Sektorstorlek på disk för virtuella maskiner

Permalänk
Medlem

Sektorstorlek på disk för virtuella maskiner

Köpte idag en 1 Tb M.2 disk som uteslutande ska användas för virtuella maskiner i Hyper-V bestående av Linux-instanser med MySql.

Jag kör Windows 11 Pro och tänkte köra NTFS på disken, men vad ska jag välja för storlek på sektorerna för bästa prestanda? Eller spelar det inte någon roll då de virtuella maskinerna ändå kör ett helt annat format internt?

De virtuella maskinerna kommer läsa och skriva väldigt mycket data via MySql (mysqldump och import).

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Det låter som ett läge där det är bäst att testa sig fram och köra benchmarks. Om du kan ställa upp en testmiljö där du bootar VM från en annan disk och testar lägga till och ta bort måldisken med olika settings. Ofta när jag gjort liknande saker har jag inte sett skillnad, men det kan ju spela roll och det är ofta svårt att gissa.

Du kanske också behöver hålla koll på hur mkt data som skrivs när du benchmarkar (TBW), det kan ju ibland bli "Write Amplification" som nöter mer på disken. Om blir tydliga skillnader i skriven mängd data för samma benchmark (mindre = bättre), så kan man misstänka WA. Det brukar synas på benchmarks också dock, att det går långsammare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX