylare.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken GPU (och eventuellt CPU) som kan tänkas användas i framtiden så kan det vara värt att hoppa upp ett snäpp till ett 750W agg. Skulle du exempelvis få tag på ett begagnat 3080 så kan det vara på gränsen med 650W. 650W är dock tillräckligt för de flesta grafikkort så länge du inte ska ha något av de bästa/mest strömtörtiga från denna generation.

Skulle även kika på hur mycket mer det kostar att gå upp till 32GB(2x16) minne, detta då det i vissa spel redan nu börjar vara på gränsen med 16GB samt att den inbyggda GPUn använder lite av internminnet (upp till 4GB om jag sett rätt).

Beroende på hur ljudkänslig du är så kan det även vara värt att köpa till en något bättre kylare, exempelvis:
https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2
Detta är dock inte direkt nödvändigt sett från vilken prestanda du får, utan mer en "quality of life" grej om man vill få en något tystare burk.

Edit: Något sen såg jag

Permalänk
Medlem

Håller med om 32 GB RAM. Så här kan bygget se ut t.ex. Hade inte lagt 1300 för Windows, finns att få tag i mycket billigare. 2000 för moderkort känns onödigt också.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/FLj5AMHmfHNFZlVAiiJYItBha3Y/familjedator

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joosca:

Yes m8 bytte till 32. Ang ny processorkylare står det finns inte tillräckligt många 3/4 pin fläkt headers på alla kylare.

Noctua skickar med y splitter så skall fungera om du väljer dem.
😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Allright. Bytte till 32gig ram. Tog det mobot som Scarabeo länkade till och en ny processorkylare( det löste sig när jag bytte mobo) och en wifisticka så det blev lite billigare. Nöjde mig med 650w agg då jag inte kommer köpa ngt värstingkort

Stort tack till alla som tog sig tid. God fortsättning.