Blåsa om win7, vågar man?

Permalänk

Blåsa om win7, vågar man?

Jag kör fortfarande Win7 och eftersom alla program jag använder funkar med det tänkte jag fortsätta så länge det går. Jag har dock märkt att vissa saker börjat gå långsammare och undrar om en ominstallation av windows 7 inte skulle förbättra prestandan?
Men vågar man? Alla uppdateringar kommer de att hitta min dator igen? Ligger de i datorn så de kan installeras igen efter en ominstallation eller är man rökt?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Varför inte passa på att uppdatera? Win 7 är inte bara "End of Life" men även "End of support" sen Jan 2020

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade för mig själv en snabbis och kom faktiskt inte på en enda fördel med att inte uppdatera.

Vad är det för program du använder?

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem

Nu finns ju tom Windows 11 (W7- W8- W8.1 - W10 - W11) så vill du ha en fullt fungerande version så kör på 10an som fortfarande kommer ha uppdateringar ett bra tag till. Eller kör 11an och chansa lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid

Själv kör jag med W7 och ESU på en i5-2550k i 4,5GHz med 32 GB ddr3 som är precis lika snabb nu som då 2011 när det installerades. "Original Install Date: 2011-12-23, 17:48:42". De nyare burkarna orkar jag inte bråka med så de kör 10'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Alla uppdateringar kommer de att hitta min dator igen? Ligger de i datorn så de kan installeras igen efter en ominstallation eller är man rökt?

Jag har ett par olika Window 7-installationer på olika virtuella maskiner och det har inte varit några problem med Windows Update, så ifall det är uppdateringar för Windows du är orolig för, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Du kan inte installera W10 för att sedan installera W7 i ett VM om du har något program som inte fungerar under 10:an?

Permalänk
Hedersmedlem

Installera Windows 11, givet att din dator klarar det, annars kör du Windows 10. Det finns inga fördelar med att ha ett gammalt operativsystem. Program som funderar idag som du kör kan sluta fungera när som helst med en ny uppdatering, dessutom är din dator inte skyddad mot nya säkerhetshål som uppdagas.

Vill du varken köra Windows 10 eller Windows 11 finns det ju Linux också. Det är också klart bättre än Windows 7.

Permalänk
Skrivet av Onicoz:

Jag satt och funderade för mig själv en snabbis och kom faktiskt inte på en enda fördel med att inte uppdatera.

Vad är det för program du använder?

Jag använder Lightroom 6.14 som har det jag behöver tills jag köper en nyare begagnad kamera näst, nästa gång (ogillar prenumerationsmodellen Adobe infört) och Pinnacle Studio 21 för videoredigering. Där går det inte heller att uppgradera till senaste version utan win10. De senare versionerna har ännu inget jag saknar.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Kan man inte installera programmen i Windows 10 eller 11?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nystartad:

Jag använder Lightroom 6.14 som har det jag behöver tills jag köper en nyare begagnad kamera näst, nästa gång (ogillar prenumerationsmodellen Adobe infört) och Pinnacle Studio 21 för videoredigering. Där går det inte heller att uppgradera till senaste version utan win10. De senare versionerna har ännu inget jag saknar.

Ja men det funkar väl lika bra på Windows 10 eller 11?

Varför vill du ha kvar Windows 7 om du ändå vill installera om? Det finns ju ingen bra anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nystartad:

Jag kör fortfarande Win7 och eftersom alla program jag använder funkar med det tänkte jag fortsätta så länge det går. Jag har dock märkt att vissa saker börjat gå långsammare och undrar om en ominstallation av windows 7 inte skulle förbättra prestandan?
Men vågar man? Alla uppdateringar kommer de att hitta min dator igen? Ligger de i datorn så de kan installeras igen efter en ominstallation eller är man rökt?

Många föreslår win10 och win11
Men ingen har frågat vad det är för dator du har.

Så vad har du för dator.. mängd ramminne cpu osv
Om det är egenbyggd med retail licens så kan du ladda ner win7 med din nyckel från microsofts hemsida.
Om det är en OEM fabriksdator så kanske du har systemåterställningspartition och där med behöver du ingen win7 ISO

Nästa fråga.. ska du ha den för offline bruk eller online bruk?

Offline, kör win7 den är resurssnålare och du behöver inte installera en massa uppdateringar.. de segar bara ner datorn.
Några bra uppdateringar finns som är för stora hårddiskar osv.. Men de kan man ladda ner separat o installera.

Online... överväg minst 8.1 eller 10 så du får säkerhetsuppdateringar... Undvik win11 i minst 4-6månader till så de får reda ut lite barnsjukdomar först