Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Inaktiv

Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

https://www.dn.se/debatt/forbjud-energislukande-utvinning-av-...

Erik Thedéen, Finansinspektionen, och Björn Risinger, Naturvårdsverket vill se att man förbjuder brytning av kryptovalutor på EU nivå (specifikt proof of work) t ex ethereum och bitcoin.

De två största kryptovalutorna, bitcoin och ethereum, använder ungefär dubbelt så mycket el på ett år som går åt i hela Sverige, enligt uppskattningar av universitetet i Cambridge och sajten Digiconomist.

Jag kan hålla med faktiskt, att använda hutlösa mängder energi, och dessutom inte sällan fossil sådan för att skapa ingenting och sen sätta ett värde på det är bland det märkligaste mänskligheten håller på med.

Detta är ju inget nytt egentligen. Det är väl just därför Elon Musk haft sina reservationer mot Bitcoin exempelvis.

Edit: Man pratar även om hur det påverkar Sverige. Men man bör läsa hela debattinlägget. Finns mycket mer info.

Vi ser redan etableringar i norra Sverige. Mellan april och augusti i ökade elkonsumtionen för utvinning av bitcoin i Sverige med flera hundra procent och uppgår nu till en terawattimme på årsbasis. Energiförbrukningen motsvarar hushållselen för 200 000 hushåll.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om ämnet så är det meninglöst att göra på EU nivå. Varje killowatt som inte används inom EU till mining kommer bara flytta någon annanstans. Om något skulle man då istället försöka göra mining så rent som möjligt om miljöpåverkan var det man var ute efter och möjligen begära att PoW kedjorna sänker blockreward till de lägsta nivåerna där säkerhet bibehålls. Varje killowatt vatten/sol som används till mining är en killowatt som inte kommer från kol osv. I slutändan så är det zerosum och mängden energi som används står i relation till värdet av totala blockreward osv.

Känns som att detta är lite svepskäl till att få igenom ett förbud av andra anledningar.
Är det Naturvårdsverket som rekryterat FI i det här sammanhanget eller är det FI som vill försöka hitta skäl att bekämpa krypto då man inte hittat andra vägar och teamat med Naturvårdsverket?

Kan tänka mig att FI ser problematiskt på mining då det kan använda effektivt för att tvätta pengar och undvika embargon/sanktioner osv. Naturvårdsverket är ju vårt största "nimby" institut, så allt av ondo som sker på svenska mark brukar ju vara dåligt. Sen om det sker någon annanstans med större påverkan efter flytt från det här landet spelar mindre roll.

Eller är det helt enkelt dom höga elpriserna som spökar och man politiskt mobiliserar mot enkla mål och "elskurkar" istället för att ta tag i de underliggande problemen? Lite det artikeln ger intryck av, sedan så påstår man att det finns alternativ till PoW som är en "done deal". Vilka andra kryptovalutor med en market cap på några hundra miljarder och utan centralisering har visat sig säkra? Lätt att anta att saker som PoS fungerar utan att behöva testa det skarpt med några hundra miljarder i potten.

För att nånstans är det ugglor i mossen. För jag kan inte tänka mig att varken Björn Risinger eller Erik Thedéen är naiva nog att tro att ett EU förbud mot PoW skulle minska de globala utsläppen. Är det verkligen så att man bara vill få bort mining från EU och skiter i att det bara flyttar till andra länder istället, då vet jag inte riktigt vad min kommentar blir.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Oavsett vad man tycker om ämnet så är det meninglöst att göra på EU nivå. Varje killowatt som inte används inom EU till mining kommer bara flytta någon annanstans. Om något skulle man då istället försöka göra mining så rent som möjligt om miljöpåverkan var det man var ute efter och möjligen begära att PoW kedjorna sänker blockreward till de lägsta nivåerna där säkerhet bibehålls. Varje killowatt vatten/sol som används till mining är en killowatt som inte kommer från kol osv. I slutändan så är det zerosum och mängden energi som används står i relation till värdet av totala blockreward osv.

Känns som att detta är lite svepskäl till att få igenom ett förbud av andra anledningar.
Är det Naturvårdsverket som rekryterat FI i det här sammanhanget eller är det FI som vill försöka hitta skäl att bekämpa krypto då man inte hittat andra vägar och teamat med Naturvårdsverket?

Kan tänka mig att FI ser problematiskt på mining då det kan använda effektivt för att tvätta pengar och undvika embargon osv. Naturvårdsverket är ju vårt största "nimby" institut, så allt av ondo som sker på svenska mark brukar ju vara dåligt. Sen om det sker någon annanstans med större påverkan efter flytt från det här landet spelar mindre roll.

Eller är det helt enkelt dom höga elpriserna som spökar och man politiskt mobiliserar mot enkla mål och "elskurkar" istället för att ta tag i de underliggande problemen? Lite det artikeln ger intryck av, sedan så påstår man att det finns alternativ till PoW som är en "done deal". Vilka andra kryptovalutor med en market cap på några hundra miljarder och utan centralisering har visat sig säkra? Lätt att anta att saker som PoS fungerar utan att behöva testa det skarpt med några hundra miljarder i potten.

För att nånstans är det ugglor i mossen. För jag kan inte tänka mig att varken Björn Risinger eller Erik Thedéen är naiva nog att tro att ett EU förbud mot PoW skulle minska de globala utsläppen.

Myndigheter är inte politiska så jag kan tycka att du är lite fel ute om du anser att man "mobiliserar mot enkla mål". Slöseri är slöseri och inget annat. Är det rätt att använda en begränsad resurs för att skapa ingenting tycker du?

De benämner risken att det inte kommer minska utsläppen men försvarar sig med att EU ändå ska bana väg för parisavtalet och att man ska verka för att samma beslut tas i andra länder och regioner, vilket jag kan tycka är rätt.

Samtidigt finns ingen garanti alls att den verksamhet som finns i EU faktiskt flyttar utomlands heller. Hur skulle ett sådant beslut påverka priset t ex? Minsta grej kan ju sänka en kryptovalutas "värde". Det har vi sett förr.

Permalänk
Medlem

Förbjuda tycker jag inte, men möjligen reglera. Det har gått överstyr, men jag vill inte att det ska försvinna helt. Det skapades av rätt anledning, en valuta utan en stat som styr den. Ingen bryr sig om det längre, numera handlar allt om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har några förslag som är bättre. Låt oss förbjuda fattigdom. Låt oss införa tankeförbudet mot Krypto. Det man gjorde mot kärnkraften. Om det är något som tär på jordens resurser så är det människor. Låt oss förbjuda människan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är det rätt att använda en begränsad resurs för att skapa ingenting tycker du?

Och den resursen är inte begränsad utanför EU eller vadå? Du verkar ha missat hela poängen jag hade. Det finns andra sätt att direkt sänka energianvändadet från PoW. I dagsläget används PoW framförallt för initial distribution och inte säkerhet, om blockreward t.ex sänktes 1/8 för BTC så skulle energiförbrukningen sjunka därefter men kedjan fortfarande vara säker. Förbud inom EU sopar bara det hela under mattan och den globala påverkan kan mycket väl bli större. Du kan istället lägga högre skatter på sektorn, men inte för höga så de flyttar. Sen använda dessa pengar till att subventionera utbyggnad av mer kapacitet, förbud löser ingeting.

Om miners t.ex börjar bygga egna anläggningar och producerar sin egen el, ska det också förbjudas? Det är bara vissa typer av el som i det här sammanhanget är "begränsad" som t.ex vattenkraft. Sol/Vind och även kärnkraft kan vi bygga mer än vi kan använda i dagsläget. Mining som en "energy dump" när vi har överproduktion skulle vara en mycket enkel lösning för sol/vind att faktiskt få betalt när man annars måste stänga ner eller rent av betala för elen man producerar.

Lagstiftning och smarta lösningar är vad som behövs om man vill få ner utsläppen, förbud är idioti och ignorans.

Skrivet av anon134512:

Myndigheter är inte politiska så jag kan tycka att du är lite fel ute om du anser att man "mobiliserar mot enkla mål".

Så du tycker att det är helt normalt att generaldirektören för FI gör ett uttalande om en "miljöfråga" och det faller inom deras ansvarsområde? Finns det någon personlig historik vi kan luta oss på där han förfärat sig över andra sektorer och just miljö? Du ser inte att det kan finnas några dolda motiv från FI när mining och krypto ses som ett stort problem när det kommer till t.ex penningtvätt?

Sedan så antingen så gör han det som privatperson, dvs då blir det politik likt förbannat då hans position används för att driva hans då personliga agenda, eller så har FI bestlutat sig för att man ska lägga sig i miljöfrågor och göra politik av det hela, take your pick.

Skrivet av anon134512:

EU ändå ska bana väg för parisavtalet och att man ska verka för att samma beslut tas i andra länder och regioner

Som att stänga ner kärnkraft och elda med rysk gas? Jo ja tackar för hur mycket man anstränger sig. Det känns mer som att man jagar "bovar" man kan skylla på istället för att slippa ta tag i sina gamla synder. Det jobbas väldigt hårt inom EU just nu för att slippa erkänna att en omställning i tid utan ny kärnkraft mer eller mindre blir omöjligt.

Hög efterfrågan på el är gynnsam för vår omställning, åtminstonde om marknaden får styra. Det gör att utbyggnad går fortare vilket driver utveckling framåt samt priser neråt, samt att vi möjligen kan börja bygga kärnkraft utan politikers välsignelse igen. Det är alltid enklare att bygga nytt än att ersätta rent ekonomiskt, men då behövs ökad efterfrågan och inte stagnation. Men politiker vill bli omvalda och då funkar det inte med höga elpriser vilket går stick i stäv med det hela och man letar efter kortsiktiga lösningar.

edit

Skrivet av anon134512:

Är det rätt att använda en begränsad resurs för att skapa ingenting tycker du?

Vad används Internet till? Utbyte av information, vad används krypto till? Just det, utbyte av information. Värdet av denna information sätts sedan av marknaden. Nu råkar det vara så att den information som Bitcoin, ETH osv möjliggör utbyte av har visat sig värderas högt, dvs ägandet av något unikt i den digitala sfären utan central auktoritet. Något som tidigare varit omöjligt.

Om detta visar sig vara en bubbla och värdet är noll i slutändan får vi se. Men Bitcoin och ETH är lika mycket "ingenting" som facebook eller googles sökmotor, allt handlar om att möjliggöra utbyte av information.

Permalänk
Medlem

Tycker myndigheter/stater ska hållas minimalt, ju mer de sätter regelverk på desto mer verkar de förstöra. Låt oss "vanliga" människor vara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det finns ingen finansmarknad för finansinspektionen att reglera på en död planet. Det ligger i deras intresse att bevara Sverige och Europa som en beboelig plats för människor.

Skrivet av Bizzro:

Oavsett vad man tycker om ämnet så är det meninglöst att göra på EU nivå. Varje killowatt som inte används inom EU till mining kommer bara flytta någon annanstans.

Det stämmer väl bara till en viss del. T.ex. hur flyttar kryptogrävare kilowatt från Europeiska kraftverk till platser utanför EU? Vissa bränslen kan de flytta på men de kan inte flytta på kraftverk som redan existerar inom EU. Att flytta på el innebär energi-förluster. Att flytta på kraftverk är också svårt. Att bygga nya kraftverk speciellt ämnade för kryptovaluta är ännu svårare.

Skrivet av anon333222:

Jag har några förslag som är bättre. Låt oss förbjuda fattigdom. Låt oss införa tankeförbudet mot Krypto. Det man gjorde mot kärnkraften. Om det är något som tär på jordens resurser så är det människor. Låt oss förbjuda människan...

