Tipsa mig om open world-spel med mina kriterier

Permalänk

Tipsa mig om open world-spel med mina kriterier

Jag har sett ett antal spel som förslag när jag sökt på "liknande Fallout" eller "liknande Skyrim", och det dyker upp ett gäng open world-spel.

Mina "krav" - om de ens finns i ett o samma spel - är: open world, inte mycket dialoger, fritt spel utan en hårt styrd linje, se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån.

Red Dead Redemtion - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
GTA - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
Far Cry - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
The Witcher - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.

Både Fallout o Skyrim tillåter helt fritt spel utan långa dialogsekvenser som styr karaktären mycket....men jag har spelat dessa mååånga timmar nu, o är helt redo för ytterligare ett fänglande spel som fungerar ungefär likadant - om det finns!

Så..jag är tacksam för input från expertpanelen här : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Jag har sett ett antal spel som förslag när jag sökt på "liknande Fallout" eller "liknande Skyrim", och det dyker upp ett gäng open world-spel.

Mina "krav" - om de ens finns i ett o samma spel - är: open world, inte mycket dialoger, fritt spel utan en hårt styrd linje, se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån.

Red Dead Redemtion - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
GTA - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
Far Cry - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.
The Witcher - ser inte världen genom figurens ögon, utan man spelar den utifrån/uppifrån.

Både Fallout o Skyrim tillåter helt fritt spel utan långa dialogsekvenser som styr karaktären mycket....men jag har spelat dessa mååånga timmar nu, o är helt redo för ytterligare ett fänglande spel som fungerar ungefär likadant - om det finns!

Så..jag är tacksam för input från expertpanelen här : )

Red dead redemption 2. Jag spelade igenom hela som fps för det är det enda rätta.
Testat Morrowind någon gång? Beroende på hur tollerant du är mot äldre spel så kan det vara en magisk upplevelse.

Far cry är väl enbart fps också?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Red dead redemption 2. Jag spelade igenom hela som fps för det är det enda rätta.
Testat Morrowind någon gång? Beroende på hur tollerant du är mot äldre spel så kan det vara en magisk upplevelse.

Far cry är väl enbart fps också?

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"
Far Cry 5 kanske skulle kunna vara något.
Morrowind är för gammalt för min smak.

Tackar för tipsen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"
Far Cry 5 kanske skulle kunna vara något.
Morrowind är för gammalt för min smak.

Tackar för tipsen iallafall.

Att "se spelet genom karaktärens ögon" kallas first person perspective. Det benämns ibland fps, även om den termen egenligen betyder first person shooter. I många openworld kan man välja vilket perspektiv man vill spela. Det gäller ex RDD2.

BTW, föregångaren till Skyrim heter Oblivion och är något lite nyare än Morrowind.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"
Far Cry 5 kanske skulle kunna vara något.
Morrowind är för gammalt för min smak.

Tackar för tipsen iallafall.

Enligt mig och många andra är Far Cry 3 och 4 bättre spel, med 3 oftast rankat som den bästa. Definitivt värt att spela!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"
Far Cry 5 kanske skulle kunna vara något.
Morrowind är för gammalt för min smak.

Tackar för tipsen iallafall.

rdr2 säger jag åter igen, det är lätt ett top 5 single player upplevelser någonsin. Fungerar helt perfekt i första person också.

Mycket nöje med vad det nu blir för det

Skrivet av AReal_Human:

Enligt mig och många andra är Far Cry 3 och 4 bättre spel, med 3 oftast rankat som den bästa. Definitivt värt att spela!

Håller med, Far cry 3 är ett mycket roligt spel.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

rdr2 säger jag åter igen, det är lätt ett top 5 single player upplevelser någonsin. Fungerar helt perfekt i första person också.

Nja, det fungerar i förstapersonsperspektiv, men inte bra. Spelet är tydligt byggt och anpassat för att spelas i tredjepersonsperspektiv, så man är rejält handikappad i "ögonvy".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Far Cry 4 och 5, där femman är lite bättre ur öppen-värld-synpunkt, särskilt efter att man klarat spelet en gång och startar om med "New Game +"-läget där man behåller vapen, perks och en del annat, men där uppdrag, baser och sånt är tillbaks till noll. Skaffa mod som tar bort några av de tokigaste grejerna (minskar spawn rate från absurd till rimlig, t ex) och justerar vapnen till att vara lite mer effektiva än ärtrör eller luftpistol ("stock" krävs det lätt ett magasin eller två av maskingevärseld för att få ner en starkare fiende - jag har moddat så grövre gevär sänker de flesta med ett skott, och de finkalibriga med kanske 2-5 skott).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Att "se spelet genom karaktärens ögon" kallas first person perspective. Det benämns ibland fps, även om den termen egenligen betyder first person shooter. I många openworld kan man välja vilket perspektiv man vill spela. Det gäller ex RDD2.

BTW, föregångaren till Skyrim heter Oblivion och är något lite nyare än Morrowind.

- Oblivion har jag spelat tidigare.
Visste dock inte att man kunde spela RDD2 genom karaktärens ögon? Intressant..tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Oblivion har jag spelat tidigare.
Visste dock inte att man kunde spela RDD2 genom karaktärens ögon? Intressant..tack.

Om frågetecknet antyder att du frågar så säger jag för tredje gången att det går

Du kan även spela GTA5 som ett fps.

Witcher 3 går även det fast då med en mod, huruvida moden fungerar bra eller inte låter jag vara osagt men ok du är sugen på Witcher så kanske det är värt att kolla upp.

Vidare så passar väl de flesta ”survival games” in på dina kriterier. Mycket liten dialog och en väldigt öppen värld. Jag brukar inte spela den sortens spel så jag vet inte vilka som finns med förstapersonsperspektiv.

Subnautica vet jag om och det är även ett av de bättre spelen jag spelat senaste åren så det kan jag starkt rekommendera. 160.000 röster på steam som tillsammans gett den ”Overwhelmingly Positive”, med andra ord inte bara jag som gillar spelet.

Subnautica gör sig även riktigt bra i VR om du har det.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Vidare så passar väl de flesta ”survival games” in på dina kriterier. Mycket liten dialog och en väldigt öppen värld. Jag brukar inte spela den sortens spel så jag vet inte vilka som finns med förstapersonsperspektiv.

håller med på den här finns en del 1st person survival spel så finkamma steam i survival kategorin.
ARK survival evolved
7daystodie
minecraft
osv
Valheim med 1st person mod
inte testa någon av dessa moddar dock så kan inte säga något om spelkänslan i 1st person
https://www.nexusmods.com/valheim/mods/44?tab=description
https://www.nexusmods.com/valheim/mods/122
https://www.nexusmods.com/valheim/mods/100

Skrivet av Trunk:

Subnautica vet jag om och det är även ett av de bättre spelen jag spelat senaste åren så det kan jag starkt rekommendera. 160.000 röster på steam som tillsammans gett den ”Overwhelmingly Positive”, med andra ord inte bara jag som gillar spelet.

Subnautica gör sig även riktigt bra i VR om du har det.

håller med om detta plockade det när det bjöds på hos epic games för ett par år sen å kört igenom det med VR och de e väldigt trevligt spel speciellt i VR.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, det fungerar i förstapersonsperspektiv, men inte bra. Spelet är tydligt byggt och anpassat för att spelas i tredjepersonsperspektiv, så man är rejält handikappad i "ögonvy".

Inte vad jag har märkt av, jag antar att man vänjer sig. Körde 99% i första persons läge. Tycker spelet blir mycket bättre så, men det är min åsikt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Inte vad jag har märkt av, jag antar att man vänjer sig. Körde 99% i första persons läge. Tycker spelet blir mycket bättre så, men det är min åsikt.

Jag spelade en stund, tills man kom till nån gård i djup snö och dödade alla där. Tyckte rörelserna var för långsamma och märkliga, så jag har inte spelat mer än så. Hatar tredjepersonsperspektiv, så jag valde förstaperson. Får se om jag spelar nåt mer. Jag gjorde retur på The Witcher 3 för att gubben rörde sig som en full flodhäst. I RDR2 är det inte mycket bättre, tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Ska prova Far Cry 5 ikväll, så får vi se hur det känns med "ögonvy" där : )

Permalänk

Okey, förutom en extreeeeeemt långt inledning innan man kunde börja spela o spara som vanligt, känns det som att jag vill ge det en chans. Ska kolla modd-utbudet för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Okey, förutom en extreeeeeemt långt inledning innan man kunde börja spela o spara som vanligt, känns det som att jag vill ge det en chans. Ska kolla modd-utbudet för spelet.

