Permalänk
Medlem

LCD-skärmar och vibrationer

Dagens något udda fråga:

Hur vibrationståliga är LCD-skärmar?

Jag har en simracingrig där jag planerar att montera transducers (typ som högtalare som skapar vibrationer). Nu har jag också en skärm som sitter monterad på riggen och det kommer inte gå att isolera den jättebra från vibrationerna. Frågan är därför om skärmen kan ta skada.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Dagens något udda fråga:

Hur vibrationståliga är LCD-skärmar?

Jag har en simracingrig där jag planerar att montera transducers (typ som högtalare som skapar vibrationer). Nu har jag också en skärm som sitter monterad på riggen och det kommer inte gå att isolera den jättebra från vibrationerna. Frågan är därför om skärmen kan ta skada.

En fråga som är omöjlig att svara på men troligen är det ingen fara. Det finns stora variationer mellan skärmar och det är inget som brukar specificeras på hemmamodeller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Hur vibrationståliga är LCD-skärmar?

Frågor som denna har ungefär samma två motfrågor: det bero på vilken LCD-skärm du talar om? Och: hur mycket vibrationer är det?

Talar vi om en för ändamålet byggd skärm så är det antagligen inga problem. likt skärmar byggda för att finnas monterade fordon och flygplan etc. Finns skärmar specade för militärt bruk. Men då brukar det bli förstås bli tokdyrt.

Enkla TV-apparater och enkla kontorsskärmar är rimligtvis inte byggda med hänseende på detta. Det är packeterade för att tåla vissa nivåer av stötar, likt att tappas i golvet från transport när de ligger i sin frigolitpackning. Det förekommer också rapporter om hur paneler påverkas under transporten, likt Samsungs TV-apparater för ett par år sedan där en pall med modeller från samma batch hade verkligen olika uniformitet. Problem som berodde på att filter i panelen flyttats under transport.

Action vid 3:45

Nu misstänker jag en rigg med transducers så är det inte riktigt de stötarna utan mer en vibrationer runt 20–200 Hz misstänker jag. Gissar att det är ett mindre problem så länge som man faktiskt kan isolera skärmen något. Signage- och pro-skärmar kan byggas efter hårdare spec och framför allt, kanske har en spec om vibrationer. Men då är det ont om gamingsprestanda om det är ett önskemål.

Testa och berätta.

Permalänk
Medlem

Det handlar om en gammal Eizo EV2750. Nu vet jag inte ens om den funkar längre... VESA-fästet verkar varit feldimensionerat så jag har karvat och hyvlat i plasten på baksidan av skärmen för att frigöra ett par millimeter. Återstår att se vad skärmen tycker om den behandlingen.

Är ju inte hela världen om skärmen skulle gå sönder. Den är bara där av praktiska skäl. Jag kör annars VR men ibland behöver man en vanlig skärm.

Vibrationerna lär mycket riktigt hålla sig under 200Hz. Bästa jag kan göra för isolation är nog att använda gummibrickor till skruvarna för stativ/fäste. Tror inte det hjälper mycket, men kanske lite ändå. Annars blir det att byta fästen till sätet (där jag tänkt montera transducersarna). Nu tar botten av sätet i fästena vilket kommer överföra en del vibrationer, men jag vill samtidigt inte montera sätet högre så... Ja, frågan blir då om vibrationerna är hanterbara och vibrerar sönder nåt.