Permalänk
Medlem

Hur noga är ni med stabilitetstest?

Jag har senaste dagarna suttit och reviderat min överklockning samt grävt lite djupare i att optimera minnet.

Till slut har jag hittat något som ser ut att funka bra. Inget revolutionerande då det var rätt bra från början, men... lite högre Uncore, 100Mhz högre frekvens på minnet och betydligt bättre timings.

I vilket fall... har suttit och stabilitetstestat. Kört OCCT CPU och minnestest ett par timmar vardera, AIDA64 i en timme, TM5 med anta777's extreme preset 1,5 timme, 30 min Realbench och 30 min Prime95.

Efter en sån vända med stresstest brukar jag i regel klassa systemet som stabilt, men så kör jag Prime95 Large FFT's. En worker som failar efter 20 min, resten tuggar på i en tio minuter till innan jag stänger av det.

Grejen är att jag känner att det här stör mig mer än det borde göra. Hur stor är sannolikheten att det kommer ha någon praktisk betydelse? Väldigt liten, förmodligen. Samtidigt vill jag inte backa av på inställningarna och jag vill inte heller skruva upp spänningen någonstans. Men... så kommer OCD'n...

Hur brukar ni resonera? Har ni OCD eller kör nig mer YOLO - kanske nåt mittemellan?

Permalänk
Inaktiv

20 minuter cinebench för CPU
20 minuter heaven för GPU
Testar man båda så kan man köra samtidigt.

För båda fallen: 1 timme var i 2-3 olika nyare titlar (ex. BF5 eller liknande). Tillämpar också mina workloads (multitrådad kompilering, blender renderingar).

Man märker oftast efter 5 minuter i cinebench, men i gränsfall märker man efter nån timme i spel.

Får man problem (BSOD/frysningar/krascher) efter stabilitetstester så kan man justera sin OC minimalt i efterhand. Tycker inte man måste sitta med Prime95 osv i 24-48 timmar. Funkar det så funkar det.

Permalänk
Samsung Sverige

Om det klarar några rundor cinebench så är jag nöjd. Om jag kraschar och får WHEA-bluescreen någon dag senare så sänks överclocken en liten skvätt.

Så har jag kört i flera år och det är mer än stabilt nog för mig och troligen de flesta andra. Att pressa cpun ett dygn med typ prime95 är väldigt överdrivet imo. Isåfall är det väldigt viktigt att datorn är stabil och då kanske man inte ska överclocka alls.

//PontuS

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Att pressa datorn i flera timmar tycker jag också är onödigt. Bättre att köra olika laster vilket gör det mycket snabbare att hitta eventuella fel. Köra samma sak i flera timmar avslöjar sällan några fel, och i fråga om test som Prime95 är ju frågan om ett fel efter 8 timmar är något att bry sig om.

Apropå test så fick jag ett fel precis efter två timmar av TM5. Misstänker att temperaturen som nådde 50C gjorde minnet instabilt (Samsung B-die så det är temperaturkänsligt). Får bli lite speltester sen och hålla kolla på temperaturen.

Permalänk
Medlem

Stabilitet är en sak, värme en annan.
Jag var nöjd med mitt system. Rock solid och värmen var under kontroll.
Tills jag spelade nya Bright Memory Infinite. (Kul spel btw)
Jag vet inte varför men det fick min cpu att gå upp i 91 grader sporadiskt. Blev helt paff.
Inget annat får upp den i dom graderna. Spelet är inte ens tungdrivet. Låst fps på 144, 1080p, skalning på 150% och allt på max.
Så jag har börjat sänka Vcore lite. Bara för att se om det går. Får se vart det landar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det där spelet har säkert många draw calls, fysik och kanske en hög med AVX-instruktioner uppepå det. Då lär det kunna bli stekigt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara överklockat minnet och GPU men jag brukar stressa med 3dmark samtidigt som jag kör lite olika test för minnet som TM5, OCCT etc. På så sätt får man upp temperaturerna I chassit till nivåer som skulle kunna hända i spel och ser om de fortfarande håller sig stabilt. Brukar köra korta perioder först men minnet vill jag ska vara så stabilt som möjligt så kör en omgång TM5 under natten för att vara säker. Vill helst undvika att felsöka saker som microstutter etc så tycker det är bäst att göra det ordentligt från början när man ändå håller på.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Överklocka kul stabilitetstesta tråkigt, kör någon vända CB sen får det bära eller brista och justeras därefter.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Klarar cpun 3-4h Prime95 så brukar jag vara nöjd sen.