Skaffa Resistance-modden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

No Man's Sky

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Skaffa Resistance-modden.

- Okey, men vad gör den egentligen...lägger till fler motståndare?

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

No Man's Sky

- Det är väl inte förstapersonsperspektiv i det spelet?

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"

Man ser väl sin spelfigur utifrån snarare än genom dess ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Okey, men vad gör den egentligen...lägger till fler motståndare?

Den är en verktygslåda som ger dig möjlighet att ändra på massvis av saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag måste också lägga en till röst på Subnautica. Ett av de bästa spelen jag spelat på senare tid. Det är ju förstås en annan speltyp (men som uppfyller alla dina kriterier), men om man ska ta till lite anekdotisk bevisföring så är jag stort fan av Fallout och av Skyrim och älskade Subnautica så ge det en chans :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Som någon annan tipsat om så skulle även jag tipsa om Far Cry 3 istället. Bättre miljöer och allmänt bättre spel än FC5. Har några år på nacken men är ett grymt spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fallout 76 är utmärkt om man vill rassla omkring i förstapersonsvy och häva ondska.
CP2077 fungerar också, men har en tightare questline. Dock utmärkt att veva runt och utforska och häva ihjäl kriminella typer.
Cyberpunk gäller på pc med senaste generationens hårdvara, har inte testat modern konsol.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Det är väl inte förstapersonsperspektiv i det spelet?

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"

Man ser väl sin spelfigur utifrån snarare än genom dess ögon?

No Man's Sky, precis som GTA 5 och Red Dead Redemption 2 går att spela från förstapersonsperspektiv (ur karaktärens ögon) som standard och kräver inga moddar. Likaså alla spel i Far Cry-serien.

Det var nog bara The Witcher 3 i din lista av spel som inte har den funktionen. Jag moddar aldrig spel längre, men som nämnt så finns det moddar som fixar det.

Kingdom Come: Deliverance är också ett alternativ, det kanske kan passa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag måste också lägga en till röst på Subnautica. Ett av de bästa spelen jag spelat på senare tid. Det är ju förstås en annan speltyp (men som uppfyller alla dina kriterier), men om man ska ta till lite anekdotisk bevisföring så är jag stort fan av Fallout och av Skyrim och älskade Subnautica så ge det en chans :).

- Jag har faktiskt provat Subnautica, men det föll på att jag tyckte all tid gick åt till att skaffa mat/syre.

Permalänk
Medlem

Dragon Age - Inquisition kanske?

Har för mig att man kan gå in och köra "first person view" likväl som att "zooma" ut och även tactical birds-eye view.
Var ett tag sedan jag spelade igenom det så minnet är lite "hazy", minst sagt
Har dock för mig att man kunde göra lite som man ville, även om det finns en definitiv story. Även om det är "styrt" i början tills det hela kickar igång, typ "tutorial" delen som jag inte tror man kunde hoppa över.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Jag har faktiskt provat Subnautica, men det föll på att jag tyckte all tid gick åt till att skaffa mat/syre.

Ok, ja det är ju en annan genre :). Men med tanke på spelets miljöer i övrigt så vill jag bara nämna att det går att spela på svårighetsgraden "explorer" eller vad det heter, som tar bort behov av syre och mat/vatten :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Det är väl inte förstapersonsperspektiv i det spelet?

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"

Man ser väl sin spelfigur utifrån snarare än genom dess ögon?

Det är ett knapptryck för att aktivera "fps" vyn, inget moddande eller trixande i menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Det är väl inte förstapersonsperspektiv i det spelet?

"se spelet genom spelkaraktärsögonen, inte se figuren på avstånd uppifrån/framifrån"

Man ser väl sin spelfigur utifrån snarare än genom dess ögon?

Det är i mina ögon bättre i fps läge.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT