Nekad lönerevision och förmåner efter uppsägning

Permalänk
Medlem

Nekad lönerevision och förmåner efter uppsägning

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Permalänk
Medlem

Nej, men är det värt fighten och eventuella referenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Nu är jag ingen expert, men om lönen ska skrivas upp retroaktivt så tycker jag definitivt att du borde få ta del av revisionen också (sen kommer ditt förhandlingsläge vara ganska så obefintligt, men om ni har kollektivavtal så lär du har rätt till den avtalade höjningen).

Gällande certifieringen så tror jag det blir svårare. Det hade varit skillnad om du redan har gjort den, men de nu vill att du ska betala den. Men jag har svårt att se att de skulle tvingas låta dig göra den, när du har valt att lämna månaden innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Den lagparagraf du hänvisar till verkar inte handla om lönerevision. Det finns så vitt jag vet ingen lagstadgad rätt till lönerevision.

Om man inte gillar sin lön och inte kan komma överens med arbetsgivaren så är ju det slutgiltiga att säga upp dig, vilket du nu har gjort.

Permalänk
Medlem

Ja?
Paragrafen ovan säger ju bara att du får behålla din lön? och det får du ju.
Har du något annat avtal som säger att lönerevision ska göras årligen och är retroaktiv?
Tycker du själv det är rimligt att företaget ska betala en utbildning åt dig efter du sagt upp dig som kommer gynna en framtida arbetsgivare, troligen en konkurrent?

Permalänk
Medlem

Då du inte har kollektivavtal är du nog ganska körd tyvärr. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl mer eller mindre standardförfarande att man inte deltar i lönerevisionen när man ska sluta. Särskilt om det inte finns kollektivavtal, eftersom det då inte finns någon lägsta ökning att beakta heller.

Det finns en aspekt av lönerevisionen som du kanske inte tänker på. Normalt är det ju så att företaget avsätter en pott av företagets samlade löner som delas ut vid lönerevisionen. Din lön ingår troligen när potten sätts. Det innebär att om du inte får den så är det troligt att någon av dina kolleger får lite extra ur potten. Det som skulle vara några hundralappar för dig på en månadslön blir istället några hundralappar för en kollega som stannar kvar och då kommer att delas ut många gånger om.

Din certifiering kan det dock vara annorlunda med. Om det är praxis att man gör det med jämna mellanrum och den är till nytta för dig så kan man ju hävda att det är en anställningsförmån som man ska få behålla tills man slutar. Frågan är dock om det är värt att ta striden. Jag gissar att du kan förstå företagets inställning att de inte vill spendera pengar på att vidareutveckla någon som inte ska stanna kvar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som sagt så är revisionen retroaktiv så ska du ju ha de pengarna för den tiden du jobbat (med den nya lönen) vare sig du slutar eller ej.

Förmåner inget du kan kräva att få och brukar stå varför man får gå kurser och dylikt i något intern dokument. Att inte få gå en utbildning (som du skulle gått för att det gynnar företaget att du kan det) för att du sagt upp dig är helt rimligt.

Edit: ok missade inget kollektivavtal. Bara att gilla läget och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Utan kollektivavtal så är det rätt kört om det inte står något specifikt i ditt avtal.

Citat:

Lönerevision när det saknas kollektivavtal
Om du arbetar hos en arbetsgivare som inte är bunden av kollektivavtal (vilket inkluderar löneavtal), måste du komma överens med arbetsgivaren om när din lön ska revideras. Detta bör i så fall finnas skrivet i ditt anställningsavtal.

Om du inte kommit överens om det i ditt anställningsavtal, är det inte säkert att arbetsgivaren ger dig någon löneökning.

Det handlar om hundralappar eller några tusingar, jag hade gjort ett enkelt försök med lite väl valda argument och sedan släppt det och gått vidare. Inte värt att tjafsa om tycker jag, "bränna broar" i en smal bransch är sällan en bra idé.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Men du, du har ju sagt upp dig mot arbetsgivarens vilja - varför skulle denna då "bjussa" på något?

o det är klart att de inte pröjsar din certifiering när du inte är kvar hos dem längre.

Om du sätter dig ner o tänker igenom det hela från arbetsgivarens sida så tror jag inte du tycker det är så konstigt.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den lagparagraf du hänvisar till verkar inte handla om lönerevision. Det finns så vitt jag vet ingen lagstadgad rätt till lönerevision.

Om man inte gillar sin lön och inte kan komma överens med arbetsgivaren så är ju det slutgiltiga att säga upp dig, vilket du nu har gjort.

Skrivet av Bjirn:

Ja?
Paragrafen ovan säger ju bara att du får behålla din lön? och det får du ju.
Har du något annat avtal som säger att lönerevision ska göras årligen och är retroaktiv?
Tycker du själv det är rimligt att företaget ska betala en utbildning åt dig efter du sagt upp dig som kommer gynna en framtida arbetsgivare, troligen en konkurrent?

Skrivet av Tea42BBS:

Men du, du har ju sagt upp dig mot arbetsgivarens vilja - varför skulle denna då "bjussa" på något?

o det är klart att de inte pröjsar din certifiering när du inte är kvar hos dem längre.

Om du sätter dig ner o tänker igenom det hela från arbetsgivarens sida så tror jag inte du tycker det är så konstigt.

// LZ

Tack för era åsikter.

Vi har rätt till årlig lönerevision enligt våra kontrakt. Ingenting ska ju ändras under uppsägningstiden. Jag har fortfarande samma rättigheter och skyldigheter. Således ser jag att om mina kollegor har en rättighet, faller den mig också.

Certifieringen är också en förmån, som enligt lagen ska jag ha rätt till, även under uppsägningstiden. Jag förstår såklart arbetsgivaren, men något syfte finns väl till att denna lag existerar när den uttryckligen talar om förmåner.

Men ja, det är väl inte värt mödan ens för det lilla man kommer att få (om man ens får något).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milo_:

Tack för era åsikter.

Vi har rätt till årlig lönerevision enligt våra kontrakt. Ingenting ska ju ändras under uppsägningstiden. Jag har fortfarande samma rättigheter och skyldigheter. Således ser jag att om mina kollegor har en rättighet, faller den mig också.

Certifieringen är också en förmån, som enligt lagen ska jag ha rätt till, även under uppsägningstiden. Jag förstår såklart arbetsgivaren, men något syfte finns väl till att denna lag existerar när den uttryckligen talar om förmåner.

Men ja, det är väl inte värt mödan ens för det lilla man kommer att få (om man ens får något).

Dina kollegor har inget med saken att göra, avtalet är mellan dig och arbetsgivaren.

Att du ska ha rätt till certifieringen som en förmån tycker jag faktiskt verkar möjligt att diskutera, däremot har jag svårt att se hur du har tänkt dig med en lönerevision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dina kollegor har inget med saken att göra, avtalet är mellan dig och arbetsgivaren.

Att du ska ha rätt till certifieringen som en förmån tycker jag faktiskt verkar möjligt att diskutera, däremot har jag svårt att se hur du har tänkt dig med en lönerevision.

För att jag har rätt till det enligt mitt kontrakt, och inga av mina rättigheter försvinner bara för att jag är uppsagd, enligt lagen.

Permalänk
Medlem

Ingen som ska påpeka att paragrafen som är inklistrad handlar om ifall arbetstagaren blir uppsagd och inte säger upp sig?

Står skillnad på att bli uppsagd och att säga upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Är du med i facket? OM så hjälper dom dig med såna frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Är du med i facket? OM så hjälper dom dig med såna frågor.

Jag är ju inte det, men har en anledning att gå med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dina kollegor har inget med saken att göra, avtalet är mellan dig och arbetsgivaren.

Att du ska ha rätt till certifieringen som en förmån tycker jag faktiskt verkar möjligt att diskutera, däremot har jag svårt att se hur du har tänkt dig med en lönerevision.

Det är ju enligt uppgift fråga om en uppskjuten lönerevision som skall gälla retroaktivt två år tillbaka. Under de åren har han ju jobbat och skulle ha haft lönerevision, som helt enkelt av praktiska skäl fastställs vid senare tillfälle.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Tack för era åsikter.

Vi har rätt till årlig lönerevision enligt våra kontrakt. Ingenting ska ju ändras under uppsägningstiden. Jag har fortfarande samma rättigheter och skyldigheter. Således ser jag att om mina kollegor har en rättighet, faller den mig också.

Certifieringen är också en förmån, som enligt lagen ska jag ha rätt till, även under uppsägningstiden. Jag förstår såklart arbetsgivaren, men något syfte finns väl till att denna lag existerar när den uttryckligen talar om förmåner.

Men ja, det är väl inte värt mödan ens för det lilla man kommer att få (om man ens får något).

Nu är jag inte advokat eller på något annat sätt duktig inom arbetsrätt, men jag reagerar lite grann på den inledande lydelsen av den citerade paragrafen, mer specifikt detta "12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd", jag tolkar det som att den lydelsen gör gällande att lagen avser om en arbetstagare har blivit uppsagd, inte om arbetstagaren har sagt upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Ingen som ska påpeka att paragrafen som är inklistrad handlar om ifall arbetstagaren blir uppsagd och inte säger upp sig?

Står skillnad på att bli uppsagd och att säga upp sig.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Nu är jag inte advokat eller på något annat sätt duktig inom arbetsrätt, men jag reagerar lite grann på den inledande lydelsen av den citerade paragrafen, mer specifikt detta "12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd", jag tolkar det som att den lydelsen gör gällande att lagen avser om en arbetstagare har blivit uppsagd, inte om arbetstagaren har sagt upp sig.

Den tolkningen kan man absolut göra. Jag sökte runt lite och fann två liknande frågor där båda hänvisar till samma paragraf. Kan ju tycka att någon som jobbar med juridik borde veta vad som gäller?

https://lawline.se/answers/ratt-till-lonehojning-under-uppsag...
https://lawline.se/answers/har-jag-ratt-till-loneokning-om-ja....

Permalänk
Avstängd

Finns liknande tråd här om ämnet för ett år sedan cirka: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607298-gar-miste-om-l... Möjligen handlar det mesta om vad specifikt det står i ditt särskilda avtal mellan Dig och arbetsgivaren eftersom ni inte har upprättat något kollektivavtal där det troligen hade varit angett om vad som gäller då.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

jag reagerar lite grann på den inledande lydelsen av den citerade paragrafen, mer specifikt detta "12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd", jag tolkar det som att den lydelsen gör gällande att lagen avser om en arbetstagare har blivit uppsagd, inte om arbetstagaren har sagt upp sig.

Håller med, känns konstigt att kräva saker när man själv väljer att gå.
Som ovan är jag ingen jurist eller insatt i detta alls.

Som någon tidigare skrev; kanske bättre att låta det vara och få goda referenser i framtiden istället?
Om nu referenserna är förstörda redan så är det väl bara att kriga på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milo_:

Den tolkningen kan man absolut göra. Jag sökte runt lite och fann två liknande frågor där båda hänvisar till samma paragraf. Kan ju tycka att någon som jobbar med juridik borde veta vad som gäller?

https://lawline.se/answers/ratt-till-lonehojning-under-uppsag...
https://lawline.se/answers/har-jag-ratt-till-loneokning-om-ja....

Du har ju alltid möjlighet att stämma arbetsgivaren för kontraktsbrott/avtalsbrott. Men risken finns att du förlorar eller om arbetsgivaren drar ut på det. De har både tid och pengar.... det har inte du. Så bara gå vidare och se glad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag är ju inte det, men har en anledning att gå med nu.

Även om du skulle få rätt till en lönerevision så är det ju lätt för en arbetsgivare att komma runt, bara säga att du underpresterat mot deras förväntningar och ge dig noll.

Generellt är livet för kort för att bråka om dylikt, gläds åt ditt nya jobb och se framåt istället.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hej,

Ska försöka hålla mig kort om min situation. Det jag söker är råd, tips eller om jag helt enkelt ska svälja och gå vidare.

Sade upp mig i början av september. Något som inte mottogs speciellt väl av min arbetsgivare. Det pågick flera samtal och försök att få mig att stanna men jag valde att gå vidare.

Nu i september ska vi ha lönerevision vilket jag fått höra att jag inte får ta del av då jag sagt upp mig. Jag blir fundersam då lagen säger:

Lön och andra förmåner under uppsägningstiden
12 § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Lag (1984:1008).

Arbetsgivaren menar att lönesamtalet skulle ha handlat om 2022 års lön, och då är jag inte kvar på företaget. Notera dock att lönerevisionen redan skjutits upp två gånger. 2020 sköts upp till våren 2021, och våren 2021 sköts upp till hösten 2021 (nu). Känns märkligt att lönerevisionen gäller för nästkommande år om vi skulle ha haft samtalet i våras? Men jag vet inte.

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Vi ingår inte i något kollektivavtal.

Gör arbetsgivaren rätt i detta läge?

Har inget vettigt att bidra med förutom att leka djävulens advokat. i §12 står det att en arbetstagare som blivit uppsagd har rätt att behålla lön och anställningsförmåner. Du har själv sagt upp dig, kan det vara en påverkande faktor?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har inget vettigt att bidra med förutom att leka djävulens advokat. i §12 står det att en arbetstagare som blivit uppsagd har rätt att behålla lön och anställningsförmåner. Du har själv sagt upp dig, kan det vara en påverkande faktor?

Givetvis har det betydelse, skrevs redan för 20 minuter sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

På företaget har vi också rätt att certifiera oss och då står arbetsgivaren för kostnaden. Jag var skriven att ta en certifiering i oktober, men nu får jag veta att den inte heller täcks då jag ej kommer företaget till godo i framtiden.

Du skriver att ni "har rätt att certifiera er".

Finns denna rättighet reglerat i något avtal mellan dig och arbetsgivaren? (exempelvis i ditt anställningsavtal). Eller är det mer bara en allmän grej att anställda regelbundet certifierar sig för att ni verkar i en bransch där det behövs?

Om jag var arbetsgivare skulle jag absolut inte betala en certifiering åt en person som valt att säga upp sig, varför skulle jag lägga på pengar på något som inte kommer bolaget till nytta?

Edit: När det gäller lönerevisionen så kan jag tycka att du har rätt till den retroaktiva delen men det regleras också i avtal och eftersom det inte finns kollektivavtal har du nog i praktiken svårt att få ta del av detta. Sen vill man väl sluta "med flaggan i topp" och om det inte är en betydande summa kanske det inte är värt att bråka om det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fattar inte tråden. Du säger att du sagt upp dig. O nu vill du ha löneförhandling med chefen innan du drar? Varför skulle chefen ge dig mer pengar precis innan du drar?
Du hänvisade till en paragraf som gäller för en arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att få ut full lön under uppsägningstid även om denne inte har arbetsuppgifter.
Enligt min åsikt behöver ju chefen inte ge dig ett skit extra efter att du sagt upp dig. Deffinitivt kommer du aldrig få referens därifrån om du är jobbig preicis innan du drar oxå.
Det är ju stor skillnad på om du skulle blivit uppsagd pga arbetsbrist än att du själv säger upp dig o drar vidare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du har valt att säga upp dig från arbetsplatsen. End of story. Bete dig professionellt för framtida referenser och så dina gamla kollegor får ett bra minne av dig.

Facket + lönesamtalet + certifieringen skulle du tagit krafttag i för länge sen om det verkligen betytt något. Nu har du valt att se mellan fingrarna och säga upp dig istället.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Sötast

Hej,

Jag är inte nöjd, jag vill säga upp mig. Men jag vill också att ni betalar mina utbildningnar samt ökar min lön så jag får en liten 'slutbonus'!

Jag är stundvis en person som är lite krävande. Jag vill t.ex ha en bra skärm på mitt arbete, bra stol och hyfsad dator för att jag skall vara nöjd. Vill inte sitta med låg upplösning eller dålig mus/tgb och liknande så är lite gnällig.

Men jag sa upp mig för c:a ett halvår sedan själv och var även då mitt i en lönerevision och kan inte säga att jag en gång under denna tiden valde att kräva löneökning/justering.

Tanken slog mig att det vore nice att få en bonuspeng, men det var definitivt inget jag agerade på. Det slogs jag för veckovis på jobbet och var lönlöst, det var bättre att gå.

Du kände dig missnöjd och valde att säga upp dig, good for you. Men lämna det där bakom dig, lycka till på nästa arbetsplats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fattar inte tråden. Du säger att du sagt upp dig. O nu vill du ha löneförhandling med chefen innan du drar? Varför skulle chefen ge dig mer pengar precis innan du drar?

Löneförhandlingar har blivit uppskjutna pga Covid och vid en senare löneförhandling, så betalas 2020 lönehöjning ut retroaktivt.
Om företaget inte tillåter OP att göra sin retroaktiva löneförhandling, så betyder det att han gick 2020 (och 2021) utan någon löneförhöjning vilket jag gissar något som lovats

Så tråden handlar om gammal lön, ej om ny lön.