Permalänk
Medlem

Ljuddämpande tavlor.

Hej.
Ni som kan det mesta.. Jag tänkte jag skulle fixa lite ljuddämpande tavlor hemma för att få lite skönare miljö.
Har sett att folk sätter isolering bakom en duk och sen målar på det.

Så min fråga funkar det med vanliga canvas-tavlor och sen lägga glasfiberull bakom eller måste man ha någon viss typ av duk?
Och antar att ju djupare ram, ju mer mellanrum mellan duken och väggen gör stor skillnad?

Isåfall om jag inte är ute och cyklar helt nu, har ni något bra tips på ställen man köper canvas med egna motiv?

Permalänk
Rekordmedlem

Markskiva är nått man brukar använda om man gör nått eget som ska vara billigt och duken framför bör inte vara tät för då fungerar den sämre men jämfört med en tät vägg så blir det ju bättre även om duken är tät.
Ikea har släppt tavelhögtalare och de säljer olika motiv till dem (som separata ramar) och även om det inte är optimalt borde de gå att bygga nån typ av absorbent med.
De är på väg in till varuhusen, några exempel.

https://www.ikea.com/se/sv/p/symfonisk-panel-foer-tavelram-m-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.