Permalänk
Medlem

Jag gör inget viktigt med min dator - endast gaming. Men jag brukar iaf stress-testa det jag överklockat för att se att det håller. Jag har haft en OC stabil i 25h Prime95 och så BSODa skiten efter 20min Bad Company 2 så jag tror verkligen på att stresstesta med varierande laster.

Har jag överklockat RAM så testar jag med HCI memtest ~200-400%. För CPU tycker jag realbench känns realistiskt, varierande och får ju CPUs varma nog - brukar nöja med mig ~2h. Några rundor 3Dmark på loop också för att få lite "3D" testande.

Generellt så testar jag mig fram till en ~"lägsta" spänningsnivå som är stabil och när jag väl passerar alla tester så höjer jag spänningarna en bit över för marginal (förutsätter att jag inte ligger på gränsen för temperaturer etc).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Nu har jag bara överklockat minnet och GPU men jag brukar stressa med 3dmark samtidigt som jag kör lite olika test för minnet som TM5, OCCT etc. På så sätt får man upp temperaturerna I chassit till nivåer som skulle kunna hända i spel och ser om de fortfarande håller sig stabilt. Brukar köra korta perioder först men minnet vill jag ska vara så stabilt som möjligt så kör en omgång TM5 under natten för att vara säker. Vill helst undvika att felsöka saker som microstutter etc så tycker det är bäst att göra det ordentligt från början när man ändå håller på.

Jag tycker Asus Realbench är bra i det här avseendet. Det ger hög belastning på hela systemet (lär ju vara ett bra test för att se om nätagget orkar med också), samtidigt som du får en lite rimligare belastning på minnet. OCCT och framförallt TM5 eldar på minnet rejält. Jag får kanske 10C högre temperatur i TM5 än vad jag skulle se i någon verklig last (rätt bra för att simulera perkele-varm sommar dock ).

OCCT har för mig annars alltid varit ett bra test för att snabbt hitta svagheter. I 9/10 fall hittas eventuella fel inom 20 minuter, och ofta inom 5-10 minuter.

När jag överklockar brukar jag först försöka hitta en bas där jag klarar 30 minuter OCCT. Fixar datorn det är det oftast bara mindre justeringar som behövs för att vara stabilt i en bredare testsvit. Enligt lagen om alltings jävlighet ska det dock alltid vara något test som är lite extra kinkigt.

---

Ni som bara kör ett fåtal eller rentav enstaka test, är ni inte oroliga för att systemet ska bli korrupt? Jag har genom åren haft bra många fall av att Windows systemfiler blir korrupta och det krävs ominstallation. I den mån jag kan/orkar kör jag en ominstallation av Windows när överklockningen är klar, men i det läget vill jag också veta att allt är stabilt och inte börjar falla sönder över tid.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra ett par tester av delen jag klockat över någon timme eller två, sedan är det "real world" testing som gäller.
Det är ju skillnad om du klockar 24/7 eller att nå max, jag kör oftast mot 24/7 och då är syntetiska tester inte egentligen jätte bra.
Med syntetiska tester kan man se att det funkar ok från start men varit med om flera ggr att en helt stabil OC på gpu i alla syntetiska och 99% av andra tillfällen helt plötsligt vägrar fungera stabilt med ett specifikt spel eller en specifik motor.
Det beror helt på load, likaså att köra mot 24/7 så är den där sista 1-2% extra kanske i realiteten bara 1FPS eller så, det är inte värt då om det kommer med mer värme och eventuell instabilitet men satsar man på att nå just en max siffra en gång är det ju annat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker det har blivit svårare att stresstesta på senare år. Saker som AVX som orsakar 20 grader högre temperatur än "vanliga" stresstest fanns inte förut, t.ex.

En annan skillnad är olika boost och energisparfunktioner som man gärna vill ha aktiverade, istället för att sätta en konstant all-core klockhastighet och köra på den. Så även om datorn är stabil i t.ex. Prime95 under konstant load kan den vara ostabil i spel där CPU load konstant ändras och hoppar mellan kärnor så de boostar och går ner i viloläge. Så tycker man upptäcker med tiden om datorn är instabil. Skulle jag få en BSOD eller spontan omstart vid normal användning går jag alltid till botten med det och försöker hitta orsaken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Håller med Pepsin här.
AVX ställer till det. Det går att ställa in så AVX använder en lägre klock, vilket är bra.
Men går att det att räkna det som stabilt? 🤔
Mja, det gör det då det funkar. Men det gnager lite för det var inte så det var när vi började överklocka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AVX är ändå relevant att testa för. Väldigt mycket idag använder AVX idag. Tror även Windows har vissa AVX instruktioner, så kör man en AVX-offset kommer processorna klocka ner sig på Windows-skrivbordet.
Sen är det väl få applikationer som eldar på som just Prime95 eller liknande, men det ger iaf en indikation på hur väl systemet håller ihop - både i fråga om temperatur och värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har senaste dagarna suttit och reviderat min överklockning samt grävt lite djupare i att optimera minnet.

Till slut har jag hittat något som ser ut att funka bra. Inget revolutionerande då det var rätt bra från början, men... lite högre Uncore, 100Mhz högre frekvens på minnet och betydligt bättre timings.

I vilket fall... har suttit och stabilitetstestat. Kört OCCT CPU och minnestest ett par timmar vardera, AIDA64 i en timme, TM5 med anta777's extreme preset 1,5 timme, 30 min Realbench och 30 min Prime95.

Efter en sån vända med stresstest brukar jag i regel klassa systemet som stabilt, men så kör jag Prime95 Large FFT's. En worker som failar efter 20 min, resten tuggar på i en tio minuter till innan jag stänger av det.

Grejen är att jag känner att det här stör mig mer än det borde göra. Hur stor är sannolikheten att det kommer ha någon praktisk betydelse? Väldigt liten, förmodligen. Samtidigt vill jag inte backa av på inställningarna och jag vill inte heller skruva upp spänningen någonstans. Men... så kommer OCD'n...

Hur brukar ni resonera? Har ni OCD eller kör nig mer YOLO - kanske nåt mittemellan?

Överklockade minnen och CPU tidigare enligt mallar online. Men det blev alltför instabilt och kör nu endast stock. Mitt liv är mindre problemfyllt och roligare nu

OT: annars körde jag bara stresstester i 3D mark och memtest. Ingen duktig överklockar med andra ord.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Överklockade minnen och CPU tidigare enligt mallar online. Men det blev alltför instabilt och kör nu endast stock. Mitt liv är mindre problemfyllt och roligare nu

OT: annars körde jag bara stresstester i 3D mark och memtest. Ingen duktig överklockar med andra ord.

Med ett system som ditt skulle jag med kört stock. Tyst, snabbt, svalt och stabilt.
Kanske försökt mig på undervolt som mest.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör occt i 5min funkar det bra klocka x antal hack som i början är lite grövre "hopp", upprepa tills det blir instabilt.
Gå tillbaks till där det funkade och börja med mindre hopp i klockandet tills det blir instabilt, gå tillbaks och gör mindre hopp.

Brukar bli 3-4 gånger innan jag är nere på enstaka hopp (dvs det minsta man kan ändra i bios/prg).
Sen blir det ett hopp uppåt i klockandet tills det blir instabilt.

Då går jag tillbaks ett hopp och provar igen oftas är det då stabilt i 5min men har hänt att det varit instabilt då ett hopp nedåt igen.
Testar det bra så blir det ett 20-30min test och ungefär 30-40% av gångerna så är det instabilt så ned ett hopp och 30min igen osv till det är stabilt.

Börjar då testa occt´s olika tester och inställningar i 20-30min och även här 30-40% av gångerna så blir det ostabilt och får gå ned ett hopp och upprepa tills det är stabilt.

Sen till sist så brukar det bli 1-2 tester till av dom mer intensiva testerna i mer än 30min oftas går och gör nåt annat så ingen direkt fast tid för detta test.
Och varva med att öka klockning med högre volt tills jag hitta volt sweetspot'en.

AVX har jag bara behövt tänka på två gånger första så funkade det bra med både kylning och stabilitet att köra AVX i samma hastighet.
Men andra gången så fick jag om jag kommer ihåg rätt gå ned från 5.0ghz till 4,9ghz (kanske var till 4,8ghz) fick den stabil i 5ghz men värmen var på gränsen och lite för hög vcore för min smak.
Jag testar AVX på samma sätt som jag skrev här över.

Sen när allt är stabilt i en stund över 30min på ett par olika tester så går jag ned 1-2 hopp i klockningen och sen får det vara där.

Har haft två cpuér en 2500K och en 4790K som jag fått i 2500K fallet öka vcore 2-3 hopp efter x antal år, och med 4790K efter 4år gå ned 1 hopp i klock för stabilitet (gick även med högre vcore men krävdes lite för många hopp uppåt för min smak)
Detta märkte jag efter att windows och främst spel började bli lite för instabila och började misstänka klockningen och körde en runda occt som visserligen tog strax över 15min (i båda fallen) att hitta ett fel.
Och provade lite snabbt med högre volt som gick ok med 2500K men med 4790k krävde lite för mycket så gick ned i klock istället.

Själv så brukar jag inte öka så mycket på volt utan brukar öka tills det börjar krävas betydligt högre volt per klocknings ökning och sen backa ned den där sista klockökningen.
Dvs försöker hitta sweetspot där volt är lite högre men innan det krävs ett större hopp, dels för att hålla ner värmen men även för livstiden av cpu/gpu/etc.

Och som jag sa så har jag sett en försämring av cpu´n med 2500K och 4790K som efter år krävde mer volt/lägre klock för att fortsätta vara stabila.
Hade jag kört dom med ett hopp högre klock och därmed krävt ett större hopp upp i volt med högre värme så hade troligen samma problem visat sig betydligt tidigare och kanske krävt sänkning av klock ökning av volt 2-3 gånger under samma tid.
Så tycker att jag prickade in en ganska bra nivå i början.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

3 cykler i tm5 med anta777extreme profilen.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kör occt i 5min funkar det bra klocka x antal hack som i början är lite grövre "hopp", upprepa tills det blir instabilt.
Gå tillbaks till där det funkade och börja med mindre hopp i klockandet tills det blir instabilt, gå tillbaks och gör mindre hopp.

Brukar bli 3-4 gånger innan jag är nere på enstaka hopp (dvs det minsta man kan ändra i bios/prg).
Sen blir det ett hopp uppåt i klockandet tills det blir instabilt.

Då går jag tillbaks ett hopp och provar igen oftas är det då stabilt i 5min men har hänt att det varit instabilt då ett hopp nedåt igen.
Testar det bra så blir det ett 20-30min test och ungefär 30-40% av gångerna så är det instabilt så ned ett hopp och 30min igen osv till det är stabilt.

Börjar då testa occt´s olika tester och inställningar i 20-30min och även här 30-40% av gångerna så blir det ostabilt och får gå ned ett hopp och upprepa tills det är stabilt.

Sen till sist så brukar det bli 1-2 tester till av dom mer intensiva testerna i mer än 30min oftas går och gör nåt annat så ingen direkt fast tid för detta test.
Och varva med att öka klockning med högre volt tills jag hitta volt sweetspot'en.

AVX har jag bara behövt tänka på två gånger första så funkade det bra med både kylning och stabilitet att köra AVX i samma hastighet.
Men andra gången så fick jag om jag kommer ihåg rätt gå ned från 5.0ghz till 4,9ghz (kanske var till 4,8ghz) fick den stabil i 5ghz men värmen var på gränsen och lite för hög vcore för min smak.
Jag testar AVX på samma sätt som jag skrev här över.

Sen när allt är stabilt i en stund över 30min på ett par olika tester så går jag ned 1-2 hopp i klockningen och sen får det vara där.

Har haft två cpuér en 2500K och en 4790K som jag fått i 2500K fallet öka vcore 2-3 hopp efter x antal år, och med 4790K efter 4år gå ned 1 hopp i klock för stabilitet (gick även med högre vcore men krävdes lite för många hopp uppåt för min smak)
Detta märkte jag efter att windows och främst spel började bli lite för instabila och började misstänka klockningen och körde en runda occt som visserligen tog strax över 15min (i båda fallen) att hitta ett fel.
Och provade lite snabbt med högre volt som gick ok med 2500K men med 4790k krävde lite för mycket så gick ned i klock istället.

Själv så brukar jag inte öka så mycket på volt utan brukar öka tills det börjar krävas betydligt högre volt per klocknings ökning och sen backa ned den där sista klockökningen.
Dvs försöker hitta sweetspot där volt är lite högre men innan det krävs ett större hopp, dels för att hålla ner värmen men även för livstiden av cpu/gpu/etc.

Och som jag sa så har jag sett en försämring av cpu´n med 2500K och 4790K som efter år krävde mer volt/lägre klock för att fortsätta vara stabila.
Hade jag kört dom med ett hopp högre klock och därmed krävt ett större hopp upp i volt med högre värme så hade troligen samma problem visat sig betydligt tidigare och kanske krävt sänkning av klock ökning av volt 2-3 gånger under samma tid.
Så tycker att jag prickade in en ganska bra nivå i början.

Säkert på att det är degradering av CPU;n och inte bara att lasten förändrats och exponerat instabilitet som legat latent? Pressar man inte CPU;n tills det ryker är det inte vanligt att den försämras.

Jag har varit om en CPU som försämrats. Det var efter jag råkade köra den i 2.9V, eller om det rentav var 3.9V. Lite fort och fel där när jag knappade in värdet i BIOS. Bootade och tyckte det var märkligt att fläktarna gick på 100%, öppnade HWInfo och: "Fuuuuuuuu!!!".

Av någon märklig anledning var han lite kinkig att klocka efter det. Funkade dock i ~3 år tills något hände och den inte ville veta av grafikkort längre (antagligen PCIe-lanes som tagit skada).

Innan det hade jag första generationens i7 (Nehalem?) som gick överklockad i 7-8 år utan problem.

Permalänk
Medlem

För mig gäller det att min processor ligger inom vad jag anser ok värde. Runt 85+ under stress, att min v-core ligger under 1.4 och att den skall klara dom olika testerna jag kör med AVX instruktioner. Just med Avx så har jag alltid fått dra ner oc, för vcore och temp sticker direkt.

Kör 8700k @ 4.8ghz med vcore 1.33 +avx tror jag det är och klarar alla test och den är stabil. Den kan gå upp mot 87 under avx. Pröva få den stabil på 5.0ghz men min kylare pallade inte och jag börja närma mig vad jag tyckte var ok i Vcore med avx. Men fimpar jag avx så ligger den "stabilt" 5.2ghz..men då är den ju gimpad

Permalänk
Medlem

Jag kör AVX på -1
Vilka värden har ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör utan AVX-offset. Det är massor av saker som använder AVX idag så man vinner i princip inget på en offset. Själva offseten i sig kan också leda till instabilitet pga tillfälligt spänningsfall när den klockar ner sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag tycker Asus Realbench är bra i det här avseendet. Det ger hög belastning på hela systemet (lär ju vara ett bra test för att se om nätagget orkar med också), samtidigt som du får en lite rimligare belastning på minnet. OCCT och framförallt TM5 eldar på minnet rejält. Jag får kanske 10C högre temperatur i TM5 än vad jag skulle se i någon verklig last (rätt bra för att simulera perkele-varm sommar dock ).

OCCT har för mig annars alltid varit ett bra test för att snabbt hitta svagheter. I 9/10 fall hittas eventuella fel inom 20 minuter, och ofta inom 5-10 minuter.

När jag överklockar brukar jag först försöka hitta en bas där jag klarar 30 minuter OCCT. Fixar datorn det är det oftast bara mindre justeringar som behövs för att vara stabilt i en bredare testsvit. Enligt lagen om alltings jävlighet ska det dock alltid vara något test som är lite extra kinkigt.

---

Ni som bara kör ett fåtal eller rentav enstaka test, är ni inte oroliga för att systemet ska bli korrupt? Jag har genom åren haft bra många fall av att Windows systemfiler blir korrupta och det krävs ominstallation. I den mån jag kan/orkar kör jag en ominstallation av Windows när överklockningen är klar, men i det läget vill jag också veta att allt är stabilt och inte börjar falla sönder över tid.

Jag brukar testa runt en timme eller så i flera olika program. RealBench är en favorit för stabilitet. Prime95 är mer för att kolla temperaturerna än stabiliteten för mig. Sedan en handfull andra som Intels tester och grafiktester. Jag tror mer på bredd i testerna än att köra samma under lång tid. Men sen får man ju också ha i åtanke att det totalt blir lång körtid på testerna om man kör ett test efter varje liten ändring.

Men sedan så nöjer jag mig inte med att det inte blir några krascher eller artefakter under testningen, utan jag kollar även loggboken efter WHEA-loggar. Även om inget märktes under testning så får det inte finnas någon sådan loggad för att klockningen ska klassas som stabil. Ett enkelt sätt är att ha HWmonitor igång under testerna samt ett tag efter under vanlig användning. Där finns en post som flaggar om några WHEA-fel loggats. Den checken kan rulla en vecka eller så under vanlig användning innan jag helt klassar systemet som stabilt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte att stresstest ger mig något mer än att ha koll på temperaturer. Det har hänt att min PC klarar flera timmar i något stresstest eller benchmark men fixar inte ens 10 min i specifika spel. Jag kör prime95 i ett par minuter så är jag nöjd där. Kraschar datorn vid daglig användning så justerar jag då.

Permalänk
Medlem

Kör alltid memtest först.
Sedan några timmar prime95 smallffts och blend. Med och utan avx. (Om man har offset)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det till stor del beror på vilken generation vi talar om. För Sandy Bridge brukar jag köra 30-60 minuter Prime 95 12k FFTs. Har aldrig upptäckt någon instabilitet med flera timmar Prime95 som inte visat sig inom första timmen med den generationen.

X58/P55 är en helt annan sak. Absolut minimum där är 2 timmar (och helst 4 timmar) Prime95 blend med minnesanvändningen inställd på totalt minne minus 1.5 GB för Windows. Detta för att den ska hinna gå igenom alla olika FFT-storlekar vilket jag har märkt är viktigt för att hitta instabilitet på dessa äldre plattformar där man överklockar med BCLK.

Med moderna processorer brukar jag inte orka stabilitetstesta processorn. Får bli 15-30 minuter Prime95 26.6 samt en veckas typisk användning, sedan kan man alltid höja spänningen med 10-20 mV för att försäkra sig om stabilitet. Känns inte rimligt att köra alla dessa AVX-belastningar som ger 20 C högre temperatur än vad jag i värsta fall skulle nå med en realistisk belastning.

Minnet är dock en helt annan sak. Instabilt minne kan ju ofta orsaka korruption i bakgrunden. Minimum brukar vara 2 passes i Memtest86 eller 200% i HCI Memtest. Föredrar Memtest86 så att Windows inte blir korrupt om minnet är instabilt. Oftast brukar jag göra någonting för att öka temperaturen också så att jag vet att minnet även kommer att vara stabilt när grafikkortet blåser varm luft på det eller under en varm sommardag. Har testat lite olika metoder, bland annat att koppla ur några eller alla chassifläktar, rikta en hårfön mot insuget till datorn eller köra Furmark samtidigt som HCI Memtest.

En sak till, överklocka/stabilitetstesta alltid minnet först. Snabbare minne kan göra processorns överklockning instabil, men det motsatt är nästan aldrig fallet.

Permalänk

Jag ser överklockning av datorer lite som överlast på en 30meters skylift. Det värsta som kan hända så kommer man ändå tillbaka ner till jorden. Liknelsen har dock en stor brist och det är att en skylift är byggd för att tåla väldigt mycket mer last än vad den är byggd för, en processor är ofta mer på gränsen till instabil som den redan är.

Frågan vad för konsekvenser en felberäkning skulle få på en datorenhet beror såklart vad man använder denna enhet till. De absolut värsta felen är såna som bara uppstår i en fil utan att man vet om det, man kanske aldrig kommer få veta om att felet har funnits. Bara det att systemet som använder filen av okänd anledning har haft ett intermittent fel, som man kanske har lagt märke till. Men man behöver inte ens ha lagt märke till det, utan det kan i smyg ha skapat felaktigheter.