Permalänk
Medlem

DJI RONIN 4D

Alltså, jag har ju vetat att det var något på gång men inte orkat gräva i rykten, bilder etc. Men WOW! En riktig cinemakamera ihopslagen med en 4-axis gimbal.

https://www.youtube.com/watch?v=Cly4Qlj3RNE

För mycket pengar för mig just nu. Typ 116 tusen kr för basmodellen utan tillbehör. Men detta kommer ge ringar på vattnet när andra kameratillverkare hakar på etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Samsung Sverige

Ja den ser ju helt galen ut! Otroligt att marknaden tagit så lång tid på sig innan dom släppte en kombinerad cinemakamera och gimbal.
Och sen släpptes dessutom Sony's A7 IV igår. Mycket kameragodis släpps på marknaden nu som man själv inte realistiskt har råd med. Men drömma får man förstås göra

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har också roat mig ett par kvällar att kolla youtube-videos på ronin 4d. De verkar faktiskt ha fått till ett riktigt sjysst dynamiskt omfång. Brukar läsa kameratester på www.cined.com och det är som väntat vanligtvis en differens mellan vad tillverkaren anger och verkligheten (vissa användare verkar ha lite väl biased förhållande till sitt kameramärke, vill man roa sig kan man läsa kommentarerna också). Men autofokus och fokusstödsystemet. Vilken grej det verkar vara!

Sedan kommer säkert gimbal-delen va sjysst också, men det finns nog en gräns på hur länge man orkar handhålla ett sådant chabrak… Och där kan ju Dji redan sina grejer (använder själv en vid det här laget halvgammal ronin s gimbal, fortfarande lika kul som första gången man provade). Och det verkar vara lite begränsningar i hur tunga objektiv man kan använda (de för fullformat brukar ju innehålla en del glas = tungt). Nästan så man önskar att de skulle släppa en mindre variant med alla funktioner förrutom själva gimbal-delen. Men det kanske bara är jag…

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen en DJI RS2 med Tiltas ring grip ihop med en Canon C70. Är riktigt nöjd och det är ju en något billigare lösning. Men häftigt att det händer grejer

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata