Permalänk
Medlem

Ikea Bekant

Är det någon här som har erfarenhet av Ikea Bekant skrivbord? Jag behöver framförallt veta hur stadigt det är. Behöver kunna lasta det tungt (bara högtalarna väger ca 10Kg/st) och vill ha ett bord som känns stabilt och inte gungar.

Permalänk
Avstängd

Tänker du köra med eller utan höj-/sänkbart? Kör du med så blir det genast väldigt begränsat vad du kan lasta på.

Annars vore det bättre att välja ett av deras fyrbenta skrivbord. Jag kör ett sjukt billigt sådan från IKEA. Då kunde jag lätt installera 2 st 10 kgs högtalare med stativ som skruvas fast direkt på sidorna av skrivbordet. Plus hade jag en 34" skärm.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har ett och är jättenöjd förutom att den inte ville höja och sänka häromdagen. Osäker vad det berodde på men det gick över:)
Det ska klara 70kg om jag minns rätt så två 20kg högtalare ska inte vara nåt problem. För den eljusterbara varianten då.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Är det någon här som har erfarenhet av Ikea Bekant skrivbord? Jag behöver framförallt veta hur stadigt det är. Behöver kunna lasta det tungt (bara högtalarna väger ca 10Kg/st) och vill ha ett bord som känns stabilt och inte gungar.

På ikea.se står det att maxbelastningen är 100kg för skrivbordet som är 160cm står under mått, men nog tycker jag det är lite rangligt det jag har, men man får ju lite vad man betalar för.

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-svartbetsad-ask...

Edit: ändrade till 100kg och la in rätt länk, det andra var för ståborde på 70kg

Permalänk
Medlem

Om benen inte förbättrats på senare år så är det rejält vingligt (vanliga modellen, inte sitt/stå). Mycket "glapp" i benen i sidled så det vickar ordentligt. Blev galen på mitt och skruvade fast det i väggen med vinkeljärn. Som AplAy säger så skulle jag satsa på ett fyrbent istället.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag tänker just på den vanliga modellen. Låter som jag får hoppa över det bordet. Deras andra ben/underreden ser tyvärr rätt tråkiga ut.

Men vadfan, har jag drömt att Bekant funnits i 180 bredd? Jag är säker på att jag sett det för någon vecka sen...

Permalänk
Medlem

Tipsar om detta:
https://www.komplett.se/product/1151503/datorutrustning/konto...

Jag kör den skivan + fyra IKEA-ben. Köpte ett femte för att ev ha i mitten, men det är styvt nog att inte behöva det även om jag hänger på bordet.