Till skillnad från kärnkraft saknar kryptovalutor ett positivt syfte. Ransomware-attacker och pyramidspel är inte verksamheter som borde främjas.

Människor kan varken andas under vatten eller överleva en våttemperatur över 35 °C. Om man inte gör något åt klimatutvecklingen kommer människan i praktiken bli förbjuden i väldigt stora delar av världen. Fertiliteten (och penisstorleken) bland människor minskar dessutom överlag sakta men säkert delvis på grund av olika typer av utsläpp. Vi har redan utplånat ett väldigt stort antal arter på den här planeten och vi håller på att utplåna många av de som är kvar så det är inget konstigt att människan också kan dö ut. Vi har lyckats släppa ut ungefär hälften av den totala mängden växthusgaser bara de senaste 30 åren.

När kryptovaluta-förespråkare kommer med argumentet att om man ska förbjuda kryptovalutor så måste man också förbjuda andra meningslösa energislukande verksamheter så har dom rätt. All verksamhet behöver utvärderas från ett energi och resurs-perspektiv när vi håller på att begå kollektivt självmord genom att använda för mycket energi och resurser. Kryptovalutor råkar bara vara något nytt och extra meningslöst så det får mer uppmärksamhet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det finns ingen finansmarknad för finansinspektionen att reglera på en död planet. Det ligger i deras intresse att bevara Sverige och Europa som en beboelig plats för människor.

Med sånna motiveringen kan vilken myndighet som helst lägga sig i vad dom vill. Nu har vi som tur ganska strikta regler för vart ansvarsområden börjar och tar slut för våra myndigheter i det här landet. Så det är relativt ovanligt med maktfullkomlig byråkrater i det här landet och resulterande korruption som ofta blir följden.

Nu var frågan om detta är en fråga för FI ska ha att göra med enligt regelverket (kan inte säga att jag vet själv), eller om man har en annan agenda som ligger och att man då "gör politik av det hela" för att få vatten på sin kvarn. Dvs man hittar inte en väg att få som man vill inom sitt eget ansvarsområde, så man lånar/stödjer någons annans mer "gångbara väg" att driva frågan.

Om det inte bara är så att det rör sig om generaldirektörens egna personliga åsikter dvs. Men då är frågan fortfarande om det är lämpligt att göra sånna uttalenden i den positionen om FI inte har något ansvar inom området. Att generaldirektören bara "råkar" ha negativa åsikter om en sektor som hans myndighet har problem att se över när det gäller deras ansvarsområde, det är säkert bara ett sammanträffande i så fall!

Permalänk
Medlem

Energiförbrukningen för crypto är ju helt absurd och lika meningslös.

Jag tror dessutom inte på, vare sig bilden av krypto som lösningen på världens alla problem, eller som räddaren för alla fattiga i världen som inte får ett bankkonto i en vanlig bank.

https://youtu.be/XNS1Qs2n0Uc

Men jag gillar heller inte att politiker/stater/myndigheter ska förbjuda saker.

Den allt mer tynande optimisten i mig säger "låt det fortsätta så kraschar det och försvinner..", men tittar man tillbaka på alla tidigare spekulations-bubblor så tyder väl inget på att det skulle hända..

Skrivet av Bizzro:

Med sånna motiveringen kan vilken myndighet som helst lägga sig i vad dom vill.

Det är väl precis det som händer?

Och det i sig är inget konstigt, i princip alla system har en inbyggd EGO.

Skrivet av Bizzro:

Nu har vi som tur ganska strikta regler för vart ansvarsområden börjar och tar slut för våra myndigheter i det här landet.

Fast det finns ju absolut ingenting som hindrar "oss" att starta nya myndigheter!

Permalänk
Avstängd

Är inte mining en bidragande faktor till de ökade elpriserna på grund av chockförhöjd energiefterfrågan?

Bör helt klart regleras strikt för det nyttjar främst icke-förnyelsebar energi, höjer elpriserna, och bidrar mer eller mindre med noll till samhället i form av samhällstjänster, ekonomin (knappt någon som spenderar kryptovalutor, minear endast, och sedan vill de flesta INTE skatta på det för varför göra det när det är lättare att inte göra det?), nya jobb & företag, nya innovationer & uppfinningar, eller kulturella aspekter som underhållning (är väl memes då som undantaget).

Det är lite som om flera privatpersoner skulle ha egna vattenrutschkanor med rinnande vatten igång dygnet runt hemma bara för att de kan och har råd men i ett större och mer långsiktigt perspektiv så blir det hela rätt så, "Vad i sjutton bajskorvar i duschen håller du på med???" Notera att det är skillnad om det vore företag som även betalar skatt och leder till nya jobb (t.ex. driftunderhåll).

TLDR: Kryptovalutaindustrin sköts inte med måtta utan överdrift och dess skadliga effekter börjar redan synas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är väl precis det som händer?

Inte direkt, att många myndigheter ofta är berörda i ett och samma ärende är just på grund av de extremt uppdelade ansvarsområdena. Varje aspekt av ett ärende ska behandlas av sin part, jag har svårt att se hur miljöfrågorna rörande crypto/mining faller under FIs ansvarsområde. Med andra ord, crypto/mining i sig själv är i högsta grad något som FI ska se över och arbeta med då det helt klart finns aspekter som är deras ansvarsområde. Men själva miljöfrågan ser jag tveksamt på om de ska ha någon direkt åsikt om.

Hade du inte ifrågasatt om försäkringskassan börjat prata om att internationella fiskekvoter var för höga och inte hållbara? Om man sammtidigt tyckte att yrkesfiskare har för många sjukskrivningsdagar och man då kan anta att myndigheten helst vill ha bort yrket?

Det är mer eller mindre vad som händer här, FI ser problematiskt på mining, då kommer FIs generaldirektör helt plötsligt och beklagar sig över hur mycket miljön förstörs. Jag säger inte att han har fel, jag ifrågasätter bara motiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Om miners t.ex börjar bygga egna anläggningar och producerar sin egen el, ska det också förbjudas? Det är bara vissa typer av el som i det här sammanhanget är "begränsad" som t.ex vattenkraft. Sol/Vind och även kärnkraft kan vi bygga mer än vi kan använda i dagsläget. Mining som en "energy dump" när vi har överproduktion skulle vara en mycket enkel lösning för sol/vind att faktiskt få betalt när man annars måste stänga ner eller rent av betala för elen man producerar.

Ursäkta att jag klippt så mycket men blev lite nyfiken.

Har du något exempel på miljövänliga anläggningar som har byggts av miners?
Det enda jag hittat är alla kolkraftverk som köpts upp för mining när övrigt folk går över på förnyelsebar energi. Och en av anledningarna enligt artiklarna är att dom vill ha stabil försörjning, alltså raka motsatsen till "energy dump".

Så svar på frågan som blev kvar efter jag klippt. Ja det ska också förbjudas.
Är personligen mer inne på @r3mpuh lösning men den bryter säkert mor någon sweclockers regel.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bizzro:

Och den resursen är inte begränsad utanför EU eller vadå? Du verkar ha missat hela poängen jag hade. Det finns andra sätt att direkt sänka energianvändadet från PoW. I dagsläget används PoW framförallt för initial distribution och inte säkerhet, om blockreward t.ex sänktes 1/8 för BTC så skulle energiförbrukningen sjunka därefter men kedjan fortfarande vara säker. Förbud inom EU sopar bara det hela under mattan och den globala påverkan kan mycket väl bli större. Du kan istället lägga högre skatter på sektorn, men inte för höga så de flyttar. Sen använda dessa pengar till att subventionera utbyggnad av mer kapacitet, förbud löser ingeting.

Nej det är inte en obegränsad resurs utanför EU men man måste givetvis börja på sin egen planhalva. Sen får man ta det från det. Det finns egentligen ingen garanti alls att global påverkan blir större. Särskilt inte om man efter förbudet kan yrka på ett globalt förbud, eller samarbetar med länder med liknande tankegångar. Jag tror inte högre skatter löser någonting alls. Det kommer inte minska påverkan. Inte så länge värdet och efterfrågan är hög.

Skrivet av Bizzro:

Om miners t.ex börjar bygga egna anläggningar och producerar sin egen el, ska det också förbjudas? Det är bara vissa typer av el som i det här sammanhanget är "begränsad" som t.ex vattenkraft. Sol/Vind och även kärnkraft kan vi bygga mer än vi kan använda i dagsläget. Mining som en "energy dump" när vi har överproduktion skulle vara en mycket enkel lösning för sol/vind att faktiskt få betalt när man annars måste stänga ner eller rent av betala för elen man producerar.

Lagstiftning och smarta lösningar är vad som behövs om man vill få ner utsläppen, förbud är idioti och ignorans.

Fast du talar rent hypotetiskt, det är irrelevant eftersom miners just inte producerar sin egen el. Det är inte så det ser ut idag. Hade man producerat egen hållbar energi hade jag inte haft alls några stora problem med det. Men det är inte verkligheten.

Skrivet av Bizzro:

Så du tycker att det är helt normalt att generaldirektören för FI gör ett uttalande om en "miljöfråga" och det faller inom deras ansvarsområde? Finns det någon personlig historik vi kan luta oss på där han förfärat sig över andra sektorer och just miljö? Du ser inte att det kan finnas några dolda motiv från FI när mining och krypto ses som ett stort problem när det kommer till t.ex penningtvätt?

Sedan så antingen så gör han det som privatperson, dvs då blir det politik likt förbannat då hans position används för att driva hans då personliga agenda, eller så har FI bestlutat sig för att man ska lägga sig i miljöfrågor och göra politik av det hela, take your pick.

Det är inte alls konstigt att han tar upp en miljöfrågan som berör hans verksamhetsområde. Sverige har förbundit sig till agenda 2030 i FN för hållbar utveckling. Så tro det eller ej, alla myndigheter har skyldighet att ha det i åtanke. Om han förargat sig över andra verksamheter är helt irrelevant. Det är inte det som det handlar om här. Man måste kunna kritisera en sak utan att behöva kritisera annat "bara för att". Det finns inga dolda motiv om penningtvätt - om du faktiskt läser artikeln så benämner han även det. Inte jättefint faktiskt.

Skrivet av Bizzro:

Som att stänga ner kärnkraft och elda med rysk gas? Jo ja tackar för hur mycket man anstränger sig. Det känns mer som att man jagar "bovar" man kan skylla på istället för att slippa ta tag i sina gamla synder. Det jobbas väldigt hårt inom EU just nu för att slippa erkänna att en omställning i tid utan ny kärnkraft mer eller mindre blir omöjligt.

Hög efterfrågan på el är gynnsam för vår omställning, åtminstonde om marknaden får styra. Det gör att utbyggnad går fortare vilket driver utveckling framåt samt priser neråt, samt att vi möjligen kan börja bygga kärnkraft utan politikers välsignelse igen. Det är alltid enklare att bygga nytt än att ersätta rent ekonomiskt, men då behövs ökad efterfrågan och inte stagnation. Men politiker vill bli omvalda och då funkar det inte med höga elpriser vilket går stick i stäv med det hela och man letar efter kortsiktiga lösningar.

Du behöver inte komma med absurda förslag om vart han ska agera för att försöka göra en poäng, det tar bort all förmåga att ta dig seriöst. En person måste kunna kritisera en ska utan att samtidigt kritisera varenda sak som är fel i världen. Diskussionen blir så spretig och irrelevant.

Hög efterfrågan kanske är inte nödvändigtvis gynnsam för omställningen. Men om den är det, så är slöseri för girighet ändå inte rätt väg. Kärnkraft drivs inte på en oändlig resurs så även där kan man säga att det vore slöseri på naturresurser.

Skrivet av Bizzro:

Vad används Internet till? Utbyte av information, vad används krypto till? Just det, utbyte av information. Värdet av denna information sätts sedan av marknaden. Nu råkar det vara så att den information som Bitcoin, ETH osv möjliggör utbyte av har visat sig värderas högt, dvs ägandet av något unikt i den digitala sfären utan central auktoritet. Något som tidigare varit omöjligt.

Om detta visar sig vara en bubbla och värdet är noll i slutändan får vi se. Men Bitcoin och ETH är lika mycket "ingenting" som facebook eller googles sökmotor, allt handlar om att möjliggöra utbyte av information.

Nu känns det som du greppar efter halmstrån. Det är skillnad på på information som faktiskt mänskligheten har nytta av och för oss samman och information som bara driver en poänglös kall resurskrävande girighet. Krypto kan finnas utan mining. Det finns därför ingen anledning att hålla oss till något annat. Bara för att något värderas högt gör det inte rätt. Det du vill ha från BTC och ETH är möjligt i andra valutor utan mining. Vad är då hindret?

Permalänk
Rekordmedlem

Vore bättre att kriminalisera innehav för då skulle det inte bara begränsa mining utan även att man bidrar till mining.
Jag tror däremot att kryptovalutor och blockkedjor är en användbar och bra teknik men dagens spekulationspyramidspel som drivs av kriminella är inget vi bör tillåta eller möjliggöra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns ju crypto valutor som inte använder enorma mängder energi.

Permalänk

Hur har dom tänkt att faktiskt implementera ett förbud? Låter komplicerat!😃

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Intothewild:

Finns ju crypto valutor som inte använder enorma mängder energi.

Exakt och de skulle ju inte beröras.

Skrivet av Intothewild:

Hur har dom tänkt att faktiskt implementera ett förbud? Låter komplicerat!😃

Ja verkligen, kanske ett förbud att använda dessa specifika krypto? Det är knappast så man kan ha koll på miners som sitter ute i stugorna. Företag som minear borde dock vara lätta att komma åt.

Permalänk

Finansinspektionen och andra aktörer som Internationella valutafonden och den amerikanska centralbanken bedömer att kryptotillgångar medför stora problem. Riskerna för konsumenter är betydande, samtidigt som de används av kriminella i penningtvätt, finansiering av terrorism och som betalmedel vid utpressningar.

Låter precis som vad som görs med USD.. 🙂 😃 🤔

Enda skillnaden är att i Bitcoin kan man följa varenda bitcoin. Det kan man inte göra med USD.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Exakt och de skulle ju inte beröras.

Ja verkligen, kanske ett förbud att använda dessa specifika krypto? Det är knappast så man kan ha koll på miners som sitter ute i stugorna. Företag som minear borde dock vara lätta att komma åt.

Ja skulle ha läst debatt artikeln innan jag kommenterade. Det stod ju i den. Ja nu blev jag ännu mer bullish på Nano! Trevligt!

Permalänk
Medlem

Om jag hade BitCoin, vilket jag inte har, så skulle jag snabbt dumpa allt nu.

Sedan Kina förbjudit brytning så har massor av kineser flytt till Texas. Där finns kapacitet sedan aluminiumindustrin kastat in handduken. Servrarna drivs av el från kol, gas, olja och vind. Republikanerna vill se Texas som centrum för brytningen. Men detta går givetvis mot alla tänkbara miljöintressen.

Globalt drar brytningen enligt radio P1 lika mycket som 2 "Sverige", alltså ganska orimligt!

Permalänk

Fast vi har ju tvärtom också. I El Salvador har det blivit en officiell valuta. Och fler kommer.

Permalänk
Medlem

Så lagstadga vad man får använda sin elektricitet till. Hur skulle det nånsin kunna slå fel? /S

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Man hade kunnat göra tvärtom också. Satsat på crypto i Norrland. Då hade man kunna bygga mera vindkraft från pengarna som crypto hade dragit In. Mer jobb och mer skatteintäkter.

Plus om man hade planerat det smart hade man kunnat använda värmen till fjärrvärme. Värmt upp alla städer i Norrland!😃

Permalänk
Medlem

Från artikelns första punkt (den som motiverat rubriken):

Citat:

1. Att EU utreder att förbjuda den energikrävande utvinningsmetoden ”proof of work”. Det finns andra metoder för att utvinna kryptotillgångar, inklusive bitcoin och ethereum, som beräknas minska energianvändningen med 99,95 procent med bibehållen funktion.

Ok, de vill alltså med påtryckningar få kryptocommunities att ändra sina rewardmekanismer på de sätt som är nödvändiga för att krypto ska fungera långsiktigt, men som dessa communities verkar inkapabla att fixa själva. Det låter som ett så bra förslag som något, om ingen har någon bättre idé?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ska vi börja förbjuda saker som förstör miljön till ingen nytta så borde vi ju göra det olagligt med solceller i Sverige.

Absurt på hög nivå att det framställs som något miljövänligt och det GES bidrag till det.
Bara en av alla grejer så bättre om myndigheterna håller sig utanför sådant här.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Enda skillnaden är att i Bitcoin kan man följa varenda bitcoin. Det kan man inte göra med USD.

Det beror ju på vem "man" är, men det är klart man kan även med USD.

Skrivet av talonmas:

Så lagstadga vad man får använda sin elektricitet till. Hur skulle det nånsin kunna slå fel? /S

Vad menar du? Rasoneringar är ju ingenting nytt. Och den typen av begränsningar finns det ju hur mycket som helst av.

Mediciner, kontanter osv. Och där det skulle kunna sägas finnas en slags absolut frihet, så är ju ekonomin i sig den begränsande faktorn, så någon egentlig frihet finns inte alls.

Det finns ingen lag som hindrar mig att köpa hur mycket kläder som helst, men för minst 95% av befolkningen så gäller ändå att man är högst begränsad i hur mycket kläder man kan köpa.

Och filosofiskt är det ju en relevant/intressant fråga, i en värld med begränsade resurser, varför ska någon få använda någonting oreglerat?

Och där slår ju systemet verkligen bakut, för det bästa vore kanske om fler söp och knarkade ihjäl sig, eller iaf. blev seriösa stoners och låg hemma och förbrukade mindre resurser, då skulle det finnas mer resurser åt alla andra.
Så där den absoluta friheten faktiskt skulle kunna fungera, det är där vi begränsar den som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Fast vi har ju tvärtom också. I El Salvador har det blivit en officiell valuta. Och fler kommer.

Putin, som ogillar att världshandeln oftast sker med dollar, har sneglat på kryptovalutorna. Ur miljöskäl blir det nog inte BitCoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Arkebusering utav alla som har en bitcoin plånbok är det enda rätta.

Gillar du den strategin kanske Nordkorea passar dig bättre som land.

Själv är jag för frihet och emot förbud. Men det verkar ju vara väldigt vanligt att folk vill förbjuda allt de inte gillar, de auktoritära dragen är väldigt starka bland en del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Ska vi börja förbjuda saker som förstör miljön till ingen nytta så borde vi ju göra det olagligt med solceller i Sverige.

Absurt på hög nivå att det framställs som något miljövänligt och det GES bidrag till det.
Bara en av alla grejer så bättre om myndigheterna håller sig utanför sådant här.

Själv tycker jag väl det är ganska bra att myndigheter lagstadgat kring bland annat glödlampor och dammsugare. Det finns alternativ där som drar onödigt mycket el i förhållande till arbetet. Jag ser en vinst i att fasa ut lösningar som är onödigt energislukande.

I det avseendet finns det en del likheter med en del av kryptovalutornas sätt att fördela nya slantar. Fördelningsmekanismen är onödigt energislukande för ett gäng av dem. Det är inte ett förbud mot kryptovalutor utan mer en reglering mot onödigt energislukande alternativ där vi faktiskt har bättre lösningar på plats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled