Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Permalänk
Medlem

Normalt sett börjar jag med typ high (eller motsvarande mellanhög inställning) och experimenterar från det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Jag experimenterar mig fram med bas från spelets rekommendation av inställningar.

Jag vill också lägga till att för mig tar allt fipplande med inställningar bort känslan/hype/suget efter att få uppleva själva spelet, särskilt i story-tunga singleplayerspel.

Helst hade jag önskat att spelet var förinställd på en balanserad nivå från första början, med fokus på så jämn framerate som möjligt. Jag tycker generellt att vacker grafik som hackar ser värre ut än låg grafik med jämn bildfrekvens.

Då kan jag varmt rekommendera att köra t.ex. nVidias Geforce Experience-inställningar. Tycker det gör ett bra jobb för att ställa in så det blir både snyggt och flyter bra. Visst, går säkert att optimera utifrån ens egna preferenser om man har ork/tid till det, men tycker man kommer väldigt nära med nVidias rekommendation. Betydligt bättre än att bara välja low/medium/high/ultra i spelet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Snusfri

Eftersom jag har ett 3090 så brukar det inte vara några problem att maxa inställningar samt raytracing och ändå få 60 fps eller mer i 3840x2160.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag brukar ställa in max och testa för att sedan backa på tunga inställningar för att få det spelbart.
Resulterar självklart i att man ibland kör ultra på saker som inte gör stor skillnad mot high tex... men orkar ofta inte pilla så mycket man en gång i tiden gjorde.

När kortet börjar bli lite äldre, som mitt 1080ti som jag nyss bytte ut, så kan jag experimentera mer eller kolla en guide om tex Hardware Unboxed testat något spel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag ställer upp så mycket som möjligt, men när fpsen blir så låg att det inte känns trevligt att spela så tweakar jag inställningar. Första som sänks är ljus effekter och skuggor.

Några saker som alltid stängs av dock är depth of field, motion blur och chromatic abberation om sådana inställningar finns, avskyr dessa saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Klassisk idiot här.
Maxar allt: flyter det inte blir jag arg, ledsen och irriterad och skiter i att spela spelet.

Mtt livs besvikelse var 2007 när jag byggde en dator för 25k för att kunna spela Crysis. Bästa GPUn, fetaste prollen, fetaste allt.

Satte på max. Slideshow i introt när flygplanet passerar... visste inte ens om spelet hade startat.

Permalänk
Medlem

Vägrar spela under 120 FPS och stabilt ska det vara, så det brukar bli en del pill. Tycker låg och instabil FPS är mer immersion breaking än sämre grafik, det ska flyta och inte hacka.

RTX och sånt skräp bemödar jag mig inte med, skuggor brukar jag ställa ner, drawing distance däremot tummar jag inte på - hatar när skit bara dyker upp ur tomma intet.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av motion blur, film grain samt depth of field om det går. Utgår beroende av spel och GPU från ett preset som ger mig kring den fps jag har som mål för spelet, justerar därefter ned eller upp inställningar för bästa grafik med tillräcklig fps.

Permalänk
Medlem

Jag sätter ett mål för framrate och anpassar inställningarna för att uppnå eller komma så nära målet som möjligt.
Ibland via experimentering och ibland med hjälp av andras information.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Tog "Jag experimenterar mig fram" då jag vill ha en kompromiss mellan flyt och så snyggt som möjligt.
Oftast är inställningarna på Ultra för att sen dra ner på några av inställningarna för att nå t.ex. 60 fps.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Är väl ens FPS som styr?
Vill inte lira på 45fps på ultra.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

ställer alltid ner shadows inställningen på lägsta först och sedan experimenterar jag mig fram 😊

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Experimenterar mig fram. Vrider upp alla inställningar i taket och justerar nedåt steg för steg till jag når en bildfrekvens jag är nöjd med.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Optimerar efter framerate och synlighet på fiender, lullull hör inte hemma i fps om det inte gör att jag ser fienden bättre.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Brukar leta efter inställningar på nätet om det är ett spel som har funnits ett tag på marknaden. Är det helt nytt så får man testa sig fram.

Permalänk
Medlem

Det är ju en lika given del som själva spelandet för mig, att spendera bortåt en halvtimme-trekvart med att fippla och skruva och dona och greja med inställningar. Är det ruttet optimerat får man busa med .ini-filerna också. Allt för att få de där fyra extra rutorna.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

1. Allt på max.
2. Experimentell partiell sänkning om det behövs.

Oftast duger steg 1 gott, särskilt som jag brukar spela titlar med åmintstone ett år på nacken. Jag har inte bråttom, och föredrar en buggfixad upplevelse.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beror ju på. Spelar man Civilization är ju högre upplösning viktigare än hög framerate. Men överlag, och jag har ju gamla datorer, är det 60fps som är målet i 1280x720 eller 1920x1080 beroende på vilken TV barnen ska spela på och vilka spel det gäller. (Jag spelar själv sällan PC-spel, och sitter på en 4K-skärm och gamla grafikkort)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har precis gjort två videos om just detta. Värt att kika på!

Are Medium Quality Settings Good Enough? - Ultra vs High vs Medium Comparison
https://www.youtube.com/watch?v=inF-z_Td9YQ

Ultra Quality Settings are Dumb
https://www.youtube.com/watch?v=f1n1sIQM5wc

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Allt på MAX, finns det utrymme lägger jag på DSR för 4k.
Tar bort depth of field, motion blur och verikal synk i alla spel.
Sen börjar ja spela.

Permalänk
Avstängd

Ganska bra GPU men tidigare så gick jag rätt mycket efter digital foundry's rekommendationer.
Motion blur stängs alltid av i alla fall..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Man börjar på höga inställningar beroende på datorns styrka och kraven i spelet. Sen får man helt enkelt sänka eller höja beroende på vad som funkar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Experimenterar mig fram för att få så bra inställningar som möjligt för att få stabila 60 fps (som min skärm har som max).

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Administrativ avgift

Esport titlar så kör jag inställningar för 170fps konstant annars så kör jag high rakt av då skillnaden för high/ultra är så liten

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Brukar väll använda mig utav det spelet ställer om det inte är att det uppstår nå lagg, däremot vid PVP baserade spel som exempelvis Rust så kollar jag upp guide samt experimenterar jag fram optimala fps utan att det ser ut som en potatis.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon324648:

Mtt livs besvikelse var 2007 när jag byggde en dator för 25k för att kunna spela Crysis. Bästa GPUn, fetaste prollen, fetaste allt.

Satte på max. Slideshow i introt när flygplanet passerar... visste inte ens om spelet hade startat.

Byggde åt en vän samma år, 8800 Ultra SLI + AMD FX-62. Den gick rätt bra, men även där fick man tweaka Crysis settings en bit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

När man var 20 satt man ju i timmar och gjorde sina graffikinställningar perfekta. Idag brukar jag köra med spelets egna "rekommended" eller så lägger jag inställningar där jag tror min dator kommer palla med. Oftast bryr jag mig inte jätte mycket

Permalänk
Medlem

Det beror ju mycket på spelet. Jag brukar försöka få till det så att det är så snyggt som möjligt utan att tappa alltför mycket FPS. Just nu kör jag ett rätt så gammalt spel (Doom 2016) så jag kan maxa alla inställningar utan problem.

Permalänk
Medlem

Anpassar efter spelet, brukar gå mest på AA. Kan maxa många spel, men om jag knappt ser skillnaden, what is the point? Att man kan mäta sig fram till att det går snabbare eller ser bättre ut?

Lirar också ett spel med äldre motor så det klarar inte av att maxa allt, har begränsat DX11 stöd t.ex och inget DX12.
Blir så trött på alla idioter som har "fetaste j-a cpu och gpu - spelet är skit som inte klarar max" resonemang. Nej, det klarar inte max under alla omständigheter och i synnerhet inte om man befinner sig i ett område med många medspelare.
Bättre att anpassa datorns inställningar efter vad spelet klarar av, istället för tvärtom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog "annat" då nörd som man är så vet man vad man vill ha och vad som påverkar prestandan mest på ens specifika hårdvara... Så brukar ställa in allt en gång först och i 95% av fallen så blir det bra. I resten av fallen så får jag prestanda problem och justerar ner några inställningar.

Det är min allmänna metodik. Ibland så kollar jag däremot djupare dokumentation och exempel på vad inställningarna ändrar och experimenterar mig fram om det är ett tyngre spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.