Tradera - Bedrägeri/penningtvätt?

Permalänk
Medlem

Tradera - Bedrägeri/penningtvätt?

Hade en ganska dyr vara(20k+) till försäljning ute & skrev tydligt att endast avhämtning var möjlig då varan är skrymmande.

En person många mil från mig vinner budgivningen med 500kr.

Personen ringer mig & säger att han vill skicka sin bror för att hämta upp den & att betalning ska göras till mitt bankkonto efter att han har granskat den över videosamtal & att pengarna kanske inte syns på konto förrän dagen efter.

Då jag stod & höll på med annat när vi pratade så tog jag inte riktigt in vad han sa förrän samtalet var över.

Ringer upp honom & frågar varför han inte gör betalningen via Tradera, han verkade inte veta om denna funktion trots flera affärer på Tradera.

Säger åt honom att jag inte kommer sälja till honom då varningsklockorna ringer, snubben blir då påstridig som fan & säger att han ska betala direkt via Tradera & åker upp själv direkt för att hämta varan.

Säger åt honom att inte betala då jag inte kommer sälja till honom under några som helst omständigheter, höll säkert på att dividera med honom i 10 minuter.

Sedan skickar han ett meddelande på Tradera han han ska betala varan via Tradera & att han är på väg upp för att hämta den.
Skriver tillbaka att han inte kommer får köpa oavsett.

Kontaktar Tradera & förklara situation men det var inte mycket till hjälp.

Frågan är vad som händer om han betalar trots detta? Ska man anmäla till banken eller vad?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Om han betalar via Tradera, vad är bekymret egentligen? Om du har bara hämtning så kan han behöva använda sin bror för att hämta, tycker jag inte låter så konstigt. Att däremot komma och hämta och då betala med banköverföring går ju fetbort, pengarna ska vara på kontot när de hämtar!

Permalänk
Avstängd

Sålänge du ser att du har pengarna innan någon hämtar varan så måste det väl vara OK?

Och ingen betalning via paypal så de kan ta tillbaka pengarna i efterhand.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om han betalar så är det bara att lämna över varan.
Allt annat och du öppnar upp dig för en bedrägeri anmälan.

Men visst det låter ju lite suspekt.
Å andra sidan är det ju lätt att glömma bort att kontrollera vilken sorts betalning säljaren valt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av upf:

Hade en ganska dyr vara(20k+) till försäljning ute & skrev tydligt att endast avhämtning var möjlig då varan är skrymmande.

En person många mil från mig vinner budgivningen med 500kr.

Personen ringer mig & säger att han vill skicka sin bror för att hämta upp den & att betalning ska göras till mitt bankkonto efter att han har granskat den över videosamtal & att pengarna kanske inte syns på konto förrän dagen efter.

Då jag stod & höll på med annat när vi pratade så tog jag inte riktigt in vad han sa förrän samtalet var över.

Ringer upp honom & frågar varför han inte gör betalningen via Tradera, han verkade inte veta om denna funktion trots flera affärer på Tradera.

Säger åt honom att jag inte kommer sälja till honom då varningsklockorna ringer, snubben blir då påstridig som fan & säger att han ska betala direkt via Tradera & åker upp själv direkt för att hämta varan.

Säger åt honom att inte betala då jag inte kommer sälja till honom under några som helst omständigheter, höll säkert på att dividera med honom i 10 minuter.

Sedan skickar han ett meddelande på Tradera han han ska betala varan via Tradera & att han är på väg upp för att hämta den.
Skriver tillbaka att han inte kommer får köpa oavsett.

Kontaktar Tradera & förklara situation men det var inte mycket till hjälp.

Frågan är vad som händer om han betalar trots detta? Ska man anmäla till banken eller vad?

Du kan inte dra tillbaka dig iom försäljning via traderas budfunktion är bindande enligt avtalet. Däremot finns det ingen vits med att acceptera annat än pengar på kontot enligt godkänd betalningsmetod innan du släpper ifrån dig produkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om han betalar så är det bara att lämna över varan.
Allt annat och du öppnar upp dig för en bedrägeri anmälan.

Men visst det låter ju lite suspekt.
Å andra sidan är det ju lätt att glömma bort att kontrollera vilken sorts betalning säljaren valt.

Ok, så man kan välja själv vilken betalning som gäller som säljare? Hade ingen aning om det, har bara använt Tradera typ 5ggr

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan inte dra tillbaka dig iom försäljning via traderas budfunktion är bindande enligt avtalet. Däremot finns det ingen vits med att acceptera annat än pengar på kontot enligt godkänd betalningsmetod innan du släpper ifrån dig produkten.

Inte enligt Traderas säljaravtal.

Citat:

c) Säljaren är skyldig att omedelbart efter att Tradera bekräftat att Köparen har erlagt betalning, i enlighet med vad som beskrivs i mer detalj nedan under beskrivningen av respektive betalsätt, skicka varan till Köparen. Tradera förbehåller sig rätten att innehålla betalning om och så länge som det föreligger misstanke om att Säljaren inte kommer att fullgöra sina åtaganden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pine-orange:

Inte enligt Traderas säljaravtal.

Exakt, "Godkänd betalningsmetod".
Att skicka banköverföring utanför tradera och säga "pengarna syns imorgon" är t ex inte ok mao.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Samsung Sverige

Hör av dig till deras chat och var lite påstridig. Deras kundtjänst är vanligen bra om man är lite tjurig. Lycka till.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda från all typ av försäljning av elektronik via Tradera. Det blir bara en massa problem och de tar nästan alltid köparen i försvar ifall något händer.

Förra året sålde jag ett grafikkort för närmare 5k via Tradera och hade endast hämtning som alternativ. En kille köpte grafikkortet och när han kom förbi så körde jag Furmark i ca 10 minuter för att visa att det fungerade. Jag hade förövrigt aldrig haft problem med grafikkortet och jag hade kört Furmark flera timmar om dagen för att försäkra mig om att det fungerade perfekt.

När killen kommer hem och kopplar i grafikkortet i sin dator så går något fel och flera komponenter börjar enligt honom ryka. Han kontaktar mig och säger att grafikkortet måste ha varit defekt, lägger ett negativt omdöme och kontaktar därefter Tradera för att få pengarna tillbaka. I och med att han hade köpt kortet via Tradera samma dag så hade pengarna inte betalats ut till mig då Tradera håller dem av någon anledning. Efter mycket om och men så fick jag Tradera på min sida. MEN det var endast för att killen hade betalat han direkt med kort(ej Paypal eller Paynova) och jag hade bevis på att kortet fungerade innan han dök upp i form av ett videoklipp.

Anväder köparen Paypal eller Paynova så är det kört. Det spelar ingen som helst roll om du visar för köparen att varan fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem

Hade inte accepterat banköverföring men håller med om att om han betalar på ett schysst och tryggt sätt, antingen så du ser pengarna direkt eller via Tradera (om du i annonsen hade accepterat det) så ser jag inte varför du nu skulle vägra sälja till honom.

Precis som du blir nojig som säljare att bli lurad så är det väl rimligt att han har liknande noja att bli lurad som köpare? Att man vill ha någon på plats som konstaterar att varan inte är skadad eller felaktig innan man swishar över 20K+ ser jag som rätt naturligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt, "Godkänd betalningsmetod".
Att skicka banköverföring utanför tradera och säga "pengarna syns imorgon" är t ex inte ok mao.

Min poäng var att Traderas avtal inte förutsätter att pengarna finns på kontot innan du ska skicka varan. Tradera eller Paypal kan hålla dem i förvar och sen kan köparen hävda att hen fick något annat eller att det är trasigt och kräva pengarna tillbaka, så det är en ganska stor risk för säljaren om du köper av en scammer.

Men visst banköverföring räknas inte som en godkänd metod.

Permalänk
Avstängd

Förlåt men vad är det jag missar när jag läser att du säljer en vara som är värd 20k+, men han vann budgivningen med 500kr?
Är det något jag missar?

Övrigt, jag hade aldrig accepterat "pengarna syns på kontot imorgon". Han kan stanna hemma tills pengarna finns i kontot.
Man ska också kolla så att pengarna som förs över är från en privatperson och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Förlåt men vad är det jag missar när jag läser att du säljer en vara som är värd 20k+, men han vann budgivningen med 500kr?
Är det något jag missar?

Övrigt, jag hade aldrig accepterat "pengarna syns på kontot imorgon". Han kan stanna hemma tills pengarna finns i kontot.
Man ska också kolla så att pengarna som förs över är från en privatperson och inget annat.

Jag tolkar det som att det vinnande budet var 500 kr högre än det näst högsta budet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Förlåt men vad är det jag missar när jag läser att du säljer en vara som är värd 20k+, men han vann budgivningen med 500kr?
Är det något jag missar?

Personen la ett bud som var 500kr över den som då hade det högsta budet och vann därmed budgivningen med 500kr?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Personen la ett bud som var 500kr över den som då hade det högsta budet och vann därmed budgivningen med 500kr?

ja ok, jag förstår att det jag kan verka smått slö men jag har aldrig ingått i någon budgivning så blev smått förvirrad

Permalänk
Medlem

låter som nåt misstänkt rånförsök ? jag hade iag vägrat nåt sånt.

han har ju dock rätt att köpa varan då ni ingått ett juridiskt avtal via tradera då han inte gjort nåt fel ännu men visst låter han som en konstig mupp....

Permalänk
Medlem

Har använt Tradera en hel del själv främst som säljare och har flera gånger varit med om personer som vill betala utanför platformens alternativ, utan att det varit skurkar som försökt råna mig.....
Tror det var väldigt vanligt förr med banköverföring som inte gick via Tradera, inte hållt på så länge själv för att veta, men många har bett om kontonummer via meddelande efter vunnen auktion.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

låter som nåt misstänkt rånförsök ? jag hade iag vägrat nåt sånt.

han har ju dock rätt att köpa varan då ni ingått ett juridiskt avtal via tradera då han inte gjort nåt fel ännu men visst låter han som en konstig mupp....

Vet inte riktigt var du hittar något stöd för att det skulle vara ett rånförsök?

Allt vi vet är att det är en köpare som är hetsig (kanske för att han är glad över att ha vunnit budgivningen) men uttrycker att han vill att någon han litar på undersöker produkten innan köpet slutförs. Försök ställa dig i köparperspektivet, jag ser det inte som något märkligt att vilja ha trygghet när det handlar om så mycket pengar men också något man verkligen vill ha.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Dessa auktionssidor börjar bli ett "scammers paradise" verkar det som, nu även för köpare som vill "krångla" med varor och sedan få tillbaka sina pengar. Ebay är redan ett stort skämt gällande ett totalt och obefintligt skydd för säljare och nu tycks det som att exakt samma fenomen letat sig in på Tradera.

Inte konstigt att Facebooks Marketplace ökat lavinartat

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Anväder köparen Paypal eller Paynova så är det kört. Det spelar ingen som helst roll om du visar för köparen att varan fungerar eller ej.

Paypal är värst, Paynova gäller bara i 30 dagar. Men jag håller med dig, blåsfaktorn är hög. Säljer helst inte dyrare saker än några hundringar av den anledningen.

Skrivet av Teval:

Tror det var väldigt vanligt förr med banköverföring som inte gick via Tradera, inte hållt på så länge själv för att veta, men många har bett om kontonummer via meddelande efter vunnen auktion.

Stämmer, jag har hållit på i 10+ år med över 1000 auktioner och att det går via Tradera är bara typ 2 år gammalt. Själv föredrog jag att enbart kunna acceptera swish/bankkonto just pga tryggheten för mig som säljare

Visa signatur

——————
It’s life…