Ny jobb mobil - Fritt val - Oneplus fortfarande bra?

Permalänk
Medlem

Ny jobb mobil - Fritt val - Oneplus fortfarande bra?

Hej!

Har med företaget fått välja vilken ny mobil jag vill.

Har tidigare kört oneplus sedan oneplus 2, alla har funkat superbt tills min senaste oneplus 7 pro. Här har laddkontakten börjat glappa något ofantligt efter drygt 2 års användande och den laddar även numera väldigt långsamt. Baksidan och också (för första gången på en telefon någonsin för mig) spruckit trots att jag alltid haft silikonfodral på.

Är det någon vedertagen grej jag missat att oneplus har blivit sämre på kvalitetsfronten, eller är det jag som hanterat min telefon dåligt/fått ett måndagsex?

Rent designmässigt så gillar jag oneplus med snabbladdning, avskalat android och den angenäma slide-knappen för ljud av/halv-av/på.

Hursomhelst så är jag på jakt efter en ny mobil, jag kommer använda den både till jobb och privat, 2 olika simkort är därför ett krav. Har tittat på oneplus 9 pro, vilket verkar vara den senaste versionen och gillar det jag ser. Är dock som sagt något tveksam på kvalitetsfronten.

Har fritt val att välja vilken jag vill, känner däremot inget behov av att slå till på den dyraste telefonen jag kan hitta bara för att.

Tips mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Frun har OnePlus 9, vilken jag gillar skarpt, förutom då att den inte har optisk bildstabilisator. Men det finns då istället i Pro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

TJena

Har en 7t pro och har inte problemen du upplever med din 7 Pro. Tog bort ludd som låg i kontakten med en spetsig plastbit och kontakten började fungera igen som vanligt.

Själv skulle jag nog köpt en 9 pro men kanske kikat in på google pixel (vet inte om den har dual sim dock)

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hej!

Har med företaget fått välja vilken ny mobil jag vill.

Har tidigare kört oneplus sedan oneplus 2, alla har funkat superbt tills min senaste oneplus 7 pro. Här har laddkontakten börjat glappa något ofantligt efter drygt 2 års användande och den laddar även numera väldigt långsamt. Baksidan och också (för första gången på en telefon någonsin för mig) spruckit trots att jag alltid haft silikonfodral på.

Är det någon vedertagen grej jag missat att oneplus har blivit sämre på kvalitetsfronten, eller är det jag som hanterat min telefon dåligt/fått ett måndagsex?

Rent designmässigt så gillar jag oneplus med snabbladdning, avskalat android och den angenäma slide-knappen för ljud av/halv-av/på.

Hursomhelst så är jag på jakt efter en ny mobil, jag kommer använda den både till jobb och privat, 2 olika simkort är därför ett krav. Har tittat på oneplus 9 pro, vilket verkar vara den senaste versionen och gillar det jag ser. Är dock som sagt något tveksam på kvalitetsfronten.

Har fritt val att välja vilken jag vill, känner däremot inget behov av att slå till på den dyraste telefonen jag kan hitta bara för att.

Tips mottages gärna!

Kvaliteten har inte minskat. Däremot har priset stigit till en liknande nivå likt Samsung, Apple osv. Man får helt enkelt inte lika mycket för pengarna som man fick förr och det var just prisvärdigheten som Oneplus var kända för.

Dessutom är de kinesiska vilket inte faller i god tro hos många som är rädda för avlyssning osv.

Är det så att du vill ha en avskalad mobil med Android och dubbla simkort låter Google Pixel 6 som ett bra val. Tyvärr har den inte släppt ännu men man pratar om September eller Oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Här har laddkontakten börjat glappa något ofantligt efter drygt 2 års användande och den laddar även numera väldigt långsamt.

Det är med stor sannolikhet bara smuts i laddkontakten. Om den bara laddar långsamt och inte snabbladdar längre (med OnePlus egna laddare) så är det garanterat det problemet.

Klipp ut en liten spetsig triangel av en petflaska som du rensar kontakten med så funkar den nog bra igen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Det är med stor sannolikhet bara smuts i laddkontakten. Om den bara laddar långsamt och inte snabbladdar längre (med OnePlus egna laddare) så är det garanterat det problemet.

Klipp ut en liten spetsig triangel av en petflaska som du rensar kontakten med så funkar den nog bra igen efter det.

Har provat rensa uttaget när jag märkte att det samlades smuts där, detta ledde bara till att det så småningom började glappa mer och mer, dessvärre. Har 3 olika laddare, hemma, bilen och på jobb. Laddaren på jobb och i bilen är värst, mobilen disconnectar när jag svänger häftigt i bilen och den på jobb är extremt känslig med hur hårt sladden är intryckt. Den hemma är något mindre känslig, men det händer ändå var och varannan morgon att jag vaknar med knappt några procent kvar..

Tack alla för de kloka svaren! Blir nog en op 9 pro ändå, frågan är nu bara vilka hörlurar jag ska ha till

Permalänk
Medlem

Jag har nästan alltid kört Samsungs toppmodeller men i julas köpte jag Oneplus 8 Pro. Mycket är bra men jag tycker det är för mycket småbuggar och annat som inte funkar lika bra som allt gjorde med Samsung. Väldigt många små men ack så jobbiga saker, typ som:

- när jag dubbelklickar strömknappen för att starta kameran, var 5e gång blir skärmen bara svart och jag måste låsa upp mobilen för att sen öppna kameran.
- när jag ska tända ficklampan genom gester på låst skärm så händer det typ också var 5e gång att det inte funkar.
- vid mörka scener så blir exponering och färger ibland knasiga med kameran även om den för det mesta är bra

Ser på nätet att många har samma problem. Inget som förstör telefonen men det blir många suckar. Uppdateringar kommer men dessa problem behandlas aldrig. Jag kommer inte köpa OnePlus mer

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Oneplus 8t går ju på 4444kr nu och är rätt prisvärd om du frågar mig. Kameran är ju inte den bästa och Oneplus kommer med allt mer bloat tyvärr men annars är den bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Har provat rensa uttaget när jag märkte att det samlades smuts där, detta ledde bara till att det så småningom började glappa mer och mer, dessvärre. Har 3 olika laddare, hemma, bilen och på jobb. Laddaren på jobb och i bilen är värst, mobilen disconnectar när jag svänger häftigt i bilen och den på jobb är extremt känslig med hur hårt sladden är intryckt. Den hemma är något mindre känslig, men det händer ändå var och varannan morgon att jag vaknar med knappt några procent kvar..

Tack alla för de kloka svaren! Blir nog en op 9 pro ändå, frågan är nu bara vilka hörlurar jag ska ha till

Lite mer tjat om kontakten. Fickludd etc kan packas fruktansvärt hårt i kontakten, är du helt säker på att du fått ut alltihopa? Har själv trott jag var klarmed rensningen innan jag var det flera gånger.

Brukar använda en vanlig 0.5mm stiftpenna jag satt en knappnål med avnypt huvud och spets bockad till en krok istället för blyertsstift i.

Glödgar du nålsspetsen är den hyfsat lätt att bocka.

Har du ingen lämplig penna räcker det med knappnålen, lite pilligare att använda bara

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!