Vad är det ultimata djupet på ett skrivbord?

Permalänk
Medlem

Vad är det ultimata djupet på ett skrivbord?

Jag körde först med ett alldeles för grunt skrivbord men kommer inte ihåg djupet på det. Gick sedan över till en skiva från IKEA som hade ett djup på 75cm där jag egentligen inte hade något att klaga på storleksmässigt. Efter det fick jag för mig att more is more så jag slog till på en skiva som är 92cm djup och insåg sedan att både monitor armarna blir för korta och att det blev lite väl mycket döyta på skrivbordet.

Så vad tycker ni är det ultimata djupet?

Permalänk
Medlem

Rullat på 80cm djup nu de senaste åren. Om du har skärm stående på samma yta med fot så skulle jag anse är ett perfekt djup med en 27 tummare och ordentlig musmatta. Smaken som baken så klart men det funkar perfekt for mig.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har en ordentlig musmatta samt https://www.inet.se/produkt/2209319/m-deskmount-gas-spring-si... som monitorarmar. (Multibracket Deskmount)

Permalänk
Inaktiv

80cm är perfekt

Permalänk
Medlem

Skulle säga 80 jag också. Rejält med utrymme även om du har skärmen på bordet.

Jag hade ett Ikea bekant innan vi flyttade till hus och spelhörnan blev nedprioriterad. Nu kör jag med en bänkskiva från Ikea på ben. 63.5cm. Hade jag inte haft stol med armstöd i rätt höjd hade det inte fungerar alls.

Permalänk
Medlem

Jag har 80cm på jobbet (med lite extra på sidan), vilket är bra med tre skärmar plus yta för papper och liknande. Hemma använder jag bara en skärm, som dessutom är uppe på väggen bakom skrivbordet. Det skrivbordet är bara 50cm djupt, och då har jag också min dator på bordet.

Jag tror inte att det finns något enstaka djup som är perfekt. Allt beror på vad du ska ha på bordet, och vart det ska passa in. Men ska man ha skärm på bordet så skulle jag ta åtminstone 65cm.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Beror lite på vad du har för skärmar men jag kört med 70 cm djup nu senast och tyckte det känns lagom för mig men just nu sitter jag med endast 24.5" / 1080p skärm så har ju skärmen rätt så nära framkanten (jag är sån som föredrar ha tangentbord precis vid kanten av bordet med vänstra handleden lutandes mot kanten av bordet och armarna förstås på armstöden på stolen). Men finns ju bra med rum för belysning och sånt bakom skärmen. Sen tänker jag troligtvis skaffa 32" 1440p skärm nästa och då blir det relativt lagom avstånd då jag flyttar skärmen lite längre bakåt. Var jag har bordet just nu placerat finns det inte så mycket alternativ för djupare då sängen börjar komma emot så det kan ju förstås vara en faktor som avgör också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

min ligger på 63.5 cm, bänkskiva från ikea tycker den e klockrent, kör med monitorarm och musmatta på 120x60cm.

Permalänk

Jag hade tidigare ett billigt IKEA bord som var 120x60. Bytte upp mig till ett BEKANT 160x80 och får säga att det är stor skillnad, låter inte mycket med 20cm men blir mycket i praktiken. Sitter på en 34” ultrabred och en musmatta som är 93x40.

Felstavat
Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord är mellan 90 och 85 cm djupt, lite insvängt precis där man sitter. För mig fungerar detta väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag tror 80 cm är bäst för de flesta. Det ger plats både till armar, tangentbord och en vanlig skärm med normalt djup fot. Däremot har jag själv nyligen bytt från ett mellanstort hörnskrivbord med 80 djup på högersidan (givetvis mer i hörnet) till ett litet 60x120 cm IKEA-bord. Den mindre platsen gör att jag blir bättre på att plocka undan hålla ordning och inte bara lägga saker till sidan som jag gjorde med det större bordet. Förhoppningsvis bättre fokus också. På skrivbordet har jag nu en skärm (27 tum) som sitter på VESA-monitorarm helt bak mot väggen (tar inte många cm av skrivbordet), en bärbar dator och två studiomonitorer.
Huvudsyftet med att ha mindre skrivbord var att få plats att ha trumsetet framme permanent och därmed kunna spela oftare när man har en liten ledig stund.
Tänkte först det skulle bli för litet men det har funkat bra. Vill helst uppgradera till höj- och sänkbart men väntar tills det dyker upp något billigt begagnat i lagom liten storlek.

Skärmstorlek
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

jag tycker väl ju mer desto bättre då det är enklare att tex anpassa skärmens position med en monitorarm istället för att inse att skrivbordet är för litet och man sitter lite fast. Dock så om man ska välja en bra längd så är 80 finemang.

Permalänk
Medlem

Hörnskrivbord gillar jag, ena sidan på mitt är 80 och andra 60 men hörnet där skärmen står är betydligt djupare.
80 hade nog gått, men med en G9 49" vill man inte hamna för nära

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har insett att skrivbord som inte står mot väggen är det bästa, sedan spelar djupet nästan ingen roll. Oändligt med benutrymme

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Hörnskrivbord är min favorit. Gott om plats för flera skärmar och bra benutrymme.

Nackdelen är att det kan vara svårt att få in högtalare på ett vettigt sätt utan att de hamnar lite bakom huvudet.

Har just nu ungefär 200*220cm i arbetsrummet och det upplevs som väldigt rymligt när det är välstädat

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

100+ så man slipper sitta och sparka på väggen hela tiden.

Just nu kör ja på ett gammalt matbord typ 90*150 men 90 ä lite för smalt egentligen å får sitta rätt ihopklämd under akivan för att inte sparka i väggen hela tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Kanten man har magen mot minst 80 cm ut från väggen men optimalt djup beror ju på hur man placerar det och vad man ska ha på det, om man behöver ha djup för att nå bra ergonomi, även formen spelar stor roll främst om det är ett rakt (rektangulärt) eller ett L format hörnskrivbord samt formen på skivan där man har magen för det finns ju både raka och kurvade kanter och det är stor skillnad i "bekvämlighet" beroende på hur man sitter och står i förhållande till skivan så den ska passa och helheten ska bli bra.
Själv har jag inte skivan mot väggen på mitt skrivbord hemma utan en rejäl luftspalt där så jag får plats med kablage och så har jag monterat belysning som lyser uppåt/bakåt bakom skärmen för ett indirekt och bländfritt ljus i rummet. Skivan på mitt skrivbord hemma är 70 cm och så en luftspalt mot väggen på det så "magsidan" är drygt 80 cm ut från väggen. Bordsbenens bakkant vilar dock mot väggen så bordet kan inte glida in utan det är från början designat för att ge en luftspalt mot en vägg.

När jag använt smala skrivbord som bara går ut 60 cm från väggen tycker jag nog nästan att platsbrist för ben och fötter är det mest irriterande såvida inte skärmen kräver ett så stort djup att den hamnar "direkt mot tangentbordet". Jag vill nog kunna ha skärmen åtminstone 60 cm bort när jag sitter upprätt. Och jag vill absolut inte slå i fötterna i väggen om jag inte sätter mig i nån "extremställning" utan fotutrymme är väldigt viktigt. Det finns en del skrivbord som har mycket dåligt utformare fötter eller som har balkar som stör ben och fötter och de är hemska att använda.

Hade jag haft plats hade jag byggt ihop ett riktigt stort Kinnarp sitt/stå hörnskrivbord hemma också för de har den yta och djup man behöver och de är otroligt bekväma och blir superstabila när man har 3 ben i vinkel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.