Permalänk
Medlem

Skärm för 1080p spelande?

Tjenare på er alla,

Det är så att jag sitter i dag på datorn i sign och känner att jag måste kompromissa lite väl mycket genom att köra den stupen plus en 1440p 165hz skärm.
Jag undrar kan jag gå ner till 1080p och få minimal skillnad i klarhet på grafiken men ändå kunna pressa högre FPS?
Kommer börjar spela CoD:Vanguard competetive men spelar även andra spel som CarX och WoW så den ska passa till lite allt möjligt egentligen.

Sitter på denna skärmen idag.

Rekommendera gärna en skärm ni tror skulle vara ett vettigt byte till.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

känner att jag måste kompromissa lite väl mycket n

Jasså, på vilket sätt då? Är det inte typ standard att man använder sig utav "low" grafikinställningar när man lirar competitive men du menar det är inte tillräckligt ändå för att nå minst 165fps?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gyhlen:

Sitter på denna skärmen idag.

Rekommendera gärna en skärm ni tror skulle vara ett vettigt byte till.

Ingen skärm. Riskerar bli sämre på så många olika sätt. Den Dell 24 S2417DG du har är en väldigt kompetent skärm. Du har en fullt vettig och modern dator för att kunna spela i högre FPS bara du optimerar dina inställningar efter spelen. Har lite svårt att se hur du lyckas uppleva problem faktiskt.

Jag förstår att de som förr i tiden ville maxa sina FPS på din kategori av skärm och satt med ett i5-6600K med ett 970 eller ett 1060 kände att 1440p var lite övermäktigt för hög FPS. Men med ett 3060 borde inte låg FPS vara det faktiska problemet här. Och det är ju heller inget problem som skärmen i sig själv löser. Du kan ju enkelt testa idag för att se vad 1080p-rendering gör för FPS:n i spelen.

Ifall du enbart ska fokusera på spelandet med din dator kan en av de bättre Full HD/240 Hz-skärmarna vara ett alternativ som ger likvärdig bildprestanda i form av färger och högre prestanda runt exempelvis eftersläp. Du tappar den större pixelmatrisen och får en pixligare bild med mindre arbetsyta. Vilket kanske är sak samma om allt handlar om höga FPS och spel? Men i så fall bör du nog först identifiera varför du inte tycker det fungerar som det är redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Jasså, på vilket sätt då? Är det inte typ standard att man använder sig utav "low" grafikinställningar när man lirar competitive men du menar det är inte tillräckligt ändå för att nå minst 165fps?

Skrivet av Laxpudding:

Ingen skärm. Riskerar bli sämre på så många olika sätt. Den Dell 24 S2417DG du har är en väldigt kompetent skärm. Du har en fullt vettig och modern dator för att kunna spela i högre FPS bara du optimerar dina inställningar efter spelen. Har lite svårt att se hur du lyckas uppleva problem faktiskt.

Jag förstår att de som förr i tiden ville maxa sina FPS på din kategori av skärm och satt med ett i5-6600K med ett 970 eller ett 1060 kände att 1440p var lite övermäktigt för hög FPS. Men med ett 3060 borde inte låg FPS vara det faktiska problemet här. Och det är ju heller inget problem som skärmen i sig själv löser. Du kan ju enkelt testa idag för att se vad 1080p-rendering gör för FPS:n i spelen.

Ifall du enbart ska fokusera på spelandet med din dator kan en av de bättre Full HD/240 Hz-skärmarna vara ett alternativ som ger likvärdig bildprestanda i form av färger och högre prestanda runt exempelvis eftersläp. Du tappar den större pixelmatrisen och får en pixligare bild med mindre arbetsyta. Vilket kanske är sak samma om allt handlar om höga FPS och spel? Men i så fall bör du nog först identifiera varför du inte tycker det fungerar som det är redan nu.

Det jag upplever idag är att CoD:Cold War med så bra optimerat som jag förmår mig att få det kan inte pressa mer än run 100-115 fps i 1440p. Det är som du säger @Laxpudding känns ändå som att ett 3060 borde vara tillräckligt men ändå tror jag att 1080p borde passa mig bättre då jag är tveksamt till att det kommer ske någon uppgradering på GPU sidan än på kanske ett par år innan allt hunnit bli normalt.

Är i övrigt riktigt nöjd med min Dell skärm så hade jag kunnat köra kraftigare GPU och behålla skärmen hade det varit å föredra men med en marknad som är upp-och-ner så är det svårt att motivera.

Tack för input

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gyhlen:

Det jag upplever idag är att CoD:Cold War med så bra optimerat som jag förmår mig att få det kan inte pressa mer än run 100-115 fps i 1440p.

Låter som utmärkta siffror. Testa att rendera i 1080p med lägre grafikkvalitet och se vilken FPS du får. Om du får ut mer, säg 150 FPS, blir du bättre på spelet?

Spelmotorn kan mycket väl rulla av runt 100–120 FPS hos typiska grafiktunga shooters. 200+ FPS-nivån är mer åt CS och den typen av enkla och lättdrivna spelmotorer.